Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldebroek

Ondermandaatbesluit team bedrijfsvoering gemeente Oldebroek 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldebroek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaatbesluit team bedrijfsvoering gemeente Oldebroek 2023
CiteertitelOndermandaatbesluit team bedrijfsvoering gemeente Oldebroek 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2023nieuwe regeling

08-08-2023

gmb-2023-374930

15705

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaatbesluit team bedrijfsvoering gemeente Oldebroek 2023

De manager van het team bedrijfsvoering,

 

Overwegende dat:

  • -

    het college een nieuwe mandaatregeling heeft vastgesteld, te weten de ‘Mandaatregeling gemeen-te Oldebroek 2023’;

  • -

    deze in werking treedt per 1 september 2023;

  • -

    de oude Mandaatregeling gemeente Oldebroek 2018 en alle mandaat- en ondermandaatbesluiten, met uitzondering van mandaten aan derden, komen te vervallen;

  • -

    in de nieuwe mandaatregeling er in beginsel voor is gekozen alle wettelijke bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester, aan de gemeentesecreta-ris/algemeen directeur en de teammanagers toe te kennen conform het zogenaamde ‘omgekeerde mandaatprincipe’, met uitzondering van die bevoegdheden die specifiek zijn voorbehouden aan het college (bijlage 1 bij de regeling) en de burgemeester (bijlage 2 bij de regeling);

  • -

    hierbij de nadruk ligt op slagvaardigheid van de gemeentelijke organisatie, met als uitgangspunt dat bevoegdheden in beginsel op een zo laag mogelijk niveau worden uitgeoefend;

  • -

    hiermee wordt bereikt dat de meeste bevoegdheden zijn gemandateerd, want alle bevoegdheden die niet specifiek zijn voorbehouden aan het college of de burgemeester zijn dus gemandateerd;

  • -

    de gemeentesecretaris en de teammanagers op grond van artikel 5, tweede lid, van de Mandaatre-geling de bevoegdheid hebben om ondermandaat aan medewerkers toe te kennen;

  • -

    de bevoegdheid tot ondermandaat op grond van de regeling niet mogelijk is voor de bevoegdheden die expliciet zijn voorbehouden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur (bijlage 3 bij de rege-ling of de teammanagers (bijlage 4 bij de regeling);

  • -

    de teammanager van het team bedrijfsvoering middels dit besluit gebruik maakt van de bevoegd-heid tot het verlenen van ondermandaat.

Gelet op:

  • -

    afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • -

    artikel 10:9 van de Awb;

  • -

    artikel 5, tweede en derde lid, van de Mandaatregeling gemeente Oldebroek 2023;

B E S L U I T

 

  • 1.

    Ondermandaat te verlenen aan de medewerkers genoemd in de tot dit besluit behorende onder-mandaatlijst team bedrijfsvoering 2023, welke als bijlage is bijgevoegd;

  • 2.

    Dit ondermandaat wordt verleend onder de voorwaarden en met in achtneming van de Mandaat-regeling gemeente Oldebroek 2023;

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op 1 september 2023;

  • 4.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Ondermandaatbesluit team bedrijfsvoering gemeente Ol-debroek 2023".

Oldebroek, 8 augustus 2023

P. Tanahatoe

manager team bedrijfsvoering

Bijlage: ondermandaatlijst team bedrijfsvoering 2023

 

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijke basis

Toegekend aan

Overgedragen aan

Overgedragen aan

Voorwaarden/Opmerkingen

1

Besluiten tot het niet in behandeling nemen van aanvragen of meldingen

artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht en/of bijzondere wet of gemeentelijke verordening

college/ burgemeester

teammanager

betreffende medewerkers van het eigen team: Adviseur I/II/III/IV Medewerker beleidsuitvoering I/II/III/IV Medewerker bedrijfsvoering I/II/III/IV/V Medewerker gegevens I/II/III medewerker administratief & secretarieel II

Als de gevraagde aanvullende gegevens niet, niet tijdig of niet volledig zijn ingediend

