Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlemmermeer

Beheerregeling informatiebeheer 2019 gemeente Haarlemmermeer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlemmermeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeheerregeling informatiebeheer 2019 gemeente Haarlemmermeer
CiteertitelBeheerregeling informatiebeheer 2019 gemeente Haarlemmermeer
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Archiefverordening 2019 gemeente Haarlemmermeer

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-09-2023nieuwe regeling

05-02-2019

gmb-2023-382944

Tekst van de regeling

Intitulé

Beheerregeling informatiebeheer 2019 gemeente Haarlemmermeer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

 

gelet op artikel 1, eerste lid, van de Archiefverordening Haarlemmermeer 2019,

 

overwegende dat in het kader van de uitvoering van gemeentelijke taken archiefbescheiden worden ontvangen, gecreëerd en uitgewisseld en dat deze archiefbescheiden de basis vormen voor de bedrijfsvoering en risicobeheersing van de gemeente, van belang kunnen zijn als bewijs van rechten en plichten van de gemeente en van andere partijen of personen, een basis vormen voor de verantwoording van het handelen van de gemeente en de democratische controle, en van belang kunnen zijn voor de geschiedenis van de gemeente in de ruimste betekenis,

 

besluit vast te stellen de Beheerregeling informatiebeheer gemeente Haarlemmermeer 2019.

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beheerregeling wordt verstaan onder:

  • -

    archiefbescheiden, als bedoeld in artikel 1, onder c, van de Archiefwet 1995:

    • 1°.

      bescheiden, ongeacht hun vorm, door de overheidsorganen ontvangen of opgemaakt en naar hun aard bestemd daaronder te berusten;

    • 2°.

      bescheiden, ongeacht hun vorm, met overeenkomstige bestemming, ontvangen of opgemaakt door instellingen of personen, wier rechten of functies op enig overheidsorgaan zijn overgegaan;

    • 3°.

      bescheiden, ongeacht hun vorm, welke ingevolge overeenkomsten met of beschikkingen van instellingen of personen dan wel uit anderen hoofde in een archiefbewaarplaats zijn opgenomen om daar te berusten;

    • 4°.

      reproducties, ongeacht hun vorm, welke bij of krachtens de wet in de plaats zijn gesteld van de onder 1°, 2° of 3° bedoelde archiefbescheiden of welke op grond van het bepaalde in artikel 7 van de Archiefwet 1995 zijn vervaardigd;

  • -

    archiefbewaarplaats: de door burgemeester en wethouders voor de blijvende bewaring van archiefbescheiden aangewezen bewaarplaatsen, als bedoeld in artikel 31 van de Archiefwet 1995;

  • -

    archiefruimte: een ruimte, bestemd voor de bewaring van analoge archiefbescheiden in afwachting van hun overbrenging naar de archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 1, onder e, van de Archiefwet 1995;

  • -

    beheer: de ambtelijke verantwoordelijkheid voor de uitvoering van werkzaamheden om archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

  • -

    beheerder: de ambtelijk verantwoordelijke voor het beheer;

  • -

    centraal archief: het centrale zaak- en archiefsysteem onder beheer van de cluster Facility Management, waarin digitale archiefbescheiden zijn opgenomen en/of analoge archiefbescheiden zijn ontsloten;

  • -

    clustermanager: het verantwoordelijk hoofd van een organisatieonderdeel van de gemeente Haarlemmermeer, werkzaam voor het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de raad;

  • -

    conversie: omzetting of overzetting van gegevens in een ander bestandsformaat, als bedoeld in artikel 1, onder d, van de Archiefregeling;

  • -

    decentraal archief: een daartoe aangewezen informatiesysteem onder beheer van een clustermanager;

  • -

    informatiehuishouding: het geheel aan maatregelen om de archiefbescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren gedurende de wettelijk bepaalde termijn;

