Organisatie | Goes |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels subsidies Samenleving gemeente Goes 2023 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels subsidie samenleving gemeente Goes 2022.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-08-2023 | nieuwe regeling | 11-07-2023 |
1. Subsidiëring peuteropvang en voorschoolse educatie
Kindgebonden financiering peuteropvang en voorschoolse educatie (VE).
Deze beleidsregels hebben betrekking op de subsidiering van de voorschoolse educatie aan peuters uit Goes vanaf de leeftijd van 2 jaar. De subsidie kan worden aangevraagd door aanbieders van peuteropvang die geregistreerd staan in het landelijke register kinderopvang (www.landelijkregisterkinderopvang.nl).
Subsidie kan worden verleend aan de Goese kinderopvangvoorziening, welke een voorschools programma aanbiedt voor reguliere peuteropvang (kinderen in de voorschoolse leeftijd) en/of voorschoolse educatie aan kinderen in de voorschoolse leeftijd met een indicatie voor deelname aan voorschoolse educatie (VE).
Peuteropvang en voorschoolse educatie worden voor iedereen financieel bereikbaar gemaakt en daarmee wordt een hoog bereik van de voor VE-geïndiceerde kinderen gerealiseerd. De subsidie draagt eraan bij dat kinderen zonder ontwikkelingsachterstand in groep 1 van het basisonderwijs kunnen beginnen.
De geïndiceerde peuters zijn kinderen die op de reguliere groep uitvallen op het gebied van spraak- en taalontwikkeling, sociale emotionele ontwikkeling, zelfredzaamheid, cognitieve ontwikkeling of gedrag. Regulier is peuteropvang voor maximaal 8 uur per week gedurende 40 weken per jaar. Aanvullend hierop op wordt maximaal 8 uur voorschoolse educatie aangeboden (dus: 8 uur reguliere opvang plus 8 uur aanvullend aanbod).
De subsidie kan worden aangevraagd door aanbieders van peuteropvang die geregistreerd staan in het landelijke register kinderopvang (www.landelijkregisterkinderopvang.nl). Er wordt een jaarlijkse subsidie verstrekt gebaseerd op het aantal peuters in de peuteropvang, verdeeld over vier categorieën:
Peuters/ouders worden in één van de vier categorieën ingedeeld.
In onderstaande tabel is dit weergegeven.
De subsidieopbouw wordt toegelicht in de subsidiebeschikking.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
De specifieke subsidievoorwaarden worden opgenomen in de subsidiebeschikking en zijn mede afhankelijk van de subsidieaanvraag. Specifieke subsidievoorwaarden kunnen zijn: het aantal locaties voor peuteropvang en voorschoolse educatie, het aantal peuters, de deskundigheidsbevordering van de medewerkers, het voorschoolse programma waarmee wordt gewerkt en het inzetten van een hbo pedagogisch beleidsmedewerker ten behoeve van de verhoging van de kwaliteit van voorschoolse educatie.
De aanvrager dient bij de aanvraag naast de gegevens over de uren en aantal kinderen, ook een onderbouwing te voegen van de behoefte aan het te subsidiëren aanbod.
Nieuwe aanvragers voegen bij de eerste subsidieaanvraag een jaarrekening en een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel toe.
Omdat de subsidiebijdrage per peuter afhankelijk is van aanspraak op kinderopvangtoeslag en afhankelijk is van een indicatie wordt deze informatie bij de aanvraag verstrekt. Voor de aanvraag is een specifiek voor deze beleidsregels vastgesteld formulier beschikbaar.
De subsidie wordt vastgesteld op basis van de daadwerkelijke bezetting en de daadwerkelijk bestede uren per kind van het vooraf gestelde subsidietarief. Voor de subsidieverantwoording wordt een standaardformulier vastgesteld. Als bijlage bij dit formulier dienen de jaarstukken, waaronder een accountantsverklaring, te worden overgelegd.
