Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ermelo

(Brom)fietsverwijderingsbeleid Ermelo 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieErmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regeling(Brom)fietsverwijderingsbeleid Ermelo 2023
Citeertitel(Brom)fietsverwijderingsbeleid Ermelo 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-08-2023nieuwe regeling

05-07-2023

gmb-2023-351774

02330000051365

Tekst van de regeling

Intitulé

(Brom)fietsverwijderingsbeleid Ermelo 2023

Inhoudsopgave

  • 1.

    Inleiding

  • 2.

    Aanwijzen gebied met plaatsingsverbod

  • 3.

    (Brom)fietsverwijderingsacties

  • 4.

    Daadwerkelijke uitvoering (brom)fietsenverwijderingsacties

  • 5.

    Bewaring verwijderde (brom)fietsen

(Brom)fietsverwijderingsbeleid gemeente Ermelo 2023

 

1. Inleiding

Op enkele locaties in het centrum van de gemeente Ermelo kan gesproken worden van het hinderlijk plaatsen van (brom)fietsen en soms zelfs het achterlaten van fietswrakken. Met name in de directe omgeving van het NS station doet dit probleem zich voor.

Door verkeerd gestalde (brom)fietsen wordt het straatbeeld zodanig ontsierd dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en ontstaat er hinder voor de overige weggebruikers. Door de verkeerd gestalde (brom)fietsen ontstaat mogelijke schade aan de openbare gezondheid. Daarbij kan men denken aan verwondingen aan voetgangers die zich een weg moeten banen tussen de verkeerd gestalde (brom)fietsen.

 

Dit laatste aspect acht het college binnen de gemeente Ermelo als zorggemeente van extra belang. In Ermelo zijn verschillende zorginstellingen gevestigd, waaronder een blindeninstituut. Hierdoor woont in Ermelo een bovengemiddeld aantal burgers met een beperking. De gemeente spant zich in om de openbare ruimte op een dusdanige wijze in te richten, dat burgers met een beperking met zo min mogelijk belemmeringen kunnen deelnemen aan het verkeer.

 

Op 19 mei 2009 is daarom door het gemeentebestuur het (brom)fietsverwijderingsbeleid gemeente Ermelo 2011 vastgesteld. Dit beleid is gepubliceerd op 3 juni 2009. Op 27 juni 2011 is dit beleid gewijzigd.

Dit beleid is geactualiseerd in 2023. De actualisatie heeft geen betrekking op beleidsinhoudelijke uitgangspunten uit 2009 of de grens van het in 2009 aangewezen gebied. Met de actualisatie is aangesloten bij de huidige APV en ook vernieuwde werkafspraken binnen de gemeente en met Proson.

2. Aanwijzen gebied met plaatsingsverbod

Op basis van artikel 5:12, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Ermelo 2020 (hierna: de Apv) kunnen wij plaatsen aanwijzen waar het verboden is (brom)fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan.

 

Met name bij het NS station is sprake van (brom)fietsen, die op dusdanige wijze geplaatst worden dat het geheel erg rommelig aan doet en dat de doorgang belemmerd wordt. Daarnaast worden er ook (brom)fietsen op de gidslijnen geplaatst waardoor er een onveilige situatie ontstaat voor visueel gehandicapten.

 

Veel van de bewoners van zorginstellingen zijn, voor hun mobiliteit, in grote mate afhankelijk van het openbaar vervoer. Daarom wordt grote waarde gehecht aan een goed toegankelijk station.

 

Er zijn ruim voldoende stallingsmogelijkheden in de omgeving van het NS station. In de praktijk komt het echter met zeer grote regelmaat voor dat, onder tijdsdruk of simpelweg omdat men een vrije stalling te ver lopen vindt, een (brom)fiets op een willekeurige plaats tegen hekken, bomen, zijwanden van de stallingen of op het trottoir wordt geplaatst. Het zal duidelijk zijn dat hierdoor het straatbeeld ernstig wordt ontsiert maar ook dat deze (brom)fietsen een grote hindernis vormen voor personen die afhankelijk zijn van een rolstoel of wandelstok. Met name visueel gehandicapten lopen ook het gevaar te struikelen of te vallen op (brom)fietsen met mogelijk letsel tot gevolg.

