Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Startbouwregeling Rotterdam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingStartbouwregeling Rotterdam
CiteertitelStartbouwregeling Rotterdam
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-09-2023nieuwe regeling

22-08-2023

gmb-2023-383435

Tekst van de regeling

Intitulé

Startbouwregeling Rotterdam

Vaststellingsbesluit Startbouwregeling Rotterdam

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van de wethouder van Klimaat, Bouwen en Wonen van 22 augustus 2023; kenmerk M2308-968;

 

besluit:

Artikel 1  

  • -

    Het college van burgemeester en wethouders stelt vast de startbouwregeling Rotterdam zoals opgenomen in het document “Spelregels en informatie Startbouw Regeling Rotterdam” en de bijbehorende aanvraagdocument en aanvraagformulier.’

Aldus vastgesteld in de vergadering van 22 Augustus 2023.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl

Startbouwregeling Rotterdam  

Spelregels en informatie uitvraag voor aanvragen

 

  • 1.

    Inleiding

Op 13 juni 2023 tekende de gemeente Rotterdam met 50 marktpartijen (en corporaties) het Doorbouwakkoord. Onderdeel van het akkoord is de aankondiging van een gemeentelijke startbouw regeling voor midden-categorie woningen als onderdeel van een gemeentelijk Startbouwregeling. Voor deze startbouw regeling voor midden-categorie woningen is € 10 mln. gereserveerd door de gemeente Rotterdam. Doel van de regeling is om de bouw van woningen uit het middensegment, waarvan de planologische uitwerking zich in een vergevorderd stadium bevindt, te stimuleren. De gemeente ziet dat door economische tegenwind projecten nu niet van start gaan omdat de businesscase onder druk is komen te staan.

 

Dit document gaat achtereenvolgens in op de projectvereisten, de duiding van begrippen, de toelatingseisen, het toetsen op volledigheid en beoordelen van aanvragen en het aanvraagformulier.

 

  • 2.

    Projectvereisten

De regeling is gericht op de bouw van woningen die vallen in het middensegment. Projecten die vergevorderd zijn in juridische en/of planologische uitwerking kunnen worden ingediend. De gemeente Rotterdam kan een uitkering verstrekken aan de marktpartij of corporatie, en zo bijdragen aan projecten..

  • met een locatie binnen de gemeentegrens van Rotterdam;

  • die nog niet in de uitvoerende fase zijn;

  • waarbij de startbouw binnen 12 maanden plaatsvindt;

  • waarbij de woningen binnen 36 maanden na startbouw opgeleverd worden;

  • waarbij binnen het project minimaal 11 woningen worden gerealiseerd;

  • waarbij middensegment woningen zijn opgenomen, namelijk:

  • waarbij de instandhoudingsduur van de middenhuurwoningen voor het project past binnen het gemeenlijk beleid.

In financiële zin geldt voor de Startbouwregeling het volgende:

  • De maximale bijdrage per woning uit het middensegment is maximaal € 5.000,- (excl. btw) per woning;

  • De maximum bijdrage per project is € 500.000,- (excl. btw).

De Startbouwregeling Rotterdam is bedoeld om projecten te steunen die op het punt staan om te starten met de bouw maar die vanwege economische tegenwind te maken hebben met een niet-sluitende businesscase. Door de bijdrage kunnen de projecten van start met de bouw. Voor de regeling hanteert de gemeente de eis dat het bestemmingsplan onherroepelijk moet zijn. Bovendien dient een omgevingsvergunning te zijn aangevraagd die (voorafgaand aan de toekenning van de bijdrage) ontvankelijk is verklaard door de gemeente Rotterdam. Voor projecten die gebruikmaken van een uitgebreide Wabo-procedure of de coördinatieregeling, en derhalve nog geen onherroepelijk bestemmingsplan hebben, geldt dat de aanvraag van de Wabo-vergunning ontvankelijk moet zijn verklaard door de gemeente. Plannen die dit nog niet kunnen overleggen voldoen (nog) niet aan de minimale vereisten voor de regeling en maken (nog) geen kans op middelen uit het Startbouwregeling.

 

Wanneer voor een project de Startbouwregeling Rotterdam wordt gekoppeld aan de Startbouwimpuls Rijksoverheid, dient het project aan de gestapelde vereisten van beide regelingen te voldoen.

 

  • 3.

    Duiding van begrippen en afkortingen

In dit hoofdstuk staat een aantal algemene spelregels en duiding van begrippen opgenomen over het project en de businesscase.

 

De (financiële) private businesscase

De private businesscase betreft de kosten en opbrengsten die samenhangen met de ontwikkeling van het project. De gemeente heeft een aanvraagdocument (bestaande uit een Word- en Excel-invulformat, die in de bijlage zijn opgenomen) opgesteld voor het aanvragen van de Startbouwregeling. Ook grondexploitatiekosten die onderdeel zijn van de businesscase van de indienende partij kunnen opgenomen worden in het Excel-format.