  • -

    migratie: overzetting van gegevens en/of toepassingsprogrammatuur naar een ander platform, als bedoeld in artikel 1, onder k, van de Archiefregeling;

  • -

    overbrenging: overbrenging van archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats als bedoeld in de artikelen 12 en 13 van de Archiefwet 1995;

  • -

    selectielijst: lijst waarin tenminste wordt aangegeven welke archiefbescheiden voor vernietiging in aanmerking komen als bedoeld in artikel 5 van de Archiefwet 1995;

  • -

    Strategisch informatieoverleg: structureel overleg, dat de besluitvorming inzake de informatiehuishouding vanuit de verantwoordelijkheid voor de informatieketen in samenhang voorbereidt;

  • -

    vervanging: het vervangen van archiefbescheiden door reproducties als bedoeld in artikel 7 van de Archiefwet 1995, en

  • -

    vervreemding: overdracht van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 8 van de Archiefwet 1995 of van rechtswege.

Artikel 2. Reikwijdte

De bepalingen ten aanzien van de geordende en toegankelijke staat van archiefbescheiden alsmede ten aanzien van de vervanging van archiefbescheiden als bedoeld in artikelen 17 tot en met 26b van de Archiefregeling, zijn van overeenkomstige toepassing op alle archiefbescheiden, ongeacht de daarvoor geldende bewaartermijn.

Hoofdstuk 2. Beheerregeling

Artikel 3. Beheer

  • 1.

    Een clustermanager is beheerder van de archiefbescheiden van zijn cluster en verantwoordelijk voor het beheer van deze archiefbescheiden met uitzondering van de (analoge) archiefbescheiden die zijn opgenomen in het centraal archief, waarvan de clustermanager Facility Management de beheerder is.

  • 2.

    De beheerder draagt zorg voor opname van de archiefbescheiden in het centraal archief, tenzij:

    • a.

      de archiefbescheiden zijn opgenomen in een door de gemeentearchivaris daartoe aangewezen decentraal archief;

    • b.

      de archiefbescheiden naar hun aard niet voor opname in het centraal archief in aanmerking komen.

  • 3.

    De beheerder is belast met het beheer van de archiefbescheiden in overeenstemming met door de directie te stellen nadere aanwijzingen.

  • 4.

    De beheerder is belast met het tijdig vernietigen van archiefbescheiden:

    • a.

      met inachtneming van de geldende selectielijst voor gemeenten;

    • b.

      op basis van een vooraf door de gemeentearchivaris goedgekeurde specificatie, welke goedkeuring geldt als machtiging tot vernietiging.

  • 5.

    De beheerder beschikt over een tenminste jaarlijks te actualiseren informatiebeheersplan voor zijn cluster, waarin tenminste de volgende elementen zijn opgenomen:

    • a.

      een korte beschrijving van de cluster;

    • b.

      een systematisch overzicht van producten en diensten, de werkprocessen en in welk informatiesysteem of informatiesystemen de hieraan gerelateerde archiefbescheiden zijn opgenomen;

    • c.

      voor zover een informatiesysteem onder direct beheer van de beheerder valt en indien relevant voor het betreffende informatiesysteem, een verwijzing naar de overeenkomst, de service level agreement, de verwerkersovereenkomst, de baselinetoets informatiebeveiliging, het authenticatie- en autorisatieschema en het metadataschema;

    • d.

      indien aanwezig ten aanzien van kritische archiefbescheiden (bijzondere persoonsgegevens, geheime of bedrijfsvertrouwelijke informatie) de aard van de risico’s en de maatregelen om deze risico’s te beheersen;

    • e.

      een overzicht van verbeterpunten en een planning voor het treffen van de verbetermaatregelen.

Artikel 4. Toezicht op het beheer

Namens de gemeentearchivaris is:

  • a.

    zijn archiefinspectie belast met het algemeen toezicht;

  • b.

    de clustermanager Facility Management met het dagelijks toezicht.

