Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delft

Reglement burgerlijke stand gemeente Delft 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelft
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente Delft 2023
CiteertitelReglement burgerlijke stand Delft 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  2. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-09-2023nieuwe regeling

29-08-2023

gmb-2023-383242

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Delft 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft;

 

Gelet op:

de artikelen 1:16 en 1:16a tot en met 1:16 d en de artikel 1:63 en 1:64 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand;

 

Besluit vast te stellen

het Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand Delft).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Het reglement verstaat onder:

a. ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS):

een ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 1:16 BW;

b. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS):

een ambtenaar van de burgerlijke stand, die is belast met het verrichten van bepaalde taken als bedoeld in artikel 1:16a, tweede lid BW;

c. gemeentehuis:

Stadskantoor waar Klant Contact Centrum is gevestigd aan het Stationsplein 1 te Delft;

d. stadhuis:

trouwlocatie;

e. overige trouwlocaties

overige trouwlocaties als zodanig door het college aangewezen;

f. huis der gemeente

locaties die voor een huwelijksvoltrekking als gemeentehuis fungeren;

g. bureau van de burgerlijke stand

afdeling van het gemeentehuis waar de registers van geboorte, overlijden, huwelijk, geregistreerd partnerschap en echtscheiding worden bijgehouden

h. rechtsfeit:

een huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting daarvan;

i. eenvoudig rechtsfeit:

het sober, binnen circa 5 minuten, voltrekken van een rechtsfeit

j. kosteloos rechtsfeit

het sober, binnen circa 5 minuten, kosteloos voltrekken van een rechtsfeit

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Voor aanwijzing tot ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking ambtenaren die in dienst zijn van de gemeente Delft en belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente Delft. Na aanwijzing vindt beëdiging plaats bij de rechtbank Den Haag. Pas na beëdiging kunnen de werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand aanvangen.

  • 3.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is 4.

Artikel 3 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand worden onderscheiden in:

    • a.

      Reguliere buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, die een arbeidsovereenkomst hebben bij de gemeente Delft, en niet belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand en;

    • b.

      Incidentele buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, die voor de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geen arbeidsovereenkomst hebben bij de gemeente Delft.

  • 2.

    Aanstaande bruidsparen en geregistreerd partners kunnen een gemotiveerde aanvraag indienen om hun rechtsfeit te laten voltrekken door een incidentele buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De aanvraag kan online via een webformulier op de gemeentelijke website worden ingediend of schriftelijk met het aanvraagformulier dat ook op de gemeentelijke website is te vinden.

  • 3.

    Tot incidenteel buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd:

    • a.

      (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd door een college van burgemeester en wethouders van een andere gemeente en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen en die in zijn of haar gemeente met regelmaat een huwelijk of partnerschap voltrekt;

    • b.

      kandidaten die door eigen werving en selectie geschikt zijn bevonden.

  • 4.

     

    • a.

      De aanwijzing van een incidenteel buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand volgens artikel 3 onder lid a van deze regeling, geldt gedurende de termijn van in functie zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Na aanwijzing vindt beëdiging plaats bij de rechtbank Den Haag. Pas na beëdiging kunnen de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanvangen.

    • b.

      De aanwijzing van een incidenteel buitengewoon ambtenaar volgens artikel 3 lid 1 onder lid b van deze regeling geldt slechts voor de voltrekking van het rechtsfeit waarvoor op grond van lid 2 een aanvraag is ingediend. Deze personen hebben een geldige beëdiging in een andere gemeente.

Artikel 4 Locatie

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun taken die voortvloeien uit boek 1 van het Burgerlijk Wetboek op het gemeentehuis of op een andere, tijdelijke of vaste, door of namens het college van burgemeester en wethouders aangewezen, locatie in de gemeente dat fungeert als huis der gemeente.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    Het college kan een locatie aanwijzen voor incidenteel gebruik als trouwlocatie of voor onbepaalde duur.

  • 4.

    Een aanstaand bruidspaar of een eigenaar/beheerder kan verzoeken om aanwijzing van een locatie als trouwlocatie. De locatie kan eenmalig of voor onbepaalde duur aangewezen worden. De locatie moet geschikt zijn om een huwelijk of partnerschap af te sluiten.

    Dit betekent onder andere dat de locatie:

    • niet in strijd is met de openbare orde, goede zeden en smaak;

    • ruim, schoon, verlicht en verwarmd moet zijn;

    • tijdens de ceremonie openbaar toegankelijk is;

    • toegankelijk is voor mensen met een fysieke beperking;

    • alle noodzakelijke vergunningen en ontheffingen moet hebben.

  • 5.

    De locaties die naast het stadhuis zijn aangewezen voor het voltrekken van huwelijken, staan vermeld op de gemeentelijke website.

Artikel 5 Leiding

Het afdelingshoofd Burgerzaken is belast met de algemene en dagelijkse leiding van het bureau van de burgerlijke stand, en diens plaatsvervanger bij afwezigheid.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    a. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

  •  

    • l.