Vóór 1 mei van het lopende kalenderjaar informeert de subsidieontvanger de gemeente door middel van een tussenrapportage. Deze tussenrapportage bevat per geplaatste peuter de volgende gegevens:
De subsidie kan lager worden vastgesteld dan het verleende subsidiebedrag. Dit kan het gevolg zijn van een lager aantal kinderen dan vooraf ingeschat was of als gevolg van een afwijking in het verwachte inkomen en de bijbehorende bijdrage van ouders. De subsidieverlening vindt plaats op basis van een gemiddeld inkomen en de vaststelling op basis van het daadwerkelijke inkomen en de in rekening gebrachte ouderbijdrage. Na vaststelling wordt met de aanvrager afgerekend en vindt – indien van toepassing – terugvordering of verrekening plaats.
Als uit de verantwoording blijkt dat de te ontvangen subsidie hoger moet zijn dan het toegekende subsidiebedrag wordt de subsidie vastgesteld op het toegekende subsidiebedrag.
Als het bestuur van de kinderopvangvoorziening constateert dat in de loop van het kalenderjaar de toegekende subsidie ontoereikend is voor een voorschools aanbod, kan zij een herziening van het toegekende subsidiebedrag verzoeken bij de gemeente. Dit kan zijn als gevolg van een hoger aantal kinderen dan vooraf verwacht werd, of als gevolg van een afwijking in het verwachte inkomen en de bijbehorende bijdrage van ouders.
Als de aanvraag tot subsidievaststelling niet tijdig is ontvangen heeft het college de bevoegdheid om na een eenmalig rappel over te gaan tot ambtshalve vaststelling.
In afwijking van de ASV gelden hier geen regels voor de opgebouwde reserve. Omdat de hoogte van de subsidie wordt vastgesteld per kind en het hier een wettelijke taak betreft.
Jaarlijks stelt het college de maximale subsidiebijdrage per uur vast. Deze is gekoppeld aan de indexering van de landelijke kinderopvangtoeslagregeling en bestaat uit een inkomensafhankelijke component en een vaste component.
a.Inkomensafhankelijke subsidiebijdrage per uur
De inkomensafhankelijke subsidiebijdrage is gelijk aan de kinderopvangtoeslag en geldt uitsluitend voor kinderen van ouders die geen aanspraak hebben op kinderopvangtoeslag. De inkomensafhankelijke subsidiebijdrage wordt vastgesteld op basis van het Besluit kinderopvangtoeslag die elk jaar wordt vastgesteld.
b.Vaste subsidiebijdrage per uur
De vaste subsidiebijdrage per uur is een subsidiebijdrage die geldt voor alle kinderen en dient om de ouderbijdrage te dempen. Deze subsidiebijdrage dekt - tot een vastgesteld maximum uurtarief - het verschil tussen het kostendekkend uurtarief van de aanbieder en het normtarief voor de ouderbijdrage dat aanbieders bij ouders in rekening brengen.
Het maximum uurtarief voor de subsidiebijdrage (a.) bedraagt in 2022 € 11,66. Het normtarief voor de ouderbijdrage (b.) bedraagt in 2022 € 9,53. Deze bedragen worden jaarlijks door het college vastgesteld.
In onderstaande figuur is de opbouw van de subsidiebijdrage per uur nader toegelicht:
Deze beleidsregels zijn van toepassing op schoolbegeleidingsdiensten die schoolbegeleiding aanbieden aan basisscholen gevestigd in een van de kernen van gemeenten Goes.
Doel van schoolbegeleiding is het doen van activiteiten ten behoeve van (de verbeteringsdoelen van) de schoolorganisatie of het onderwijs aan een school die dienen tot begeleiding, ontwikkeling, advisering, informatieverstrekking en evaluatie, activiteiten tot bevordering van een optimale schoolloopbaan van leerlingen en activiteiten ter uitvoering van het gemeentelijk onderwijs-en jeugdbeleid.
