Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen houdende regels omtrent klachten ongewenste omgangsvormen |
Citeertitel | Klachtenregeling met betrekking tot ongewenste omgangsvormen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Arbeidsomstandighedenwet, art. 4
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2004 | nieuwe regeling | 28-09-2004 - | 2008/7898 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
De commissie tot wie de ambtenaar die wordt geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen zich kan wenden met een klacht en die deze klacht ter zake behandelt.
De externe functionaris, als zodanig aangewezen door b&w, tot wie de ambtenaar die wordt geconfronteerd met ongewenste omgangsvormen zich kan wenden voor advies en ondersteuning.
De ambtenaar die zich wendt tot de vertrouwenspersoon dan wel een klacht over ongewenste omgangsvormen bij de klachtencommissie indient.
Samenstelling van de klachtencommissie
De klachtencommissie bestaat uit drie externe leden waaronder een voorzitter en een secretaris. De benoeming van de leden gebeurt op basis van deskundigheid als bedoeld in lid 2. De klachtencommissie kan de vertrouwenspersoon tijdens het onderzoek vragen om de commissie in adviserende zin te steunen.
De klachtencommissie beslist binnen tien werkdagen nadat een klacht is ingediend of de klacht ontvankelijk is en doet daaromtrent mededeling aan de klager.
2. Een klacht is niet ontvankelijk indien:
3. Een klacht kan door de klachtencommissie niet ontvankelijk worden verklaard indien de klacht betrekking heeft op al dan niet nog in behandeling zijnde disciplinaire straffen, onvrijwillige ontslagprocedures en/of schorsingen;
Na afronding van het onderzoek doet de secretaris een afschrift van het proces-verbaal toekomen aan de leden van de klachtencommissie, de klager, degene tegen wie de klacht is ingediend en de vertrouwenspersoon voorzover die bij de zaak betrokken is.
Met inachtneming van het bepaalde in lid 3 brengt de klachtencommissie, uiterlijk binnen een maand na het verstrijken van de termijn in lid 3, de in het eerste lid van dit artikel bedoelde verklaring uit aan de direct leidinggevende van de ambtenaar tegen wie een klacht is ingediend. Deze termijn kan met ten hoogste een maand worden verlengd. Tevens wordt deze verklaring verstuurd aan de vertrouwenspersoon voor zover die bij de zaak betrokken is.