Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is geldig tot en met 31 december 2026.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening gemeente Eindhoven
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-09-2023nieuwe regeling

05-09-2023

gmb-2023-387988

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 5 september 2023 heeft besloten;

 

Gelet op het bepaalde in de Algemene Subsidieverordening gemeente Eindhoven (ASV Eindhoven);

Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

tot het vaststellen van de Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie.

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    De definities, genoemd in artikel 1 van de ASV Eindhoven, zijn op deze subsidieregeling van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      GALA: Gezond Actief Leven Akkoord. Gemeenten en GGD’en, zorgverzekeraars en VWS zetten gezamenlijk in op een gezond en actief leven met een stevige sociale basis. In het GALA is bij het doel vitaal ouder worden valpreventie benoemd als een van de actiepunten.

    • b.

      Maatschappelijke partners: een rechtspersoon die al of niet met subsidie van het college activiteiten uitvoert op het terrein van het Sociaal Domein en/of waarmee de gemeente Eindhoven een inkooprelatie heeft voor de uitvoering van de Jeugdwet en/of Wmo, waarbij de activiteiten beleidsmatig zijn gerelateerd aan de beleidsdomeinen van het Sociaal Domein, en van belang zijn voor de ketenaanpak Valpreventie.

    • c.

      Oudere(n): thuiswonende 65-plussers

    • d.

      Samenwerking: een samenwerking met een of meer maatschappelijke partners in relatie tot de subsidieaanvraag;

    • e.

      Valpreventieve beweeginterventie: Valpreventieve beweeginterventies zoals deze worden erkend door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), te weten Vallen Verleden Tijd, In Balans en Otago.

Artikel 2 Doel

Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van activiteiten die een bijdrage leveren aan de

ketenaanpak Valpreventie zoals benoemd in het GALA:

  • a.

    Het opsporen van ouderen en het vaststellen van het valrisico van deze groep; of,

  • b.

    Het equiperen en voorlichten van mantelzorgers bij het opsporen en ondersteunen van ouderen met een verhoogd valrisico; of,

  • c.

    Het aanbieden van erkende valpreventieve beweeginterventies; of,

  • d.

    Het coördineren van een wijkgerichte ketenaanpak; of,

  • e.

    Het aanbieden van passend beweegaanbod voor ouderen.

Artikel 3 Doelgroep

Voor subsidie komen uitsluitend rechtspersonen in aanmerking.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Een eenmalige subsidie wordt verleend voor activiteiten betrekking hebbende op ouderen uit de gemeente Eindhoven die bijdragen aan een van de doelen uit artikel 2.

Artikel 5 Subsidievereisten

Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 4, wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteiten worden in samenwerking uitgevoerd; en

  • b.

    de activiteiten zijn gericht op de ketenaanpak Valpreventie; en

  • c.

    de activiteiten vinden plaats in Eindhoven.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op het bepaalde in de ASV Eindhoven wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien vanuit deze subsidieregeling al subsidie verleend is voor een soortgelijke activiteit binnen een straal van 800m.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Kosten die voor subsidie in aanmerking komen, voor zover deze noodzakelijk zijn voor en in verhouding staan tot het uitvoeren van de activiteiten, zijn:

    (dit is inclusief de verschuldigde btw, voor zover deze verschuldigd is over de subsidiabele kosten)

    • a.

      Activiteitenkosten; zijnde de kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit.

      zijnde communicatiekosten licentiekosten, koffie en thee, huur van externe locatie specifiek bedoeld voor de activiteiten;

    • b.

      Initiële aanloopkosten: kosten die in verband staan met het opbouwen van de activiteit(en) zoals aanschaf van materialen of eenmalige investeringen om een product of activiteit op te zetten;

    • c.

      Personele kosten: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit en op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van eerder verkregen subsidies en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid.

    • d.

      Deskundigheidsbevordering: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit het opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.

  • 2.

    Geen subsidie wordt verleend voor:

    • a.

      Kosten van investeringen van gebruiksvoorwerpen en/of automatisering die langer dan een jaar worden gebruikt en niet specifiek bedoeld zijn voor de uitvoering van activiteiten zoals benoemd in artikel 2, zoals ict-materialen, aanschaf software en hardware dan wel afschrijvingskosten hiervan;

    • b.

      Kosten verbonden aan groot onderhoud, afschrijvingen op investeringen, investeringen aangaande het pand en terreinen;

    • c.

      Kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds

Artikel 8 Vereisten subsidieaanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt ingediend middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 6, tweede lid, van de ASV Eindhoven, levert de aanvrager, tevens de volgende gegevens aan:

    • a.

      uitwerking van wat een lacune of ontbrekend of ontoereikend aanbod is in aanwezige hulp en ondersteuning waar de activiteit een antwoord op is; en

    • b.

      een begroting van de kosten voor de activiteiten uitgesplitst per kalenderjaar; en

    • c.

      de planning en ontwikkeling van de activiteiten.

Artikel 9 Subsidieplafond

Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling wordt jaarlijks door het college vastgesteld.

Artikel 10 Subsidiehoogte

De hoogte van de subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten tot een maximum van €100.000,- per subsidieontvanger per kalenderjaar

Artikel 11 Verdeelcriteria

  • 1.

    Subsidie wordt verleend op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen totdat het betreffende subsidieplafond bereikt is.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

Artikel 12 Aanvraagtermijn

Een aanvraag voor een subsidie kan in afwijking van artikel 7 ASV Eindhoven, worden ingediend ten minste 8 weken voor aanvang van de activiteiten tot het betreffende subsidieplafond voor dat jaar is bereikt.

Artikel 13 Tussentijdse verantwoording

In aanvulling op het bepaalde in artikel 16 lid 1 en artikel 17 lid 1 van de ASV Eindhoven, levert de aanvrager een tussentijdse verantwoording aan uiterlijk 25 januari na afloop van het jaar. De tussentijdse verantwoording bestaat uit:

  • a.

    een inhoudelijk verslag, waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht;

  • b.

    een financieel overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten

Artikel 14 Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt tot en met 31 december 2026 voor uitvoering van activiteiten.

Eindhoven, 5 september 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

, secretaris

Mij bekend,

De gemeentesecretaris van Eindhoven