 

Onderbouwen verwerving, historische aankoopprijs of inbrengwaarde

Onderdeel van de financiële businesscase is de verwerving: de historische aankoopprijs of inbrengwaarde van het vastgoed. De gemeente vraagt onderbouwing voor de ingevulde historische aankoopprijs of inbrengwaarde. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit een transactiedocument waaruit de aanschafwaarde van gronden of opstallen blijkt, of een taxatie die is uitgevoerd door een gecertificeerd bureau, niet ouder dan een halfjaar.

 

Onrendabele top

De onrendabele top van een ontwikkelproject is het financieel tekort op het totaal van kosten en opbrengsten van een ontwikkeling binnen de businesscase van de ontwikkelaar of corporatie.

 

Middensegment en betaalbaar segment

De middelen uit de Startbouwregeling Rotterdam zijn bedoeld om de bouw van woningen uit het middensegment te stimuleren.

 

Te kwalificeren als middensegment zijn:

  • 1.

    Huurwoningen voor de middensegment: woningen met een aanvangshuur per maand van minstens € 808,06,- en ten hoogste € 1.075,- per maand (kale huur), prijspeil 2023.

  • 2.

    Middenkoopwoningen: woningen met een v.o.n.-prijs van maximaal het bedrag dat landelijk wordt aangeduid als de bovengrens. In 2023 is deze kostengrens gelijk aan € 355.000,-.

Indien er sprake is van een koppeling met een aanvraag voor de Startbouwimpuls Rijksoverheid, dient 50% van het aantal woningen in de projecten onder het betaalbaar-programma te vallen. Het betaalbaar-programma bestaat uit sociale woningen (woningen met een huur tot de liberalisatiegrens, in 2023 gelijk aan € 808,06) en woningen uit het middensegment (zie hierboven).

 

Stapeling met Startbouwimpuls Rijksoverheid

De middelen uit de Startbouwregeling zijn uitsluitend bedoeld voor woningen in het middensegment. Gemeente Rotterdam draagt maximaal € 5.000,- (excl. btw) per woning in het middensegment bij, met een maximum van € 500.000,- (excl. btw) per project.

 

De mogelijkheid bestaat om toekenning van de Startbouwregeling samen te laten lopen met de Rijkssubsidie Startbouwimpuls. Voor de Rijksregeling dienen gemeenten de aanvraag in bij het Rijk . De gemeente kan met een aanvragende partij voor de Startbouwregeling Rotterdam in overleg treden om al dan niet te stapelen met de Startbouwimpuls van het Rijk. Een aanvragende partij dient in het Excelformat de private businesscase in te vullen. Wanner de gemeente aan de hand van de indiening, naast een eventuele bijdrage voor de Startbouwregeling Rotterdam, een aanvraag bij het Rijk voorstelt, dienen partijen voor 13 oktober 2023 tot een aanvraag bij het Rijk te komen.

 

De voorwaarden van de Startbouwregeling Rotterdam verschillen op het vlak van het vastgoedprogramma op een aantal punten met de Startbouwimpuls van het Rijk; namelijk het aandeel betaalbaar en de maximale huur binnen het middensegment. Bij de Startbouwimpuls van het Rijk dient minimaal 50% van het project uit betaalbare woningen te bestaan. Bij de Startbouwregeling Rotterdam geldt geen vereiste aan de minimale betaalbaarheid, maar worden enkel middelen toegekend op basis van de aantallen woningen uit het middensegment. Daarnaast houdt het Rijk rekening met middensegment tot € 1.023 per maand prijspeil 2023. De gemeente Rotterdam hanteert € 1.075,- per maand, prijspeil 2023.

 

Start bouw woning(en)

Het moment van start bouw is het moment waarop werkzaamheden voor een woning of een complex van woningen aanvangen; eerste heipaal in de grond. De gemeente hanteert het uitgangspunt dat de startbouw van het project binnen 12 maanden dient plaats te vinden na toekenning van de middelen uit het Startbouwregeling. De verdere bouw dient vervolgens direct aan te vangen, en het project moet uiterlijk binnen 36 maanden na startbouw volledig worden opgeleverd. Bij complexe projecten met een aaneengesloten bouwtijd langer dan 36 maanden kan gemeente bij de aanvraag van middelen worden verzocht een langere periode te hanteren.

 

Staatssteun

De Startbouwregeling Rotterdam is in het leven geroepen zodat de gemeente projecten kan stimuleren waarvan de bouw van de woningen kan starten (niet vertraagd) en nieuwbouwwoningen kunnen worden gerealiseerd. Hiertoe dient de gemeente middelen in de projecten te krijgen; om de businesscase van de projectontwikkelaar / corporatie te verbeteren. Dit dient uiteraard op een juridisch legitieme manier te gebeuren. Zo dient het te voldoen aan de vereisten van de staatssteunregelgeving. In veel gevallen kan pas na de aanvraag van de regeling, de toets op basis van de staatssteun regelgeving plaatsvinden. Het risico dat een (deel) van een toegekende bijdrage niet kan worden uitgekeerd omdat het in strijd is met staatssteunregels ligt bij de aanvragende partij, de gemeente kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

 

Eigen bijdrage

Het is verplicht om aan te geven, wat de marktpartij of corporatie zelf doet ten behoeve van optimalisatie van haar businesscase en ten aanzien van haar rendement. Het ontbreken van voldoende inzet, of ontbreken van deze motivering maakt dat de gemeente ervoor kan kiezen geen middelen toe te kennen.