Artikel 5. Strategisch informatieoverleg

  • 1.

    Het Strategisch informatieoverleg geeft de directie, die hiervoor is gemandateerd, in ieder geval advies over:

    • a.

      vervreemding van archiefbescheiden;

    • b.

      uitzonderingen op de bewaartermijnen die zijn voorgeschreven in de geldende selectielijst gemeentelijke archiefbescheiden als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onder e, van het Archiefbesluit en overige waarderingsvraagstukken;

    • c.

      het beleid voor vervanging, migratie en conversie van archiefbescheiden;

    • d.

      overbrenging van archiefbescheiden naar de archiefbewaarplaats;

    • e.

      beperkingen op de openbaarheid van archiefbescheiden, alvorens deze worden overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

    • f.

      duurzaamheid van digitale archiefbescheiden;

    • g.

      de keuze, inrichting en locatie van archiefruimten bestemd voor het bewaren van archiefbescheiden.

Artikel 6. Overdracht en terbeschikkingstelling van archiefbescheiden

  • 1.

    Bij overdracht van een of meer taken van de ene beheerder aan een andere beheerder worden de betreffende archiefbescheiden en het beheer hierover overgenomen door de nieuwe beheerder.

  • 2.

    Bij overdracht van een of meer taken aan een ander overheidsorgaan worden de betreffende archiefbescheiden van niet afgedane zaken overgedragen aan het andere overheidsorgaan en kunnen de archiefbescheiden van afgedane zaken tijdelijk ter beschikking worden gesteld tot de overbrenging naar de archiefbewaarplaats of vernietiging.

  • 3.

    Bij de overdracht van een of meer taken aan een rechtspersoon kunnen de betreffende archiefbescheiden tijdelijk ter beschikking worden gesteld tot de overbrenging naar de archiefbewaarplaats of vernietiging.

  • 4.

    Van overdracht aan een ander overheidsorgaan wordt een verklaring van vervreemding opgesteld.

  • 5.

    Van ter beschikking stelling aan een ander overheidsorgaan of een rechtspersoon wordt een verklaring van terbeschikkingstelling opgesteld.

Artikel 7. Beheer archiefbewaarplaats

De beheertaak van de gemeentearchivaris met betrekking tot de overgebrachte archiefbescheiden omvat:

  • a.

    de opname en het beheer van de archiefbescheiden in de archiefbewaarplaats;

  • b.

    het bijhouden welke archiefbescheiden beperkt openbaar zijn. Hierbij geeft hij aan wanneer, op welke wijze en voor welke termijn beperkingen zijn opgelegd;

  • c.

    het faciliteren van onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden ten behoeve van gemeentelijke organen of derden. Hij verstrekt zo mogelijk daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd;

  • d.

    het toewijzen of afwijzen van een verzoek tot raadpleging van beperkt openbare archiefbescheiden;

  • e.

    het uitlenen van archiefbescheiden aan overheidsorganen en particulieren, die archiefbescheiden hebben overgedragen.

  • f.

    het jaarlijks opstellen van een lijst van overgebrachte nieuwe archieven en collecties.

  • g.

    het zelfstandig namens de gemeente opnemen van een particulier archief of collectie in de archiefbewaarplaats, mits het behoud van het archief of de collectie van historisch belang is.

  • h.

    De archivaris brengt jaarlijks verslag uit aan burgemeester en wethouders over het door hem gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 8. Intrekking oud besluit informatiebeheer

Het Besluit informatiebeheer 2014 gemeente Haarlemmermeer en het Besluit informatiebeheer 2014 gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude worden ingetrokken.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beheerregeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie van de Archiefverordening 2019 gemeente Haarlemmermeer in het gemeenteblad.

  • 2.

    Deze beheerregeling wordt aangehaald als: Beheerregeling informatiebeheer 2019 gemeente Haarlemmermeer.

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer van 5 februari 2019.

