Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Nadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2023
CiteertitelNadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Nadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Neder-Betuwe 2019

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-08-202301-01-2023nieuwe regeling

08-08-2023

gmb-2023-372000

Z/23/091556

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe;

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan dat voorschoolse educatie jonge kinderen optimale ontplooiingskansen biedt en eventuele achterstanden tegengaat

gelet op artikel 2, eerste lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Neder-Betuwe,

 

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Nadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2023

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze nadere regel wordt verstaan onder:

  • a.

    Algemene subsidieverordening: de Algemene subsidieverordening gemeente Neder-Betuwe.

  • b.

    Deze nadere regel: onderhavige Nadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2023 in de zin van artikel 2, eerste lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Neder-Betuwe.

  • c.

    LRK: Landelijk Register Kinderopvang; het register waarin kinderopvangvoorzieningen zijn opgenomen die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.

  • d.

    Geregistreerd kindcentrum: Een in het Landelijk Register Kinderopvang ingeschreven kindcentrum.

  • e.

    Houder: Degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet toebehoort en die met die onderneming een kinderdagverblijf exploiteert die staat vermeld in het Landelijk Register Kinderopvang.

  • f.

    Maximum uurprijs dagopvang: Het bedrag dat als maximum uurprijs voor dagopvang is opgenomen in artikel 4, eerste lid, van het Besluit kinderopvang toeslag.

  • g.

    Ouderbijdrage: Een inkomensafhankelijke bijdrage volgens het Besluit kinderopvangtoeslag dat de ouder moet betalen voor kinderopvang.

  • h.

    Voorschoolse educatie (VE): Een ontwikkelingsgerichte kinderopvang, waarbij op basis van een door het Nederlands Jeugdinstituut erkend VVE-programma, educatie wordt aangeboden aan peuters van 2,5 jaar tot het moment dat zij naar de basisschool gaan op het gebied van taal, rekenen/ordenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek. Voorschoolse educatie is opvang voor maximaal 480 uur gedurende anderhalf jaar. Voor peuters met een VVE-indicatie is de opvang maximaal 960 uur gedurende anderhalf jaar. In Neder-Betuwe is een pilot gestart waarbij peuters met een VE-indicatie vanaf 2 jaar geplaats kunnen worden op een peutergroep. Hiermee krijgen peuters de tijd om te wennen en gaat de wenperiode niet ten koste van de gewenste 16 uur per week

  • i.

    VVE-indicatie: Een door het consultatiebureau afgegeven indicatie dat een peuter in aanmerking komt voor extra uren voorschoolse educatie.

  • j.

    Peutermonitor: De Peutermonitor brengt informatie, die door de peuteropvang en kinderdagverblijven, de GGD en de gemeente wordt geleverd, bijeen in een beveiligde datakluis. Daar worden alle ingevoerde gegevens over de peuters in een gemeente gecontroleerd, met elkaar vergeleken en in anonieme data omgezet. Vervolgens wordt deze data voor geregistreerde gebruikers beschikbaar gemaakt in dashboards. Deze dashboards betreffen het peuteraanbod, het peuterbereik én de financiën.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie op grond van deze nadere regel kan worden verstrekt voor voorschoolse educatie voor kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot het moment dat zij naar de basisschool gaan en wanneer er voldaan wordt aan de volgende eisen:

    • a.

      Voorschoolse educatie plaats vindt in een geregistreerd kindercentrum;

    • b.

      Het kindercentrum in het LRK een registratie heeft van voorschoolse educatie;

    • c.

      Een kindercentrum dat niet voldoet aan lid 1 onder b, ontvangt alleen subsidie voor peuters zonder VVE-indicatie en waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag tot aan de wettelijke bepaalde maximum uurprijs voor dagopvang.

    • d.