 

  • 4.

    Aanvragen projecten

Aan elke aanvraag voor een bijdrage van de Startbouwregeling Rotterdam worden toelatingseisen gesteld. Een aanvraag moet aan al deze eisen voldoen om in aanmerking te komen voor een bijdrage. De negen eisen zijn:

 

  • 1.

    Het project vindt plaats binnen de gemeentegrens van Rotterdam.

  • 2.

    In het project worden ten minste 11 woningen gerealiseerd.

  • 3.

    Woningen in de midden-categorie kunnen een bijdrage via de startbouw regeling ontvangen, in het project dienen derhalve midden-categorie woningen te worden gerealiseerd.

  • 4.

    De startbouw vindt plaats binnen twaalf maanden na toekenning van de middelen.

  • 5.

    De oplevering van het gehele project vindt uiterlijk 36 maanden na startbouw plaats. Bij complexe hoogbouwontwikkelingen met een langere aaneengesloten bouwtijd, kan de gemeente worden verzocht een langere periode a

  • 6.

    De woningbouw in het project betreffen zelfstandige woningen en permanente bouw.

  • 7.

    Voor de projecten geldt een onherroepelijk bestemmingsplan, in geval het project gebruik maakt van een coördinatieregeling of uitgebreide WABO procedure, volstaat een ontvankelijk verklaarde aanvraag van de omgevingsvergunning.

  • 8.

    Projecten hebben minimaal een aangevraagde en door de gemeente Rotterdam ontvankelijk verklaarde aanvraag van deze omgevingsvergunning.

  • 9.

    Voor het project is, indien er sprake is van huurwoningen, een afspraak vereist over borging van de instandhoudingsduur van de midden huurwoningen. Indien er sprake is van midden koop woningen is afspraak vereist over anti speculatie en zelfbewoningsplicht.

  • 10.

    Aangeleverde documenten dienen volledig te zijn en compleet te zijn ingevuld.

De toets op de toelatingseisen wordt door de gemeente Rotterdam uitgevoerd in samenwerking met Fakton op basis van de door de aanvrager geleverde informatie over het project en de businesscase. Indien Fakton ook al adviseur bij het project van de aanvrager betrokken is kan de gemeente de toetsing geheel zelfstandig uitvoeren.

 

  • 4.1

    Schema proces aanvraag bijdrage Startbouwregeling in vier fasen

Het proces van opstellen van een aanvraag voor een bijdrage uit de Startbouwregeling Rotterdam tot besluit omvat vier fasen. De tweede fase van toetsen van de aanvraag zijn in twee deelfasen onderverdeeld. In schema 1 zijn de vier fasen compact weergegeven. Per fase is weergegeven wat elke fase behelst, wie verantwoordelijk is, welke input de fase nodig heeft, welke output de fase levert en welke in dit document beschreven hulpmiddelen in elke fase worden ingezet.

 

1

2

3

4

Fase

Opstellen en indienen aanvraag

Toetsen aanvraag

Voorstel toekenning projecten

Besluit

Deelfase

2a

2c

3

4

---------->

<----------

Toetsen aanvragen op volledigheid informatie en businesscase en selectiekader

Inhoudelijk toetsen en beoordelen van aanvragen, plus advies per casus

Ambtelijk afstemmen over de voorgestelde projecten om te subsidiëren

Besluit over te subsidiëren projecten

Wie

Projectontwik-kelaar of corporatie

Gemeente + Fakton

Gemeente + Fakton

Fakton + Gemeente

Gemeente

Wat

Opstellen van een aanvraag door het aanvraag-formulier in te vullen en de gevraagde informatie aan te leveren

Verwerken informatie businesscase.

Toets op volledigheid.

Toets op toelatingseisen selectiekader.

Samenvatten en dossier per project.

Inhoudelijk beoordelen en scoren van de projecten en de gevraagde bijdrage.

Advies over de projecten die een toekenning van de middelen ontvangen.

Besluitvorming op basis van de adviezen van de ambtelijke adviescommissie.

Input

De regeling en vereisten voor aanvraag

Informatie en businesscase per project. Format selectiekader

Samenvatting kwalitatief en kwantitatief van projecten.

Dossier projecten met achterliggende informatie

De aanvragen zoals ingediend door aanvragende partijen

Ambtelijke advies voor bijdrage.

Output

Lijst aan projecten waarvoor middelen uit de regeling gevraagd wordt

Samenvatting project zowel kwalitatief als kwantitatief.

Klein dossier per project

Onderbouwd advies over gevraagde bijdrage. Gewogen score per project.