De secretaris,

drs. Carel Brugman

De burgemeester,

Onno Hoes

Toelichting

Algemeen

In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) belegd. Burgemeester en wethouders moeten deze zorgplicht uitvoeren overeenkomstig de Archiefverordening van de gemeenteraad en met inachtneming van de specifieke kaders die de Archiefwet, het Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit) en de Archiefregeling daarvoor stellen én in lijn met de toepasselijke algemene regels van onder meer de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de Gemeentewet.

 

Burgemeester en wethouders kunnen op grond van artikel 1, eerste lid, van de Archiefverordening beheerregels vaststellen voor hun archiefbescheiden. Deze beheerregeling is een invulling hiervan en bevat met name een aantal (interne) werkinstructies ten aanzien van taken en bevoegdheden die rechtstreeks bij burgemeester en wethouders zijn belegd (en ten aanzien waarvan de gemeenteraad geen uitdrukkelijke regelgevende bevoegdheid is toebedeeld).

 

Artikelsgewijs

 

In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen behandeld die nadere toelichting behoeven.

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Enkele relevante begrippen uit de Archiefwet zijn voor de duidelijkheid in deze beheerregeling herhaald. Daarnaast bevat deze beheerregeling enkele begripsbepalingen in aanvulling op de begrippen die al in de Archiefwet zijn gedefinieerd.

 

Artikel 2. Reikwijdte

De Archiefregeling is ingevolge artikelen 11 tot en met 13 van het Archiefbesluit van toepassing op blijvend te bewaren archiefbescheiden. Deze voorzieningen dienen in brede zin te worden getroffen voor de deugdelijke inrichting van al het informatiebeheer. Daarom worden deze bepalingen in dit artikel van overeenkomstige toepassing verklaard op alle archiefbescheiden, ongeacht de bewaartermijn.

 

Artikel 3. Beheer

In dit artikel worden de taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van het beheer én vernietiging van archiefbescheiden toegewezen in de organisatie. Een centraal beheer van alle informatie is niet meer mogelijk in het huidige tijdgewricht. Wel blijft het uitgangspunt om zoveel als mogelijk tot een centraal archief te komen in het centrale zaak- en archiefsysteem. Niet alle informatie leent zich hiervoor, zoals basis- en kernregistraties (bijvoorbeeld de BasisRegistratie Personen - BRP), andere databases, kaartgebonden geoinformatie. Ook kan het doelmatiger zijn om een decentraal archief te vormen, zoals bijvoorbeeld wordt gedaan met de personeelsdossiers.

 

Artikel 4. Toezicht

De archiefverordening 2019 gemeente Haarlemmermeer belegd het toezicht op het beheer van archiefbescheiden die (nog) niet naar archiefbewaarplaats zijn overgebracht bij de gemeentearchivaris. Het feitelijke toezicht wordt uitgeoefend door daartoe opgeleide archiefinspecteurs van het Noord-Hollands Archief, maar ook zij kunnen deze taak niet dagelijks doen. De rol van de gemeentearchivaris en de archiefinspectie is daarom vergelijkbaar met de accountantscontrole. Het dagelijks toezicht op het informatiebeheer is daarom belegd bij de clustermanager Facility Management.

 

Artikel 5. Strategisch informatieoverleg

Het Strategisch informatieoverleg (SIO) bewaakt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding. Het SIO heeft minimaal als taak te adviseren bij besluiten omtrent vervreemding van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 7 van het Archiefbesluit. Daarnaast is een SIO verplicht bij de opstelling van een selectielijst als bedoeld in artikel 5 van het Archiefbesluit.

 

In artikel 8, eerste lid, van de Archiefwet is bepaald dat burgemeester en wethouders, na machtiging van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), bevoegd zijn tot vervreemding van archiefbescheiden. Volgens het tweede lid van artikel 8 van de Archiefwet is geen machtiging vereist bij vervreemding ter uitvoering van een wet. Op grond van artikel 7, tweede lid, van het Archiefbesluit hoeven burgemeester en wethouders in geval geen machtiging is vereist, ook geen advies van het SIO te overleggen.