Activiteiten in het kader van “onderwijsinnovatie” en “zorg en begeleiding algemeen”, gericht op een structurele verbetering van de onderwijskwaliteit. Hieronder wordt mede verstaan verbetering van de kwaliteit van leerkrachten (maar geen nascholing), het team en de onderwijs- en zorgstructuur van de school (niet voor individuele leerlingen).
De subsidie wordt verleend voor vier jaar. Jaarlijks wordt een subsidieaanvraag ingediend met daarin een concretisering wat wordt gedaan, met welk resultaat en voor hoeveel leerlingen. Deze wordt per kalenderjaar vastgesteld.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
Nadere afspraken over de uitvoering van deze regeling en de uitvoering van de schoolbegeleiding worden vastgelegd in een beschikking en Convenant Subsidie Schoolbegeleiding.
De aanvraag voor subsidie op grond van de beleidsregels schoolbegeleiding dient jaarlijks voor 1 oktober, voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd, te worden ingediend vergezeld van een onderbouwde begroting met toelichting.
Een verzoek tot vaststelling van de subsidie dient jaarlijks voor 1 mei van het jaar dat volgt het betrokken kalenderjaar ingediend te worden. Deze aanvraag tot vaststelling dient vergezeld te gaan van een jaarrekening voorzien van een accountantsverklaring (indien vereist), een jaarverslag en een eindrapportage bestaande uit een inhoudelijke verantwoording, een door de scholen bekrachtigde verklaring dat de diensten in overeenstemming met de overeenkomst zijn geleverd, een financiële verantwoording in overeenstemming met het door de gemeente en de schoolbegeleidingsdienst overeengekomen format, de resultaten van de effectmeting.
Het jaarlijks in de gemeentebegroting opgenomen bedrag voor schoolbegeleiding wordt verdeeld tussen de schoolbegeleidingsdiensten. De verdeling vindt plaats naar rato van het aantal leerlingen dat op teldatum voorafgaand aan het jaar van exploitatie stond ingeschreven op de door deze schoolbegeleidingsdiensten te begeleiden basisscholen in de gemeente.
Deze beleidsregels hebben betrekking op subsidiering van activiteiten voor en door jongeren tot 23 jaar die woonachtig zijn in de gemeente Goes.
De missie van het jeugdbeleid is dat we willen dat jongeren gezond en veilig kunnen opgroeien en hun talenten en mogelijkheden kunnen benutten. We willen ouders, jongeren en initiatieven rondom jongeren faciliteren, ondersteunen, stimuleren en zo nodig zelf initiëren. Dit doen we aan de hand van de volgende uitgangspunten:
Dit doen we binnen de domeinen gezondheid, veiligheid en talent.
Een jaarlijkse subsidie per kalenderjaar of een incidentele subsidie met een maximumbedrag van €5.000,- per aanvraag.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
Incidentele subsidies worden verleend op basis van volgorde van ontvangst van de aanvraag.
Deze beleidsregels zijn gericht op niet beroepsmatige voorzieningen en activiteiten in Goes op het terrein van muziek, zang, dans, toneel, audiovisuele kunst, beeldende kunst of literatuur, gericht op het tonen van een in groepsverband bereikt product.
Het beoogde resultaat is tweeledig:
Er wordt een jaarlijkse subsidie per kalenderjaar verstrekt.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
Om voor een subsidie in aanmerking te komen dient een organisatie:
Ontheffing van maximaal één van de criteria is bij uitzondering mogelijk. Het college is bevoegd tot het verlenen van ontheffing.
Bij de berekening van de subsidie gaat het college uit van het aantal actieve leden op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
Verder wordt voor de berekening van de subsidie gewerkt met onderstaande categorieën:
De basissubsidie kan, afhankelijk van de categorie, uit de volgende onderdelen bestaan een:
Met betrekking tot de subsidie voor uniformen geldt dat deze alleen bestemd is voor leden die de uniformen daadwerkelijk nodig hebben voor de uitvoeringen. Op basis van de combinatie categorie en de onderdelen waaruit de basissubsidie kan bestaat, kan de totale subsidie worden vastgesteld.