Lijst met projecten die ambtelijk geadviseerd worden om middelen toe te kennen

Besluit en beschikking

Hulpmiddelen

Selectiekader.

Beoordelings-kader.

Eisen aan informatie en businesscase

Eisen informatie en businesscase.

Selectiekader.

Projectdossier afzonderlijke aanvragen en beoordeling.

Fakton met beoordeling per project.

Schema 1: vier fasen proces opstellen aanvraag bijdrage, advisering en besluitvorming

 

  • 4.2

    Indiening aanvraag

De Startbouwregeling Rotterdam loopt tot uiterlijk 01-06-2025. De gemeente hanteert een tranche voor projecten die nu al aan de vereiste voor een aanvraag voldoen. Indien de beschikbare middelen niet direct via de eerste tranche worden uitgeput, kunnen navolgende projecten onder deze regeling worden beoordeeld op volgorde van binnenkomst.

 

Het loket voor indiening voor de eerste tranche opent op vrijdag 1 september 2023, en sluit op vrijdag 22 september 2023.

 

De aanvrager dient de aanvraagdocumenten in te vullen voor het betreffende project. Dit bestaat uit een Word-bestand en een Excel-bestand, die als bijlagen zijn opgenomen. Aanvragen dienen te worden ingediend via het volgende mailadres: Startbouwregeling@rotterdam.nl

 

In totaal is er, € 10 mln. beschikbaar gesteld door Gemeente Rotterdam. Wanneer in de eerste tranche of in de periode daarna dusdanig veel geschikte aanvragen worden ingediend dat het beschikbare bedrag vergeven is, zal de regeling sluiten De uitputting van het fonds zal periodiek kenbaar worden gemaakt op http://www.bouwenaanrotterdam.nl/startbouwregeling-rotterdam.

 

  • 5.

    Formele toets op volledigheid en kwaliteit geleverde informatie

Een aanvraag die voldoet aan alle hierboven genoemde toelatingseisen wordt vervolgens formeel getoetst. In de toets wordt vastgesteld of de geleverde informatie rond de businesscase van het project voldoet aan de gestelde eisen en spelregels voor de businesscase. In de formele toetsing wordt daarbij beoordeelt of de geleverde informatie en achtergronddocumenten volledig en van toereikende kwaliteit zijn. Als dit niet het geval is dan kan de gemeente de aanvraag afwijzen op basis van onvolledigheid van de aanvraag.

 

Alleen aanvragen die door deze formele toets komen worden inhoudelijk beoordeeld. In dit geval wordt een projectdossier opgesteld met de beschikbare informatie van het project. Onderdeel van dit projectdossier is een ingevuld aanvraagdocument (Word + Excel) met een samenvatting van de kerngegevens van het project. Dit projectdossier wordt vervolgens inhoudelijk getoetst en beoordeeld.

 

 

  • 6.

    Afwegingskader

De gemeente toetst inhoudelijk alle binnen een aanvraagtijdperk ingediende aanvragen, welke volledig zijn. Basis voor de inhoudelijke toets vormen de aanvraagdocumenten (Word en Excel), welke zijn opgenomen in de bijlage.

 

De gemeente maakt voor de inhoudelijke toets gebruik van het, in deze paragraaf beschreven, afwegingskader. Het afwegingskader toets de aanvraag voor een bijdrage aan de Startbouwregeling Rotterdam en het project. Het afwegingskader bestaat uit drie hoofdcriteria. Aan ieder van de drie hoofdcriteria zijn meerder sub-criteria verbonden. In de beoordeling wordt geen vast wegingsfactor per onderdeel gehanteerd. Onderstaand een kwalitatieve beschrijving van de drie criteria:

  •  

    • 1.

      Noodzaak van bijdrage

      Het betreft de noodzaak van de gevraagde bijdrage moet blijken uit de volgende aspecten:

      • Allereerst wordt vastgesteld of de onrendabele top (private businesscase) van de ontwikkeling realistisch is. Hiertoe analyseren we de aanvraag en ingediende producten.

      • Ten tweede stellen we de ernst vast van de gevolgen voor het project als de bijdrage niet wordt toegekend. De gevolgen van het niet toekennen van een bijdrage uit de Startbouwregeling Rotterdam kunnen zijn dat het project geheel of gedeeltelijk niet doorgaat of tot een aanzienlijke vertraging van het project leidt.

    • N.B.: het gaat hierbij nadrukkelijk om de noodzaak van de bijdrage en niet om de noodzaak van het project. Verondersteld wordt dat projecten zijn geselecteerd die noodzakelijk worden geacht door en voor de stad en die voor de haalbaarheid afhankelijk zijn van een bijdrage uit de Startbouwregeling Rotterdam.

       

    • 2.

      Effectiviteit van bijdrage

      De effectiviteit van de bijdrage voor een project wordt bepaald aan de hand van de volgende sub-criteria.:

      • Resterend financieel tekort

        Het financieel tekort na toekenning van € 5.000,- (excl btw) per woning uit het middensegment vanuit het Startbouwregeling. Uitzicht op (gedeeltelijke) dekking van dit tekort helpt.