 

Het ontwerpen van een selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke organen wordt verzorgd door de VNG die daartoe een specifiek SIO inricht. De toepassing van deze selectielijst is na vaststelling door de minister van OCW verplicht. Lokaal dienen aanvullend besluiten te worden genomen over de selectie van archiefbescheiden voor permanente bewaring die volgens deze selectielijst voor vernietiging in aanmerking komen, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, aanhef en onder e, van het Archiefbesluit. Het gaat daarbij om archiefbescheiden die betrekking hebben op bijzondere gebeurtenissen of kwesties.

 

Artikel 6. Overdracht en terbeschikkingstelling van archiefbescheiden

In dit artikel worden regels gegeven voor overdracht van archiefbescheiden bij reorganisaties en overdracht van taken aan andere overheidsorganen of rechtspersonen.

 

Volgens artikel 4 van de Archiefwet houdt een regeling, waarbij overheidsorganen worden opgeheven, samengevoegd of gesplitst, dan wel waarbij een of meer taken van een overheidsorgaan worden overgedragen aan een ander overheidsorgaan, een voorziening in omtrent hun archiefbescheiden.

 

In geval van overdracht van taakuitvoering bij wet of op grond van ‘delegatie’ (artikel 10:17 van de Awb) gaat een bestuursorgaan of rechtspersoon in eigen naam besluiten nemen of taken uitvoeren.

 

Bij taakuitvoering op grond van ‘mandaat’ is geen sprake van overdracht. Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (artikel 10:1 van de Awb). Er is dan nooit sprake van overdracht van archiefbescheiden, want deze blijven van het bestuursorgaan. Wel is dan sprake van het overnemen van het beheer door een andere beheerder, al is dat een ander bestuursorgaan of rechtspersoon.

 

Artikel 7. Beheer archiefbewaarplaats

In artikel 12 van de Archiefwet is bepaald dat de zorgdrager de archiefbescheiden die niet voor vernietiging in aanmerking komen en die ouder zijn dan twintig jaar overbrengt naar een archiefbewaarplaats. Daarnaast is in artikel 13, eerste lid, van de Archiefwet bepaald dat de zorgdrager ook archiefbescheiden jonger dan twintig jaar kan overbrengen, wanneer naar het oordeel van de beheerder van de archiefbewaarplaats voldoende aanleiding bestaat hiervoor ruimte beschikbaar te stellen.

 

In de artikelen 17 tot en met 20 van de Archiefwet is een aantal bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de beheerder van de archiefbewaarplaats belegd. Dit is volgens artikel 32, eerste lid, van de Archiefwet de gemeentearchivaris, of als deze niet is benoemd (automatisch) de gemeentesecretaris. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden betreffen met name beschikbaarstelling voor en afwijzing van raadpleging en uitlening van archiefbescheiden, en het afgeven van afschriften van authentieke akten. Voor de beschikbaarstelling onderhoudt de beheerder van de archiefbewaarplaats een studieruimte en een online voorziening.

 

Het Archiefbesluit legt in artikel 9 de verplichting op aan burgemeester en wethouders (in de praktijk de beheerder) om tijdig overleg te voeren met de beheerder van de archiefbewaarplaats over voorgenomen overbrenging van archiefbescheiden. Onderdeel f betreft een verplichting voor de beheerder van de archiefbewaarplaats om bij zijn jaarlijks verslag een lijst te voegen van nieuw opgenomen archieven en collecties. Tevens is de beheerder van de archiefbewaarplaats bevoegd om particuliere archieven en verzamelingen in de gemeentelijke archiefbewaarplaats op te nemen. Deze bevoegdheid is voorzien in onderdeel g.