      Voor het voltrekken van huwelijken en geregistreerde partnerschappen op het stadhuis op de Markt 1:

      • Op maandag tot en met donderdag elk half uur van 9.00 tot en met 16.30 uur;

      • Op vrijdag elk half uur vanaf 9.00 tot en met 19.30 uur, behalve 12.00 en 12.30 uur;

      • Op zaterdag om 9.00, 10.15, 11.30, 12.45, 14.00, 15.15, 16.30, 17.45 en 19.00 uur;

      • Op zondag om 12.45, 14.00, 15.15, 16.30, 17.45 en 19.00 uur.

    • ll.

      Voor het voltrekken van huwelijken en geregistreerde partnerschappen op een andere trouwlocatie dan het stadhuis op de Markt 1:

      Er gelden geen vaste tijden. Dit gebeurt in overleg met de eigenaar/beheerder van de locatie.

      • lll.

        Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op afspraak tijdens de uren waarop het Klant Contact Centrum voor het publiek is geopend, zoals bekend gemaakt op de website van de gemeente Delft.

    • b.

      In bijzondere gevallen kan het college afwijken van de in het eerste lid, onder a genoemde tijden.

  • 2.

    Voor het tweemaal per week de gelegenheid geven tot het voltrekken van een kosteloos rechtsfeit bepaalt, overeenkomstig artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, zijn de uren en dagen door de ambtenaar van de burgerlijke stand vastgesteld op maandagochtend om 10.00 en 10.15 uur.

    • De ceremonie is beperkt.

    • Eén van de partners moet in Delft wonen.

    • De ceremonie is in een spreekkamer van het stadskantoor (Stationsplein 1).

    • De ceremonie duurt 5 minuten.

    • Er mogen maximaal 6 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar/ partners en de getuigen.

    • Er kan geen muziek afgespeeld worden.

    • De trouwambtenaar neemt van te voren geen contact met het aanstaande bruidspaar/partners op en houdt geen toespraak.

  • 3.

    Voor het voltrekken van een eenvoudig rechtsfeit heeft de ambtenaar van de burgerlijke stand de dagen en uren vastgesteld op dinsdag om 10.00, 10.15, 10.30 en 10.45 uur en donderdag om 13.30, 13.45, 14.00 en 14.15 uur.

    • De ceremonie is beperkt.

    • De ceremonie is in de trouwkamer van het stadskantoor (Stationsplein 1).

    • De ceremonie duurt 5 minuten.

    • Er mogen maximaal 14 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar/partners en de getuigen.

    • Er kan geen muziek afgespeeld worden.

    • De trouwambtenaar neemt van te voren geen contact met het aanstaande bruidspaar/partners op en houdt geen toespraak.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 genoemde openingstijden samenvallen met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau gesloten is voor een beperkt aantal werkzaamheden geopend worden op door het college te bepalen uren.

  • 6.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de ambtenaar van de burgerlijke stand, worden geopend op tijden dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 7 Vergoeding (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt geen extra vergoeding voor de werkzaamheden die hij / zij uit hoofde van zijn / haar functie verricht.

  • 2.

    De incidentele buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap. Dit is geregeld in de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Delft.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking. Het Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand dat is vastgesteld op 30 mei 1995 wordt hierbij ingetrokken.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand Delft 2023.

Vastgesteld in de vergadering van 29 augustus 2023

, Burgemeester

, Secretaris

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand van Delft 2023

Inleiding

De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collega’s, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij/zij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Tot 1 januari 2020 werden (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd.

Naar aanleiding van de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 worden zij tegenwoordig aangewezen.

In het Reglement burgerlijke stand wordt een aantal praktische zaken vastgelegd die betrekking hebben op het sluiten van een huwelijk, het registeren van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Het gaat hierbij om de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de regels en voorwaarden die in acht moeten worden genomen bij het aanwijzen van locaties als huis der gemeente.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen die gebruikt worden in het reglement.

 

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand

Het afdelingshoofd Burgerzaken heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichtte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij/zij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem/haar wettelijke opgelegde verplichtingen. Ten aanzien van de uitvoering van deze werkzaamheden staat hij/zij dan ook niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van de gemeente als werkgever of het afdelingshoofd. Alleen de rechter kan hem/haar bevelen geven. De ambtenaar van de burgerlijke stand is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de ambtenaar van de burgerlijke stand als hij/zij zijn/haar ambtsplichten verwaarloost.

 

Artikel 3 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Het afdelingshoofd Klant Burgerzaken heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichtte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij/zij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem/haar wettelijke opgelegde verplichtingen. Ten aanzien van de uitvoering van deze werkzaamheden staat hij/zij dan ook niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van de gemeente als werkgever of het afdelingshoofd. Alleen de rechter kan hem/haar bevelen geven. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als hij/zij zijn/haar ambtsplichten verwaarloost.