De subsidie voor de categorie a (muziekverenigingen, drumbands en majoretteverenigingen) bestaat uit de onderdelen:
De subsidie voor de categorie b (zangverenigingen of –gezelschappen en koren)
De subsidie voor de categorie c (opera- en operetteverenigingen of –gezelschappen, musicalverenigingen) bestaat uit de onderdelen:
De subsidie voor de categorie d (toneel- en cabaretverenigingen of –gezelschappen) bestaat uit de onderdelen:
De subsidie voor de categorie e ((volks)dansverenigingen of –gezelschappen) bestaat uit de onderdelen:
a. € 860 per vereniging, als tegemoetkoming in de algemene kosten;
c. € 28 per actief lid als bijdrage in het kledinggeld.
De subsidie voor de categorie f is gericht op overige gezelschappen en organisaties. Dit betreffen de volgende organisaties. Voor deze organisaties is een vaste basissubsidie vastgesteld die jaarlijks wordt geïndexeerd:
Commissie Manhuistuinconcerten € 950
Integratie (subsidie Stichting Variant).
Deze specifieke beleidsregel is van toepassing op subsidies voor activiteiten die zich richten op integratie en participatie van minderhedengroeperingen in de Goese samenleving waarbij de (coördinatie van de) uitvoering ligt bij Stichting Variant.
Bevordering van de integratie en participatie van minderhedengroeperingen in de Goese samenleving.
Een breed aanbod van activiteiten die bijdragen aan de hierboven genoemde doelstellingen, georganiseerd door diverse organisaties uit de breedte van de Goese samenleving.
Een jaarlijkse subsidie per kalenderjaar aan de Stichting Variant.
5.Specifieke subsidievoorwaarden
De specifieke subsidievoorwaarden zijn vastgelegd in het convenant ‘Geïntegreerd in Goes’ dat de gemeente heeft gesloten met de stichting Variant.
Voorrang hebben die activiteiten die aantoonbaar de grootste bijdrage leveren aan de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen.
Deze specifieke beleidsregels gaan over subsidies voor ontmoetingsactiviteiten die voor ouderen in de gemeente Goes worden georganiseerd. Deze beleidsregels hebben in eerste instantie betrekking op het in stand houden van de bestaande ouderensozen. Het betreft hier niet het ouderenwerk van SMWO of een wijksteunpunt. Deze beleidsregels hebben ook tot doel om de oude subsidieverdeling, die historisch zo tot stand is gekomen, eenduidig en transparant te maken waardoor voor alle ouderensozen dezelfde regels gaan gelden.
Ouderen kunnen elkaar in de eigen buurt ontmoeten door gezamenlijke activiteiten te organiseren en te ondernemen. Daardoor kunnen ouderen actief blijven en wordt sociaal isolement voorkomen.
Het stimuleren van laagdrempelige deelname van ouderen aan de ouderensozen en het bevorderen van een breed aanbod van activiteiten vanuit de ouderensozen dat aansluit bij hun vraag en behoefte.
Een jaarlijkse subsidie per kalenderjaar.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
Er wordt subsidie verstrekt als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Voor bovenstaande regels geldt het principe van pas toe of leg uit. Dit houdt in dat het uitgangspunt is dat deze regels worden toegepast. Als dit niet wenselijk of mogelijk is, gelet op de beleidsdoelstellingen die met de subsidie beoogd worden, kan hiervan worden afgeweken. In de aanvraag moet dit gemotiveerd uitgelegd worden, dit ter beoordeling van het college.
Als de ouderensoos geen rechtspersoon is, zorgt men ervoor dat onder de deelnemers minimaal een voorzitter, secretaris/penningmeester zijn aangewezen en de begroting en de rekening met elkaar besproken wordt.
