Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Gedoogbesluit 2 RP Kooten, Groenewoudseweg 1 te Cothen (22 augustus 2023)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedoogbesluit 2 RP Kooten, Groenewoudseweg 1 te Cothen (22 augustus 2023)
CiteertitelGedoogbesluit 2 RP Kooten, Groenewoudseweg 1 te Cothen (22 augustus 2023)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 4 maart 2025.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-09-2023nieuwe regeling

22-08-2023

gmb-2023-375985

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedoogbesluit 2 RP Kooten, Groenewoudseweg 1 te Cothen (22 augustus 2023)

 

 

Aanleiding

 

Door de oorlog in Oekraïne is in het voorjaar 2022 een flinke toestroom van vluchtelingen naar West-Europa op gang gekomen. De vraag vanuit de rijksoverheid en de Veiligheidsregio Utrecht aan gemeenten om hiervoor geschikte opvanglocaties beschikbaar te stellen duurt onverminderd voort. Nog steeds komen dagelijks 60 of meer vluchtelingen uit Oekraïne ons land binnen. Vanuit humanitair en maatschappelijk oogpunt blijft de gemeente Wijk bij Duurstede bereid om een bijdrage te leveren aan goede tijdelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen. Er zijn geen signalen dat de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne overlast veroorzaakt.

 

Tijdelijke opvang

 

In Wijk bij Duurstede is deze tijdelijke opvang mede gesitueerd in maximaal acht chalets op het terrein van Recreatiepark Kooten, gelegen aan de Groenewoudseweg 1 te Cothen (hierna verder te noemen: “de Opvanglocatie”).

 

Er is geen sprake van permanente opvang, maar van een tijdelijk verblijf, tot uiterlijk 4 maart 2025. Of zoveel korter als de tijdelijke vluchtelingenstatus van Oekraïners in Nederland geldt.

 

Planologisch kader

 

Voor de Opvanglocatie geldt op grond van het ter plaatse geldende bestemmingsplan “Buitengebied 2015 Wijk bij Duurstede” (vastgesteld d.d. 03-09-2016 ) de (enkel)bestemming “Recreatie”. Het gebruik van de Opvanglocatie als tijdelijke opvanglocatie voor vluchtelingen is in strijd met deze bestemming.

 

Het vigerende bestemmingsplan kent voor de tijdelijke opvang geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheden.

 

Beginselplicht tot handhaving

 

Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede, bij de overtreding van wettelijke voorschriften in beginsel verplicht is om handhavend daartegen op te treden.

 

Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhavend optreden en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Volgens relevante rechtspraak is gedogen aanvaardbaar, indien:

 

  • 1.

    het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd.

  • 2.

    het gedogen expliciet bij een besluit gebeurt.

  • 3.

    er sprake is van een zorgvuldige en kenbare belangenafweging.

  • 4.

    duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld.

  • 5.

    regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is, dat gedogen nog gerechtvaardigd is en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

Voorts dient het gedogen beperkt te blijven tot drie uitzonderingssituaties, te weten overmachtssituaties, overgangssituaties en situaties waarin handhavend optreden onevenredig is in verhouding tot de daarmee te dienen belangen.

 

Belangenafweging

 

De aanhoudende oorlog in Oekraïne en de sterke toename van asielzoekers en statushouders in Nederland die gehuisvest moeten worden, leidt tot een forse instroom van vluchtelingen in landen in West-Europa waaronder ook in Nederland. Dit is een onverwachte gebeurtenis waarmee het college geen rekening kon houden. Op voorhand is lastig te voorspellen hoe lang de instroom aanhoudt en hoe deze zich de komende periode zal gaan ontwikkelen. Ook is onzeker wat dat betekent voor het aantal vluchtelingen dat zich in Nederland zal melden en de gevolgen daarvan voor de gewenste opvangcapaciteit in de gemeente Wijk bij Duurstede. Deze onzekerheden laten onverlet dat er op dit moment een acute en dringende behoefte blijft aan voldoende locaties verspreid over het land, waar vluchtelingen (tijdelijk) kunnen worden opgevangen. Dit komt bovenop de al nijpende behoefte aan woonruimte in Wijk bij Duurstede en de rest van Nederland.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede is van mening dat er sprake is van een zwaarwegend humanitair belang dat noopt tot deze tijdelijke gedoogsituatie. Dat belang weegt volgens het college in dit geval zwaarder dan het belang van handhaving van de toepasselijke regels van het ter plaatse geldende bestemmingsplan.