De gemeente Delft kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die in een andere gemeente is aangewezen en van wie de aanwijzing (en beëdiging) niet is verlopen, aan te wijzen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit.

Wethouders en raadsleden kunnen niet worden aangewezen danwel benoemd als (incidenteel) (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

 

Artikel 4. Locatie

Dit artikel geeft aan waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand wettelijk zijn/haar taak moet uitoefenen. Een gemeentehuis of huis der gemeente waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaats vindt, moet een bestendig karakter dragen en bestemd zijn voor permanent gebruik. De gemeente Delft kent meerdere vaste trouwlocaties. Dit artikel bepaalt verder dat een locatie als huis der gemeente kan worden aangewezen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit. De voorwaarden waaraan de locatie moet voldoen zijn in dit artikel geregeld. De aanwijzing tot huis van de gemeente geldt voor de dag genoemd in het aanwijzingsbesluit. De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar stelt. Het reserveren van een locatie voor een huwelijk is de verantwoordelijkheid van het bruidspaar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als huis der gemeente. De gemeente is ook niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook worden gedacht aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet het formele gedeelte van de ceremonie naar eigen inzicht kunnen inrichten.

 

Een rechtsfeit kan in principe alleen plaatsvinden in een gemeentehuis. De uitzonderingen hierop zijn wettelijk geregeld (bijvoorbeeld de dreiging dat één van de partners spoedig komt te overlijden, biedt de mogelijkheid om ook in een ziekenhuis het rechtsfeit tot stand te brengen.) De gemeente wijst een locatie aan als huis der gemeente om daar een rechtsfeit tot stand te laten komen als de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid en openbaarheid. De locatiebeheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op de gemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie tot huis der gemeente heeft aangewezen. Bij veiligheid moet worden gedacht aan een veilige bouwconstructie, maar ook aan brandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het licht van het aantal bruiloftsgasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen, ouderen, rolstoelgebruikers etc. De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Dat betekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen. Omdat invulling van het begrip openbaarheid tot praktische problemen kan leiden omdat onvoorzien veel personen de plechtigheid willen bijwonen of indien bezoekers mogelijk de openbare orde verstoren, kan de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bepalen wie tot de plechtigheid wordt toegelaten. Het aanwijzen van een locatie tot huis der gemeente mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Men kan dan denken aan het aanwijzen van bijvoorbeeld een mortuarium of een sexinrichting. Rechtsfeiten mogen religieus niet eerder worden ingezegend dan dat zij civielrechtelijk tot stand zijn gekomen (artikel 1:68 Burgerlijk Wetboek).

De trouwlocaties staan vermeld op de gemeentelijke website. Deze wordt actueel gehouden.

 

Het aanwijzen van de trouwlocaties wordt gezien als een handeling van dagelijks bestuur (artikel 160 Gemeentewet) en is om die reden een college-bevoegdheid.

 

Artikel 5. Leiding

De verdeling van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is in handen van het college. Zij wijzen op basis van artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die belast is met de leiding. Om praktische redenen en om goed te kunnen reageren op veranderingen, is het afdelingshoofd Burgerzaken of diens plaatsvervanger bij afwezigheid aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen. In de dagelijkse praktijk regelen de (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand dit zelf.

 

Artikel 6. Openstelling

In dit artikel is de verplichting van het college om op grond van artikel 1:16c van het Burgerlijk

Wetboek een regeling voor de openingstijden van de burgerlijke stand te treffen, uitgewerkt. Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden weer om het bureau op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken.

Met uitzondering van de huwelijken verricht de ambtenaar van de burgerlijke stand de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van het stadskantoor.

Voor de verschillende mogelijkheden en voor de openingstijden wordt doorverwezen naar de website van de gemeente. Daar staat de actuele informatie. Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen op elk gewenst tijdstip en iedere dag van de week worden gesloten met instemming van de eigenaar/beheerder van de locatie en na goedkeuring van de gemeente.

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten Burgerlijk stand is de gemeente verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven om op basis van dit artikel kosteloos een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in de spreekkamer van het standskantoor in het bijzijn van de getuigen.

De eenvoudige plechtigheid wordt geboden voor (bruids)paren die geen prijs stellen op een uitgebreide ceremonie. De voltrekking vindt plaats in de trouwkamer en in het bijzijn van maximaal 14 personen, inclusief getuigen.

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Als gemeentehuis wordt beschouwd iedere locatie binnen de grenzen van de gemeente en dat als zodanig is aangewezen (huis der gemeente).

In de praktijk komt het erop neer dat voor de eenvoudige en kosteloze huwelijken 15 minuten worden gereserveerd. Er is tijd voor binnenkomen en weggaan en 5 minuten ceremonie.

 

Artikel 7. Vergoeding (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Het is niet de bedoeling om personen, die door het bruidspaar zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking. Er is niet gekozen voor terugwerkende kracht in verband met eventuele lopende bezwaarprocedures.

 

Artikel 9 Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.