Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente meerssen 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2008 | nieuwe regeling | 30-09-2008 - | 2008/5553 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen;
Overwegende dat het college ter voldoening aan wettelijke verplichtingen een instructie voor de gemeentesecretaris respectievelijk een nieuw reglement voor zijn vergaderingen heeft vastgesteld;
Dat genoemde instructie bepalingen bevat strekkende tot regeling van de bevoegdheden / taken / verantwoordelijkheden van de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en dat in onderstaand Organisatiebesluit 2008 voor de volledigheid en helderheid van de bedrijfsvoering op onderdelen in de aanvulling daarvan is voorzien;
Overwegende voorts, dat de door de gemeenteraad vastgestelde “ Organisatieverordening van de gemeente Meerssen 1996 ” rechtens door de wetgeving rondom dualisme deels zijn werking heeft verloren en uit een oogpunt van juridisch rechtmatig handelen dient te worden ingetrokken;
Gelet op artikel 160 sub 1c van de Gemeentewet, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegd is om regels vast te stellen voor de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
Overwegende dat het in verband met de volledigheid aanbeveling verdient in dit besluit tevens bepalingen over de werking van de raadsgriffie en de inspraak voor medewerkers op te nemen;
Gelet op het bepaalde in de geldende Financiële verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet, op grond waarvan de verplichting geldt voor het college om een eenduidige indeling van de ambtelijke gemeentelijke organisatie vast te leggen en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijk taken te bepalen;
Artikel 1 Bestuurlijk kader, missie, relatie college ↔ organisatie en begripsbepalingen.
Er is een qua structuur vastgelegde gemeentelijke organisatie. Deze organisatie ondersteunt gemeentelijke bestuursorganen bij hun taken. Dit gebeurt binnen het navolgende kader.
De gemeenteraad bepaalt jaarlijks de kaders voor het beleid en de realisatie in de programmabegroting. Hiermee liggen de gewenste resultaten van het gemeentelijk beleid vast. Met de vaststelling van de programmabegroting draagt de raad het college van burgemeester en wethouders op om de uitvoering te realiseren conform de vastgestelde programma’s en binnen de vastgestelde financiële kaders. Daarnaast geeft de raad kaders en richtlijnen voor de wijze van werken.
Het college van burgemeester en wethouders draagt collectieve verantwoordelijkheid voor de realisatie van de programma’s zoals opgedragen door de gemeenteraad.
1.3. Relatie college ↔ organisatie
Uitvoeringsoverleg is het formele overleg tussen de portefeuillehouder en vertegenwoordigers van de organisatie gericht op het voorbereiden van de besluitvorming en het bespreken van de voortgang van de producten en de projecten. Aan dit overleg neemt vanuit de organisatie het betrokken afdelingshoofd deel of laat deze zich door een of meer medewerkers vertegenwoordigen.
1.3.3. Overleg college en management.
Voor de strategische programmasturing, de bevordering van de samenwerking en/of de bespreking van specifieke thema’s vindt geregeld overleg plaats tussen het college en het MT.
In deze verordening wordt verstaan onder:
financiële rechtmatigheid: het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke - , nationale- en Europese wet- en regelgeving op het gebied van de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie.
Artikel 2a Organisatie brandweer
De organisatie, het beheer en de taken van de gemeentelijke brandweer en de benoeming en verantwoordelijkheden van de brandweercommandant zijn neergelegd in de geldende “Verordening Brandveiligheid en Hulpverlening Brandweer gemeente Meerssen”.
Bij het formeel in werking treden van de nieuwe gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer / GHOR Zuid-Limburg vervalt dit artikel per datum inwerkingtreding.
Artikel 3c Hoofdtaken van de afdeling FAZA / Openbare Werken
Artikel 5 Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de griffie bij de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur. Hij treedt op als algemeen directeur. Hij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden en na overleg met het college algemene aanwijzingen geven aan de hoofden c.q. individuele aanwijzingen geven binnen de organisatie om de kwaliteit van gemeentelijk beleid / dienstverlening en de samenhang van gemeentelijk beleid / dienstverlening te verzekeren.
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten, volmachten en/of machtigingen aan de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en deze vervolgens ondermandaat / volmacht / machtiging aan de afdelingshoofden. Binnen de kaders van de rechtmatige uitoefening van taken en met inachtneming van de mandaatregeling kan door de afdelingshoofden ondermandaat / volmacht / machtiging worden verleend aan de afdelingsmedewerkers.