 

Wij hebben dan ook besloten om op basis van artikel 5:12, eerste lid, van de APV de omgeving van het station, zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart (bijlage 1), aan te wijzen als een gebied met een plaatsingsverbod voor (brom)fietsen.

 

De binnen het aangewezen gebied onjuist geplaatste (brom)fietsen zullen verwijderd worden. Daarbij geldend de volgende voorwaarden:

  • -

    Het plaatsingsverbod heeft betrekking op (brom)fietsen geplaatst binnen het aangegeven gebied;

  • -

    Fietsen moeten geplaatst worden binnen de daarvoor bestemde rekken of fietsklemmen, dan wel binnen de stallingsruimte als de fiets niet past in het rek of de klem (bijvoorbeeld vanwege de dikte van de banden);

  • -

    Bromfietsen moeten geplaatst worden binnen de daarvoor bedoelde stallingsruimte;

  • -

    de focus in de uitvoering ligt op het verwijderen van de fietsen die de doorgang belemmeren en bij tegengaan verrommeling

Gelet op hetgeen in artikel 125 van de Gemeentewet, afdeling 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 5:12, eerste lid, van de Apv ontstaat bij overtreding van het plaatsingsverbod de bevoegdheid voor ons college om handhavend op te treden. In het geval van onjuiste geplaatste (brom)fietsen zullen wij overgaan tot het toepassen van bestuursdwang wat betekent dat de (brom)fiets verwijderd zal worden.

 

Op basis van artikel 5:31van de Awb, hoeft geen termijn te worden gegund indien vereiste spoed zich daartegen verzet. Gelet op de hierboven geschetste achtergrond van deze gemeente als zorggemeente, daarbij de afweging makend tussen de belangen van de overtreder en de hinder en acute gevaarzetting voor overige verkeersdeelnemers achten wij het onvermijdelijk om in dit verband te kiezen voor het met spoed wegnemen van de hinder en gevaarzetting boven het bieden van een begunstigingstermijn. De overtreder ontvangt de beschikking bij het afhalen van de (brom)fiets. Dit is ook het eerste moment waarop de overtreder feitelijk bekend is bij ons college.

Het plaatsingsverbod is voldoende kenbaar. Binnen het betreffende gebied zijn publicaties aanwezig waarop aangegeven is dat buiten de fietsklemmen geplaatste (brom)fietsen verwijderd zullen worden. Op deze publicatie worden tevens de afhaallocatie (Proson, Paul Krugerweg 43 te Ermelo) en de openingstijden genoemd.

 

De wijze van toepassing van bestuursdwang en de verdere afhandeling rondom afgifte aan de rechthebbende is opgenomen in het als bijlage van dit beleid opgenomen draaiboek (brom)fietsverwijderingsbeleid. Van al de te verwijderen (brom)fietsen wordt een foto gemaakt en wordt een registratieformulier ingevuld. Verwijderde (brom)fietsen worden maximaal drie maanden bewaard. Afgifte aan de rechthebbende van de (brom)fiets vindt plaats na betaling van bewaargeld.

3. (Brom)fietsverwijderingsacties

Om het gewenste effect van het plaatsingsverbod van (brom)fietsen te bereiken is het consequent verwijderen van onjuist geplaatste (brom)fietsen een voorwaarde. Hiervoor zullen stelselmatig verwijderingsacties moeten worden gehouden.

 

Voor de verwijderacties is een draaiboek opgesteld om zorgvuldig handelen zoveel mogelijk te garanderen. Dit draaiboek is als bijlage opgenomen. De belangrijkste elementen van het draaiboek zijn:

 

  • a.

