Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geldrop-Mierlo

Aanwijzingsbesluit Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB) voor uitvoering van een gemeentelijk energieloket door het EnergieHuis Slim Wonen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeldrop-Mierlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB) voor uitvoering van een gemeentelijk energieloket door het EnergieHuis Slim Wonen
CiteertitelAanwijzingsbesluit Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB) voor uitvoering van een gemeentelijk energieloket door het EnergieHuis Slim Wonen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 14 van de Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
  2. artikel 106, tweede lid, van de Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
  3. artikel 107 van de Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-08-2023nieuwe regeling

08-08-2023

gmb-2023-355578

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB) voor uitvoering van een gemeentelijk energieloket door het EnergieHuis Slim Wonen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo;

 

gelet op het bepaalde in:

 

  • Artikel 14, artikel 106, tweede lid en artikel 107 van het VWEU;

  • Vrijstellingsbesluit van de Europese Commissie voor diensten van algemeen economisch belang (2012/21/EU, Pb EU 2012, L7) (“DAEB Vrijstellingsbesluit”);

  • Artikel 160, eerste lid, onderdeel a, van de Gemeentewet.

overwegende dat:

 

  • diensten van algemeen economisch belang (hierna “DAEB”) hun bestaansrecht ontlenen aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie;

  • om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese regelgeving, de organisatie die beoogd wordt voor de uitvoering van een gemeentelijke taak specifiek met het beheer van een bepaalde DAEB moet worden belast;

  • het sinds 2016 vanuit het energieakkoord 2013 voor gemeenten wettelijk verplicht is om een energieloket te hebben, dat het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ voor de gemeente Geldrop-Mierlo. en zeven andere regiogemeenten dit sinds 2021 uitvoert;

  • de gemeente moet werken aan de klimaatdoelen zoals geformuleerd in het Klimaatakkoord dat door het Rijk op 28 juni 2019 is gepresenteerd en het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ aan de in het Klimaatakkoord geformuleerde doelstellingen werkt;

  • Het EnergieHuis zich inzet om energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie te bevorderen in de gemeente Geldrop-Mierlo en hierbij aansluit bij de richtlijnen die opgenomen zijn in Handreiking kwaliteit energieloketten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • de gemeente afgestemde en integrale diensten aan particuliere woningeigenaren, huurders, VvE’s en kleine ondernemers wil aanbieden;

  • het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ voor de gemeente Geldrop-Mierlo uitvoering geeft aan een gemeentelijk energieloket. Hieronder worden de volgende activiteiten verstaan:

    • o

      Het verstrekken van onafhankelijke voorlichting en informatie aan particuliere woningeigenaren, huurders, verenigingen van eigenaars en kleine ondernemers uit de gemeente Geldrop-Mierlo over energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie.

    • o

      Het verstrekken van informatie over mogelijke subsidies en financieringsmogelijkheden (geen financieel advies) aan inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo om energie te besparen en/of lokale duurzame energie te gebruiken.

    • o

      Het informeren van inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo over de Warmtetransitie Visie van de gemeente en de uitvoering hiervan.

    • o

      Het aanbieden van een loket waar particuliere woningeigenaren, huurders, verenigingen van eigenaars en kleine ondernemers uit de gemeente Geldrop-Mierlo fysiek, telefonisch en digitaal terecht kunnen met hun vragen over energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie.

    • o

      Het aanbieden van een website waar inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo actuele en relevante informatie kunnen vinden over energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie. De website biedt in ieder geval informatie, agenda, instrumenten (bv. Energie-quickscan) en contactgegevens.

    • o

      Het organiseren van informatiebijeenkomsten over energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie voor inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo.

    • o

      Het uitvoeren van acties en/of aanbieden van diensten gericht op energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie in de gemeente Geldrop-Mierlo.

    • o

      Het opleiden van vrijwilligers uit de gemeente Geldrop-Mierlo tot bespaar en/of energiecoach;

  • De gemeente wil dat deze diensten voor alle inwoners van de gemeente toegankelijk zijn. Dit betekent dat de gemeente wil dat deze diensten gratis, of in het geval van huisbezoeken tegen een kleine onkostenvergoeding van maximaal € 15,00, aangeboden worden aan de inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo.

  • het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ diensten levert die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen worden ingevuld;

  • het van belang is dat er een organisatie met energie- en klimaatdoelstellingen is die verbindt (partijen bij elkaar brengt) en initieert en het ‘Energiehuis Slim Wonen’ als enige beschikt over een uniek lokaal netwerk van relevante stakeholders, kennis en ervaring om integraal diensten op het gebied van het behalen van de gemeentelijke energie- en klimaatdoelstellingen aan particuliere woningeigenaren, huurders en kleine ondernemers in de gebouwde omgeving aan te bieden.

  • de gemeente binnen een maatschappelijk geaccepteerde schaal efficiency voordelen kan behalen met publieke middelen, door diensten bij het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ af te nemen;

  • dat het noodzakelijk is om de diensten van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ te continueren teneinde de wettelijke taak voor het hebben van een energieloket, en de algemene doelstelling van de gemeente om binnen het grondgebied de klimaatdoelen zoals opgenomen in het Klimaatakkoord te behalen. De gemeente handelt hiermee in het belang van de burgers;

  • de gemeente gezien de doelstelling, kennis en kunde bereid is om het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ te subsidiëren;

  • de gemeente ervan uitgaat dat voor zover de voorgenomen subsidie staatssteun oplevert deze rechtmatig wordt verstrekt in overeenstemming met het DAEB Vrijstellingsbesluit;

  • de gemeente als uitgangspunt heeft gehanteerd dat het ’Energiehuis Slim Wonen’ op transparante wijze financiële verantwoording aflegt en de publieke en private inkomsten en uitgaven scheidt.