 

Besluit

 

Gelet op het hiervoor overwogene, waaruit blijkt dat de behoefte aan tijdelijke noodopvang dermate dringend en acuut is, besluit het college van burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede om te gedogen dat, in strijd met het ter plaatse geldende bestemmingplan Buitengebied 2015 Wijk bij Duurstede, het terrein en de gebouwen van Recreatiepark Kooten, gelegen aan de Groenewoudseweg 1 te Cothen, als tijdelijke opvanglocatie te gebruiken.

 

Voorwaarden

 

Aan dit gedoogbesluit verbindt het college de hierna volgende voorwaarden:

 

  • a.

    Dit gedoogbesluit heeft betrekking op het terrein en de gebouwen van recreatiepark Kooten gelegen aan de Groenewoudseweg 1 te Cothen, kadastraal bekend WIJ01, sectie F, nummer 1060

  • b.

    De Opvanglocatie wordt gebruikt voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen in maximaal acht chalets

  • c.

    Dit gedoogbesluit geldt tot 4 maart 2025 (of zoveel korter als de tijdelijke vluchtelingenstatus van Oekraïners in Nederland geldt) en vervalt na het verstrijken van deze termijn van rechtswege.

  • d.

    De Opvanglocatie dient ten tijde van de feitelijke ingebruikname voor de opvang te voldoen aan alle eisen van het Bouwbesluit 2012, met name op het gebied van gezondheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en overige veiligheidsaspecten.

  • e.

    Alle risico’s, van welke aard en in welke omvang dan ook, van het gebruik en inrichting van de Opvanglocatie als tijdelijke opvanglocatie, liggen bij de gemeente Wijk bij Duurstede. Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich alle rechten voor om dit gedoogbesluit op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.

Bekendmaking en inwerkingtreding gedoogbesluit

 

Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager. Het besluit dient dan ook gericht te worden aan de gemeente en de parkeigenaar.

 

In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de tijdelijke opvang van vluchtelingen te gedogen, zodat onderhavig gedoogbesluit ambtshalve wordt genomen en in die zin wordt gekwalificeerd als een gedoogbeslissing van algemene strekking. De bekendmaking van het gedoogbesluit zal, overeenkomstig artikel 3:43 van de Awb en de artikelen 5 en 6 van de Bekendmakingswet, gebeuren door plaatsing van het gedoogbesluit in het elektronisch gemeenteblad van de gemeente Wijk bij Duurstede op www.officielebekendmakingen.nl.

 

Het voorliggende gedoogbesluit treedt aldus in werking één dag na de bekendmaking.

 

De eigenaar van het Recreatiepark Kooten en huidige gebruikers/bewoners van het recreatiepark zullen per brief op de hoogte worden gebracht van dit besluit.

 

In de eerstvolgende uitgave van het huis-aan-huisblad Het Groentje zal op de gemeentepagina, onder Bekendmakingen, een (informerende) verwijzing naar deze bekendmaking worden opgenomen.

 

Rechtsmiddelen

 

Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356) kunnen tegen een gedoogbesluit geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend. Desgewenst kan een verzoek om handhaving worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. Tegen het besluit dat het college daarop zal nemen, staan wel rechtsmiddelen open.

Aldus besloten in de vergadering van 22 augustus 2023

Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede,

de secretaris,

W.J. de Jonge

de burgemeester,

I.P. Meerts