      Kinderen die wonen in de gemeente Neder-Betuwe krijgen voorrang bij plaatsing op beschikbaar gekomen peuterplaatsen op kinderen die wonen in aangrenzende buurgemeenten, gevolgd door peuters die in de gemeente Neder-Betuwe de basisschool zullen bezoeken.

  • 2.

    Subsidie op grond van deze nadere regel kan worden verstrekt voor de inzet van een HBO beleidsmedewerker/coach ter verhoging van de kwaliteit van het VE aanbod binnen een geregistreerd kindcentrum, zoals sinds 1 januari 2019 verplicht volgens de wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang(IKK).

  • 3.

    Subsidie aanvragen op grond van deze nadere regel hebben voorrang op aanvragen op grond van de Nadere regel subsidie onderwijsachterstandenbeleid Neder-Betuwe 2023.

Artikel 3 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikelen 6 van de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien met de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt voor het aantal uren dat peuters contractueel gebruik maken van de opvang op geregistreerde kindercentra met VE aanbod die gevestigd zijn in de gemeente Neder-Betuwe met een maximum van 16 uur per week. Met uitzondering van kindcentra genoemd in artikel 2, lid 1c.

Artikel 5 Procedurebepalingen

  • 1.

    In afwijking van artikel 5, eerste lid van de Algemene subsidieverordening dient een aanvraag om subsidie op grond van deze uitvoeringsregeling door ons te zijn ontvangen vóór 16 november van het jaar voorafgaand aan dat waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders nemen aanvragen die na 15 november worden ingediend niet in behandeling of wijzen deze af. Burgemeester en wethouders kunnen besluiten aanvragen die na 15 november worden ingediend in behandeling te nemen als er budget over is, nadat toekenning van het budget op basis van subsidieaanvragen die voor 16 november zijn ingediend heeft plaatsgevonden. Voor een nieuw gevestigd kindercentrum wordt de subsidieaanvraag uiterlijk drie maanden voor de start van de activiteiten ingediend.

  • 3.

    Voor de bepaling van de ouderbijdrage wordt gebruik gemaakt van de door het rijk vastgestelde kinderopvangtoeslagtabel en de bijbehorende maximum uurprijs, bedoeld in het Besluit kinderopvangtoeslag.

  • 4.

    Houders innen zelf de ouderbijdragen en zijn verantwoordelijk voor het bijbehorende risico van niet-betalers.

  • 5.

    De subsidie wordt verleend per kalenderjaar of gedeelte daarvan.

  • 6.

    De vaststelling van de subsidie vindt plaats op basis van het werkelijk aantal contractueel afgenomen uren voorschoolse educatie en de gefactureerde ouderbijdragen. Een verzoek tot vaststelling van de definitieve subsidie wordt uiterlijk gedaan op voor 1 juni van het jaar volgend op het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking had.

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks voor 1 november het subsidiabel uurtarief voor voorschoolse educatie vast op basis van:

    • a.

      de maximum uurprijs dagopvang en

    • b.

      een opslag per uur voor voorbereidings- en evaluatietijd en de uitvoering van de wettelijke kwaliteitseisen en de door de gemeente Neder-Betuwe gehanteerde bovenwettelijke kwaliteitseisen.

Artikel 7 Berekening van de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt maximaal het aantal uren dat een peuter contractueel van de opvang gebruik heeft gemaakt keer het geldende uurtarief minus de inkomensafhankelijke ouderbijdrage, inclusief maximaal 10 uur voor de HBO beleidsmedewerker per jaar per doelgroeppeuter, met als peildatum 1 januari.

  • 2.

    Het geldende uurtarief voor kinderen zonder VVE-indicatie wordt berekend zoals in tabel 1.

    Tabel 1:

    Ouder recht op kinderopvangtoeslag

    Uurtarief vanaf 0 tot en met 8 uur per week

    Nee

    subsidiabel uurtarief -/- ouderbijdrage

    Ja

    subsidiabel uurtarief -/- maximum uurprijs dagopvang

  • 3.