(*) Per datum inwerkingtreding van de nieuwe gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer / GHOR Zuid-Limburg komt deze verantwoordelijkheid te berusten bij de regionale brandweercommandant.
Artikel 8 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen afdelingen bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels, die gelden voor de gemeentelijke afdelingen.
Artikel 9 Algemeen directeur / secretaris
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college en met inachtneming van hetgeen daarover reeds is bepaald in voornoemde instructie voor de gemeentesecretaris berust de dagelijks leiding van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de griffie bij de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur. Deze draagt daarbij in het bijzonder de zorg voor:
Artikel 10 Hoofd Bedrijfsvoering
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college en onder aansturing van de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur draagt het afdelingshoofd Bedrijfsvoering de zorg voor:
het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning en control systeem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie en het planning en control systeem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen. Het geheel wordt ter goedkeuring aan het college voorgelegd;
de voorbereiding en de begeleiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de gemeenterekening. Hij treedt hierbij op in nauw overleg met de griffier. Hij draagt eveneens de zorg voor de facilitering van de accountant bij de voorbereiding en uitvoering van de accountantscontrole en neemt hierbij met name het gestelde in artikel 5 van de geldende “Controleverordening gemeente Meerssen” in acht en ziet er op toe, dat ook de andere ambtenaren van de gemeente deze regels in acht nemen;
Het Hoofd Bedrijfsvoering treedt bij de uitoefening van zijn taken in nauw overleg op met de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en geeft rechtstreeks leiding aan het treasurybeheer en de administratie over het middelenbeheer, de administratieve organisatie, het planning en control systeem, de informatievoorziening, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid, en de voorbereiding en ondersteuning van de accountantscontrole.
Onder de verantwoordelijkheid van de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur en met inachtneming van hetgeen daarover is bepaald in de vastgestelde Gedragscode Management Team draagt een afdelingshoofd met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: de efficiënte uitvoering van de takentoewijzing, voor de mede-ontwikkeling van het afdelingsplan, voor de bewaking van de juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van taken, voor de uitvoering van de aan de afdeling toegewezen bestuursopdrachten, voor het doen agenderen van voorstellen met organisatiebrede gevolgen in het Managementteam-overleg, de directe aanpak en registratie van binnengekomen klachten, alsmede het opvolgen van de aanwijzingen van de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur.
Onder de verantwoordelijkheid van de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur draagt een afdelingshoofd met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het treasurybeheer, het in stand houden van de administratieve organisatie van de afdeling, het bijhouden van de aan zijn afdeling toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie en de bewaking van de financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan.
Artikel 12 Financiële Bedrijfsvoering
Onder de verantwoordelijkheid van de Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur draagt het hoofd Bedrijfsvoering de zorg voor de afdrachten van sociale premies, de aangiften rijksbelastingen, de declaraties BTW - voorbelasting en BTW - compensatiefonds en ook de kwartaalaanlevering van financiële gegevens aan het CBS.
Artikel 14 Vermogensbeheer (treasurybeheer en kassier)
Het Hoofd Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beheren en doen beleggen van overtollige financiële middelen en het aantrekken van financiële middelen bij een tekort. Het hoofd Bedrijfsvoering geeft daartoe aanwijzingen over het treasurybeheer aan de betrokken medewerkers binnen zijn afdeling.
Onder de verantwoordelijkheid voor het treasurybeheer berust de zorg voor het chartale kasbeheer inzake debiteurenbetalingen bij de kassiers van de afdelingen. De kassiers zijn belast met alleen de inning van debiteurenbetalingen in contant geld en dienen zorg te dragen voor minimaal wekelijkse afstorting van overtollige gelden aan de medewerkers belast met het treasurybeheer en voor een deugdelijke afrekening van de verkregen ontvangsten.
§ 4 Gemeentelijk managementteam
Artikel 16 Gemeentelijk managementteam
Bij afwezigheid van de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur treedt het daartoe aangewezen afdelingshoofd op als waarnemend voorzitter van het gemeentelijk managementteam. Ingeval van afwezigheid van een lid van het gemeentelijk managementteam wordt hij in beginsel waargenomen door een collega afdelingshoofd.
De voorzitter van het gemeentelijk managementteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het gemeentelijk managementteam vast. Ieder lid van het gemeentelijk managementteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt er voor, dat de agenda en bijbehorende stukken worden gereed gemaakt en zo mogelijk ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het gemeentelijk managementteam.