    Bekendmaking plaatsingsverbod en verwijderingsacties:

    • -

      bekendmaking van de gebieden waar het plaatsingsverbod voor (brom)fietsen geldt en door middel van borden;

    • -

      informatie via de media over de achtergronden van de verwijderacties;

    • -

      bekendmaking waar, wanneer en tegen welk tarief een verwijderde (brom)fiets kan worden opgehaald;

    • -

      bekendmaking van de mogelijkheid tot bezwaar tegen de verwijdering.

  • b.

    Verwijderactie:

    • -

      aanwijzing van de te verwijderen (brom)fietsen en wrakken. Van alle af te voeren (brom)fietsen wordt een foto gemaakt en wordt een registratieformulier ingevuld;

    • -

      afvoeren van (brom)fietsen en wrakken; wrakken gaan naar de sloop of een recyclingbedrijf, (brom)fietsen gaan naar een bewaarplaats.

  • c.

    Bewaring en afgifte verwijderde (brom)fietsen:

    • -

      bewaartermijn, kan oplopen tot maximaal 3 maanden;

    • -

      afgifte aan rechthebbende tegen betaling van bewaargeld;

    • -

      de rechthebbende ontvangt bij het afhalen van de (brom)fiets een beschikking tot toepassing van bestuursdwang. In deze beschikking wordt gemotiveerd waarom de fiets is verwijderd en wordt gewezen op de mogelijkheid om bezwaar te maken;

    • -

      hoogte van bewaargeld afhankelijk van bewaartijd;

    • -

      niet afgehaalde (brom)fietsen worden na afloop van de bewaartermijn verkocht.

4. Daadwerkelijke uitvoering (brom)fietsenverwijderingsacties

Bij de uitvoering van een (brom)fietsenverwijderingsactie dienen de volgende taken ingevuld te worden:

Signalering, verwijderen en (tijdelijke) opslag van fout geplaatste (brom)fietsen/-wrakken en het op verzoek van de rechthebbende weer afgeven daarvan tegen betaling van bewaargeld.

 

Voor de uitvoering van deze taken zal zoveel mogelijk worden aangesloten bij de dagelijkse taken. Voor de coördinatie van de (brom)fietsenverwijderingsacties worden krachtens dit beleid aangewezen: de BOA/toezichthouder van team BOA’s en een uitvoerder buitendienst / medewerker team Wijkservice.

5. Bewaring verwijderde (brom)fietsen

Aantallen

Uit uitgevoerde acties in de afgelopen jaren is gebleken dat er in de huidige situatie circa 25 – 30 (brom)fietsen per maand in aanmerking komen voor verwijdering.

 

Bewaarplaats

De omvang van de bewaarplaats voor (brom)fietsen is afhankelijk van het aantal dat wordt verwijderd, de bewaartermijn en het aantal dat wordt opgehaald door de rechthebbende. Als locatie wordt aangewezen het terrein van Proson, Paul Krugerweg 43 te Ermelo. De gemeente kan een andere locatie bepalen. Dit wordt kenbaar gemaakt.

 

Bewaargeld1

Tegen betaling van bewaargeld kan de rechthebbende zijn/haar (brom)fiets terugkrijgen. Hiervoor wordt een bedrag van € 15,00 per maand of een deel van de maand tot een maximum van € 45,00 voor die maanden vastgesteld als bewaargeld voor een fiets. Voor een bromfiets wordt uitgegaan van een bedrag van € 25,00 per maand of een deel van de maand tot een maximum van € 75,00 voor drie maanden.

 

Deze bedragen zijn feitelijk een bijdrage van de overtreder in de kosten die de gemeente Ermelo heeft moeten maken in het wegnemen van de hinderlijke of gevaarlijke situatie. Het beleid is hiermee niet kostendekkend. Voor deze bedragen is echter gekozen in de afweging tussen enerzijds de overtreder betaalt, anderzijds zal de overtreder doorgaans de vergoeding zien als een boete en is derhalve voor gekozen het bedrag in alle redelijkheid in verhouding te laten zijn met de overtreding. Doel hiervan is voldoende prikkel te geven aan de overtreder om de fiets in de toekomst gewoon op de daartoe bestemde plaatsen te stallen.