      • Bijdrage aanvragende partij

        De (financiële) bijdrage van de aanvragende partij om te komen tot een sluitende businesscase. Denk hierbij aan het genoegen nemen met een lager rendement.

      • Datum startbouw

        De beoogde startbouw van woningen bij toekenning van middelen uit het Startbouwregeling wordt meegewogen in de score van het project. Hoe eerder de startbouw is, des te beter het project scoort.

    • 3.

      Snelheid en zekerheid van startbouw

      Het derde en laatste criterium toetst de hardheid van daadwerkelijk tijdig startbouw van het project. Om de hardheid van het project en de startbouw van een project te toetsen worden de volgende sub-criteria gehanteerd:

      • Onderbouwing haalbaarheid startbouw

        Juridische / planologische status van het plan én de stappen die nog moeten worden doorlopen richting startbouw. Wanneer de hardheid goed is onderbouwd, scoort het project beter binnen het afwegingskader. Hoe harder en nauwkeuriger uitgewerkt en onderbouwd is dat de startbouw eerder plaatsvindt, des beter het project scoort op het criterium.

      • Bouwzekerheid en afnamezekerheid

        In hoeverre kan de bouwzekerheid en de afnamezekerheid worden gegarandeerd. Is er sprake van een gecontracteerde aannemer of belegger, of is de prijsstelling van koopwoningen, afgestemd op de huidige marktsituatie? Hoe meer hardheid en onderbouwing, des te beter het project scoort.

      • Risico’s op vertraging startbouw

        Op basis van aangeleverde informatie worden de risico’s op mogelijke vertraging richting startbouw beoordeeld. Hierbij valt te denken aan risico’s op bezwaar en beroep, maar ook de hiervoor genoemde bouw en afzetzekerheid. Hoe harder en zekerder een aanbieder kan zijn dat de risico’s van een ontwikkelaar om over te gaan tot startbouw worden beperkt of nihil zijn, des te beter het project scoort.

  • 7.

    Bijdrage vanuit de Startbouwregeling Rotterdam

De Startbouwregeling Rotterdam is bedoeld om de woningbouwproductie in het middensegment te stimuleren. De gemeente hanteert het standpunt dat er maximaal € 5.000,- (excl btw) per woning uit het middensegment kan worden toegekend uit het Startbouwregeling. Het maximale bedrag per project is gemaximeerd op € 500.000,- (excl btw)

 

Wanneer de gemeente Rotterdam heeft besloten een project middelen uit de regeling uit te keren, geldt het volgende betreffende de middelen:

  • Vanuit de gemeente is het noodzakelijk een toets te laten uitvoeren op marktconformiteit om zeker te stellen dat de bijdrage vanuit de gemeente aan het project voldoet aan de staatssteunregelgeving. Hiertoe kan door de gemeente een taxatie worden opgesteld door een erkende taxateur.

    • o

      De taxatie wordt uitgevoerd op basis van de voorgeschreven regels voor een taxateur om de marktwaarde van een ontwikkeling te bepalen, waarbij de taxateur de uitgewerkte plannen van de aanvragende partij ontvangt om bij de uitwerking van de taxatie aan te sluiten bij de specifieke planuitwerking van de ontwikkeling. Dit is dus anders dan een normatieve taxatie op basis van globale plannen volgens Rotterdams grondbeleid (normatief residueel).

    • o

      Deze uit te voeren taxatie wordt enkel en alleen opgesteld om de marktconformiteit van een bijdrage aan het project door de gemeente te toetsen, in het kader van de regelgeving rondom staatssteun.

    • o

      In het geval uit de taxatie blijkt dat het financieel tekort lager blijkt dan opgegeven, kan de gemeente niet meer uitkeren dan hieruit volgt volgens regelgeving staatssteun.

    • o

      In het geval uit de taxatie een hoger tekort blijkt dan de aanvrager heeft aangevraagd, resteert de oorspronkelijk aanvraag.

  • De gemeente keert de bijdrage uit op het moment van startbouw. Wanneer dit niet binnen twaalf maanden na toekenning plaatsvindt, vervalt de toekenning aan het betreffende project, behalve als partijen hier gezamenlijk een andere afspraak over hebben gemaakt.

  • De gemeente monitort na het moment van oplevering of voldaan is aan de voorwaarden en kan zich beroepen op volledig terugvordering.

     

  • 8.

    De gevraagde informatie over het project en de businesscase op hoofdlijnen

In dit hoofdstuk is beschreven welke informatie over het project en de businesscase een aanvrager moet aanleveren en in welke vorm dat moet gebeuren. De aanvrager maakt gebruik van het format van het aanvraagdocument en het daarbij als spreadsheets geleverde format. De beide bestanden zijn bijgevoegd als bijlagen van dit document.