§ 5 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening
Artikel 20 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Op basis van de begroting, de beleidsplannen, de vastgestelde investeringskredieten en de productraming van de gemeente ontwikkelt de afdeling Bedrijfsvoering in overleg met de afdelingshoofden resp. met de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur een uniform afdelingsplan, waarvan de begroting van de afdeling en het investeringsplan van de afdeling deel uitmaken.
Artikel 22 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen
Door het college vastgestelde budgetten in de productraming en investeringskredieten mogen zonder voorafgaande toestemming van het college niet worden overschreden tenzij daar een compensatie binnen het desbetreffende programma van de gemeentebegroting tegenover staat. Tegenvallers op specifieke inkomsten dienen in principe binnen het desbetreffende programma van de gemeentebegroting te worden opgevangen.
Artikel 24 Juridische rechtmatigheid
Het Hoofd Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor een adequate uitoefening van het taakveld juridische zaken. Onder zijn eerste verantwoordelijkheid vindt de juridische controlling plaats. Vanuit de afdeling Bedrijfsvoering wordt onverminderd de verantwoordelijkheid van de afdelingshoofden zorg gedragen voor:
Artikel 26 Taak en organisatie
Naast de organisatieonderdelen genoemd in vorenstaande artikelen is er een door de gemeenteraad ingestelde raadsgriffie. Onder leiding van de griffier ondersteunt deze logistiek, inhoudelijk en procesmatig de raad, de raadscommissies, onderzoekscommissies en het raadspresidium. De organisatie van de raadsgriffie is geregeld in de Instructie Raadsgriffier.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 30 september 2008.
Burgemeester en wethouders van Meerssen,
de secretaris, de burgemeester,
In artikel 1 worden het bestuurlijk kader, de missie van de organisatie en begrippen gedefinieerd.
Hiermee wordt compact aangegeven de (duale) rolverdeling tussen de raad en het college en die tussen de portefeuillehouder en ambtelijke adviseurs. Tevens wordt beschreven de missie die in het handelen door en vanuit de totale gemeentelijke organisatie centraal staat.
Bij de begripsbepaling is bij rechtmatigheid een onderscheid gemaakt tussen juridische rechtmatigheid en financiële rechtmatigheid. Dit is gedaan, omdat de controle op de naleving van het rechtmatig handelen bij verschillende functionarissen berust. Toezicht op de financiële rechtmatigheid behoort tot het taakveld van diverse financiële beleidsadviseurs. Van functionarissen uit deze discipline kan men niet verwachten, dat zij ook de juridische aspecten in brede zin van uiteenlopende wet- en regelgeving overzien. Voor deze juridische aspecten is in de organisatie een juridische control-functie gecreëerd.
Artikel 2 Organisatie-eenheden
In artikel 2 wordt de ambtelijke organisatie ingedeeld in afdelingen. Uitgezonderd is de inrichting van de griffie. Het stellen van regels voor de organisatie van de griffie behoort tot de bevoegdheid van de raad. In het besluit is afgezien van het indelen van de bestuurlijke organisatie. Dit hoort op zich thuis in het reglement van orde voor vergaderingen van het college en andere werkzaamheden, welk reglement moet worden opgesteld op basis van artikel 52 Gemeentewet. Dat reglement is toegezonden aan de raad. Voor het organisatiebesluit geldt geen afzonderlijke toezendplicht aan de raad.
Artikel 2a Organisatie brandweer
Op grond van het tweede lid van artikel 1 van de Brandweerwet 1985 zijn gemeenten verplicht de organisatie, het beheer en de taak van de gemeentelijke brandweer bij verordening te regelen. Dat is gebeurd in de vigerende “Verordening Brandveiligheid en Hulpverlening Brandweer gemeente Meerssen”. Artikel 2a verwijst voor de organisatie van de afdeling brandweer naar die verordening. Ingevolge die verordening is de gemeentelijke brandweer als dienstonderdeel rechtstreeks gepositioneerd onder de Gemeentesecretaris. Dat is temeer toepasselijk vanaf het moment dat de gemeentelijk brandweer is gaan werken met een beroepscommando en brandweermedewerkers in dienst zijn getreden van de gemeente Meerssen.
