Organisatie | Winterswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Energiearmoede bij Koopwoningen II gemeente Winterswijk |
Citeertitel | Subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen II gemeente Winterswijk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De regeling is geldig tot en met 20 september 2024.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-09-2023 | nieuwe regeling | 04-09-2023 |
In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder:
Energielabel: het energielabel van de Woning zoals geregistreerd op https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/;
Artikel 2. Doel van de regeling
Het doel van deze subsidieregeling is het toekomstbestendig(er) maken van Woningen in Winterswijk en het tegengaan van Energiearmoede via het treffen van Energiebesparende maatregelendoor Eigenaar-bewoners. De subsidieregeling richt zich op Eigenaar-bewoners die in aanmerking komen op basis van Energietoeslag, een Mini Manna pas of Zorgtoeslag, wat betekent dat zij een laag besteedbaar inkomen hebben en waarschijnlijk een relatief groot deel van hun inkomen aan energiekosten besteden. Via het treffen van Energiebesparende maatregelen kan naar verwachting een grote energiebesparing gerealiseerd worden bij deze Eigenaar-bewoners.
Deze subsidieregeling is van toepassing op het treffen van Energiebesparende maatregelen zoals opgenomen in de Maatregelenlijst aan, op of in een Woning in de gemeente Winterswijk.
Wanneer de Aanvrager geen mogelijkheid heeft om de (aan)betaling van de maatregel(en) te financieren, dan kan de Aanvrager een verzoek indien voor voorlopige uitbetaling van de subsidie. Alleen betalingen die niet uitgesteld kunnen worden komen tot na de subsidievaststelling komen voor voorlopige uitbetaling in aanmerking. Om aanspraak te kunnen maken op een voorlopige uitbetaling verstrekt de Aanvrager de offerte of prijsopgaaf van de maatregel(en) die uitgevoerd gaan worden. Nadat de voorlopige uitbetaling heeft plaatsgevonden stuurt de Aanvrager binnen zeven dagen een kopie van het rekeningafschrift toe, waaruit blijkt dat de (aan)betaling van de maatregel(en) heeft plaatsgevonden.
Als het verzoek tot uitbetaling compleet met gevraagde facturen en (betaal)bewijzen is ontvangen volgt een besluit tot subsidievaststelling en uitbetaling binnen acht weken. De betaling van de gehele subsidie vindt plaats onder aftrek van de eventuele voorlopige uitbetaling. Wanneer het bedrag van de voorlopige uitbetaling hoger is dan de vastgestelde subsidie dan betaalt de Aanvrager het verschil retour. De subsidie kan niet hoger vastgesteld worden dan eerder in het besluit tot subsidieverlening is bepaald. De vaststelling van de subsidie wordt digitaal per e-mail beschikbaar gesteld aan de Aanvrager van de Subsidie.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Het nemen van besluiten op de aanvragen van subsidie vindt plaats in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen. Met dien verstande dat wanneer de Aanvrager in de gelegenheid is gesteld de Aanvraag om subsidie aan te vullen, de dag waarop die Aanvraag is aangevuld - zodat sprake is van een volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende Aanvraag - voor die beslissing als datum (en tijdstip) van ontvangst van die Aanvraag geldt.
Het Subsidieplafond en het resterende subsidiebudget is openbaar zichtbaar op de Duurzaam Winterswijk website (www.duurzaamwinterswijk.nl).
Naast de in de Algemene subsidieverordening Winterswijk 2021 genoemde weigeringsgronden wordt de subsidie niet verleend indien:
Artikel 11. Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in de Algemene subsidieverordening Winterswijk 2021 genoemde verplichtingen is de subsidieontvanger verplicht zelf zorg te dragen dat de maatregel(en) technisch uitvoerbaar is of zijn en, indien van toepassing, de benodigde publiekrechtelijke en/of privaatrechtelijke toestemmingen voor het uitvoeren van de maatregel(en) zijn verkregen.
Artikel 12. Verantwoording van de subsidie
Het College behoudt zich het recht voor om ter plekke te controleren of de gesubsidieerde maatregelen daadwerkelijk en op de juiste manier zijn uitgevoerd.
Artikel 13. Zelfwerkzaamheid (doe het zelf)
De werkzaamheden ten behoeve van het treffen van de maatregelen mogen door de Eigenaar-bewoner zelf worden uitgevoerd mits voldaan wordt aan het volgende:
In bijzondere gevallen, met name in gevallen dat de toepassing van deze regeling voor één of meer belanghebbenden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met deze regeling te dienen doelen, kan het College afwijken van deze regeling.
