Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilversum

Subsidieregeling Energiecompensatie Hilversum 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilversum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Energiecompensatie Hilversum 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-08-2023nieuwe regeling

18-07-2023

gmb-2023-361290

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Energiecompensatie Hilversum 2023

 

 

 

B en W besluit

 

Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Hilversum,

Gelet op het voorstel “Energiecompensatieregeling 2023” met kenmerk 1320304,

Overwegende dat:

• De energieprijzen in 2022-2023 exponentieel zijn gestegen;

• De gemeente zorg draagt voor de maatschappelijke voorzieningen;

• Vanuit het Rijk er aanvullende middelen zijn ontvangen ter ondersteuning van de kostenstijgingen bij maatschappelijke voorzieningen;

• De gemeenteraad heeft verzocht om deze aanvullende middelen in te zetten voor steun aan maatschappelijke voorzieningen en verenigingen zoals sportverenigingen, ontspanningsverenigingen in wijk- en buurthuizen en cultuurinstellingen.

Gelet op: Artikel 3, lid 3 van de Algemene Subsidie Verordening 2021 en titel 4.2 en 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Subsidieregeling Energiecompensatie Hilversum 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a) ASV: Algemene Subsidieverordening Hilversum 2021:

b) Awb: Algemene wet bestuursrecht

c) Gemeente: De gemeente Hilversum

d) College: Burgemeester en wethouders van de gemeente Hilversum

e) TEK-regeling: Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb

f) SPUK NEAS: Specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen

g) Benchmarkjaar: Bij de ‘Beslisboom beoordeling energiecompensatie’ wordt als benchmarkjaar onderscheid gemaakt tussen de energieprijzen en het energieverbruik. Waarbij voor energieprijzen wordt uitgegaan van; 1 januari 2022; En voor energieverbruik; het gemiddeld verbruik over de kalenderjaren 2018 en 2019

h) Meerkosten: De meerkosten is het deel waarmee de kosten zijn gestegen ten opzichte van het benchmarkjaar.

 

Artikel 2. Doel van de subsidieregeling

Deze subsidieregeling biedt ondersteuning voor maatschappelijke voorzieningen die aantoonbaar zijn geconfronteerd met gestegen energielasten in 2022 en 2023. Hiermee wordt nagestreefd om de positieve bijdrage van de maatschappelijke voorzieningen in de gemeente Hilversum ook voor in de toekomst te waarborgen.

 

Artikel 3. Eisen aan de aanvrager

1. Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan verenigingen, cultuurinstellingen en maatschappelijke voorzieningen, niet zijnde een Rijks-gefinancierde instelling, zonder winstoogmerk die zijn gevestigd in de gemeente Hilversum en zijnde geen Rijks-gefinancierde instelling of vereniging.

 

Artikel 4. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie is bestemd voor het compenseren van de stijging van de energiekosten in 2022 en/of 2023 die op de onderstaande manieren grote gevolgen heeft gehad voor de bedrijfsvoering of continuïteit van de instelling.

a. Er is door de energiekosten een negatief bedrijfsresultaat op te maken uit het financieel jaarverslag.

b. Er is een toename van de energielasten ten opzichte van de berekende benchmark van de jaren daarvoor.

2. Voor huurlasten voor huurders bij private partijen geldt dat deze kosten, mits de huurder voldoet aan de criteria uit de beslisboom, ook aanspraak kunnen maken op compensatie van de verhoogde huurlasten over 2022 en 2023.

 

Artikel 5. Aanvraag- en beslistermijn

1. Een subsidieaanvraag op grond van deze subsidieregeling dient door de gemeente te zijn ontvangen in 2023.

2. De aanvraag moet betrekking hebben op de jaren 2022 en/of 2023.

3. Het college beslist binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

4. Het college kan de in het tweede lid genoemde termijn voor ten hoogste 13 weken verdagen.

 

Artikel 6. Indienen van de subsidieaanvraag

Een aanvraag om een subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het college met gebruikmaking van het daarvoor bestemde aanvraagformulier op hilversum.nl/subsidies.

1. Bij de aanvraag overlegt de aanvrager de volgende gegevens:

a. Een beschrijving van de grote gevolgen zoals omschreven in artikel 4 die de kostenstijging heeft gehad op de bedrijfsvoering of continuïteit van de instelling;

b. Een financiële toelichting waaruit blijkt dat er sprake is geweest van een toename van de energiekosten. Inclusief de jaarrekening en de termijnfacturen voor de jaren 2018, 2019, 2022 en voor zover beschikbaar 2023.

2. Het college is bevoegd ook andere dan, of slechts enkele van, de in dit artikel genoemde gegevens te verlangen, indien die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk respectievelijk voldoende zijn.

3. Bij een onvolledige aanvraag communiceert de gemeente dit aan de subsidieaanvrager. De subsidieaanvrager heeft tot het einde van 2023 de gelegenheid om de ontbrekende informatie aan te vullen.

 

Artikel 7. Beoordeling van de aanvraag

1. Op basis van de ingediende gegevens doorloopt de gemeente de ‘Beslisboom voor energiecompensatie’ om te bepalen of de subsidieaanvrager in aanmerking komt voor subsidie. De ‘Beslisboom voor energiecompensatie’ bevindt zich in bijlage 1 van deze subsidieregeling.

2. Wanneer uit de ‘Beslisboom voor energiecompensatie’ blijkt dat de instelling niet in aanmerking komt, wordt de subsidieaanvraag afgewezen.

3. Wanneer uit de ‘Beslisboom voor energiecompensatie’ blijkt dat de instelling wel in aanmerking komt voor subsidie blijven onverminderd de weigeringsgronden uit de ASV en de Awb van toepassing.

 

Artikel 8. Nadere subsidiecriteria aanvraag

1. De gemeente gaat ervanuit dat de subsidieaanvrager alle mogelijke maatregelen binnen hun macht heeft genomen voorafgaand aan de subsidieaanvraag om invloed uit te oefenen op de hoogte van de energierekening.

2. De subsidieaanvrager is zich ervan bewust dat dit een incidentele subsidie betreft en daarmee stijgende kosten niet structureel worden gecompenseerd. Daarom wordt de aanvrager geacht zelf (duurzaamheids)maatregelen te treffen om de huishouding op orde te krijgen.

 

Artikel 9. Subsidiabele kosten

1. Alleen de meerkosten van de energielasten in 2022 en 2023 ten opzichte van het benchmarkjaar komen in aanmerking voor compensatie.

a. De subsidie vergoedt maximaal 50% van de meerkosten van de energielasten.

2. De meerkosten van de huurlasten voor huurders bij private partijen voor 2022 en 2023 komen in aanmerking voor compensatie.

a. De subsidie vergoedt maximaal 55% van de verhoogde huurlasten tot een maximum van 14,5% van de totale huurlasten.

3. Voor huurders bij private partijen geldt dat ook zij, mits voldaan aan de stappen ervoor in de beslisboom, ook aanspraak kunnen maken op eenmalig maximaal 8% compensatie van de verhoogde huurlasten zoals geformuleerd in de beslisboom in 2022/2023.

 

Artikel 10. Weigeringsgronden

1. Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de ASV 2021 wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

a. De subsidieaanvrager in aanmerking komt voor een energiecompensatie vanuit Rijksregelingen;

b. De subsidieaanvrager reeds compensatie heeft ontvangen voor gestegen energiekosten via bijvoorbeeld de reguliere subsidieaanvraag.

c. De subsidieaanvrager een doorlopend energiecontract heeft tot ten minste 31-12-2023 waardoor er nog geen sprake is geweest van stijgende energieprijzen.

 

Artikel 11. Subsidieplafond

1. Deze subsidieregeling kent een subsidieplafond. Het plafond wordt bekendgemaakt via het document ‘Overzicht subsidieplafonds Hilversum’.

2. Honorering van volledige aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie geschiedt op volgorde van binnenkomst, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

3. Als de aanvrager de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is aangevuld.

4. De subsidieregeling kent een maximaal subsidiebedrag van € 25.000 per aanvraag.

 

Artikel 12. Verantwoording

1. De subsidie wordt bij verlening direct vastgesteld.

 

Artikel 13. ASV

Op deze regeling is de ASV van de gemeente Hilversum van toepassing.

 

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 01-08-23.

De regeling kent een looptijd van het moment van inwerkingtreding tot en met 31 december 2023.

 

Artikel 15. Citeertitel

 

De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling energiecompensatie 2023

 

Hilversum, 18 juli 2023

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

 

 

 

mr. C.P. Torres Barrera dr. ir. G.M. van den Top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 1

Opzet van de energiecompensatieregeling – inclusief beslisboom

Het doel van de regeling is een tegemoetkoming vanuit de gemeente voor verenigingen, maatschappelijke voorzieningen en culturele instellingen die als gevolg van de gestegen energielasten in de (financiële) problemen komen. Dit doen we middels een generieke regeling met heldere uitgangspunten, te weten:

• • De energiecompensatieregeling is een tijdelijke subsidieregeling bedoeld voor compensatie over het jaar 2022-2023, met een subsidieplafond. Op deze wijze wordt het voor de gemeente beheersbaar.

• • Uitgangspunt is dat organisaties die in aanmerking komen voor deze regeling wel aan moeten tonen wat de omvang van de energiestijging is en dat dit een aantoonbaar nadelig effect heeft op hun begroting. Die organisaties die dat niet kunnen aantonen, aanspraak maken op andere regelingen voor compensatie of anderszins reeds gecompenseerd zijn komen niet in aanmerking voor de hier voorliggende gemeentelijke regeling.

• • In beginsel gaan we ervan uit dat alle doelgroepen binnen hun mogelijkheden maatregelen hebben getroffen om de stijging van de energielasten te beperken.

• • De regeling geldt met terugwerkende kracht voor 2022 en 2023, maar is vanaf 2024 niet langer van toepassing (uitgezonderd binnensportverenigingen die huren bij Sportfonds Hilversum).

• • Verenigingen, culturele instellingen en maatschappelijke voorzieningen worden geacht zelf (duurzaamheids)maatregelen te treffen om de huishouding op orde te krijgen. Vanuit het rijk en de provincie zijn hiervoor enkele ondersteuningsregelingen beschikbaar, die bij de doelgroep onder de aandacht worden gebracht[1].

Onderstaande beslisboom wordt toegepast om te bepalen of een organisatie in aanmerking komt voor de energiecompensatieregeling en op welke wijze er dan gecompenseerd gaat worden.

 

 

 

Beslisboom voor de energiecompensatieregeling

 

 

 

* Voor binnensportverenigingen die huren bij Sportfonds Hilversum geldt een uitzondering. Zie hiervoor de toelichting van de stappen.

 

 

 

 

 

Toelichting op de stappen in de beslisboom

Per stap lichten we toe wat hier bedoeld wordt.

 

Stap 1:

Onder de doelgroepen verstaan we alle in Hilversum gevestigde culturele voorzieningen, wijk- en buurthuizen en sportvoorzieningen met een maatschappelijk belang die al dan niet een subsidierelatie kennen met de gemeente en een organisatie zijn zonder winstoogmerk. De activiteiten van de instelling of vereniging komen hoofdzakelijk ten gunste aan Hilversum.

Bent u een Rijks-gefinancierde instelling of vereniging dan komt u niet in aanmerking voor de regeling. Mogelijkheden voor compensatie verlopen via het Rijk.

 

Stap 2:

Vanuit de TEK-regeling[2] (geopend tot 2 oktober 2023) worden verschillende instellingen en verenigingen reeds bediend. Organisaties die binnen deze regeling vallen worden geacht hier gebruik van te maken en komen niet in aanmerking voor een bijdrage uit het gemeentelijke fonds. Valt u buiten de TEK-regeling dan kunt u door naar de volgende stap in de beslisboom. Ook voor welzijnsorganisaties die vallen onder de maatregelen die het Rijk neemt voor extra prijsbijstelling ter compensatie van de hoge kosten als gevolgen van de energiekostenstijging geldt eenzelfde afweging.

Voor verenigingen die niet voldoende geholpen zijn met het prijsplafond voor energie, of niet in aanmerking komen voor de TEK-regeling, is er een alternatief. Via de Specifieke Uitkering Noodfonds Energie Amateursportverenigingen (SPUK NEAS) kunnen zij een eenmalige uitkering krijgen. Hier is door het Rijk € 6 miljoen voor vrij gemaakt. Gemeenten vragen deze uitkering aan voor de betreffende amateursportvereniging. Dit kan van 29 mei tot en met 15 september 2023. Sportverenigingen die in aanmerking willen komen voor deze regeling, kunnen het best contact opnemen met de gemeente.

Komt uw niet in aanmerking voor de TEK-regeling, SPUK-regeling of andere Rijksmaatregel en behoort u wel tot de benoemde doelgroep dan kunt u verder in de beslisboom.

 

Stap 3:

De meerkosten van energie als gevolg van de exceptionele stijging in het afgelopen jaar moeten aantoonbaar grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering of continuïteit om aanspraak te kunnen maken op de regeling. Bij de aanvraag voor energiecompensatie vragen we de betreffende organisatie dit toe te lichten. In veel gevallen zal dit een financiële toelichting betreffen, maar kan soms ook om minder harde factoren als ledenbinding gaan. Overigens hebben we nog geen signalen dat dit laatste speelt (leden die opzeggen als gevolg van hogere lidmaatschappen om de energieprijzen op te vangen).