Iedere ouderensoos ontvangt jaarlijks een vast bedrag van € 750 per dagdeel, dat de soos wekelijks geopend is, met een maximum van € 2.250. Ook ontvangt iedere ouderensoos jaarlijks een bedrag dat afhankelijk is van het aantal leden, te weten:
Deze beleidsregels hebben betrekking op het verstrekken van subsidie aan bewoners (of een bewonersorganisatie) in een straat, buurt, wijk of dorp in de gemeente Goes voor het uitvoeren van activiteiten die de leefbaarheid verbeteren.
Ideeën van bewoners om te leefbaarheid in de wijk of dorp te verbeteren, financieel te stimuleren. Dit moet ertoe leiden dat een activiteit die bijdraagt aan de leefbaarheid in de wijk of het dorp daadwerkelijk kan plaatsvinden.
Activiteiten of voorzieningen die de leefbaarheid in de wijk of dorp vergroten.
Eenmalige subsidie per activiteit.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
De aanvraag moet met behulp van het hiervoor vastgestelde aanvraagformulier, uiterlijk zes weken voor aanvang van de activiteit worden ingediend.
Er wordt binnen vier weken beslist op de aanvraag om subsidie.
Het bedrag dat ten hoogste per activiteit verleend kan worden bedraagt € 1.000.
Tot 1 juli wordt rekening gehouden met een reservering van € 1.000 totaal per wijk of dorp.
Daarna worden aanvragen op volgorde van binnenkomst in behandeling genomen.
8. Wijk- en dorpsbudget en het bewonersorganisatiebudget
Wijk- en dorpsbudget en het bewonersorganisatiebudget.
Deze beleidsregels hebben betrekking op het verstrekken van een subsidie aan een bewonersorganisatie in een wijk of dorp in de gemeente Goes voor het realiseren van voorzieningen die de leefbaarheid verbeteren.
Bewonersorganisaties financieel ondersteunen bij het realiseren van voorzieningen in de wijk of het dorp die de leefbaarheid verbeteren.
Het realiseren van voorzieningen in de wijk of het dorp die de leefbaarheid verbeteren.
Een jaarlijkse subsidie per kalenderjaar.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
In januari wordt het bewonersorganisatiebudget voor dat jaar verleend. De vaststelling en vervolgens de betaling van dit budget vindt plaats na het indienen van het overzicht van de gemaakte kosten en het uitgegeven wijknieuws of dorpsbladen over het voorgaande kalenderjaar.
In januari wordt voor dat jaar ook het wijk- of dorpsbudget vastgesteld. Dit wordt bijgeschreven op de hiervoor vastgestelde begrotingspost in de gemeentelijke begroting.
Het jaarlijks toegekende wijk- of dorpsbudget kan met het opgeven van een bestedingsdoel voor een maximale periode van 3 jaar gespaard worden. Zonder bestedingsdoel is sparen niet mogelijk.
Als de bewonersorganisatie van de toegekende middelen een uitgave wil doen kan het een aanvraag indienen door middel van het hiervoor opgestelde aanvraagformulier.
Aan elke bewonersorganisatie wordt jaarlijks een organisatiebudget toegekend van maximaal € 2.500.
Dit als vergoeding van organisatiekosten, te denken aan overheadkosten en kosten voor public relations. Mocht er een budget overblijven dan kan dit resterende bedrag met verantwoording gebruikt worden voor andere doeleinden die bijdragen aan de leefbaarheid van het dorp/wijk.
Aanvullend wordt het resterende bedrag dat voor dit doel beschikbaar is verdeeld over de bewonersorganisaties in de wijken en de dorpen. Deze verdeling vindt plaats aan de hand van het inwonersaantal per wijk of dorp per 1 december van het voorafgaande jaar.
9. Wijk- en dorpsaccommodaties
Beheer wijk- en dorpsaccommodaties.
Deze specifieke beleidsregels gaan over subsidies voor het beheer van de onderstaande wijk- en dorpsaccommodaties:
Bovengenoemde accommodaties zijn in beheer bij beheerstichtingen die voor dat doel zijn opgericht. Deze kunnen een jaarlijkse subsidie aanvragen als tegemoetkoming in de kosten van het beheer. Voor de hoogte van de subsidie wordt verwezen naar punt 8.
