Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meerssen

Beleidsregels met betrekking tot het interne klachtrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeerssen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels met betrekking tot het interne klachtrecht
CiteertitelBeleidsregels Intern Klachtrecht 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 9 
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-10-200708-06-2016nieuwe regeling

18-10-2007

De Geulbode, 24 oktober 2007

2007/6219

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels met betrekking tot het interne klachtrecht

Beleidsregels met betrekking tot het interne klachtrecht.

De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Meerssen;

Gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9, Titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht, waarin regels worden gesteld over de klachtbehandeling door een bestuursorgaan;

Overwegende dat deze regels van intern klachtrecht voor een ieder het recht inhouden om over gedragingen van bestuursorganen of daarvoor werkzame personen een klacht in te dienen;

Overwegende voorts dat de in 1998 vastgestelde beleidsregels dienen te worden geactualiseerd;

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet;

Besluiten:

met toepassing van het bepaalde in hoofdstuk 9, Titel 9.1. van de Algemene wet bestuursrecht opnieuw beleidsregels vast te stellen voor de zorgvuldige behandeling van interne klachten;

Hoofdstuk 1. De Mondelinge klachtenprocedure.

Afdeling 1.1 Een mondelinge klacht over gedragingen van medewerkers van een afdeling.

Klacht direct kenbaar maken bij het afdelingshoofd.

  • Artikel 1.1.1. Mondelinge klachten over gedragingen van medewerkers worden direct kenbaar gemaakt bij het betreffende afdelingshoofd. Deze handelt de klacht, indien deze zich daarvoor leent en met goedvinden van de klager, op informele wijze af.

Doorverwijzing naar de schriftelijke klachtprocedure.

  • Artikel 1.1.2. Indien de klager niet instemt met informele afdoening of de mondelinge klacht zich niet leent voor informele afdoening, verwijst het afdelingshoofd naar de schriftelijke klachtprocedure als omschreven in hoofdstuk 2.

Vervolg informele behandeling mondelinge klacht.

  • Artikel 1.1.3 Het afdelingshoofd informeert de klager die het eens is met informele afdoening direct over de afhandelduur (maximaal 2 weken).

  • Artikel 1.1.4 Het afdelingshoofd informeert de beklaagde medewerker ogenblikkelijk over de mondelinge klacht.

  • Artikel 1.1.5 Het afdelingshoofd draagt zorg voor:

    • -

      Een zorgvuldig onderzoek binnen de afdeling;

    • -

      Een telefonisch contact met de klager waarbij deze wordt gehoord en geïnformeerd over de verdere afhandeling. Het afdelingshoofd biedt daarbij klager de gelegenheid zijn klacht volledig toe te lichten.

  • Artikel 1.1.6 Het afdelingshoofd zorgt voor het wederhoor van de medewerker op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • Artikel 1.1.7 Het afdelingshoofd informeert de klager telefonisch over de definitieve bevindingen, het eindoordeel en eventuele daaraan te verbinden conclusies.

  • Artikel 1.1.8 Buro Communicatie wordt over het eindresultaat van de informele afhandeling in verband met centrale registratie in kennis gesteld.

  • Artikel 1.1.9 Desverlangd door de klager voorziet het afdelingshoofd in een korte schriftelijke reactie over de informele afdoening van de klacht.

  • Een kopie van het schrijven wordt gezonden aan het bureau Communicatie.

Hoofdstuk 2. De Schriftelijke klachtenprocedure.

Afdeling 2.1 De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van een onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzame functionaris.

  • Artikel 2.1.1. Een schriftelijke, al dan niet langs elektronische weg binnengekomen klacht, wordt bij ontvangst meteen doorgeboekt naar de Afdeling FAZA en daar ingeboekt. FAZA zendt op dezelfde dag de geregistreerde klacht ter behandeling door naar het betreffende afdelingshoofd.

  • Artikel 2.1.2 Het hoofd draagt zorg voor directe toezending van een kopie van de klacht aan de functionaris op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;

Bericht van ontvangst.

  • Artikel 2.1.3. Het afdelingshoofd belast met de behandeling van de klacht draagt zorg voor:

    • -

      het direct toezenden aan de klager van een bericht van ontvangst. (Dit bericht wordt niet verzonden indien afdoening van de klacht geschiedt binnen 2 á 3 weken).

Inhoud bericht van ontvangst:

  • Artikel 2.1.4 Het bericht van ontvangst vermeldt:

    • -

      de naam, telefoonnummer en emailadres van het afdelingshoofd dat met de behandeling van de klacht is belast;

    • -

      de te verwachten afhandelduur (ten hoogste 6 weken). Een verdagingbeslissing met ten hoogste 4 weken wordt uiterlijk binnen 6 weken na datum binnenkomst van de klacht genomen, waarvan klager binnen de eerder genoemde 6 weken-termijn schriftelijk in kennis wordt gesteld.

    • -

      dat de behandelende functionaris alle van belang zijnde gegevens voor de afhandeling van de klacht zal verzamelen;

    • -

      het (telefonisch) horen van de klager en een vermelding over het bieden van wederhoor aan de functionaris op wiens gedraging de klacht betrekking heeft. Van het horen en wederhoor stelt functionaris een verslag op.

    • -

      het sluitstuk van de behandelprocedure.

Hoor en wederhoor.

  • Artikel 2.1.5 Rapportage van bevindingen.

