Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Sanctietabel horeca Alphen aan den Rijn 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSanctietabel horeca Alphen aan den Rijn 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-08-2023nieuwe regeling

20-06-2023

gmb-2023-342484

Tekst van de regeling

Intitulé

Sanctietabel horeca Alphen aan den Rijn 2023

 

 

  • 1.

    Inleiding

De gemeente Alphen aan den Rijn heeft diverse uitgaansgebieden, gebieden waar zich een concentratie van horeca bevindt. Buiten deze concentratiegebieden bevinden zich verspreid door de gemeente ook de nodige horeca-inrichtingen.

Hoewel een aantrekkelijk uitgaansleven een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid in de gemeente hebben drukke uitgaansavonden ook een keerzijde, namelijk overlast en verstoringen van de openbare orde. Er zijn diverse maatregelen genomen om deze overlast zoveel mogelijk te beperken, zoals horecatoezicht door gemeente en politie, vrije sluitingstijden met een toelatingsuur, portiers in het centrum van Alphen aan den Rijn en cameratoezicht in een tweetal uitgaansstraten.

 

In deze notitie wordt beschreven hoe de gemeente Alphen aan den Rijn optreedt tegen overtredingen in/door de horeca, in het bijzonder in de bijbehorende sanctietabel. Het gaat dan bijvoorbeeld om het overschrijden van de sluitingstijden of handelen in strijd met de vergunningvoorschriften. Bijzondere beleidsterreinen zoals prostitutie, brandveiligheid en coffeeshops komen in deze notitie niet aan de orde, maar zijn geregeld in andere beleidsdocumenten.

Handhaving geschiedt in nauwe samenwerking met de politie.

 

  • 2.

    Wet- en regelgeving

 

In diverse wet- en regelgeving zijn zaken geregeld rond horeca-inrichtingen.

 

Alcoholwet:

Het doel van de Alcoholwet is het voorkomen van gezondheidsschade en verstoring van de openbare orde door alcoholgebruik. De wet regelt onder andere dat er geen alcohol mag worden verkocht aan en gedronken door jongeren onder de 18 jaar en zaken over vergunningverlening voor het schenken van alcohol en het toezicht hierop. Sinds 1 januari 2013 is het toezicht op de Alcoholwet overgedragen aan gemeenten.

 

 

Algemene Plaatselijke Verordening (APV):

In de Algemene Plaatselijke Verordening zijn onder andere regels opgenomen over de exploitatievergunning, sluitingstijden en paracommercie. Het is een lokale verordening die wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

 

Wet op de kansspelen:

De Wet op de kansspelen regelt de organisatie van kansspelen, maar ook de plaatsing van kansspel- en behendigheidsautomaten in horeca-inrichtingen. Het zwaartepunt in het toezicht op kansspelautomaten ligt bij gemeenten. De burgemeester verleent vergunningen voor kansspelautomaten en de gemeente houdt dan ook toezicht op naleving van in die vergunningen gestelde voorwaarden.

Daarnaast is de Kansspelautoriteit toezichthouder op de markt voor kansspelen. Zij heeft als doelstelling om consumenten te beschermen, kansspelverslaving te voorkomen en illegaliteit en criminaliteit tegen te gaan.

 

Hoogdrempelig / laagdrempelig:

In de Wet op de kansspelen wordt onderscheid gemaakt tussen hoogdrempelige en laagdrempelige inrichtingen. Een hoogdrempelige inrichting is een horecabedrijf waar het café- en het restaurantbezoek op zichzelf staat en waar geen andere activiteiten plaatsvinden, waaraan een zelfstandige betekenis kan worden toegekend en waarvan de activiteiten in belangrijke mate gericht zijn op personen van 18 jaar en ouder. Een laagdrempelige inrichting wordt omschreven als een horecabedrijf dat niet hoogdrempelig is, d.w.z. dat ofwel een eigenstandige bezoekersstroom heeft ofwel gericht is op personen van jonger dan 18 jaar. Het zijn inrichtingen die men niet in eerste instantie bezoekt om alcohol en/of maaltijden te nuttigen.

Voorbeelden van laagdrempelige inrichtingen zijn:

- cafetaria / snackbar;

- shoarmazaak / grillroom;

- lunchroom / broodjeszaak;

- koffie- en theehuis;

- sportkantine;

- buurt- of clubhuis;

- horeca-inrichting met 4 of meer biljarttafels;

- horeca-inrichting met 4 of meer waterpijpen.