Artikel 2a bepaalt dat regels uit die (specifieke) verordening uitgaan boven de bepalingen uit het organisatiebesluit. Bedoeld hiermee is een gewenste waarborg te scheppen voor het voldoen aan landelijke aanwijzingen terzake de inrichting en kwaliteit van de lokale brandweerzorg. Voor het overige gelden voor de afdeling brandweer de bepalingen van het organisatiebesluit. Bij het formeel in werking treden van de nieuwe gemeenschappelijke regeling Regionale Brandweer / GHOR Zuid-Limburg (naar verwachting gebeurt dit per 1.1.2009) vervalt dit artikel per datum inwerkingtreding. Alle brandweerpersoneel komt in dienst van de nieuwe regionale brandweerorganisatie op het moment van formalisering.
Artikel 3 t/m 3c Hoofdtaken van de afdeling
In deze artikelen worden de hoofdtaken van de gemeente toegewezen aan de afdelingen. Dit gebeurt per afdeling in een apart artikel.
Artikel 4 Structuur afdelingen
In artikel 4 wordt bepaald, hoe de afdelingen zijn ingericht. Hier zijn de afdelingen onderverdeeld in taakvelden. Ingeval er gewerkt wordt met clusters kan het woord taakveld vervangen worden door cluster. De basis voor de indeling in taakvelden van een afdeling vormt de in artikelen 3 t/m/3c aan de afdelingen toewezen hoofdtaken. Voor de vorming van taakvelden / clusters is vanzelfsprekend niet de structuur leidend maar de efficiëncy van de bedrijfsvoering.
Het artikel bepaalt verder, dat bij wijziging van de organisatie het college de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur vooraf betrekt. Daarnaast wordt de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur de bevoegdheid gegeven nader te bepalen, wat tot de hoofdtaak van een taakveld behoort.
Tezamen met de artikelen 2 en 3 wordt met dit artikel invulling gegeven aan de verplichting neergelegd in letter a van artikel 15 van de verordening artikel 212 Gemeentewet (financiële verordening).
Artikel 5 Leiding dagelijks beheer
In artikel 5 worden de verantwoordelijkheden met betrekking tot het aansturen van de ambtelijke organisatie toebedeeld aan de 2 leidinggevende echelons. Hun onderlinge hiërarchische verhouding wordt aangegeven.
De ambtelijke organisatie is toegegroeid naar een platte organisatie met een minimum - maat aan leidinggevende schijven: dit bevordert de snelheid van werken door de korte communicatielijnen. Daarnaast staat de eigen verantwoordelijkheid en de ontplooiing van medewerkers hoog in het vaandel bij de gemeente Meerssen. Via de gekozen organisatiestructuur wordt daar voldoende recht aan gedaan.
In het zesde lid wordt bepaald, dat de bevoegdheden nader worden geregeld in mandaatbesluiten en volmachten (verwezen wordt naar het hierop betrekking hebbend algemeen mandaatbesluit 2008).
Artikel 6 Functionarissen financiële organisatie
In artikel 6 worden de functionarissen voor het financieel beheer benoemd, alsmede de uitgangspunten voor functiescheiding. Het betreft een gedeeltelijke invulling van letter b van artikel 15 van de verordening artikel 212 Gemeentewet. Een verdere invulling vindt plaats bij de beschrijving van de functies en het vermogensbeheer in de artikelen 9 tot en met 15.
Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen
In artikel 7 wordt de benoeming, de schorsing, het ontslag en de vervanging van functionarissen geregeld. Het eerste lid regelt de vervanging van de secretaris, een verplichting die is neergelegd in het eerste lid van artikel 106 Gemeentewet.
Bij de vervanging van leidinggevende functionarissen wordt niet vanzelfsprekend uitgegaan van verticale vervanging. Er kunnen gegronde redenen zijn om anderszins in vervanging te voorzien. Bij afwezigheid van bijvoorbeeld een afdelingshoofd kan deze voor de dan lopende zaken ook worden vervangen door een door hem aangewezen medewerker van zijn afdeling. In beginsel wordt binnen het Management Team uitgegaan van horizontale vervanging. Dan wordt de taak van een afdelingshoofd bij afwezigheid waargenomen door een ander afdelingshoofd.