B E S L U I T E N :

De volgende diensten aan te wijzen als ‘Dienst van Algemeen Economisch Belang’:

Uitvoering van een gemeentelijk energieloket en alle overige werkzaamheden die daarvoor op basis van de statuten van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ alsmede op basis van de door de gemeente vast te stellen subsidiebeschikking noodzakelijk zijn, uit te voeren door het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ waaronder:

 

  • 1.

    Het verstrekken van onafhankelijke voorlichting en informatie aan particuliere woningeigenaren, huurders, verenigingen van eigenaars en kleine ondernemers uit de gemeente Geldrop-Mierlo over energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie.

  • 2.

    Het verstrekken van informatie over mogelijke subsidies en financieringsmogelijkheden (geen financieel advies) aan inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo om energie te besparen en/of lokale duurzame energie te gebruiken.

  • 3.

    Het informeren van inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo over de Warmtetransitie Visie van de gemeente en de uitvoering hiervan.

  • 4.

    Het aanbieden van een loket waar particuliere woningeigenaren, huurders, verenigingen van eigenaars en kleine ondernemers uit de gemeente Geldrop-Mierlo fysiek, telefonisch en digitaal terecht kunnen met hun vragen over energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie.

  • 5.

    Het aanbieden van een website waar inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo actuele en relevante informatie kunnen vinden over energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie. De website biedt in ieder geval informatie, agenda, instrumenten (bv. energie-quickscan) en contactgegevens.

  • 6.

    Het organiseren van informatiebijeenkomsten over energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie voor inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo.

  • 7.

    Het uitvoeren van acties en/of aanbieden van diensten gericht op energiebesparing en het gebruik van lokale duurzame energie in de gemeente Geldrop-Mierlo.

  • 8.

    Het opleiden van vrijwilligers uit de gemeente Geldrop-Mierlo tot bespaar en/of energiecoach;

1. Toezicht

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo is belast met toezicht op de tenuitvoerlegging en rapportageverplichting hiervan alsmede ten aanzien van de subsidieverlening conform de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt.

 

2. De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen:

Het bijzondere recht en de plicht van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ is om de diensten van algemeen economisch belang zoals gedefinieerd in dit aanwijsbesluit aan te bieden in de gemeente Geldrop-Mierlo. Dit houdt in dat zij het recht en de plicht hebben in deze gemeente uitvoering te geven aan een gemeentelijk energieloket overeenkomstig de activiteitenomschrijving van het gemeentelijk energieloket in dit besluit en het subsidiebesluit waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt, waarbij de aanwijzing wordt verleend voor een periode van 4 jaren ingaande op 1 januari 2023. Deze aanwijzing eindigt op 31 december 2026. Deze periode kan na evaluatie verlengd worden tot een totale periode van maximaal 10 jaren.

 

3. Naam en het betrokken grondgebied:

Het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ statutair gevestigd in de gemeente Helmond, kantoorhoudende te 5701 SH Helmond, Torenstraat 3-5, dat diensten aanbiedt/uitvoert op het grondgebied van de gemeenten Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Asten, Nuenen, Laarbeek, Someren en Geldrop-Mierlo.

 

4. De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:

De wijze van berekening, de controle op de DAEB-werkzaamheden en de mogelijkheid tot herziening van het subsidiebedrag in geval van (dreigende) overcompensatie worden conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgesteld in de subsidiebeschikking.

 

5. De voorwaarden om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

Deze worden door middel van een terugbetalingsregeling bij overcompensatie van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgelegd in de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt.

 

  • Minimaal jaarlijks en aan het einde van de duur van de DAEB controleert ons college of geen overcompensatie heeft plaatsgevonden. Overcompensatie kan bijvoorbeeld ontstaan door afhankelijkheid van vrijwilligers of overmacht zoals corona-maatregelen

  • Ons college vordert betaalde overcompensatie (onderbesteding) terug.

  • In geval de overcompensatie groter dan 10% van de gemiddelde jaarcompensatie wordt dat deel ingehouden bij de jaarlijkse vaststelling van de subsidie en dus terugbetaald.

  • In het geval van overcompensatie van niet meer dan 10% van de gemiddelde jaarcompensatie wordt deze overcompensatie naar de volgende periode overgedragen en op het voor die periode te betalen compensatiebedrag in mindering gebracht.

  • Uit de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt, verplicht het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ onverwijld schriftelijk aan het College mee te delen indien er te veel is gecompenseerd voor de verrichte DAEB.

  • Bij vaststelling van de subsidie worden eventuele winsten uit niet gesubsidieerde activiteiten van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’ gerapporteerd én aangewend voor de doelstelling van het ‘EnergieHuis Slim Wonen’. Het subsidiebedrag zal bij vaststelling van de subsidie voor die activiteiten navenant worden verlaagd.

Voorbereidingsprocedure en zienswijze

Het college van B&W heeft in het kader van de voorbereiding van dit besluit de uniforme voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4. van de Algemene wet bestuursrecht) gevolgd door terinzagelegging van dit DAEB-besluit gedurende een periode van zes weken in de periode van 8 juni 2023 tot en met 19 juli 2023.

 

In de periode van de terinzagelegging zijn er geen zienswijzen ingediend

Vastgesteld in de vergadering van 8 augustus 2023.

Het college van burgemeester en wethouders.

Nick Scheltens,

Gemeentesecretaris

Jos van Bree,

Burgemeester