Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 4 juli 2023, UTSP-852987353-35773, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022 (Voucherregeling advies bedrijfsopvolging in het MKB provincie Utrecht 2023-2024)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 4 juli 2023, UTSP-852987353-35773, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022 (Voucherregeling advies bedrijfsopvolging in het MKB provincie Utrecht 2023-2024)
CiteertitelVoucherregeling advies bedrijfsopvolging in het MKB provincie Utrecht 2023-2024
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-08-2023nieuwe regeling

04-08-2023

prb-2023-9600

UTSP-852987353-35773

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van Utrecht van 4 juli 2023, UTSP-852987353-35773, houdende nadere regels op grond van de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022 (Voucherregeling advies bedrijfsopvolging in het MKB provincie Utrecht 2023-2024)

Gedeputeerde Staten van Utrecht;

 

Gelet op het gestelde in de Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022;

 

Overwegende dat:

 

  • -

    MKB-(familie)bedrijven regionaal de motor voor welvaart, werkgelegenheid en innovatie zijn;

  • -

    Een goed bedrijfsopvolgingsproces van belang is voor de continuïteit en toekomstbestendigheid van een onderneming en daarmee ook van belang voor het behoud van werkgelegenheid in de regio;

  • -

    Het met name kleine bedrijven (tot 25 medewerkers) zijn die hiermee worstelen;

  • -

    Provinciale Staten van Utrecht op 22 september 2021 het Statenvoorstel ‘Beleid opvolging MKB-(familie)bedrijven’ (PS2021BEM19) hebben vastgesteld;

Besluiten de volgende subsidieregeling vast te stellen:

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Asv: Algemene subsidieverordening provincie Utrecht 2022;

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    De-minimis verordening: Verordening betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 VWEU op de de-minimissteun (Verordening (EU) Nr. 1407/2013, PbEU 2013, L352);

  • d.

    Voucher: subsidie in de zin van artikel 4:21 Awb.

  • e.

    Adviseur: onafhankelijk en gekwalificeerd externe expert op het gebied van bedrijfsopvolging, minimaal 2 jaar in het Handelsregister van KVK ingeschreven; hieronder vallen in ieder geval adviseurs die zijn aangesloten bij de volgende beroepsorganisatie of beroepsvereniging: BOBB, NGFB.

  • f.

    Oriëntatieplan: een plan op hoofdlijnen van een MKB(familie)bedrijf voor oriënterende activiteiten die leiden tot een succesvolle overdracht en overname.

Artikel 2. Inhoudelijke beoordelingscriteria (subsidiabele activiteiten)

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die zijn gericht op het krijgen van advies/inhoudelijke ondersteuning door een adviseur in de zin van artikel 1 die een schriftelijk advies oplevert op een ondersteuningsvraag van een MKB (familie)-bedrijf die voortkomt uit een oriëntatieplan.

  • 2.

    Subsidie wordt slechts verstrekt als de activiteiten, bedoeld in het eerste lid, voldoen aan de volgende criteria:

    • a.

      De activiteiten sluiten aan bij de uitkomsten van het oriëntatieplan;

Artikel 3 Subsidieontvangers

Een subsidie kan op aanvraag worden verstrekt aan een MKB(familie)bedrijf dat gevestigd is in de provincie Utrecht, is ingeschreven in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel, met tenminste 2 en maximaal 25 medewerkers.

Artikel 4 Aanvraag

  • 1.

    Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend totdat het subsidieplafond bereikt is.

  • 2.

    Verdeling vindt plaats op basis van volgorde van binnenkomst van de aanvragen.

  • 3.

    In afwijking van artikel 4.4 van de Asv worden bij de aanvraag de volgende stukken overgelegd:

    • a.

      een de-minimisverklaring waaruit blijkt dat de aanvrager in de afgelopen 2 belastingjaren en het huidige belastingjaar nog niet het maximum bedrag aan de-minimissteun heeft ontvangen;

    • b.

      een volledig ingevuld oriëntatieplan;

    • c.

      een offerte voor de advisering/inhoudelijke ondersteuning voor een ondersteuningsvraag die voortkomt uit het oriëntatieplan. De offerte bevat de volgende onderdelen: een beschrijving van de diensten, een beschrijving van aansluiting bij oriëntatieplan, een uurtarief, het aantal adviesuren, de naam, het KvK-nummer en expertise van de adviseur. In de offerte is bovendien opgenomen dat de opdrachtnemer verklaart minimaal 3 jaar ervaring te hebben in het verlenen van advies op het gebied van bedrijfsopvolging; verklaart zijn kennis op het gebied van bedrijfsopvolging op peil te houden; verklaart dat zijn/haar offerte geen deel uitmaakt van een lopend traject met de aanvrager van de offerte.

  • 4.

    De aanvrager verklaart dat de voucher niet wordt besteed aan activiteiten binnen een op het moment van aanvraag al lopend traject met de opdrachtnemer.