Aldus vastgesteld te Winterswijk op 4 september 2023
Stuart Weir
Gemeentesecretaris
Joris Bengevoord
Burgemeester
Het TNO rapport “De feiten over energiearmoede in Nederland, Inzicht op nationaal en lokaal niveau” laat zien dat ongeveer 550.000 huishoudens in Nederland te maken hebben met energiearmoede. Deze inwoners hebben een laag inkomen en hebben hoge energiekosten en/of wonen in een huis dat niet goed is geïsoleerd. TNO heeft eind 2021 ingeschat dat er in Winterswijk rond de 1000 huishoudens zijn die te maken hebben met energiearmoede. Sinds de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen verder gestegen en is de energiearmoede problematiek toegenomen, waardoor het werkelijke aantal huishoudens waarschijnlijk hoger ligt dan 1000. Ongeveer 75% van deze huishoudens woont in een corporatiewoning, 10-15% bezit een koopwoning en een vergelijkbaar percentage huurt particulier. Het aandeel woningeigenaren met hoge energielasten en lage inkomens wordt in Winterswijk geschat op 150 woningeigenaren, maar ook dit aantal ligt waarschijnlijk hoger.
De doelgroep van deze subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen bestaat uit Eigenaar-bewoners die recht hebben op Energietoeslag, een geldige Mini Manna pas bezitten of die in 2022 een definitieve berekening zorgtoeslag hebben ontvangen van minimaal €1.200 euro. Deze doelgroep heeft een laag (besteedbaar) inkomen en daarmee een relatief grote kans om in aanraking te komen met energiearmoede en beschikt vaak over onvoldoende vermogen om zelf te kunnen verduurzamen. De subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen biedt deze groep woningeigenaren maximaal € 3.500,- subsidie voor het (laten) uitvoeren van energiebesparende maatregelen zoals spouwmuurisolatie, dakisolatie of het aanbrengen van isolatieglas.
De doelgroep voor deze subsidieregeling is daarnaast gebaseerd op de volgende gegevens uit het TNO rapport betreffende de woning:
De verdeling in Winterswijk qua geregistreerde energielabels van woningen is als volgt:
Hoe slechter het energielabel is, hoe meer energie er nodig is voor verwarming, koeling, warm water en ventilatie van de woning. Een woning met energielabel F verbruikt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel energie (max. 380 kWh/m2) ten opzichte van een woning met energielabel B (max. 190 kWh/m2).
Op basis van het bovenstaande komen voor deze subsidieregeling eigenaar-bewoners in aanmerking waarbij voor de woning geldt dat:
De doelgroep van de Subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen II bestaat hierdoor uit woningeigenaren die én een laag (besteedbaar) inkomen hebben én een woning met een lage energiekwaliteit bezitten.
Daarnaast is deze Subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen II opgezet, omdat de landelijke ISDE-regeling voor het subsidiëren van energiebesparende maatregelen vrij complex is en daarom voornamelijk gebruikt wordt door draagkrachtige woningeigenaren. Zo geldt er bij de ISDE-regeling maximaal 15% subsidie bij het treffen van één energiebesparende regel en maximaal 30% subsidie bij het treffen van twee energiebesparende maatregelen. Daarbij zijn de minimale vierkante meters die geïsoleerd moet worden bij de ISDE-regeling voor veel woningeigenaren een drempel. Ook kan bij de ISDE-regeling alleen achteraf subsidie worden aangevraagd. Een subsidie van maximaal 15% of 30% op de energiebesparende maatregel(en) is onvoldoende voor deze doelgroep om de maatregelen te financieren. Daarnaast heeft deze doelgroep onvoldoende eigen vermogen om de subsidiemaatregelen eerst zelf te bekostigen en achteraf subsidie terug te krijgen.
Via de Subsidieregeling energiearmoede bij koopwoningen II kan de groep woningeigenaren die te maken heeft met hoge energielasten, lage (besteedbare) inkomens en een woning bezitten met een lage energiekwaliteit geholpen worden bij het treffen van energiebesparende maatregelen aan, op of in de eigen woning. Het subsidiëren van energiebesparende maatregelen in, op of aan de woning betekent voor deze groep woningeigenaren een permanente verbetering van de energiekwaliteit van de woning en een verlaging van de energiekosten. Daarnaast draagt de subsidieregeling bij aan de doelstellingen van de gemeente Winterswijk voor een klimaatneutrale en circulaire gemeente in uiterlijk 2050.