Het faciliteren (door het uitvoeren van het dagelijks beheer en beschikbaar stellen/verhuren van de wijk- en dorpsaccommodaties) van ontmoetingsactiviteiten voor met name inwoners.
Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan de uitgangspunten van Goes voor Elkaar.
Het in stand houden van een wijk- of dorpsaccommodatie waar ontmoeting centraal staat en op deze manier het langer zelfstandig thuis wonen wordt ondersteund, eenzaamheid wordt tegengegaan en inwoners geholpen worden met het vergroten van hun netwerk.
Een jaarlijkse subsidie per kalenderjaar.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
Er wordt subsidie verstrekt als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
Voor het aanvragen van deze subsidie moet gebruik gemaakt worden van het hiervoor beschikbare formulier.
De subsidie wordt bepaald op basis van het bedrag uit het voorgaande jaar waarop een indexering wordt toegepast. Voor de indexering wordt aangesloten bij de indexering van de gemeentebegroting voor het betreffende jaar.
10. Kleedaccommodaties buitensport
Kleedaccommodaties buitensport.
Deze beleidsregels hebben betrekking op het subsidiëren van kleedaccommodaties voor buitensport in de gemeente Goes. Niet geprivatiseerde buitensportverenigingen die velden van de gemeente huren komen op basis van de Sportnota in aanmerking voor een jaarlijkse subsidie voor hun kleedkamers.
De gemeente Goes streeft een goede kwaliteit na van de sportaccommodaties en heeft besloten om onder strikte voorwaarden sportverenigingen financieel tegemoet te komen bij het onderhoud van de kleedaccommodaties. Deze laatste zijn het eigendom van de sportverenigingen zelf.
Op de langer termijn kwalitatief betere kleedaccommodaties waarbij goed gestuurd wordt op het noodzakelijke onderhoud zodat accommodaties in ieder geval de beoogde levensduur ook halen.
Een jaarlijkse subsidie per kalenderjaar.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
Om in aanmerking te komen voor subsidie dient de sportvereniging een aanvraag voor subsidie in te dienen. Dit kan niet eerder dan dat de controle van het voorgaande jaar heeft plaatsgevonden. Sportverenigingen kunnen daarom ook een aanvraag voor subsidie indienen van januari t/m juni van datzelfde jaar.
De sportvereniging stelt de gemeente in staat om jaarlijks inspecties uit te voeren, waarbij beoordeeld wordt of de onderhoudsplanning aan zijn onderhoudsverplichting voldoet; op basis van het goedkeuringsbesluit na dit bezoek van de gemeente wordt de voorlopig verstrekte subsidie definitief vastgesteld.
Als bij de controle blijkt dat de sportvereniging niet voldaan heeft aan haar onderhoudsplicht krijgt de sportvereniging drie maanden de tijd om alsnog aan haar verplichting te voldoen. Op basis van een tweede controlemoment wordt al dan niet besloten de voorlopig verstrekte subsidie alsnog vast te stellen.
Geprivatiseerde sportverenigingen komen niet voor subsidie in aanmerking.
Jaarlijkse exploitatiesubsidie.
Bedrag per kleedkamer op basis van standaardregel aantal kleedkamers per speelveld (en dus niet op basis van aantal aanwezige kleedkamers). Voor de totale subsidie is 59% exploitatiesubsidie en 41% onderhoudsvergoeding. Jaarlijks vindt een indexatie plaats van dit subsidie op basis van de VZG-norm.
11. Sportstimulering voor mensen met een beperking
Sportstimulering voor mensen met een beperking.
Deze specifieke beleidsregels zijn van toepassing op organisaties die een structureel wekelijks sportaanbod hebben voor mensen met een beperking. De activiteiten moeten plaatsvinden in de gemeente Goes plaatsvinden en hebben vooral ten doel sport en bewegen te bevorderen. Topsport, sport- en beweegtherapie en sportevenementen vallen dus niet onder deze subsidieregels.