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

Datum: 5 juli 2023

A.M. Weststrate,

secretaris,

P.J.T. van Daalen,

burgemeester,

Bijlage 1: kaart aangewezen gebied

 

Bijlage 2: draaiboek (brom)fietsverwijderingsbeleid

 

1. Inleiding

De gemeente wil acties gaan houden voor het verwijderen van bromfietsen, fietsen en (brom)fietswrakken die in strijd met het plaatsingsverbod op grond van de Apv zijn geplaatst. Hiertoe zullen gebieden in Ermelo worden aangewezen waar dit verbod geldt. In eerste instantie gaat het om de omgeving van het NS station.

 

Waar in het vervolg van deze notitie sprake is van fietsen/-wrakken worden daaronder bromfietsen/-wrakken.

 

2. Publicatie

Voorafgaande aan het verwijderen van fietsen/-wrakken geldt het kenbaarheidsvereiste. Het kenbaarheidsvereiste bestaat uit een vooraankondiging/publicatie in het wettelijk verplichte medium van het Elektronisch Gemeenteblad (welke informatie ook op de website van de gemeente Ermelo wordt vermeld) en het aanbrengen van waarschuwingslabels op foutief gestalde en geparkeerde fietsen/-wrakken. Door middel van bordjes op de actielocaties moet het voor de bezitters van fietsen/-wrakken duidelijk zijn waar wel en waar niet gestald/geparkeerd mag worden.

 

3. De te verrichten taken (tussen haakjes staat de verantwoordelijke instantie aangegeven)

  • 3.1

    Het verlenen van ondersteuning aan de toezichthouder bij het aanwijzen en registreren van fietsen en –wrakken die verwijderd moeten worden. De ondersteuning bij het registreren bestaat uit:

    • -

      Het aanbrengen van labels aan de te verwijderen (brom)fietsen/-wrakken (Proson);

    • -

      Het nemen van een digitale foto per te verwijderen (brom)fiets/-wrak. (gemeente)

  • 3.2

    Het opnemen en afvoeren van de fietsen en –wrakken die zijn aangewezen om te worden verwijderd. Het daarbij zonodig gebruik maken van gereedschap (slijptol of dergelijke). (gemeente / Proson)

  • 3.3

    Het afleveren van de verwijderde fietswrakken op een nader te bepalen adres van een sloop/- verwerkingsbedrijf. (gemeente / Proson)

  • 3.4

    Het afleveren van de verwijderde fietsen bij een bewaarplaats. Als bewaarplaats is aangewezen Proson, Paul Krugerweg 43. (gemeente)

  • De bewaarplaats dient zodanig te zijn ingericht dat:

    • -

      Het mogelijk is de mogelijke eigenaren de in bewaring zijnde fietsen kunnen bekijken;

    • -

      Geen in bewaring zijnde fietsen gestolen kunnen worden;

    • -

      Geen schade aan de in bewaring zijnde fietsen kan ontstaan. (Proson)

  • 3.5

    Het registreren van:

    • -

      de in de bewaarplaats in bewaring genomen fietsen;

    • -

      de door de eigenaren afgehaalde fietsen (zie 3.8);

    • -

      de na de bewaartermijn (drie maanden) afgevoerde fietsen (zie 3.12). (Proson)

  • 3.6

    Het (mondeling al dan niet telefonisch) verstekken van informatie over in bewaring genomen fietsen. Voor het telefonisch verstrekken van informatie kan contact worden opgenomen met Proson of de gemeente Ermelo.

