Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnotitie Bed & Breakfast 2008 |
Citeertitel | Beleidsnotitie Bed & Breakfast 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-03-2008 | 01-12-2014 | nieuwe regeling | 04-03-2008 De Geulbode, 19 maart 2008 | beleidsnota |
“Bed and Breakfast is een voorziening gericht op het bieden van de mogelijkheid tot overnachting en het serveren van ontbijt als ondergeschikte toeristisch recreatieve activiteit aan maximaal 8 personen. Onder een Bed and Breakfast voorziening wordt niet verstaan overnachting, noodzakelijk in verband met het verrichten van tijdelijke of seizoensgebonden werkzaamheden en/of arbeid”.
Het ontbijt wordt in een gezamenlijke ruimte genuttigd, een zelfstandige kookgelegenheid ontbreekt dan ook. Mocht deze zelfstandige kookgelegenheid wel aanwezig zijn is er al snel sprake van een appartement waarbij het gevaar van permanente bewoning niet kan worden uitgesloten.
Bed and Breakfast wordt gebruikt door een wisselend publiek dat voor een korte periode ter plaatse verblijft. Het betreft hier een kleinschalige vorm van verblijfsrecreatie die de laatste tijd steeds meer in opkomst is. Vormen van kleinschalige verblijfsrecreatie die met Bed and Breakfast gelijk kunnen worden gesteld zijn verhuur van vakantieappartementen en pensions tot een verblijf van maximaal 8 personen.
De Raad van State is van mening, dat het aanbieden van Bed and Breakfast strijdig is met een woonbestemming indien regelmatig een aantal personen tegen betaling gebruik maakt van de aangeboden mogelijkheid van Bed and Breakfast in een pand.
Daarbij gaat het om een steeds wisselend publiek dat voor een korte periode, namelijk één tot enkele nachten, ter plaatse verblijft en waarbij voor deze activiteiten wordt geadverteerd. In dat geval is de afdeling van mening dat de activiteiten bedrijfsmatig van karakter zijn en niet binnen een woonbestemming passen, mits dit uiteraard als zodanig in een bestemmingsplan is geregeld.
De bestemmingsplannen binnen de gemeente Meerssen laten Bed and Breakfast binnen een woonbestemming niet toe.
Medewerking aan een dergelijk initiatief kan derhalve op basis van deze notitie alleen worden verleend door vrijstelling te verlenen van het vigerende bestemmingsplan op grond van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
Relatie met Algemeen Plaatselijke Verordening.
Ingevolge de APV kan Bed & Breakfast worden aangemerkt als een inrichting waarbij aan personen de mogelijkheid tot nachtverblijf wordt geboden. Het toezicht op dergelijke inrichtingen is geregeld in paragraaf 2 van deze verordening. In deze paragraaf is ook de verplichting tot het bijhouden van een nachtregister opgenomen.
Het is niet wenselijk dat de mogelijkheid wordt geboden om in elk pand met een woonbestemming een verblijfsrecreatieve voorziening in de vorm van Bed and Breakfast toe te staan. Daarom zal in die gevallen alleen medewerking worden verleend indien sprake is van de volgende situatie:
Bovengenoemde voorwaarden zullen in het besluit tot het verlenen van vrijstelling worden opgenomen.
Aanvragers dienen tevens een vrijwaringsverklaring tegen eventuele planschadeclaims als bedoeld in art. 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te ondertekenen.
Ten aanzien van agrarische bebouwing kan de regeling worden opgerekt tot de invulling van B & B binnen zowel hoofdgebouwen als bijgebouwen. Langs deze weg kunnen er alternatieven gevonden worden voor vrijkomende agrarische bebouwing dan wel het ontwikkelen van nevenactiviteiten waarvan de exploitatie gezien kan worden als ondergeschikte activiteit binnen het agrarisch bedrijf.
Onder dergelijke bijgebouwen worden niet verstaan bijgebouwen welke gelegen zijn buiten het agrarisch bebouwingsoppervlak.
Daarom zal in die gevallen alleen medewerking worden verleend indien sprake is van de volgende situatie:
Ook hier geldt dat bovengenoemde aanvullende voorwaarden in het besluit tot het verlenen van vrijstelling worden opgenomen.
Aanvragers dienen tevens een vrijwaringsverklaring tegen eventuele planschadeclaims als bedoeld in art. 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te ondertekenen.