 

Stap 4:

Onderscheid tussen eigenaar of huurder is relevant voor de regeling. Een eigenaar die verhuurt krijgt daar al inkomsten voor. De regeling is gericht op compensatie van óf de huurder óf de eigenaar, hiermee wordt dubbel compenseren voorkomen.

 

Stap 5:

Een vereniging die zelf eigenaar van de accommodatie is en in beperkte mate ook verhuurt aan andere verengingen/organisaties als extra bron van inkomsten komt nog steeds in aanmerking voor compensatie. Daarmee is verhuur een nevenactiviteit en geen hoofdactiviteit. In het geval dat verhuur de hoofdactiviteit is gaan we ervan uit dat de hogere lasten doorberekend worden naar de huurders en zo de stijging van de energielasten opgevangen wordt.

 

Stap 6:

Belangrijk is dat de meerkosten van energie afgezet worden tegen gelijkblijvend (of verminderd) verbruik in een benchmarkjaar. Eventuele groei van het verbruik kan ook liggen in toenemend gebruik van de locatie of uitrol van activiteiten met dito inkomsten. Door hier rekening mee te houden en de energieprijs op een bepaald moment als referentie te nemen kan een goede vergelijking gemaakt worden. Als benchmark voor het energieverbruik in 2022 en 2023 gaan we uit van de jaren 2018 en 2019 die we als meer representatief beschouwen dan de coronajaren 2020 en 2021. Voor een marktconform vergelijk met de sterk gestegen energiekosten gaan we uit van de energieprijs op 1 januari 2022. In de subsidieregeling wordt dit verder toegelicht.

 

Stap 7:

Als benchmarkjaar voor verbruik gaan we uit van het gemiddeld verbruik over de jaren 2018 en 2019 waarbij de energiekosten omgerekend worden naar het prijspeil van 1 januari 2022. En 50% vergoeding van de meerkosten sluit aan bij de wijze waarop ook de TEK-regeling is opgezet. Voor compensatie kunt u een aanvraag doen over een periode van 12 aaneengesloten maanden tussen 1 januari 2022 en 1 augustus 2023. Zo kunnen instellingen en verenigingen zelf de periode kiezen waarin de energielasten het hoogst waren. Dit kan namelijk per type organisatie verschillen.

 

Stap 8:

Zie “Raadsinformatiebrief 2023-38 indexeren huren gemeentelijke vastgoed (1301488)”. Dit geldt niet voor de Sportfondsen, met hen is het niet gelukt om tot overeenstemming te komen.

 

Stap 9:

Voor huurders die eigen energiecontracten (‘ja’ in stap 9) hebben geldt dat ze aanspraak kunnen maken op compensatie zoals geformuleerd in stap 7.

Heeft u als huurder geen eigen energiecontract? Voor huurders bij private partijen geldt dat ook zij, mits voldaan aan de stappen ervoor in de beslisboom, ook aanspraak kunnen maken op eenmalig maximaal 8% compensatie van de verhoogde huurlasten zoals geformuleerd in de beslisboom in 2022/2023.

Voor de binnensportverenigingen is middels motie M22/71 een verbijzondering van toepassing. Voor de binnensportverenigingen die huren via Sportfonds Hilversum compenseert de gemeente de verenigingen met 8% van de huurlasten over 2023. Hiermee komen we eenmalig tegemoet aan de hogere lasten. Aanvullend, in lijn met de motie, zullen deze verenigingen ook in 2024 nog huurcompensatie ontvangen als gevolg van de inflatie. Dit vraagt om een herijking als in 2024 de inflatiecorrectie bekend is.

[1] Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE), Aanvulling BOSA-regeling, Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed, Subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed.

[2] De Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb (TEK) biedt een tijdelijke tegemoetkoming voor mkb-ondernemingen waarvan de energiekosten minimaal 7% uitmaken van de totale omzet. Ook sportverenigingen en –accommodaties die veel energie gebruiken, zoals ijsbanen, voetbalverenigingen, hockeyclubs of fitnessscholen, kunnen een beroep doen op de TEK-regeling. Voorwaarde hiervoor is onder meer dat de energiekosten meer dan 7% van de jaaromzet bedragen. Via de TEK-regeling kunt u subsidie krijgen voor 50% van de meerkosten op energie. Met een maximaal bedrag van € 160.000.