Organisatie | Haarlemmermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerregeling informatiebeheer 2019 gemeente Haarlemmermeer |
Citeertitel | Beheerregeling informatiebeheer 2019 gemeente Haarlemmermeer |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Archiefverordening 2019 gemeente Haarlemmermeer
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-09-2023 | nieuwe regeling | 05-02-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,
gelet op artikel 1, eerste lid, van de Archiefverordening Haarlemmermeer 2019,
overwegende dat in het kader van de uitvoering van gemeentelijke taken archiefbescheiden worden ontvangen, gecreëerd en uitgewisseld en dat deze archiefbescheiden de basis vormen voor de bedrijfsvoering en risicobeheersing van de gemeente, van belang kunnen zijn als bewijs van rechten en plichten van de gemeente en van andere partijen of personen, een basis vormen voor de verantwoording van het handelen van de gemeente en de democratische controle, en van belang kunnen zijn voor de geschiedenis van de gemeente in de ruimste betekenis,
besluit vast te stellen de Beheerregeling informatiebeheer gemeente Haarlemmermeer 2019.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
De bepalingen ten aanzien van de geordende en toegankelijke staat van archiefbescheiden alsmede ten aanzien van de vervanging van archiefbescheiden als bedoeld in artikelen 17 tot en met 26b van de Archiefregeling, zijn van overeenkomstige toepassing op alle archiefbescheiden, ongeacht de daarvoor geldende bewaartermijn.
De beheerder beschikt over een tenminste jaarlijks te actualiseren informatiebeheersplan voor zijn cluster, waarin tenminste de volgende elementen zijn opgenomen:
voor zover een informatiesysteem onder direct beheer van de beheerder valt en indien relevant voor het betreffende informatiesysteem, een verwijzing naar de overeenkomst, de service level agreement, de verwerkersovereenkomst, de baselinetoets informatiebeveiliging, het authenticatie- en autorisatieschema en het metadataschema;
Artikel 6. Overdracht en terbeschikkingstelling van archiefbescheiden
Bij overdracht van een of meer taken aan een ander overheidsorgaan worden de betreffende archiefbescheiden van niet afgedane zaken overgedragen aan het andere overheidsorgaan en kunnen de archiefbescheiden van afgedane zaken tijdelijk ter beschikking worden gesteld tot de overbrenging naar de archiefbewaarplaats of vernietiging.
Artikel 7. Beheer archiefbewaarplaats
De beheertaak van de gemeentearchivaris met betrekking tot de overgebrachte archiefbescheiden omvat:
het faciliteren van onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden ten behoeve van gemeentelijke organen of derden. Hij verstrekt zo mogelijk daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd;
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer van 5 februari 2019.
De secretaris,
drs. Carel Brugman
De burgemeester,
Onno Hoes
In artikel 30, eerste lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) is de zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen bij burgemeester en wethouders (zorgdrager) belegd. Burgemeester en wethouders moeten deze zorgplicht uitvoeren overeenkomstig de Archiefverordening van de gemeenteraad en met inachtneming van de specifieke kaders die de Archiefwet, het Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit) en de Archiefregeling daarvoor stellen én in lijn met de toepasselijke algemene regels van onder meer de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de Gemeentewet.
Burgemeester en wethouders kunnen op grond van artikel 1, eerste lid, van de Archiefverordening beheerregels vaststellen voor hun archiefbescheiden. Deze beheerregeling is een invulling hiervan en bevat met name een aantal (interne) werkinstructies ten aanzien van taken en bevoegdheden die rechtstreeks bij burgemeester en wethouders zijn belegd (en ten aanzien waarvan de gemeenteraad geen uitdrukkelijke regelgevende bevoegdheid is toebedeeld).
In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen behandeld die nadere toelichting behoeven.
Enkele relevante begrippen uit de Archiefwet zijn voor de duidelijkheid in deze beheerregeling herhaald. Daarnaast bevat deze beheerregeling enkele begripsbepalingen in aanvulling op de begrippen die al in de Archiefwet zijn gedefinieerd.
De Archiefregeling is ingevolge artikelen 11 tot en met 13 van het Archiefbesluit van toepassing op blijvend te bewaren archiefbescheiden. Deze voorzieningen dienen in brede zin te worden getroffen voor de deugdelijke inrichting van al het informatiebeheer. Daarom worden deze bepalingen in dit artikel van overeenkomstige toepassing verklaard op alle archiefbescheiden, ongeacht de bewaartermijn.
In dit artikel worden de taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van het beheer én vernietiging van archiefbescheiden toegewezen in de organisatie. Een centraal beheer van alle informatie is niet meer mogelijk in het huidige tijdgewricht. Wel blijft het uitgangspunt om zoveel als mogelijk tot een centraal archief te komen in het centrale zaak- en archiefsysteem. Niet alle informatie leent zich hiervoor, zoals basis- en kernregistraties (bijvoorbeeld de BasisRegistratie Personen - BRP), andere databases, kaartgebonden geoinformatie. Ook kan het doelmatiger zijn om een decentraal archief te vormen, zoals bijvoorbeeld wordt gedaan met de personeelsdossiers.