 

De indienende partij dient de vereiste documenten ingevuld aan te leveren om kans te maken op middelen uit de Startbouwregeling Rotterdam. Dit bestaat uit een aanvraagdocument en een Excel. In het aanvraagdocument levert de aanvrager informatie aan over het in te dienen project. In het aanvraagdocument zijn uiteenlopende vragen opgenomen. Hierbij wordt onder andere informatie gevraagd over de volgende onderwerpen:

  • kerngegevens van het project

  • het vastgoedprogramma

  • de businesscase

  • planologische hardheid

  • eigen bijdrage(n) / doorgevoerde optimalisatie(s)

Voor sommige onderdelen vragen wij een kwalitatieve omschrijving met een beperkte omvang. Voor een aantal onderdelen is de gevraagde informatie kwantitatief. Voor de Excel geldt dat de businesscase van de aanvrager dient te worden ingevuld zodat een helder beeld wordt gegeven van het financieel tekort. Hiervoor hebben wij een Excel-format opgesteld dat grotendeels overeenkomt met het Excel-format voor de Startbouwimpuls van het Rijk.

 

Tevens dient de aanvragende partij, ten behoeve van de door de gemeente, in het kader van de staatssteun toets benodigde op te stellen taxatie, alle door de gemeente hiervoor gevraagde documenten van de externe partij aan te leveren. Dit is gevraagd na toekenning van de middelen uit de Startbouwregeling Rotterdam.

 

Bijlage 1 Aanvraagdocument Startbouwregeling Rotterdam

 

  • 1.

    Gegevens aanvraag en project

     

    • 1.1

      Kerngegevens aanvraag

      Gegeven

      Invulling

      Aanvrager (projectontwikkelaar / woningcorporatie)

      Partij

      Naam project

      Naam van project

      Datum aanvraag

      Datum

      Contactpersoon aanvrager

      Naam, mailadres en telefoonnummer

      Verantwoordelijk directeur

      Naam, mailadres en telefoonnummer

      Tabel 1: Kerngegevens aanvraag

       

    • 1.2

      Project gegevens

      Gegeven

      Invulling

      Kaartje van locatie

      Voeg hier een kaart toe waaruit blijkt waar het woningbouwproject gelegen is. Geef hier ook een adres/straatnaam aan.

      Betrokken private en publieke partijen

      Ontwikkelaar, woningcorporatie, belegger aannemer, etc.

      Beschrijving status samenwerking partijen

      Geef een beschrijving van de contractuele of juridische status van deze partijen ten opzichte van het project.

      Beschrijving ontwikkeling

      Korte omschrijving van het plan, situering, raakvlakken met andere opgaven, eigendomssituatie, in hoeverre het hele plan wordt ingediend en eventuele bijzonderheden. Het moet een aaneengesloten bouwproject zijn.

      Artist impression (afbeelding) woningbouwproject

      Voeg hier één artist impression / afbeelding van het woningbouwproject zodat we een beeld krijgen van het type woningbouw.

      Tabel 2: Projectgegevens

       

    • 1.3

      Omschrijving project

      Omschrijf in maximaal 400 woorden het project zowel in kwalitatieve en voor zover mogelijk in kwantitatieve zin.Tabel 3: Omschrijving project

       

       

       

      Tabel 3: Omschrijving project

  • 2

    Private businesscase

     

    • 2.1

      Vastgoedprogramma

      Gegeven

      Invulling

      Aantal sociale woningen | max. maandhuur van € 808,06 prijspeil 2023

      Aantal woningen

      Aantal middensegment woningen conform gemeente Rotterdam | max. maandhuur van € 1.075,-, prijspeil 2023

      Aantal woningen

      Aantal middensegment woningen conform Rijksoverheid | max. maandhuur van € 1.023, prijspeil 2023

      Aantal woningen

      Aandeel betaalbare (midden) koopwoningen | max. VON-prijs van € 355.000,-, prijspeil 2023

      Aantal woningen

      Aantal woningen vrije sector (koop en huur) | conform gemeente Rotterdam | minimale maandhuur van € 1.075,-, prijspeil 2023

      Aantal woningen

      Aantal woningen vrije sector (koop en huur) | conform gemeente Rijksoverheid | minimale maandhuur van € 1.023 prijspeil 2023

      Aantal woningen

      Totaal aantal woningen

      Aantal woningen

      Afspraak met gemeente Rotterdam over borging van de instandhoudingsduur van de midden huurwoningen (bijlage 1)

      Ja/Nee

      Wanneer ‘Nee’; sta je er voor open dit met de gemeente op te zetten?

      Hier enkel aangeven als bovenstaande vraag beantwoord met ‘Nee’

      Tabel 4: Vastgoedprogramma wonen Businesscase

       

    • 2.2

      Toelichting private businesscase 

      Gegeven

      Invulling

      Toelichting op de private businesscase

      Gebruik deze ruimte om een toelichting op de overige gegevens zoals ingevuld in het Excel aanvraagformulier

      Historische aankoopprijs / inbrengwaarde

      Gebruik eventueel Bijlage 2 om de opgevoerde waarde te onderbouwen

      Gebruik deze ruimte om een toelichting te geven op de opgevoerde posten ‘historische aankoopprijs / inbrengwaarde (excl. historische plan- en rentekosten)’ en ‘historische plan- en rentekosten bovenop historische aankoopprijs / inbrengwaarde’ in de private businesscase in het Excel.