  • 3.7

    Het in de gelegenheid stellen van mogelijke eigenaren om de in bewaring genomen fietsen te bekijken. Vooraf wordt aan de eigenaren gevraagd om hun fiets te beschrijven. (Proson)

  • 3.8

    Het afgeven van in bewaring zijnde fietsen aan de eigenaren en registreren van de afgifte volgens standaardformulier (verwijderingsbesluit), inclusief het vastleggen van de identiteit van de eigenaar conform legitimatiebewijs. (Proson)

  • 3.9

    Het in ontvangst nemen van het bewaargeld bij de afgifte van de fiets aan de eigenaar. (Proson) Het administreren, het maandelijks afdragen en het verantwoorden van het ontvangen bewaargeld. (Proson)

  • 3.10

    Het in ontvangst nemen van een eventueel bezwaar van de eigenaar tegen het verwijderingsbesluit (gemeente). Het indienen van bezwaar heeft geen opschortende werking voor de verplichting tot betaling van het bewaargeld. In verband met het vorenstaande, de fiets niet eerder overdragen dan nadat het bedrag is voldaan.

  • 3.11

    Het doorsturen van een ontvangen bezwaarformulier aan het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie van de gemeente Ermelo.

  • 3.12

    Na afloop van drie maanden worden niet opgehaalde fietsen verkocht aan derden. Belangrijk aandachtspunt is hierbij dat de fietsen niet in Ermelo of directe omgeving worden verkocht.

  • 3.13

    Zoals hierboven in de inleiding aangegeven zal er zoveel mogelijk worden aangesloten bij de dagelijkse taken voor wat betreft de uitvoering van het bovenstaande. De coördinatie van de fietsverwijderingsacties ligt in handen van de BOA/toezichthouder van het team toezichthouders & BOA’s.

4. Voorwaarden

4.1 Bewaarplaats

Er dient ruimte beschikbaar te zijn voor het gelijktijdig bewaren van tenminste 50 fietsen gedurende een maximumtermijn van drie maanden. Fietsen die drie maanden in bewaring zijn gehouden worden uit de bewaarplaats verwijderd via de bewaarder.

 

De bewaarplaats zal ingericht dienen te worden voor het ordentelijk opslaan van fietsen en brom-/snorfietsen.

 

De bewaarplaats dient binnen een redelijke afstand van de verwijderlocaties te liggen. Bij het bepalen van de redelijke afstand wordt de bereikbaarheid te voet en/of met het openbaar vervoer betrokken.

 

Er kan besloten worden tot de inrichting van meerdere bewaarplaatsen. In dat geval moet onverkort worden voldaan aan de voorwaarden voor het beheren van en het bewaren van fietsen in één bewaarplaats.

 

Informatie over de mogelijkheid van bezichtiging van fietsen in de bewaarplaats dient tenminste te worden verstrekt tijdens de ochtenduren. Maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur, behoudens erkende feestdagen.

 

Bezichtiging en afhalen van verwijderde fietsen dient tenminste, behoudens erkende feestdagen, mogelijk te zijn op:

Maandag – Vrijdag van 09.00 uur – 12.00 uur.

 

4.2 Registratie en administratie

Registratie en administratie dient plaats te vinden door middel van standaardformulieren.

 

4.3 Schade

Schade aan fietsen kan ontstaan bij het verwijderen en dient gedekt te zijn door de gemeente. Schade die tijdens de bewaring kan ontstaan dient gedekt te zijn door Proson.

 

5. Aanvullende informatie

5.1 Frequentie van de acties

Uitgegaan wordt van één actie per maand. Er kan besloten worden tot aanpassing van de frequentie.

 

5.2 Bewaargeld

Het, door een eigenaar bij de teruggave van zijn fiets, te betalen bewaargeld bedraagt € 15,00 per maand of een deel van de maand tot een maximum van € 45,00 voor drie maanden.

 

Het bewaargeld voor een bromfiets bedraagt € 25,00 per maand of deel van de maand tot een maximum van € 75,00 voor drie maanden.


1

De bedragen kunnen worden geïndexeerd.