Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Beleidsregel Parkeren Bunschoten 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Parkeren Bunschoten 2023
CiteertitelBeleidsregel Parkeren Bunschoten 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregel Parkeren Bunschoten 2023, vastgesteld op 18 april 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-08-2023nieuwe regeling

22-08-2023

gmb-2023-370274

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Parkeren Bunschoten 2023

 

1. Inleiding

Parkeernormen spelen een belangrijke rol bij gebieds- en locatieontwikkelingen. Zij zorgen immers voor de aanleg van een passend aantal parkeerplaatsen bij nieuwbouwplannen. Te lage parkeernormen kunnen overlast veroorzaken als er te weinig parkeerplaatsen worden aangelegd. Bij toepassing van te hoge parkeernormen daarentegen worden onnodig veel parkeerplaatsen gerealiseerd wat ten koste gaat van de openbare ruimte. Of wordt daardoor het aantal woningen onnodig beperkt.

De tot nu toe gehanteerde parkeernormen , dateren uit 2014 waardoor een actualisatie wenselijk is. Daarnaast komen er de afgelopen jaren steeds meer geluiden dat de parkeernormen die bij nieuwbouwontwikkelingen van woningen worden toegepast, te hoog zijn. Dit leidt vaak tot discussies, stagnatie in planvorming bij inbreidingsplannen en tot vermindering van woningaantallen. Aan de andere kant is de aanleg van (te) veel parkeerplaatsen soms ook zichtbaar in het straatbeeld in grote stenige parkeerkoffers die slechts gedeeltelijk worden gebruikt. Het is dan ook belangrijk dat de parkeernormen goed aansluiten bij de daadwerkelijke behoefte.

Het college heeft daarom het gespecialiseerde adviesbureau Goudappel BV gevraagd om objectief te beoordelen in hoeverre de vigerende parkeernormen aansluiten bij de daadwerkelijke behoefte aan parkeerplaatsen en om hierover advies uit te brengen. Goudappel heeft hiertoe namelijk een specifieke onderzoeksmethodiek ontwikkeld om dit gedegen in beeld te brengen. Daarbij richt het onderzoek zich uitsluitend op de parkeerbehoefte vanuit woonfuncties en spreekt het zich niet uit over andere functies.

2. Onderzoeksresultaten

Tijdens het onderzoek is allereerst het autobezit in Bunschoten per buurt in beeld gebracht. Daarnaast is met behulp van een scanauto inzicht verkregen in de aantallen grijze kentekens (bedrijfsbussen) en buitenlandse kentekens (als gevolg van bijvoorbeeld arbeidsmigranten) per woonbuurt. Hierbij is heel Bunschoten meegenomen. Ook is er rekening gehouden met trends, bezoekersaantallen en de groei van het autobezit.

 

Bij het hanteren van de normen kan conform de aanbevelingen van de CROW ook onderscheid gemaakt worden in buurtindelingen zoals “centrum” en “rest bebouwde kom”. Uit dit onderzoek blijkt echter dat het autobezit van bewoners in het centrum van Bunschoten niet lager is. Het is dan ook niet verdedigbaar om voor woningen in het centrum een lagere normen toe te passen dan in de rest van de bebouwde kom. In de bijlage 2 vindt u de rapportage van Goudappel met daarin de conclusies en het advies.

 

Uit het onderzoek komt naar voren dat het (blijven) aanhouden van de algemene CROW-normen met onderscheid tussen het centrum en de rest van de bebouwde kom voor woningen niet aansluit bij de werkelijke/ plaatselijke situatie in Bunschoten. Het onderzoek maakt het mogelijk om (met feiten onderbouwd) maatwerk toe te passen voor de gemeente Bunschoten.

Het autobezit in het buitengebied is niet onderzocht. Omdat daar op eigen terrein doorgaans meer dan voldoende ruimte is, is het logisch om voor dat gebied uit te blijven gaan van de hoogste norm zoals aangegeven in de bandbreedte van de CROW.

3. Parkeernormering overige functies (niet zijnde woningen)

Het onderzoek heeft zich uitsluitend gericht op woningen. De parkeerbehoefte van de overige functies zijn derhalve niet in beeld gebracht of geanalyseerd. Daarom blijven we daar de geldende normen gewoon hanteren zoals ze nu ook bestaan. Daarvoor geldt dat we net als nu uit blijven gaan van de hoogste norm zoals aangegeven in de bandbreedte van de CROW. Ook blijft de gebiedsindeling zoals ie nu is ongewijzigd in stand.

