Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels met betrekking tot het interne klachtrecht |
Citeertitel | Beleidsregels Intern Klachtrecht 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-10-2007 | 08-06-2016 | nieuwe regeling | 18-10-2007 De Geulbode, 24 oktober 2007 | 2007/6219 |
Beleidsregels met betrekking tot het interne klachtrecht.
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Meerssen;
Gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9, Titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht, waarin regels worden gesteld over de klachtbehandeling door een bestuursorgaan;
Overwegende dat deze regels van intern klachtrecht voor een ieder het recht inhouden om over gedragingen van bestuursorganen of daarvoor werkzame personen een klacht in te dienen;
Overwegende voorts dat de in 1998 vastgestelde beleidsregels dienen te worden geactualiseerd;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;
met toepassing van het bepaalde in hoofdstuk 9, Titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht opnieuw beleidsregels vast te stellen voor de zorgvuldige behandeling van interne klachten;
Hoofdstuk 2. De Schriftelijke klachtenprocedure.
Afdeling 2.1 De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van een onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame functionaris.
Artikel 2.1.7 Het sluitstuk van de behandelprocedure.
Ter afronding van de behandelprocedure van de schriftelijke klacht wordt aan de klager door het afdelingshoofd toegezonden een antwoordschrijven. Daarin wordt de klager gemotiveerd in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, een eindoordeel en van eventuele conclusies die daaraan worden verbonden. Bij het schrijven wordt gevoegd een rapportage van het hoor en wederhoor.
Afdeling 2.2 De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van (een lid van) het college van burgemeester en wethouders dan wel de gemeentesecretaris.
Artikel 2.2.1 Een klacht over een gedraging van (de voorzitter of een lid van) het college van burgemeester en wethouders wordt behandeld door de collegevoorzitter dan wel een aangewezen lid van dit college, met administratieve ondersteuning door de gemeentesecretaris. De voor klachtbehandeling aangewezen persoon is niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft betrokken geweest.
Afdeling 2.3 De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van de burgemeester als bestuursorgaan.
Afdeling 2.4 De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van de raad.
Artikel 2.4.1 Een klacht over een gedraging van de raad wordt behandeld door de burgemeester, met administratieve ondersteuning door de raadsgriffier. De burgemeester draagt zorg voor hoor en wederhoor en voor de opstelling van de bevindingen van het onderzoek over de klacht, het eindoordeel en van eventuele conclusies die daaraan worden verbonden.