      Optimalisatie en bijdragen

      Geef aan op welke manier optimalisaties en eventuele bijdragen zijn verwerkt in de private businesscase in het Excel aanvraagformulier. Graag een kwantitatieve toelichting hierop.

      Hoe wordt eventuele resterend tekort opgelost? (optimalisatie ontwerp, financiering, etc.)

      Geef aan hoe resterend tekort wordt gedekt?

      Tabel 5: Toelichting private businesscase

 

  • 3.

    Toelichting aanvraag

    • 3.1

      Planologische hardheid

      Gegeven

      Invulling

      Overeenkomst met gemeente (Koopovereenkomst / Anterieure Overeenkomst/Meer en Anders bouwen/Erfpachtconversie aanbieding)

      Type overeenkomst hier beschrijven

      Koopovereenkomst / Anterieure Overeenkomst / etc. bijvoegen in bijlage 3

      Bijlage 3

      Afspraken met afnemer (beleggers/woningcorporaties/…)

      Geef hier aan of er afspraken zijn met afnemer van de woningen.

      Overeenkomsten met belegger / woningcorporatie bijvoegen in bijlage 4

      Bijlage 4

      Overeenkomsten met aannemer bijvoegen in bijlage 5

      Bijlage 5

      Eventuele toelichting op planologische hardheid

      Geef hier een eventuele toelichting op de planologische hardheid zoals hierboven (en in Excel ingevuld).

      Tabel 6: Project gegevens

       

    • 3.2

      Noodzaak bijdragen

      Gegeven

      Invulling

      Inzicht in ervaren tegenwind

      Beschrijf hoe dit projecten sinds begin 2022 last heeft gehad van de recente tegenwind? Waarom dreigt de startbouw te vertragen?

      Startbouw moment bij toekenning middelen uit Rijk en/of gemeentelijke regeling voor Startbouw

      Geef hier de startbouw aan bij ontvangst van de middelen uit Rijk en/of gemeentelijke regeling voor Startbouw

      Resterende risico’s die start bouw belemmeren

      Geef aan welke resterende risico’s richting de startbouw nog resteren

      Welke zekerheden kan de aanvrager geven dat de startbouw daadwerkelijk tijdig gerealiseerd wordt?

      Beschrijf hier welke zekerheden de aanvrager kan geven over daadwerkelijk starten met de bouw bij ontvangst middelen regeling Startbouw

      Consequentie van niet toekennen middelen

      Geef aan welke consequenties het niet toekennen van middelen uit het Rijk en gemeentelijke regeling heeft voor het ontwikkelen van het project (Vertraging / niet ontwikkelen)

      Tabel 7: Noodzaak bijdragen

       

      Staatssteun

      De gemeente Rotterdam dient zich te houden aan de Staatssteun regelgeving als het gaat om het financieel bijdragen aan gebiedsontwikkelingen. Om te borgen dat dit juridisch verantwoord is, kan door de gemeente een taxatie worden opgesteld op basis van de ontwikkelplannen van de marktpartij waaruit blijkt dat de gemeentelijke financiële bijdrage aan het project een vergoeding is die de onrendabele top van het project afdekt. Een dergelijke taxatie wordt dan opgesteld na toekenning van de middelen aan een project. Nadat uit de taxatie blijkt dat de toe te kennen middelen passend zijn bij de huidige marktsituatie, wordt de toezegging van de middelen formeel gemaakt.

       

       

Bijlage 2 Excel-format aanvraagdocument Startbouwregeling Rotterdam

 

B. EXCEL-FORMAT AANVRAAGFORMULIER RIJK EN/OF GEMEENTELIJKE REGELING VOOR STARTBOUW

Gele cellen zijn invoervelden

De definitieve versie van dit formulier dient gezamenlijk met het volgende document te worden opgestuurd: Word-aanvraagformulier

Oranje cellen zijn keuzemenu's

Algemeen

Opmerkingen

Naam van project

x

Aanvraag type regeling

Gemeentelijke Startbouwregeling (SBR)

Woningen

Opmerkingen

Aantal nieuwe woningen

105

Waarvan sociale huur

40

Waarvan middenhuur

15

voor SBI gelden Rijks-definities, voor SBR gelden gemeente-definities

Waarvan midden koop

25

voor SBI gelden Rijks-definities, voor SBR gelden gemeente-definities

Waarvan in hoger segment

25

Totaal aantal nieuwe woningen

105

-

* Moet groen zijn.