 

Gebiedsindeling Centrum (rode lijn)

4. Aanpassingen

Op grond van het onderzoek en de analyse heeft het college besloten om:

 

  • 1.

    De door Goudappel BV voorgestelde parkeernormen te gaan hanteren voor nieuwe woningbouwplannen in Bunschoten conform bijlage 1;

  • 2.

    Bij het hanteren van normen voor woningbouw geen onderscheid meer te maken tussen de buurtindelingen “centrum” en “rest bebouwde kom”.

  • 3.

    Het parkeerbeleid uit 2014 in te trekken

De normen en uitgangspunten voor de overige (niet woon)functies blijven daarbij ongewijzigd.

 

De normen treden in werking na bekendmaking van de aanpassing van de beleidsregel parkeernomen. En gaan vanaf dat moment fungeren als toetsingskader voor de vergunningaanvragen

Bijlage 1  

 

Overzicht van de te hanteren parkeernormen met beschouwing van Bunschoten-Spakenburg als sterk stedelijk gebied

 

Categorie

Kencijfers

Opmerkingen

Centrum

Rest bebouwde kom

Buitengebied

Woningbouw

Koop, vrijstaand

2.4

2.4

2,8

Per woning

Koop, twee onder een kap

2.1

2.1

2,6

Per woning

Koop, rijwoning tussen/hoek

1.8

1.8

2,4

Per woning

Koop, appartement > 100m2 gbo)

1.7

1.7

2,5

Per woning

Koop, appartement 75-100m2 gbo)

1.4

1.4

2,3

Per woning

Koop, appartement 35-75m2 gbo)

1.2

1.2

2,0

Per woning

Huurhuis, vrije sector

1.4

1.4

2,4

Per woning

Huurhuis, sociale huur

1.3

1.3

2,0

Per woning

Huur, appartement vrije sector

1.2

1.2

2,3

Per woning

Huur, appartement sociale sector

1.0

1.0

1,8

Per woning

Tiny house, < 35m2

0.8

0.8

0.8

Per woning

Kamerverhuur, zelfstandig

0.7

0.7

0,8

Per kamer

Kamerverhuur, studenten

0.3

0.3

0,3

Per kamer

Aanleunwoning/serviceflat

1.0

1.0

1,4

Per woning

Werken

Kantoor, zonder baliefunctie

1,4

1,9

2,8

Per 100 m2 bvo

Kantoor, met baliefunctie

1,8

2,5

3,8

Per 100 m2 bvo

Bedrijf, arbeidsint. / bezoekersext.

1,6

2,4

2,6

Per 100 m2 bvo

Bedrijf, arbeidsext. / bezoekersext.

0,9

1,2

1,3

Per 100 m2 bvo

Bedrijfsverzamelgebouw

1,3

1,8

2,2

Per 100 m2 bvo

Winkelen/boodschappen

Buurtsupermarkt

2,9

4,4

Per 100 m2 bvo

Discountsupermarkt

4,3

7,5

Per 100 m2 bvo

Supermarkt, (middel)laag prijsniveau

4,1

6,4

Per 100 m2 bvo

Supermarkt, (middel)hoog prijsniveau

4,5

5,9

Per 100 m2 bvo

Grote supermarkt

6,9

8,7

Per 100 m2 bvo

Groothandel (levensmiddelen)

7,4

Per 100 m2 bvo

Binnenstad (20.000 – 30.000 inw)

3,8

Per 100 m2 bvo

Buurt- en dorpscentrum

4,7

Per 100 m2 bvo

Wijkcentrum (klein)

5,5

Per 100 m2 bvo

Wijkcentrum (gemiddeld)

6,1

Per 100 m2 bvo

Wijkcentrum (groot)

6,7

Per 100 m2 bvo

stadsdeelcentrum

7,3

Per 100 m2 bvo

Kringloopwinkel

1,9

2,5

Per 100 m2 bvo

Bruin- en witgoedzaken

4,4

8,1

10,0

Per 100 m2 bvo

Woonwarenhuis/woonwinkel

1,4

1,9

2,2

Per 100 m2 bvo

Woonwarenhuis (zeer groot)

