Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rucphen

Reglement burgerlijke stand Gemeente Rucphen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRucphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand Gemeente Rucphen
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Rucphen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

boek 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-2022Reglement burgerlijke stand gemeente Rucphen

19-07-2022

gmb-2023-381611

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Gemeente Rucphen

 

Artikel 1 Begripsbepaling

 

Het reglement verstaat onder:

 

  • a.

    de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art 16, lid 2 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die als zodanig benoemd is door burgemeester en wethouders (art. 16, lid 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle locaties welke bij raadsbesluit of bij besluit namens burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

     

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

 

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen;

    a. ambtenaren in dienst van de gemeente Rucphen;

    b. ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

2. Het college kan bezoldigde en honoraire buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand

benoemen. Deze zijn uitsluitend belast met het voltrekken van huwelijken, het registeren van   partnerschappen en het omzetten van partnerschappen in een huwelijk.

3. De ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke   stand dienen alle wettige huwelijken te voltrekken. Als gevolg daarvan kan het college alleen   ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand   benoemen die ook bereid zijn huwelijken tussen twee mensen van hetzelfde geslacht te   sluiten.

4. Het college kan onbezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen   tot het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie.

 

Artikel 3 Benoeming

 

1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen   periode benoemd.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3.

    Indien een ambtenaar van de burgerlijke stand of een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, op grond van het bepaalde in lid 1 en 2 van dit artikel, de benoeming verliest, bestaat de mogelijkheid tot herbenoeming.

  • 4.

    Op de bezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand is van toepassing de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Rucphen, zoals vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders bij besluit van 10 juni 2008.

     

Artikel 4 Locatie

 

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    Als gemeentehuis kunnen slechts aangewezen locaties, die voldoen aan de criteria die zijn vastgesteld door de gemeenteraad.

  • 4.

    Indien de beheerder van de locatie een vergoeding vraagt voor het gebruik van de locatie is dit geheel voor rekening van het bruidspaar of personen die een geregistreerd partnerschap aangaan.

     

Artikel 5 Voorwaarden voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen op een binnen de gemeente gelegen locatie.

 

  • 1.

    Het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijksvoltrekking in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan de vaste trouwlocaties. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk drie maanden voor de huwelijksvoltrekking schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt;

  • 2.

    Het gebruik van deze locatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde hoe ook genaamd;

  • 3.

    De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijksvoltrekking ter beschikking van de gemeente. De wijze van gebruik tijden de huwelijksvoltrekking wordt bepaald door de gemeente. Een huwelijksvoltrekking in de openlucht is toegestaan, mits er op de locatie een geschikte uitwijkmogelijkheid binnen aanwezig is. Gedurende de ceremonie heeft de locatie de status van gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand is leidend voor wat betreft de beslissing om buiten of binnen de ceremonie uit te voeren;

  • 4.

    De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn;

  • 5.

    Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt in nauw overleg met de beheerder plaats. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, een geluidsinstallatie en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie;

  • 6.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijksvoltrekking niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

     

Artikel 6 Leiding van de dienst

 

De afdelingsmanager van de afdeling Gemeentewinkel is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaar burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand.

 

Artikel 7 Openstelling

 

  • 1.

    Het taakgebied burgerlijke stand is, voor zover de hierna te noemen dagen niet algemeen erkend of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet zijn, voor het publiek geopend:

    a. voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties evenals omzettingen van een   partnerschap in een huwelijk voor zover de plechtigheid plaatsvindt in het gemeentehuis te   Rucphen: van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur en op zaterdag van   10:00 tot 17:00 uur;

    b. voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties evenals omzettingen van een   partnerschap in een huwelijk, op andere locaties in de gemeente Rucphen: van maandag tot   en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur en op zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur;

    c. voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op maandagochtend en   woensdagochtend om 09:00 uur onder de volgende voorwaarde:

    - de huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties worden voltrokken door een   ambtenaar burgerlijke stand werkzaam bij de afdeling Gemeentewinkel;  - geen ceremonie of toespraken maar slechts het voorlezen en tekenen van de akte;

    - het aantal aanwezigen te beperken tot maximaal 6;

    - geen assistentie en geen inzet buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

    - gratis huwelijken worden niet gesloten op locaties buiten het gemeentehuis;

    d. voor overige werkzaamheden tijden de uren waarop de afdeling Gemeentewinkel voor   publiek geopend is.

  • 2.

    Het taakgebied burgerlijke stand zal op een schriftelijk gemotiveerd verzoek van belanghebbenden door de afdelingsmanager van de afdeling Gemeentewinkel, voor een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap en de omzetting van een partnerschap in een huwelijk, op andere tijdstippen worden geopend dan genoemd in artikel 6, lid 1 sub b, mits de bedrijfsvoering dit toelaat.

  • 3.

    Het taakgebied burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, door de afdelingsmanager van de afdeling Gemeentewinkel worden geopend op andere tijdstippen dan genoemd in artikel 6, lid 1, sub d, evenals op zaterdag, zondag en een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

  • 4.

    Op de dagen die krachtens een besluit van burgemeester en wethouders als brugdagen zijn aangewezen of op zaterdag- indien de voorafgaande vrijdag of de volgende maandag een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag is- kan de burgerlijke stand op, door de afdelingsmanager van de afdeling Gemeentewinkel, te bepalen uren worden geopend, na voorafgaande kennisgeving.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven dagen en uren.

     

Artikel 8 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en registraties partnerschap

 

  • 1.

    Voor het voltrekken van huwelijken en aangaan van geregistreerde partnerschappen worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de verordening op de heffing en invordering van leges.

  • 2.

    Op verzoek van het (bruids)paar kan worden overgegaan tot het sluiten van een kosteloze voltrekking (uitsluitend op maandag en woensdagochtend om 09:00 uur) onder de volgende voorwaarden: - tenminste één van de aanstaande echtgenoten inwoner is van de gemeente Rucphen   (zoals bedoeld in artikel 1.1. van de wet BRP);

    - de ceremonie wordt gehouden in een kamer van het gemeentehuis, Binnentuin 1, Rucphen;

    - er is geen voorkeur mogelijk voor een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    - er vindt geen persoonlijk gesprek met de ambtenaar van de burgerlijke stand plaats, voorafgaande aan het huwelijk of de partnerschapsvoltrekking;

    - er is geen aanwezigheid van een assistent;

    - er is geen muziek tijdens de ceremonie.

  

Artikel 9 Slotbepalingen

 

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Rucphen.

  • 2.

    Zij treedt in werking op 01 augustus 2022.

  • 3.

    Het reglement van de burgerlijke stand van 22 april 2014, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rucphen, wordt ingetrokken.

     

  • Besloten in de vergadering van burgemeester en

    wethouders d.d. 19 juli 2022

    de secretaris,

    de burgemeester,

    drs. S. Michielse

    mr. M. van der Meer Mohr