Organisatie | Staphorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie gemeente Staphorst 2019 |
Citeertitel | Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie gemeente Staphorst 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie, vastgesteld d.d. 8 maart 2011.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-08-2023 | nieuwe regeling | 11-06-2019 |
Artikel 1 Doel van de regeling
Tijdelijk een financiële tegemoetkoming verstrekken in de kosten van kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie, ten behoeve van de opvang van kind(eren) van belanghebbende in de leeftijd van 0 jaar tot de leeftijd dat zij naar het voortgezet onderwijs gaan.
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
voorliggende voorziening: Andere regelingen of wetten waarop door de ouder een beroep kan worden gedaan voordat aanspraak kan worden gemaakt op de gemeentelijke regelingen zoals de kinderopvangtoeslag, voorzieningen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning of informele kinderopvang (opvang door buren, familie, mantelzorg).
Artikel 11 Verrekening met de voorschotten
De tegemoetkoming wordt overeenkomstig de vaststelling binnen 4 weken betaald, onder verrekening van de betaalde voorschotten.
Artikel 13 Herziening en intrekking
Het college herziet het recht op tegemoetkoming of trekt dit in:
Indien het college een besluit tot herziening of intrekking als bedoeld in artikel 13 heeft genomen, vordert het college de ten onrechte of te hoog verstrekte tegemoetkoming terug.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van hetgeen in artikel 6 is bepaald, indien toepassing van dit artikel tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 11 juni 2019.
de secretaris,
de burgemeester,
De Wet kinderopvang 2019 (Wko) regelt de financiering van kinderopvang. Dit betreft kinderopvang zoals bedoeld in artikel 1.1 lid 1 Wko. Op grond van de Wko heeft de ouder of zijn eventuele partner aanspraak op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Deze tegemoetkoming is een landelijke regeling en wordt vanuit het rijk gefinancierd.
Mensen met een sociaal medische problematiek vallen niet onder de werking van de Wko. Omdat de groep die om sociaal medische redenen kinderopvang nodig heeft toch vaak een kwetsbare groep is, wil het college met deze beleidsregels een tegemoetkoming kinderopvang op grond van SMI mogelijk maken.
In de gemeente Staphorst zijn op 1 maart 2011 nadere regels inzake de SMI vastgesteld. Met het vaststellen van de “Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie gemeente Staphorst 2019” zijn de eerder vastgestelde beleidsregels geactualiseerd.
Sociaal Medische Indicatie (SMI) is een vangnetregeling die gemeenten de mogelijkheid geeft om gezinnen tijdelijk financieel te ondersteunen in de kosten van de kinderopvang als zij door bepaalde medische en/of sociale omstandigheden tijdelijk niet in aanmerking komen voor de kinderopvangtoeslag.
Het uiteindelijke streven is om het gezin in de positie te krijgen dat de ouders weer meedoen aan het arbeidsproces en/of er weer een opvoedingssituatie in het gezin komt die de SMI overbodig maakt.
Tot de doelgroep SMI behoren gezinnen waarvan de ouders (tijdelijk) geen recht hebben op kinderopvangtoeslag omdat zij niet kunnen werken vanwege een sociale of medische situatie.
Het adviesorgaan heeft schriftelijk geadviseerd dat het om sociaal en/of medische redenen noodzakelijk is dat (en in welke mate) gebruik wordt gemaakt van kinderopvang. De kinderen in het gezin zijn in de leeftijd van 0 jaar tot de leeftijd dat het kind naar het voortgezet onderwijs gaat.
Als de noodzaak van kinderopvang op grond van SMI is vastgesteld, kan de aanvraag verder in behandeling worden genomen.
Voor het vaststellen van de noodzakelijkheid van de kinderopvang op grond van sociaal-medische redenen, de indicatie, kan advies worden gevraagd van een adviesorgaan.
Wanneer ouders gebruik willen maken van kinderopvang, dan kunnen zij in beginsel vanuit de Wko aanspraak maken op kinderopvangtoeslag.
Als er sprake is van een passende voorliggende voorziening, is een aanvraag voor indicatie naar de noodzakelijkheid van kinderopvang op grond van sociaal-medische problematiek door de gemeente niet mogelijk. Het college weigert de tegemoetkoming indien er sprake is van een voorliggende voorziening.
Ook heeft het college de bevoegdheid de tegemoetkoming te weigeren als er een andere mogelijkheid is dat de ouders de opvang regelt waarbij hij bijvoorbeeld familie, vrienden, kennissen of buren kan inzetten.
Hoogte en duur van de tegemoetkoming
Het is voor gemeenten niet noodzakelijk om alle kosten van de kinderopvang te vergoeden. Aan ouders wordt gevraagd de eigen bijdrage aan kinderopvangorganisatie zelf te (blijven) betalen.
Voor het uitrekenen van de eigen bijdrage maakt de gemeente gebruik van de tarieventabel van de belastingdienst. Dit verkleint ook de overstap van de SMI naar de kinderopvangtoeslag op een later moment.
De duur van de tegemoetkoming wordt maximaal op 6 maanden gesteld.
Verder wordt een maximale uurprijsvergoeding gehanteerd voor de kinderopvang. Deze uurprijsvergoeding wordt jaarlijks vastgesteld door de belastingdienst. Indien de ouder(s)/verzorger(s) kiezen voor een opvangvorm die boven deze uurprijsvergoeding ligt, dan komt het meerdere voor rekening van de ouder(s)/verzorger(s).
Ook is er een beperking aangebracht op het aantal te vergoeden dagen kinderopvang per week. De gemeente vergoedt maximaal 26 uren per week. Deze uren mogen over meerdere werkdagen verspreid worden, maar biedt ouders/verzorgers in ieder geval de mogelijkheid om 2,5 dag kinderopvang af te nemen. Indien ouder(s)/verzorger(s) kiezen voor meer dagen aan opvang, dan komt het meerdere voor rekening van de ouder(s)/verzorger(s).
Afhankelijk van de draagkrachtruimte van de ouders kan voor een tegemoetkoming in de kosten van SMI een beroep worden gedaan op de bijzondere bijstand. Voor het bepalen van de draagkrachtruimte wordt de berekeningsmethodiek van de bijzondere bijstand gehanteerd.