Aantal te slopen woningen

-

Totaal netto toe te voegen woningen

105

Aantal nieuwe betaalbare woningen

80

voor SBI gelden Rijks-definities, voor SBR gelden gemeente-definities

Aandeel betaalbare woningen

76%

Aantal woningen die geëxploiteerd gaan worden door een toegelaten instelling volgens de Woningwet (Woningcorporatie)

50

Aandeel woningen die geëxploiteerd gaan worden door een toegelaten instelling volgens de Woningwet (Woningcorporatie)

48%

Uiterste startbouw laatste woning | jaartal

2024

* Startbouw binnen twaalf maanden na toekenning subsidie

Uiterste startbouw laatste woning | kwartaal

Q1

Uiterste oplevering laatste woning | jaartal

2026

* Oplevering uiterlijk 36 maanden na start bouw

Uiterste oplevering laatste woning | kwartaal

Q2

Uiterste oplevering laatste woning

2026 - Q2

* moet groen zijn

Uiterste oplevertermijn woningen

2027 - Q1

Onredabele top project (huidig tekort private businesscase)

Opmerkingen

Vul hier het huidige tekort op de businesscase in. De maximale bijdrage vanuit de gemeente Rotterdam € 5.000,- per woning uit het middensegment. met een maximum van € 500.000,- per project.

Huidig tekort op de private businesscase

€ 400.000

excl. btw

Huidig tekort op de private businesscase per betaalbare woning

€ 5.000

excl. btw

Onderstaande geldt enkel voor startbouwregeling (SBR)

Aantal woningen uit het middensegment binnen het woningbouwprogramma

40

Maximale bijdrage uit de Startbouwregeling Rotterdam per woning uit het middensegment

€ 5.000

Maximale bijdrage uit de Startbouwregeling Rotterdam voor aangevraagd project (maximaal € 500.000,-)

€ 200.000

Juridisch/planologische zekerheid start bouw

Opmerkingen

Status bestemmingsplan

Bestemmingsplan waar plan in past is vastgesteld

Status omgevingsvergunning

Omgevingsvergunning (om af te wijken van het omgevingsplan) is onherroepelijk

Status Wabo regeling

Niet van toepassing

Inzicht in private businesscase na bijdrage Startbouwregeling (bedragen in €, excl. btw)

Opmerkingen

Vul hier de private businesscase in waarbij de optimalisaties en bijdragen zijn opgenomen, dusdanig dat hier een sluitende businesscase uit ontstaat.

Vastgoedvolume nieuwbouw wonen

10.000

m² bvo

Vastgoedvolume nieuwbouw overige functies incl. parkeren

1.000

m² bvo

Totaal vastgoedvolume nieuwbouw

11.000

m² bvo

Vastgoedopbrengsten nieuwbouw wonen

€ 40.000.000

excl. btw

Vastgoedopbrengsten nieuwbouw overige functies incl. parkeren

€ 3.000.000

excl. btw

Overige opbrengsten

€ 0

excl. btw

Totaal opbrengsten

€ 43.000.000

excl. btw

Huidig tekort in de private businesscase

€ 400.000

excl. btw

Totaal opbrengsten incl. bijdrage Startbouwregeling

€ 43.400.000

excl. btw

Historische aankoopprijs / inbrengwaarde (excl. historische plan- en rentekosten)

€ 20.000.000

excl. btw

Historische plan- en rentekosten bovenop historische aankoopprijs / inbrengwaarde

€ 850.000

excl. btw

Aan gemeente te betalen kostenverhaal

€ 2.000.000

excl. btw

Eventuele private grondexploitatiekosten

€ 2.400.000

excl. btw

Niet terug te vorderen BTW

€ 50.000

excl. btw

Woningcorporatie, transformatieproject, ontwikkelaar/belegger

Overige kosten

€ 2.000.000

excl. btw

Bouwkosten vastgoedontwikkeling

€ 12.000.000

excl. btw

Bijkomende kosten vastgoedontwikkeling

€ 1.800.000

excl. btw

Algemene kosten vastgoedontwikkeling

€ 550.000

excl. btw

Winst & Risico-marge

€ 1.750.000

excl. btw

Vastgoedopbrengsten nieuwbouw wonen / m² bvo

€ 4.000

excl. btw

Vastgoedopbrengsten nieuwbouw niet-wonen / m² bvo

€ 3.000

excl. btw

Vastgoedopbrengsten nieuwbouw wonen en niet-wonen / m² bvo

€ 3.909

excl. btw

(Inbrengwaarde of historische aankoopprijs + rente) / m² bvo

€ 1.895

excl. btw

Aan gemeente te betalen grondaankoop en/of kostenverhaal

€ 182

excl. btw

Overige private grondexploitatiekosten / m² bvo

€ 218

excl. btw

Bouwkosten vastgoedontwikkeling / m² bvo

€ 1.091

excl. btw

Bijkomende kosten vastgoedontwikkeling / m² bvo

€ 164

excl. btw

Algemene kosten vastgoedontwikkeling / m² bvo

€ 50

excl. btw

Winst & Risico-marge / m² bvo

€ 159

excl. btw

Bijkomende kosten als % van bouwkosten

15,0%

Algemene kosten als % van bouw- + bijkomende kosten

4,0%