    Het geldende uurtarief voor kinderen met VVE-indicatie wordt berekend zoals in tabel 2.

    Tabel 2:

    Ouder recht op kinderopvangtoeslag

    Uurtarief vanaf 0 tot en met 8 uur per week

    Uurtarief vanaf 8 uur tot en met 16 uur per week

    Nee

    subsidiabel uurtarief -/- ouderbijdrage

    subsidiabel uurtarief

    Ja

    subsidiabel uurtarief -/- maximum uurprijs dagopvang

    subsidiabel uurtarief

Artikel 8 Het subsidieplafond

  • 1.

    De gemeenteraad stelt jaarlijks in november de gemeentelijke begroting vast. In de gemeentelijke begroting is het budget opgenomen dat beschikbaar is voor subsidie onderwijsachterstanden. Het budget is gebaseerd op de specifieke uitkering van het Rijk voor het onderwijsachterstandenbeleid.

  • 2.

    Het college kan een subsidieplafond vaststellen voor deze regeling. Zij regelt daarbij de verdeling.

Artikel 9 Verdeling van het subsidieplafond

Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt in afwijking van artikel 5, eerste lid de datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

Artikel 10 Verplichtingen

  • 1.

    De subsidie wordt aangevraagd door de houder van het geregistreerd kindercentrum, gevestigd in de gemeente Neder-Betuwe. Het geregistreerde kindercentrum:

    • a.

      voldoet aan de kwaliteitseisen voor kindercentra, genoemd in de artikelen 2 tot en met 10 van het Besluit kwaliteit kinderopvang met uitzondering van kindcentra genoemd in artikel 2, lid 1c.;

    • b.

      voldoet aan de eisen genoemd in de artikelen 2 tot en met 6 van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie;

    • c.

      voldoet en werkt mee aan de (bovenwettelijk) gestelde kwaliteitseisen en ambities conform het vastgestelde Onderwijsachterstandenbeleidsplan Neder-Betuwe 2023-2026.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 4 van de Algemene subsidieverordening Neder-Betuwe 2019 overlegt de aanvrager bij de aanvraag om verlening van de subsidie:

    • a.

      het nummer waaronder het kindercentrum in het LRK geregistreerd staat;

    • b.

      een prognose van het aantal peuters dat gebruik zal maken van voorschoolse educatie, uitgesplitst in wel of geen VVE-indicatie, wel of geen recht op kinderopvangtoeslag en te factureren ouderbijdragen in het volgend kalenderjaar;

    • c.

      een meest recent beleidsplan in de zin van artikel 4a van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.

  • 3.

    De houder beschikt over in sub a t/m d onderliggende gegevens en overlegt bij de aanvraag tot subsidievaststelling een controleverklaring van de accountant volgens het controleprotocol subsidies Neder-Betuwe (zie bijlage). De accountant controleert de volgende gegevens:

    • a.

      een gedagtekende overeenkomst tussen de houder van het geregistreerde kindercentrum en de ouder van het kind;

    • b.

      het in de overeenkomst opgenomen aantal uren voorschoolse educatie;

    • c.

      van ouders die aangeven geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag een ondertekende ouderverklaring en een inkomensverklaring van de Belastingdienst inclusief de berekening van de ouderbijdrage;

    • d.

      van peuters met een VVE-indicatie een indicatieformulier van het consultatiebureau.

  • 4.

    De houder van het geregistreerde kindercentrum vult ieder kwartaal de Peutermonitor in op een door het college in de beschikking tot subsidieverlening bepaalde wijze.

  • 5.

    Het niet voldoen aan de in lid 1 tot en met 4 genoemde verplichtingen kan gevolgen hebben voor de definitieve vaststelling.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze nadere regel afwijken, indien toepassing van de nadere regel tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    De Nadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2019 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2023.

  • 3.

    De regeling wordt aangehaald als: Nadere regel subsidie voorschoolse educatie Neder-Betuwe 2023