5,5

5,9

Per 100 m2 bvo

Meubel- /woonboulevard

2,5

Per 100 m2 bvo

Winkelboulevard

4,2

Per 100 m2 bvo

Outletcentrum

10,6

11,4

Per 100 m2 bvo

Bouwmarkt

2,5

2,7

Per 100 m2 bvo

Tuin- /groencentrum

2,8

3,1

Per 100 m2 bvo

Sport, cultuur en ontspanning

Bibliotheek

0,7

1,3

1,6

Per 100 m2 bvo

Bioscoop

4,2

12,0

14,7

Per 100 m2 bvo

Filmtheater

3,6

8,7

10,9

Per 100 m2 bvo

Theater/schouwburg

8,8

11,3

13,5

Per 100 m2 bvo

Musicaltheater

3,4

4,4

5,6

Per 100 m2 bvo

Casino

6,2

7,0

8,5

Per 100 m2 bvo

Bowlingcentrum

2,1

3,3

3,3

Per 100 m2 bvo

Biljart- /snookercentrum

1,1

1,6

2,0

Per 100 m2 bvo

Dansstudio

2,0

5,9

7,9

Per 100 m2 bvo

Fitnesstudio/sportschool

1,9

5,2

7,0

Per 100 m2 bvo

Fitnescentrum

2,2

6,7

7,9

Per 100 m2 bvo

Wellnesscentrum

9,8

10,8

Per 100 m2 bvo

Sauna

3,0

7,1

7,8

Per 100 m2 bvo

Sporthal

1,7

2,9

3,7

Per 100 m2 bvo

Sportzaal

1,3

2,9

3,8

Per 100 m2 bvo

Tennishal

0,4

0,6

0,6

Per 100 m2 bvo

Squashhal

1,7

2,8

3,3

Per 100 m2 bvo

Zwembad (overdekt)

12,5

14,3

Per 100 m2 bassin

Zwembad (open lucht)

13,9

16,8

Per 100 m2 bassin

Sportveld

27,0

27,0

27,0

Per ha netto terrein

Stadion

0,2

0,2

Per zitplaats

Jachthaven

0,7

0,7

0,7

Per ligplaats

Golfoefencentrum

52,7

58,2

Per centrum

Indoorspeeltuin (gemiddeld)

5,4

6,9

7,6

Per 100 m2 bvo

Indoorspeeltuin (groot)

6,0

7,8

8,6

Per 100 m2 bvo

Indoorspeeltuin (zeer groot)

5,2

7,0

7,9

Per 100 m2 bvo

Manege

0,5

Per box

Volkstuin

1,5

1,6

Per 10 tuinen

Horeca en (verblijfs)recreatie

Kampeerterrein

1,3

Per standplaats

Bungalowpark

1,7

2,2

Per bungalow

1* hotel

0,5

2,4

4,6

Per 10 kamers

2* hotel

1,6

4,1

6,5

Per 10 kamers

3* hotel

2,5

5,2

7,3

Per 10 kamers

4* hotel

3,7

7,3

9,5

Per 10 kamers

5* hotel

5,8

10,9

13,4

Per 10 kamers

Café/bar/cafetaria

6,0

7,0

Per 100 m2 bvo

Restaurant

10,0

14,0

Per 100 m2 bvo

Discotheek

8,1

20,4

22,8

Per 100 m2 bvo

Evenementenhal/beurs- of congresgebouw

5,0

10,0

Per 100 m2 bvo

Gezondheidszorg en sociale voorzieningen

Huisartsenpraktijk

2,3

3,2

3,5

Per behandelkamer

Apotheek

2,5

3,4

Per vestiging

Fysiotherapiepraktijk

1,5

2,0

2,2

Per behandelkamer

Consultatiebureau

1,5

2,1

2,4

Per behandelkamer

Consultatiebureau voor ouderen

1,4

2,0

2,3

Per behandelkamer

Tandartsenpraktijk

1,8

2,6

2,9

Per behandelkamer

Gezondheidscentrum

1,8

2,4

2,7

Per behandelkamer

Begraafplaats

36,6

36,6

Per gelijktijdige plechtigheid

Religiegebouw

0,2

0,2

Per zitplaats

Verpleeg- en verzorgingstehuis

0,7

0,7

Per wooneenheid

Onderwijs

Kinderdagverblijf

1,0

1,3

1,6

Per 100 m2 bvo

Basisonderwijs

1,0

1,0

1,0

Per leslokaal

Middelbare school

4,3

5,3

5,9

Per 100 leerlingen

ROC

5,2

6,2

6,9

Per 100 leerlingen

Avondonderwijs

5,0

7,0

11,5

Per 10 studenten