2

besluiten tot het vaststellen van de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen

artikel 4:8 Algemene wet bestuursrecht

college/ burgemeester

teammanager

Medewerkers beleiduitvoering I Adviseurs I/II/III/IV;

3

verdagen, opschorten of verlengen beslistermijn

artikel 4:14, 4:15 Algemene wet bestuursrecht en/of bijzondere wet of gemeentelijke verordening

college/ burgemeester

teammanager

Medewerkers beleiduitvoering I Adviseurs I/II/III/IV;

4

Besluit tot het voeren van correspondentie van informatieve/verzoekende aard en het mondeling of schriftelijk verstekken van informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard inzake aangelegenheden de eenheid/team betreffende.

Art. 1:3 Awb en/of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

college/ burgemeester

teammanager

betreffende medewerkers van het eigen team Adviseur I/II/III/IV Medewerker beleidsuitvoering I/II/III/IV Medewerker bedrijfsvoering I/II/III/IV/V Medewerker gegevens I/II/III medewerker administratief & secretarieel II

5

Nader advies vragen aan het Landelijk Bureau Bibob ten behoeve van een onderzoek over de integriteit van een betrokkene.

Artt. 5, 5a, 6 jo. 7 wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob).

Burgemeester/ College

teammanager

Medewerkers beleiduitvoering I/II/III/IV Adviseurs III/IV;

6

Besluiten aanvragen Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who)

Who

College

teammanager

Medewerkers beleiduitvoering I/II/III/IV Adviseurs I/II/III/IV

7

Besluiten tot inkoop van producten (leveringen).

Gemeentewet

burgemeester/college

teammanager

Adviseur I/II/III/IV; Medewerkers beleidsuitvoering I/II/III/IV

Tot € 25.000

8

Goedkeuring inkoopstrategie en de verdere inkoopprocedure tot en met ondertekenen van de gunning (inclusief opdracht en of overeenkomst) voor de levering van diensten.

Gemeentewet

burgemeester/college

teammanager

Adviseur I/II/III/IV;

Tot € 25.000

9

Goedkeuring inkoopstrategie en de verdere inkoopprocedure tot en met ondertekenen van de gunning (inclusief opdracht en of overeenkomst) voor werken.

Gemeentewet

burgemeester/college

teammanager

Adviseur I/II/III/IV;

Tot € 25.000

10

Goedkeuring meer- en minderwerk.

Gemeentewet

burgemeester/college

teammanager

Adviseur I/II/III/IV;

Tot 5% afwijking met een maximum van € 30.000,- en mits in afstemming met de inkoopregels

11

Verdagen van beslissing op bezwaar

Artikel 7:10, derde lid Algemene wet bestuursrecht

college

teammanager

Adviseur III (secretaris commissie bezwaarschriften) medewerker beleidsuitvoering I

12

aantrekken van geldleningen bij financiële instellingen (voorbereiden, onderhandelen en (telefonisch) afspraken maken).

Titel 3.3 Burgerlijk Wetboek (BW) jo.artt. 160, 1e lid, sub e. jo.171 Gemeentewet (Gemw).

College/burgemeester

Teammanager

Medewerker bedrijfsvoering II (kassier)

Dit betreft een 4 ogen principe; de medewerker bereidt het besluit voor en de teamleider controleert en ondertekent het besluit

13

Het voeren van rechtsgedingen met betrekking tot incasso.

Titel 3.3 Burgerlijk Wetboek (BW) jo.artt. 160, 1e lid, sub f. jo.171 Gemeentewet (Gemw).

Burgemeester

Teammanager

Adviseur III/IV Medewerker beleidsuitvoering I

14

het beheren van de gemeentelijke rekening courant bij een financiële instelling)

Titel 3.3 Burgerlijk Wetboek (BW) jo.artt. 160, 1e lid, sub e. jo.171 Gemeentewet (Gemw).

College/burgemeester

Teammanager

Medewerker bedrijfsvoering II (kassier)

betreft een volmacht voor alle handelingen die behoren bij het reguliere dagelijks beheer van de rekening-courant. Voor het gebruik van de bankpas voor geldopnamen en het doen van betalingen geldt een maximum van €500,-- per dag.