Organisatie | Heemskerk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling huur gemeentelijke accommodaties 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling huur gemeentelijke accommodaties 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2023 | nieuwe regeling | 22-08-2023 | D/2023/546116 |
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen huurders en huursubsidie
Artikel 2.1 Nadere bepalingen huurders
Een huursubsidie wordt uitsluitend verstrekt aan niet-commerciële huurders die:
Artikel 2.3 Aanvragen en vaststellen huursubsidie
Met toepassing van artikel 12 lid 4 ASV dient een huursubsidie voor het eerste kalenderjaar aangevraagd te worden uiterlijk 4 weken voor de ondertekening door de huurder van de nieuwe huurovereenkomst zoals bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder b. De aanvraag moet worden ingediend met behulp van het webformulier op de website van de gemeente.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het doel of de strekking van deze regeling dan wel het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de B&W vergadering d.d. 22 augustus 2023.
burgemeester en wethouders van Heemskerk,
de secretaris,
de burgemeester,
Algemene en hoofdstukgewijze toelichting
De algemene kaders voor de subsidieverstrekking in Heemskerk zijn door de gemeenteraad vastgelegd in de Algemene subsidieverordening (ASV). Het gaat daarbij om de algemene bepalingen over onder andere het aanvragen, verstrekken, betalen, verantwoorden en vaststellen van door het college te verstrekken subsidies. De ASV vormt daarmee de Heemskerkse invulling van de wettelijke subsidiekaders zoals vastgelegd in de Algemene wet bestuursrecht.
Naast het juridisch kader van de ASV stelt de gemeenteraad ook de beleidsinhoudelijke (de beleidsplannen) en de financiële kaders (de gemeentebegroting) vast voor de subsidieverstrekking. Met deze drie kaders bepaalt de raad voor welke beleidsdoeleinden, welke middelen beschikbaar zijn en via welke regels deze middelen voor subsidie kunnen worden ingezet door het college.
Subsidie = uitvoering van beleid
Het verstrekken van subsidies is dan ook een van de uitvoeringsinstrumenten van het college om de door de raad vastgesteld beleid te realiseren. Om dat uitvoeringsinstrument gericht en effectief te kunnen inzetten, heeft de raad in de ASV (artikel 3, lid 2) bepaald dat het college nadere subsidieregels, ofwel subsidieregelingen, kan vaststellen. Deze subsidieregelingen bevatten de nadere uitwerking binnen de door de raad bepaalde kaders voor een specifiek beleidsterrein.
In deze subsidieregeling zijn de subsidieregels voor het huurprijsbeleid voor het gebruik van de gemeentelijke accommodaties nader uitgewerkt op basis van de Nota Huurprijsbeleid 2021-2024, die op 18 februari 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Naast de begripsomschrijvingen zijn in dit hoofdstuk het doel en de reikwijdte van deze subsidieregeling nader omschreven.
Hoofdstuk 2 Nadere bepalingen huurder en huursubsidies
In dit hoofdstuk is nader geregeld wie aanspraak kunnen maken op een huursubsidie en zijn nadere bepalingen opgenomen aangaande het aanvragen en vaststellen, de maximale duur en de hoogte van de huursubsidies.
In artikel 2.2 is bepaald dat de jaarlijkse huursubsidie voor maximaal 3 kalenderjaren wordt verstrekt en in artikel 2.4 is geregeld dat de hoogte van de subsidie gelijk is aan het verschil tussen de oude en nieuwe huursom. Dit heeft twee doelen:
Want gedurende de genoemde 3 jaren moet worden vastgesteld of de activiteiten, waarvoor de huurder gebruik maakt van de gemeentelijke accommodatie, een aantoonbare bijdrage leveren aan gemeentelijke beleidsdoelen. En daarmee een zodanig algemeen maatschappelijk belang dienen, dat gemeentelijke facilitering via accommodatie- en/of subsidieverstrekking gerechtvaardigd is (blijft).
Dit wordt bepaald aan de hand van het door de raad vastgestelde gemeentebeleid voor het werkveld waartoe de activiteiten van de huurder worden gerekend. Voor zover het huidige gemeentebeleid voor die werksoort daar op dit moment nog geen uitsluitsel over geeft, zal dit alsnog geconcretiseerd moeten worden door middel van een aparte accommodatie- en/of subsidieparagraaf in de nieuwe dan wel te actualiseren beleidsnota.
Als op grond van het vorenstaande door het college wordt geoordeeld dat facilitering van de activiteiten van de huurder via accommodatie- en/of subsidieverstrekking past in het gemeentebeleid, dan zullen de huurlasten (na de 3 jaar huursubsidie) moeten worden opgenomen als onderdeel van activiteitenkosten. Deze worden daarmee voortaan als onderdeel meegenomen in de reguliere (activiteiten)subsidie aan de huurder.