In artikel 160 van de Gemeentewet is de bevoegdheid om ambtenaren van de gemeente, uitgezonderd de ambtenaren van de griffie, te benoemen, te schorsen en te ontslaan neergelegd bij het college. Er is niet voor gekozen dat het college een mandaat verleent aan de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur om personeel dat geen spilfuncties in de organisatie vervult, te benoemen, te schorsen en te ontslaan. De voorbereiding van dit soort zaken gebeurt ambtelijk in goed overleg tussen de Gemeentesecretaris /Algemeen directeur en het betreffende afdelingshoofd. Het college rondt de voorstellen door integrale bestuurlijke keuze af.
De ervaring toont aan dat deze constructie uitstekend past bij de schaal van de gemeente Meerssen. Uitgangspunt is dat alle medewerkers worden benoemd in algemene dienst. Voor een aanzienlijk deel van de ambtelijke formatie is dit reeds van toepassing en voor de overige medewerkers volgt binnen afzienbare termijn daartoe strekkende besluitvorming. Hiermee wordt de gewenste eenvormigheid in het benoemingsbeleid bereikt. Belangrijke doelstellingen zijn daarnaast de bevordering van functiemobiliteit, ontwikkelingsmogelijkheden van mens / organisatie én plezier in het werk.
Artikel 8 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
Artikel 8 regelt de ondersteuning door de ambtelijke organisatie van vertegenwoordigers van de gemeente in samenwerkingsverbanden, gemeentelijke stichtingen en gemeentelijke vennootschappen e.d..
Artikel 9 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de functie Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur. Op grond van het tweede lid van artikel 103 van de Gemeentewet stelt het college een instructie op met nadere regels over de taken en bevoegdheden van de secretaris (verwezen wordt naar het hierop betrekking hebbende besluit van het college). In die instructie zijn de bevoegdheden van de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur als belangrijkste bestuurlijk ondersteuner en hoofd van de ambtelijke organisatie verder uitgewerkt.
Artikel 10 Hoofd Bedrijfsvoering
Artikel 10 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de functie Hoofd Bedrijfsvoering. .
Aan deze functionaris zijn voornamelijk de planning & controltaken alsmede de inrichting en het toezicht op de Administratieve Organisatie toebedeeld. Hij legt hierover rechtstreeks in bestuurlijke zin verantwoording af aan het college. Wel voert hij zijn taken uit in nauw overleg en zonodig onder aansturing van de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur. De algemeen directeur kan na overleg met het college de directeur middelen aanwijzingen geven (zie artikel 5 van dit besluit).
Artikel 11 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de functie afdelingshoofd. Daarbij wordt aangegeven, voor welke verantwoordelijkheidsgebieden hij valt onder de algemeen directeur en voor welke verantwoordelijkheidsgebieden hij valt onder de directeur middelen.
Artikel 12 Financiële bedrijfsvoering
Artikel 12 geeft in hoofdlijnen de verantwoordelijkheidsgebieden van de financiële beleidssector. Het hoofd Bedrijfsvoering is rechtstreeks verantwoording schuldig aan de Gemeentesecretaris / Algemeen directeur.
In artikel 13 wordt de functie administrateur in hoofdlijnen beschreven. De administrateur heeft een registerende functie. Dit in verband met controletechnische functiescheiding.
Artikel 14 Vermogensbeheer (beheerder gemeentefinanciën en kassier)
De Wet Financiering Decentrale Overheden zegt, dat op grond van een lid van artikel 212 Gemeentewet de raad regels moet stellen ten aanzien van de algemene doelstelling en de te hanteren richtlijnen en limieten van de financieringsfunctie, alsmede de administratieve organisatie van de financieringsfunctie waaronder begrepen taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening.
In artikel 12 van de verordening ex artikel 212 Gemeentewet zijn de algemene doelstelling en de te hanteren richtlijnen en limieten voor de gemeentelijke financiering opgenomen. In artikel 14 van dit organisatiebesluit zijn een beschrijving van de taken, bevoegdheden en verantwoordingsrelaties in hoofdlijnen opgenomen. Verdere uitgewerkte kaders staan in het financieringstatuut van de gemeente, dat de gemeente op grond van het eerste lid van artikel 12 van de verordening artikel 212 Gemeentewet moet opstellen (verwezen wordt naar het besluit tot vaststelling van het Treasurystatuut gemeente Meerssen).
In artikel 15 zijn regels opgenomen voor de aanwijzing van afdelingen, die verantwoordelijk zijn voor het voeren van de verschillende gemeentelijke administraties voor de bedrijfsvoering. Daarbij zijn de eisen opgenomen waaraan deze administraties moeten voldoen. Dit in aanvulling op de eisen geformuleerd in de verordening artikel 212 Gemeentewet.