Het bevorderen van sportdeelname van Goese inwoners met een beperking. De gemeente is gebaat bij sportaanbieders die vitaal, deskundig, daadkrachtig en ondernemend zijn. Daarnaast is de gemeente gebaat bij sportaanbieders die inzetten op hun maatschappelijke rol. Samenwerking als instrument om nieuwe mensen te werven en het aanbod onder de aandacht te brengen van de doelgroep is een verplichting en moet aantoonbaar zijn.
Er is een variatie aan sport- en beweegaanbod voor mensen met een beperking.
6. Specifieke subsidievoorwaarden
De subsidie voor organisaties die een sportaanbod hebben voor mensen met een fysieke of mentale beperking of chronische aandoening wordt afgemeten aan de omvang van het aantal actieve deelnemers. De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de meerkosten die de organisatie van sport- en beweegactiviteiten voor bijzondere doelgroepen met zich meebrengt. Er wordt uitgegaan van de volgende verdeling:
12. Subsidiëring initiatieven beweegvisie
Initiatieven ten behoeve van doelstellingen Beweegvisie 2019-2023.
Deze beleidsregels hebben betrekking op de subsidiering van activiteiten die overeenkomen met de doelstellingen van de Beweegvisie van de gemeente Goes. De subsidie kan worden aangevraagd door aanbieders van sport- en bewegen in de gemeente Goes en voor inwoners uit de gemeente Goes. Subsidie kan worden verleend aan een sportaanbieder, welke een initiatief heeft die invloed heeft op de doelstelling vanuit de Beweegvisie van de gemeente Goes.
Sportaanbieders leveren een bijdrage aan een vitale samenleving. De subsidie draagt eraan bij dat mensen méér bewegen, méér mensen gaan bewegen en kinderen motorisch vaardig kunnen opgroeien.
Initiatieven moeten minimaal op één, liever op meerdere van de doelstellingen van de Beweegvisie 2019-2023 effect hebben.
Het is een incidentele subsidie met een maximaal bedrag van € 5000 per aanvraag. Een subsidieaanvraag voor een eenmalige subsidie moet uiterlijk acht weken voor aanvang van de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd, zijn ingediend. Deze wordt direct verleend en vastgesteld. Het college kan steekproefsgewijs verantwoording vragen van de subsidieontvanger.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
Specifieke subsidievoorwaarden staan opgesteld in het document “criteria stimuleringssubsidie Beweegvisie”
Hieraan wordt het initiatief getoetst en de hoogte bepaald van de subsidie. Deze wordt vastgesteld in een beschikking. Iedere subsidieontvanger communiceert zijn aanbod op de sociale media met #goesleertjebewegen en communiceert in zijn uitingen de ondersteuning van Goes leert je bewegen.
Deze beleidsregels zijn van toepassing op organisaties die in de gemeente Goes interventies uitvoeren voor preventie van alcohol-, tabak- en/of drugsgebruik door jongeren en het herkennen en terugdringen van problematisch alcoholgebruik bij 55-plussers.
Verslavingspreventie is een van de speerpunten in de gezondheidsnota. De raad heeft daarnaast een lokaal plan van aanpak preventie alcohol, drugs en tabak vastgesteld. De vijf belangrijkste preventiedoelstellingen van dit plan van aanpak zijn:
Om deze doelstellingen te bereiken zetten we in op voorlichting en educatie en richten ons op versterking van draagvlak, geven van informatie en ondersteuning waar nodig. Daarnaast zetten we in op vroegtijdig signaleren van dreigende problematiek.
Initiatieven moeten minimaal op één van de bovenstaande doelstellingen effect hebben.
Een jaarlijkse subsidie per kalenderjaar.
6.Specifieke subsidievoorwaarden
Bij de uitvoering van de interventies moet worden uitgegaan van het volgende: