Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Tarieventabel behorende bij de legesverordening Meerssen 2010 |
Citeertitel | Tarieventabel behorende bij de legesverordening Meerssen 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Inclusief eerste wijziging van de tarieventabel behorende bij de legesverordening Meerssen 2010, oktober 2010.
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2011 | nieuwe regeling | 17-12-2009 De Geulbode, 23 december 2009 | 2009/9689 |
Tarieventabel behorende bij de legesverordening Meerssen 2010
A. Gewaarmerkte afschriften van stukken
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere belastingverordening van de gemeente, dan wel in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde of gedeelte daarvan € 3,30.
B. Kaarten, tekeningen, kopie archiefstukken, overige kopieën
Indien voor de behandeling van een aanvraag als bedoeld in deze tarieventabel een publicatie als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht vereist is wordt het tarief verhoogd met: € 50,00
Het in behandeling nemen van een (schriftelijke) aanvraag voor het verkrijgen van een beschikking, besluit, ontheffing, vergunning of vrijstelling, niet zijnde een melding c.q. kennisgeving, die krachtens een wet of een daarop steunend uitvoeringsbesluit, reglement of verordening vooraf moeten worden aangevraagd, voor zover daarvoor in deze tarieventabel geen bijzondere regeling is opgenomen € 125,00
Indien de oppervlakte van de onder 3.a. gevraagde G.B.K.N. gegevens betrekking hebben op een oppervlakte van minimaal één volledige hectare en daar boven ook nog betrekking hebben op een gedeelte van een verdere hectare dan vindt de heffing over het resterende gedeelte naar rato van deze oppervlakte plaats.
De kosten bij het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in 3.a., 3.b. of 3.c. voor de computer, de benodigde materialen en de hulp van een medewerker worden voorafgaande aan de in behandeling name van de aanvraag gespecificeerd aan de aanvrager kenbaar gemaakt door middel van een leveringsspecificatie.
Onder bouwkosten wordt in deze paragraaf verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, een en ander exclusief de berekende omzetbelasting. Ter vaststelling van bovengenoemde bouwkosten worden gehanteerd de Elsevier taxatieboekjes woningen en agrarische gebouwen alsmede bedrijfspanden en de eenheidsprijzenlijst, een en ander exclusief de berekende omzetbelasting.
Indien een verzoek tot het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een dienst als bedoeld in paragraaf 3 van deze tarieventabel wordt ingetrokken alvorens de beslissing op het verzoek door het bevoegde orgaan is genomen wordt, op schriftelijk verzoek van de aanvrager, teruggave van 50 % van de geheven leges verleend. De van gemeentewege gemaakte publicatiekosten en/of externe advieskosten bij het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in paragraaf 3 van deze tarieventabel worden ook bij het intrekken van een verzoek in rekening gebracht en voor deze kosten wordt geen teruggave verleend ingeval van het intrekken van een verzoek.
Onder een "principeplan" wordt verstaan een schriftelijk verzoek, eventueel vergezeld van een tekening waarop de ruimtelijke contouren, de situering en de afmetingen van het op te richten bouwwerk, het aan te leggen werk of de aan te leggen werkzaamheden en/of de uitvoering van het voorgenomen gebruik is/zijn aangegeven, op basis waarvan kan worden beoordeeld of voor een, op basis van het ingediende verzoek, uitgewerkt plan een vergunning kan worden verleend, ontheffing van het bestemmingsplan kan worden verleend of herziening van een bestemmingsplan noodzakelijk is.
Van een hernieuwd verzoek is sprake, indien een eerder door de commissie van onafhankelijke deskundigen uitgebracht advies of hernieuwd advies leidt tot een aanpassing van een eerder ingediend verzoek, waarvoor opnieuw een onderzoek of het bouwwerk niet in strijd is met redelijke eisen van welstand noodzakelijk is.
De in de voorgaande leden genoemde leges worden verhoogd met:
de kosten van een onafhankelijk onderzoek naar en/of taxatie van schadevergoedingen en bestuurs- of nadeelcompensatie, zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen schriftelijk aan de aanvrager meegedeeld en zoals deze blijken uit een begroting die terzake door of vanwege het college is opgesteld. Voor de toepassing van het bepaalde in de vorige volzin geldt als de dag van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
C. Vergunningplichtige bouwwerken
een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde omgevingsvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 2.5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in lid 3 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 75,00 is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire omgevinsvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;
Een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde omgevingsergunning tweede fase: een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in lid 5 bepaald en verminderd met de voor de primaire omgevingsvergunning tweede fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 75,00 is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire omgevingsvergunning tweede fase betaalde leges plaatsvindt.
Indien sprake is van een omgevingsvergunning voor werken in het belang van het behoud, herstel e.d. van een monument, wordt voor het berekenen van de legeskosten voortvloeiende uit § 3.C. 2. t/m 6 een reductie van 25% toegepast op de op grond van § 3.A.1. te hanteren eenheidsprijzenlijst c.q. taxatieboekjes.
Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning als bedoeld onder § 3.C.2 t/m 6, betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds vergunning is verleend, maar waarvan geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is voor de nieuw aan te vragen omgevingsvergunning, met dien verstande dat deze verrekening nimmer minder dan € 125,00 zal bedragen.
Het bepaalde onder § 3.C.8., vindt geen toepassing, indien de afwijking zodanig is, dat van een nieuw bouwplan dient te worden gesproken. Van een nieuw bouwplan is in elk geval sprake, indien voor het bouwplan een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in de artikelen 2.1 lid 1 onder c en 2.12 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht noodzakelijk is, of, indien dit bij de oorspronkelijke vergunning reeds het geval was, opnieuw noodzakelijk is.
Onverminderd het bepaalde in § 3.C.2 t/m 6. worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning met 100 %, echter met een maximum van € 1.500,00, verhoogd, indien het een aanvraag betreft voor bouwwerkzaamheden welke al gereed zijn c.q. waarmee een aanvang is gemaakt alvorens de betreffende vergunning is verleend.
Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt, kan op schriftelijke aanvraag teruggaaf van 20% van de geheven en betaalde leges worden verleend. Teruggaaf wordt alleen verleend op schriftelijk verzoek van de vergunninghouder. Dit verzoek dient uiterlijk 26 weken na bekendmaking van de vergunning te zijn ingediend en dient tevens te bevatten het verzoek tot intrekking van de verleende vergunning waarvoor teruggaaf van leges gevraagd wordt. De teruggaaf wordt niet eerder verleend dan het besluit van B en W strekkende tot intrekking van de vergunning is genomen.
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opnieuw uitzetten van (een) rooilijn(en) ten behoeve van de bouw of verbouw van een perceel binnen een jaar, nadat de rooilijn(en) voor het eerst is (zijn) aangegeven: € 75,00
E. Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen gebouw zijnde
Onverminderd het bepaalde in E.a worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning met 100% verhoogd, indien het een aanvraag betreft voor aanlegwerkzaamheden welke al gereed zijn c.q. waarmee een aanvang is gemaakt alvorens de betreffende vergunning is verleend.
F. Ontheffing en projectbesluit
Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van de navolgende artikelen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht worden, onverminderd het gestelde in § 3.F.5, de onder § 3.C. genoemde leges verhoogd met de hierna genoemde bedragen:
Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning van een werk, geen gebouw zijnde, als bedoeld onder § 3.E. betrekking heeft op een plan waarvoor slechts een omgevingsvergunning kan worden verleend met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen bepalingen, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder b van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, worden de onder § 3.E genoemde leges verhoogd met €350,00
De in de voorgaande leden genoemde leges worden verhoogd met:
de kosten van een onafhankelijk onderzoek naar en/of taxatie van schadevergoedingen en bestuurs- of nadeelcompensatie, zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen schriftelijk aan de aanvrager meegedeeld en zoals deze blijken uit een begroting die terzake door of vanwege het college is opgesteld. Voor de toepassing van het bepaalde in de vorige volzin geldt als de dag van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
Indien een verzoek als bedoeld onder § 3.B. of een aanvraag als bedoeld onder § 3.C., § 3.D. of § 3.E. betrekking heeft op een plan waarvoor slechts een vergunning kan worden verleend nadat de gemeenteraad heeft verklaard dat een bestemmingsplan wordt voorbereid (voorbereidingsbesluit) als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 1 onder d van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, worden de onder § 3.B, § 3.C., § 3.D. en § 3.E. genoemde leges verhoogd met € 700,00
H. Wijziging/herziening bestemmingsplan
Indien een verzoek als bedoeld onder § 3.B. of een aanvraag als bedoeld onder § 3.B. of een aanvraag als bedoeld onder § 3.C., § 3.F. of § 3.G. betrekking heeft op een plan waarvoor slechts een vergunning kan worden verleend met toepassing van een wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder a Wro of waarvoor slechts vergunning kan worden verleend met toepassing van een herziening van het bestemmingsplan, worden de onder § 3.B., § 3.C., § 3.E. en § 3.F. genoemde leges verhoogd met 2% van de bouwkosten met een minimum van € 2.600,00, exclusief de kosten van de noodzakelijke onderzoeken. Met instandhouding van de minimumleges, blijft de heffing van 2 % van de bouwkosten achterwege wanneer de aanvrager zelf zorg draagt voor de aanlevering van alle voor het in procedure brengen van een wijziging/herziening van een bestemmingsplan benodigde bescheiden
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de onderzoeksopzet van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de Bouwverordening:
Indien de aanvraag het digitaal verstrekken door een ambtenaar van bodeminformatie ten behoeve van verkoop of taxatie van een pand of perceel betreft: € 12,00 per kwartier.
Indien de aanvraag het verstrekken van het gehele digitale bestand van bodemonderzoeken betreft: € 300,00.
J. Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:
Onverminderd het bepaalde het K1 en K2 worden de kosten met betrekking tot een aanvraag/melding tot het verkrijgen van een besluit c.a. met 100% verhoogd, indien het een aanvraag/melding betreft voor een activiteit welke al gereed is c.q. waarmee een aanvang is gemaakt alvorens het betreffende besluit is bekendgemaakt.
Een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Monumentenwet 1988 of op grond van het bepaalde in de Erfgoedverordening 2009 gemeente Meerssen bedragen de leges 0,5 % van de geraamde bouwkosten ingeval van monumenten c.q. van de geraamde kosten van grondwerkzaamheden ingeval van archeologie met een minimum van € 125,00 en een maximum van € 3.000,00
Het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet indien er sprake is van:
een melding van een mutatie van een of meer op een bestaande Drank-en Horeca vergunning staande leidinggevende(n), waarbij een BIBOB onderzoek deel uitmaakt van de aanvraagprocedure met als gevolg het niet verlenen, het intrekken van of het onder extra voorwaarden verlenen van een nieuwe Drank- en Horecavergunning: € 1.100,00
C. Brandveiligheid in (feest-) tenten
D. Standplaats ten dienste van publiek
Het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag ingevolge artikel 5.2.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen tot het innemen van een standplaats of tot het anderszins te koop aanbieden van goederen:
Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning ingevolge artikel 5.2.4. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen voor het organiseren van snuffelmarkten e.d.;
a. indien het aan derden is toegestaan om deel te nemen aan de betreffende snuffelmarkt e.d.: € 125,00
F. Grootschalige evenementen als bedoeld in Evenementennota gemeente Meerssen
Het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2.2.1. en 2.2.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen:
G. Vergunning exploitatie sexinrichting
A. Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratiepersoonsgegevens
B. Gewaarmerkte afschriften/Bewijs van opneming uit de basisadministratie persoonsgegevens
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van enig gewaarmerkt afschrift van gegevens uit de Basisadministratie Persoonsgegevens dan wel een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie: € 7,30
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening of afschrift van enig document: € 7,30
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460): € 25,00
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
H. Verificatie buitenlandse burgerlijke staat gegevens
Bij het in behandeling nemen van een verzoek tot opneming van de gegevens van de burgerlijke stand in de gemeentelijke basisadministratie personen op basis van buitenlandse documenten, waarvan de juistheid van de inhoud verplicht geverifieerd dient te worden, wordt aan de aanbieder van deze documenten voorafgaande aan het doen plaatsvinden van het verificatieonderzoek schriftelijk een begroting overlegd die door of vanwege het college is opgesteld. Deze begroting bevat tevens de kosten van de door de rijksoverheid te leveren verificatiediensten. Het betreffende verzoek wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht.
I. Handelingen Burgerlijke Stand
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een trouwboekje: € 25,00
K. Huwelijken en Partnerschapsregistratie
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
Het voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie in de daartoe aangewezen ruimten van het gemeentehuis dan wel de aangewezen externe huwelijkslocaties, De Synagoge, De Gloriette en de Protestantse Kerk, op maandag tot en met vrijdag tussen 10:00 uur en 19:00 uur, niet zijnde een feestdag: € 217,00
Kostenloze huwelijken c.q. registraties van partnerschap vinden plaats in het gemeentehuis op dinsdag en donderdag, geen feestdag zijnde, tussen 09.00 uur en 10.00 uur.
§ 6 Archiefbescheiden/Raadsstukken en notulen
A. Raadplegen van stukken of verstrekken van opgaven
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van opgaven of het raadplegen van stukken niet elders in deze tarieventabel genoemd, in het bijzonder belang van de aanvrager, voor zover de gemeente daartoe niet gehouden is krachtens de hem opgedragen taak, dan wel tegen een afwijkend tarief:
Indien de opgave door een ambtenaar wordt samengesteld of het raadplegen geschiedt door of met bijstand van een ambtenaar, per kwartier of gedeelte daarvan: € 12,00
Het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:
A. Wegenverkeerswet /Bijzonder gebruik van de weg
Onverminderd het bepaalde in § 7 A1 en A2 worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit c.a. met 100% verhoogd, indien het een aanvraag betreft voor een activiteit welke al gereed is c.q. waarmee een aanvang is gemaakt alvorens het betreffende besluit is bekendgemaakt.
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:
C. Tijdelijke Verkeersmaatregel
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel op grond van artikel 2.2.2.van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen: € 50,00
Het onder § 7.D.1. genoemde bedrag wordt:
indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college is opgesteld. Het bedrag van de verhoging bedraagt minimaal € 150,00