Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de organisatie van de administratie en van het beheer van vermogenswaarden van de gemeente Meerssen |
Citeertitel | Beheersverordening van de gemeente meerssen 1996 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-1996 | 30-09-2018 | nieuwe regeling | 30-05-1996 - | - |
1. In deze verordening wordt verstaan onder:
een eenheid binnen de gemeentelijke organisatie als bedoeld in de organisatieverordening van de gemeente Meerssen.
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de gemeentelijke organisatie en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van de gemeentelijke organisatie of van een organisatie-eenheid daarbinnen teneinde te komen tot een goed inzicht in:
alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
het complex van organisatorische maatregelen, dat gericht is op het tot-stand-brengen en het in-stand-houden van de materiële waarden in de organisatie. De administratieve organisatie vormt de infrastructuur waarlangs de monitorsystemen werken.
Management-controlesysteem (MCS):
het geheel van maatregelen ten behoeve van de verantwoordelijke leiding, gericht op het bevorderen en het bewaken van de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het beheer en van de administratie.
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het geheel van de gemeentelijke middelen en rechten. Hierna aan te duiden met de term "beheer".
onder doelmatigheid kan worden verstaan: de maximale output bij minimale input en gelijkblijvende kwaliteit. Bij het handelen zal de rationale toepassing van economische principes leidend zijn (efficiency). Indicatoren van doelmatigheid zijn:
beleid en plannen voor personeel, financiën, organisatie, informatie, automatisering, aanschaffingen en huisvesting.
Monitorsystemen; hieronder wordt verstaan:
Artikel 5 - Management-controlsysteem
De controller heeft de zorg voor:
de analyse en de interpretatie van de beschikbare gegevens. Hij veredelt en bewerkt deze gegevens zodanig dat deze (optimaal) geschikt zijn voor de sturing en de beheersing van processen en aktiviteiten door het betrokken management en voor de sturing en de beheersing van de gemeentelijke organisatie als geheel;
De controller heeft onverlet de verantwoordelijkheid van de leiding van de organisatie-eenheden een eigen verantwoordelijkheid voor de bevordering en de bewaking van de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het beheer en de administratie. De controller toetst in dit kader de opzet en de werking van het MCS en van de administratieve organisatie.
Artikel 10 - Betalingsfiatteur
De betalingsfiatteur is primair belast met en verantwoordelijk voor het toetsen van de betalingsopdrachten op de juistheid met betrekking tot de aanmaak.
De budgethouder is een functionaris aan wie op basis van contractmanagement, voorcalculatie, mandatering van bevoegdheden een budget (produkt) wordt toegewezen. De betreffende medewerker is verantwoordelijk primaathouder, ook indien bij de voorbereiding meerdere organisatie-onderdelen zijn betrokken.
De controller en de administrateur worden tijdig en schriftelijk op de hoogte gesteld van alle door de raad en door het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de leiding van de organisatie-eenheden genomen besluiten waaraan financiële consequenties voor hun werkorganisatie zijn verbonden.
De daarvoor in aanmerking komende functionarissen verstrekken de controller c.q. de administrateur alle gegevens en stukken die zij ten behoeve van de juiste verzorging van de administratie, de financiële planning, de budgetbewaking of de verslaglegging nodig hebben. Zij stellen in overleg met hen en met de verantwoordelijke leiding zodanige organisatorische maatregelen vast, dat aan de verplichting tijdig en volledig voldaan wordt. De leiding ziet erop toe dat deze maatregelen worden genomen.
Artikel 13 - Verantwoording en decharge
Aanbieding door het college van burgemeester en wethouders van de gemeenterekening en van het verslag over het gevoerde beheer aan de raad, impliceert de decharge van de onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders vallende organisatie-eenheden en ambtenaren met betrekking tot het gevoerde beheer en de administratie. Zulks behoudens later (in rechte) gebleken onregelmatigheden.
Het gestelde in het voorgaande lid is niet van toepassing indien het college van burgemeester en wethouders, vóór aanbieding van rekening en verslag aan de raad, de desbetreffende organisatie-eenheid en/of ambtenaar schriftelijk heeft medegedeeld niet akkoord te gaan met de rekening en/of met het verslag.