    • -

      Het hoofd draagt zorg dat van het hoor en wederhoor een rapportering van bevindingen wordt opgemaakt.

Verdaging.

  • Artikel 2.1.6 Indien sprake is van een verdagingstermijn vermeldt de berichtgeving aan de klager tevens de reden van de verdaging.

Afronding procedure.

  • Artikel 2.1.7 Het sluitstuk van de behandelprocedure.

    • -

      Ter afronding van de behandelprocedure van de schriftelijke klacht wordt aan de klager door het afdelingshoofd toegezonden een antwoordschrijven. Daarin wordt de klager gemotiveerd in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, een eindoordeel en van eventuele conclusies die daaraan worden verbonden. Bij het schrijven wordt gevoegd een rapportage van het hoor en wederhoor.

Vermelding mogelijkheid indiening verzoekschrift.

Het antwoord aan de klager vermeldt de mogelijkheid van indiening van een verzoekschrift bij de Ombudscommissie Zuid-Limburg (klacht opnieuw voorleggen bij alsnog bestaande ontevredenheid).

Afdeling 2.2 De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van (een lid van) het college van burgemeester en wethouders dan wel de gemeentesecretaris.

College:

  • Artikel 2.2.1 Een klacht over een gedraging van (de voorzitter of een lid van) het college van burgemeester en wethouders wordt behandeld door de collegevoorzitter dan wel een aangewezen lid van dit college, met administratieve ondersteuning door de gemeentesecretaris. De voor klachtbehandeling aangewezen persoon is niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft betrokken geweest.

  • De klachtbehandelaar draagt zorg voor hoor en wederhoor en voor de advisering aan het bestuursorgaan.

  • De bepalingen van afdeling 2.1. zijn van overeenkomstige toepassing.

Gemeentesecretaris:

  • Artikel 2.2.2 Een klacht over een gedraging van de gemeentesecretaris wordt behandeld door de burgemeester, met administratieve ondersteuning door de adviseur bestuurszaken. De burgemeester draagt zorg voor hoor en wederhoor en voor de advisering aan het college van burgemeester en wethouders.

  • De bepalingen van afdeling 2.1. zijn van overeenkomstige toepassing.

Afdeling 2.3 De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van de burgemeester als bestuursorgaan.

  • Artikel 2.3.1 Een klacht over een gedraging van de burgemeester als bestuursorgaan wordt behandeld door de loco-burgemeester, met administratieve ondersteuning door de gemeentesecretaris. De loco-burgemeester draagt zorg voor hoor en wederhoor en voor de advisering aan het bestuursorgaan.

  • De bepalingen van afdeling 2.1. zijn van overeenkomstige toepassing.

Afdeling 2.4 De schriftelijke klachtenprocedure over een gedraging van de raad.

  • Artikel 2.4.1 Een klacht over een gedraging van de raad wordt behandeld door de burgemeester, met administratieve ondersteuning door de raadsgriffier. De burgemeester draagt zorg voor hoor en wederhoor en voor de opstelling van de bevindingen van het onderzoek over de klacht, het eindoordeel en van eventuele conclusies die daaraan worden verbonden.

  • De bepalingen van afdeling 2.1. zijn van overeenkomstige toepassing.

Raadsgriffier.

  • Artikel 2.4.2 Een klacht over een gedraging van de raadsgriffier wordt behandeld door de voorzitter van de gemeenteraad, met administratieve ondersteuning door de wnd raadsgriffier. De voorzitter draagt zorg voor hoor en wederhoor en voor de advisering aan de raad.

  • De bepalingen van afdeling 2.1. zijn van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 3 Overige aangelegenheden.

  • Artikel 3.1. Een klacht ingediend over een gedraging van een afdelingshoofd wordt behandeld door de gemeentesecretaris met administratieve ondersteuning van de adviseur bestuurszaken.

  • Artikel 3.2 Coördinerend ambtenaar.

  • Het college van burgemeester en wethouders wijst de adviseur bestuurszaken aan als coördinerend ambtenaar die eindverantwoordelijk is voor een goede instandhouding van de klachtenprocedure.

  • Tot de taken van deze functionaris behoren:

    • -

      Het volgen van de (wetgeving-)ontwikkelingen op het terrein van het klachtrecht en het zo nodig doen van voorstellen aan de desbetreffende bestuursorganen, opdat de huidige regeling ook op termijn blijft voldoen aan de daaraan te stellen wettelijke eisen;

    • -

      Het bevorderen dat via buro Communicatie periodiek (2 x per jaar) de interne klachtrechtvoorziening onder de aandacht wordt gebracht bij de burger;

    • -

      Het door de afdelingshoofden doen registreren, archiveren en jaarlijks evalueren van het interne klachtrecht in algemene zin en de tijdige en volledige gegevensverstrekking aan buro Communicatie voor de centrale registratie;

    • -

      De regeling van de inbreng van de jaarlijkse gegevens in het burgerjaarverslag en in de jaarrekening.

  • Artikel 3.3 De geldende klachtenregeling wordt hierbij ingetrokken.

Citeertitel.

  • Atrikel 3.4. Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels intern klachtrecht 2007”.

Inwerkingtreding.

  • Artikel 3.5 Deze beleidsregels treden in werking een dag na datum bekendmaking.

Aldus besloten:

Door het college van burgemeester en wethouders op 2007,

De secretaris, de burgemeester,

Door de gemeenteraad op 2007

De griffier, de voorzitter,

Door de burgemeester op: 2007