Artikel 16 Gemeentelijk managementteam
Artikel 16 regelt, wie deelnemen aan het gemeentelijk managementteam. Het artikel bevat een reglement van orde voor deze vergaderingen. De Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur is voorzitter. Er is een regel voor vervanging van de voorzitter als deze afwezig is.
Besluitvorming van het gemeentelijk managementteam vindt plaats, doordat de voorzitter gehoord de meningsvorming van het team als eindverantwoordelijke ten opzichte van het college een besluit formuleert en bij het ontbreken van consensus zelf neemt.
Artikel 17 Taken gemeentelijk managementteam
Artikel 17 beschrijft de taken van het gemeentelijke managementteam.
In artikel 18 zijn regels opgenomen voor de beleidsvoorbereiding door de ambtelijke organisatie.
Artikel 19 geeft de stukken weer die de begrotingscyclus vormen.
Artikel 20 Budgettoedeling en begrotingsuitvoering
Artikel 20 geeft invulling aan eisen van letter d van artikel 15 en het eerste lid van artikel 3 en van artikel 4 van de verordening ex artikel 212 Gemeentewet. Er worden regels gesteld voor de begrotingsuitvoering en het maken van afspraken met de afdelingen over de te leveren prestaties en de daarvoor beschikbare middelen.
Artikel 21 Budgetbevoegdheden en plichten
Artikel 21 bevat kaders voor de budgetbevoegdheden. Aangewezen budgethouders moeten er zorg voor dragen, dat de uitvoering van de begroting in financiële zin rechtmatig verloopt en het college kan voldoen aan de in het vierde lid van artikel 169 van de Gemeentewet neergelegde inlichtingenplicht. Hiermee wordt eveneens invulling gegeven aan het eerste lid van artikel 5, artikel 6 en artikel 16 van de verordening artikel 212 Gemeentewet.
Artikel 22 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen
In artikel 22 worden regels gesteld, die moeten voorkomen, dat men de door de raad geautoriseerde kaders van de begroting overschrijdt en begrotingswijzigingen vooraf bij het college worden gemeld. Dit opdat begrotingswijzigingen vooraf kunnen worden beoordeeld en mogelijk door de raad kunnen worden geautoriseerd. Met het artikel wordt invulling geven aan artikel 6 van de verordening ex artikel 212 Gemeentewet.
Artikel 23 Verantwoording en décharge
Artikel 23 geeft invulling aan eisen van letters e en f van artikel 13 en letter e van artikel 15 van de verordening ex artikel 212 Gemeentewet. De wijze en frequentie van de rapportage over de voortgang van de activiteiten en de uitputting van middelen wordt geregeld.
In het artikel worden tevens de regels gesteld voor de décharge van de ambtelijke organisatie voor het gevoerde beheer en de administratie.
Artikel 24 Juridische rechtmatigheid
In dit organisatiebesluit wordt een onderscheid gemaakt tussen financiële rechtmatigheid en juridische rechtmatigheid. De verantwoordelijkheid voor zowel de bewaking van de financiële rechtmatigheid als ook voor de juridische controlling is in de eerste plaats neergelegd bij het Hoofd Bedrijfsvoering.
Artikel 24 beschrijft de taken hiermee verband houdende taken en de periodieke terugkoppeling over de naleving van de juridische rechtmatigheid.
Artikel 25 Juridische rechtmatigheid bij afdelingen
In artikel 25 worden de verantwoordelijkheden van de afdelingshoofden ten aanzien van de juridische rechtmatigheid bij hun afdelingen beschreven.
Artikelen 26 en 27 Raadsgriffie.
Onverlet de bevoegdheid van de gemeenteraad zijn in het organisatiebesluit uitsluitend vanwege de volledigheid bepalingen opgenomen over de taak en organisatie van de raadsgriffie en de ondersteuning aan de raad.
Artikelen 28 en 29 Ondernemingsraad en Georganiseerd overleg
In het organisatiebesluit past ook de opneming van bepalingen over de rechten op inspraak voor de medewerkers.
§ 9 Vaststelling en ingangsdatum
Het besluit treedt in de plaats van de oude organisatieverordening, dat op grond van (het vervallen) artikel 159 van de voorheen geldende gemeentewet door de raad moest worden vastgesteld.