Artikel 5 Subsidieplafond

Het subsidieplafond van kalenderjaar 2023 tot en met kalenderjaar 2024 bedraagt € 165.000.

Artikel 6 Hoogte van de subsidie

De subsidie wordt gebaseerd op de kosten zoals opgenomen in de offerte en bedraagt minimaal € 1.000,- en maximaal € 2.000,- exclusief btw.

Artikel 7 Weigeringsgronden

In aanvulling op de weigeringsgronden van artikel 4.6 van de Asv wordt subsidie geweigerd als:

  • a.

    de aanvrager al subsidie heeft ontvangen op basis van deze regeling;

  • b.

    niet aan de criteria uit artikel 2 of artikel 4, derde lid en vierde lid van deze regeling wordt voldaan; of

  • c.

    als het subsidieplafond bereikt is.

Artikel 8 Beslistermijn

Een besluit op een subsidieaanvraag wordt binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag verzonden aan de aanvrager. Deze termijn kan met 13 weken worden verlengd.

Artikel 9 Verplichtingen

  • 1.

    In aanvulling op de verplichtingen die gelden op grond van paragraaf 6 van de Asv, is de subsidieontvanger verplicht:

    • a.

      de activiteiten binnen 2 maanden na datum van de subsidievaststelling te starten;

    • b.

      desgevraagd deel te nemen aan een evaluatieonderzoek door of namens de provincie.

  • 2.

    Bij de subsidiebeschikking kunnen aan de subsidieontvanger ook andere verplichtingen worden opgelegd die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.

Artikel 10 Europese regelgeving (staatssteun)

Subsidie wordt slechts verstrekt met inachtneming van Verordening betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 VWEU op de de-minimissteun (Verordening (EU) Nr. 1407/2013, PbEU 2013, L352).

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 12 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Voucherregeling advies bedrijfsopvolging in het MKB provincie Utrecht 2023-2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van gedeputeerde staten van Utrecht van 4 juli 2023.

Voorzitter,

mr. J.H. Oosters

Secretaris,

mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen

Toelichting  

Algemeen

 

Deze subsidieregeling is onderdeel van de uitwerking van het Statenvoorstel beleid opvolging MKB familiebedrijven zoals besloten op 22 september 2021 (stateninformatie.provincie-utrecht.nl.)

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1f: Oriëntatieplan: een plan op hoofdlijnen van een MKB(familie)bedrijf waarin de aanvrager een beschrijving geeft van de kernactiviteiten van het bedrijf, de aansturing van het bedrijf, welk vraagstuk met betrekking tot bedrijfsopvolging (overdracht en overname) binnen het bedrijf speelt en voor welke activiteiten binnen dit vraagstuk om advies wordt gevraagd met inzet van de voucher. Het kan gaan om de volgende activiteiten op het gebied van bedrijfsopvolging: governance, eigendom & zeggenschap en familiestatuut; juridische en fiscale vraagstukken; bedrijfswaardering & financiering; werving, selectie & (ontwikkel)assessments; harmonie in de familie; bedrijfsvisie & strategie ontwikkeling; betrekken familie & faciliteren familiebijeenkomsten.

 

Artikel 1 en 2 en 4.3 en 4.4

 

De adviseur moet onafhankelijk en gekwalificeerd zijn op het gebied van bedrijfsopvolging.

 

In dit kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er geen sprake is van onafhankelijkheid.

 

  • De adviseur heeft een (financieel) belang in de rechtsvorm van de aanvrager;

  • De aanvrager heeft een (financieel) belang in de onderneming van de externe adviseur;

  • Een bestuurder of directeur van de rechtsvorm van de aanvrager is ook bestuurder of directeur van de onderneming van de extern adviseur;

  • De aanvrager heeft/runt met de adviseur samen een onderneming, zijn vennoten in die onderneming zijn collega’s in een andere onderneming, zijn getrouwd/levenspartners en /of zijn tegelijkertijd in een andere setting gelijkwaardige zakenpartners;

  • In het geval er sprake is van familierelaties in de eerste en tweede graad (ouder/kind broer/zuster) tussen de aanvrager en de extern adviseur.

In dit kader wordt onder gekwalificeerd verstaan:

 

  • Minimaal 3 jaar ervaring in het verlenen van advies op het gebied van bedrijfsopvolging;

  • Houdt actief zijn/haar kennis op peil op het gebied van bedrijfsopvolging;

  • Hieronder vallen in ieder geval adviseurs die zijn aangesloten bij de volgende beroepsorganisatie of beroepsvereniging: BOBB, NGFB .

Artikel 10 Staatssteun

 

Ook op agrariërs is in dit geval de reguliere de-minimisverordening van toepassing omdat de subsidiabele activiteiten geen betrekking hebben op de primaire landbouwproductie.