De archiefverordening 2019 gemeente Haarlemmermeer belegd het toezicht op het beheer van archiefbescheiden die (nog) niet naar archiefbewaarplaats zijn overgebracht bij de gemeentearchivaris. Het feitelijke toezicht wordt uitgeoefend door daartoe opgeleide archiefinspecteurs van het Noord-Hollands Archief, maar ook zij kunnen deze taak niet dagelijks doen. De rol van de gemeentearchivaris en de archiefinspectie is daarom vergelijkbaar met de accountantscontrole. Het dagelijks toezicht op het informatiebeheer is daarom belegd bij de clustermanager Facility Management.
Artikel 5. Strategisch informatieoverleg
Het Strategisch informatieoverleg (SIO) bewaakt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding. Het SIO heeft minimaal als taak te adviseren bij besluiten omtrent vervreemding van archiefbescheiden als bedoeld in artikel 7 van het Archiefbesluit. Daarnaast is een SIO verplicht bij de opstelling van een selectielijst als bedoeld in artikel 5 van het Archiefbesluit.
In artikel 8, eerste lid, van de Archiefwet is bepaald dat burgemeester en wethouders, na machtiging van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), bevoegd zijn tot vervreemding van archiefbescheiden. Volgens het tweede lid van artikel 8 van de Archiefwet is geen machtiging vereist bij vervreemding ter uitvoering van een wet. Op grond van artikel 7, tweede lid, van het Archiefbesluit hoeven burgemeester en wethouders in geval geen machtiging is vereist, ook geen advies van het SIO te overleggen.
Het ontwerpen van een selectielijst voor archiefbescheiden van gemeentelijke organen wordt verzorgd door de VNG die daartoe een specifiek SIO inricht. De toepassing van deze selectielijst is na vaststelling door de minister van OCW verplicht. Lokaal dienen aanvullend besluiten te worden genomen over de selectie van archiefbescheiden voor permanente bewaring die volgens deze selectielijst voor vernietiging in aanmerking komen, als bedoeld in artikel 5, eerste lid, aanhef en onder e, van het Archiefbesluit. Het gaat daarbij om archiefbescheiden die betrekking hebben op bijzondere gebeurtenissen of kwesties.
Artikel 6. Overdracht en terbeschikkingstelling van archiefbescheiden
In dit artikel worden regels gegeven voor overdracht van archiefbescheiden bij reorganisaties en overdracht van taken aan andere overheidsorganen of rechtspersonen.
Volgens artikel 4 van de Archiefwet houdt een regeling, waarbij overheidsorganen worden opgeheven, samengevoegd of gesplitst, dan wel waarbij een of meer taken van een overheidsorgaan worden overgedragen aan een ander overheidsorgaan, een voorziening in omtrent hun archiefbescheiden.
In geval van overdracht van taakuitvoering bij wet of op grond van ‘delegatie’ (artikel 10:17 van de Awb) gaat een bestuursorgaan of rechtspersoon in eigen naam besluiten nemen of taken uitvoeren.
Bij taakuitvoering op grond van ‘mandaat’ is geen sprake van overdracht. Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (artikel 10:1 van de Awb). Er is dan nooit sprake van overdracht van archiefbescheiden, want deze blijven van het bestuursorgaan. Wel is dan sprake van het overnemen van het beheer door een andere beheerder, al is dat een ander bestuursorgaan of rechtspersoon.
Artikel 7. Beheer archiefbewaarplaats
In artikel 12 van de Archiefwet is bepaald dat de zorgdrager de archiefbescheiden die niet voor vernietiging in aanmerking komen en die ouder zijn dan twintig jaar overbrengt naar een archiefbewaarplaats. Daarnaast is in artikel 13, eerste lid, van de Archiefwet bepaald dat de zorgdrager ook archiefbescheiden jonger dan twintig jaar kan overbrengen, wanneer naar het oordeel van de beheerder van de archiefbewaarplaats voldoende aanleiding bestaat hiervoor ruimte beschikbaar te stellen.
In de artikelen 17 tot en met 20 van de Archiefwet is een aantal bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de beheerder van de archiefbewaarplaats belegd. Dit is volgens artikel 32, eerste lid, van de Archiefwet de gemeentearchivaris, of als deze niet is benoemd (automatisch) de gemeentesecretaris. De bevoegdheden en verantwoordelijkheden betreffen met name beschikbaarstelling voor en afwijzing van raadpleging en uitlening van archiefbescheiden, en het afgeven van afschriften van authentieke akten. Voor de beschikbaarstelling onderhoudt de beheerder van de archiefbewaarplaats een studieruimte en een online voorziening.
Het Archiefbesluit legt in artikel 9 de verplichting op aan burgemeester en wethouders (in de praktijk de beheerder) om tijdig overleg te voeren met de beheerder van de archiefbewaarplaats over voorgenomen overbrenging van archiefbescheiden. Onderdeel f betreft een verplichting voor de beheerder van de archiefbewaarplaats om bij zijn jaarlijks verslag een lijst te voegen van nieuw opgenomen archieven en collecties. Tevens is de beheerder van de archiefbewaarplaats bevoegd om particuliere archieven en verzamelingen in de gemeentelijke archiefbewaarplaats op te nemen. Deze bevoegdheid is voorzien in onderdeel g.