Bij de vraag of sprake is van een hoog- of laagdrempelig horecabedrijf wordt aangesloten bij de jurisprudentie van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven.

 

Activiteitenbesluit:

Het Activiteitenbesluit bevat algemene milieuregels voor bedrijven. Bedrijven die onder het Activiteitenbesluit vallen hebben vaak geen vergunning voor het oprichten of veranderen nodig. In het besluit zijn regels opgenomen over geluid en afval. De Omgevingsdienst is door de gemeente gemandateerd om toezicht te houden op inrichtingen binnen de gemeente. De gemeente Alphen aan den Rijn is aangesloten bij de Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH). In deze tabel zijn alleen regels opgenomen over de gemeentelijke handhaving. De ODMH heeft eigen handhavingsbeleid.

 

  • 3.

    Sanctietabel

 

Er bestaan diverse soorten bestuurlijke sancties; bestuursdwang, dwangsom en de bestuurlijke boete. In de onderstaande sanctietabel is per overtreding uitgewerkt welke sanctie wordt opgelegd bij welke overtreding. Daarbij is het uitgangspunt dat overtredingen die te herstellen zijn, worden gesanctioneerd met een dwangsom of bestuursdwang (dat zijn immers herstelsancties). Overtredingen die niet te herstellen zijn, worden bestraft met een bestuurlijke boete.

 

In bijzondere (verzwarende of verlichtende) omstandigheden kan altijd worden afgeweken van hetgeen in de sanctietabel is opgenomen.

Daarnaast is niet in ieder scenario te voorzien. In de tabel is beschreven welke sanctie wordt toegepast bij een eerste, tweede en soms derde overtreding. De verwachting is dat sancties leiden tot aanpassing van gedrag en verdere overtredingen voorkomt. Mochten er toch meer overtredingen volgen, dan volgen zwaardere sancties. Denk bijvoorbeeld aan een hogere bestuurlijke boete of uiteindelijk zelfs intrekking van een vergunning voor onbepaalde tijd.

 

Horecasanctietabel Handhaving Alcoholwet en APV

Regel-geving

Art.

Overtreding

Toelichting

Sanctiemiddel

Bestuursdwang toepassing

Minimale hoogte dwangsom / hoogte bestuurlijke boete

Sanctie per…

Begunstigings-termijn

AlcW

3

Bedrijf exploiteren zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, wel concreet zicht op legalisatie

-

-

-

-

-

AlcW

3

Bedrijf exploiteren zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, onduidelijk of gelegaliseerd kan worden

Last onder dwangsom

-

€ 1.000,-

Overtreding

Week

AlcW

3

Bedrijf exploiteren zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, geen zicht op legalisatie

Last onder bestuursdwang

Geen alcohol aanwezig hebben, evt. in beslagname

-

-

Week

AlcW

8

Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere eisen

Artikel 31 verplicht tot intrekking

Intrekking vergunning

-

Last onder dwangsom en

bestuurlijke boete niet mogelijk

-

1 week tot 12 weken, afhankelijk van vereiste

AlcW

10

Inrichting voldoet niet langer aan een of meer gestelde inrichtingseisen

Artikel 31 verplicht tot intrekking

Intrekken vergunning

-

Last onder dwangsom en

bestuurlijke boete niet mogelijk

-

1 week tot 12 weken, afhankelijk van vereiste

AlcW

12, lid 1 en 2

Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit

-

Last onder dwangsom

-

€ 500,-

Overtreding

1 dag

AlcW

13, lid 1

Verbod verstrekking alcohol horecalokaliteit/terras voor gebruik elders dan ter plaatse

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360

Overtreding

Geen

AlcW

13, lid 2

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf

Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven.

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360

Overtreding

Geen

AlcW

14, lid 1

Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf

In het Alcoholbesluit staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

Geen

AlcW

14, lid 2 en 15

Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

Geen

AlcW

16

Verbod automatenverkoop alcohol

m.u.v. hotelkamers

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

Geen

AlcW

17

Verbod verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking

Dit geldt voor supermarkten en slijterijen, niet voor horeca-inrichtingen

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

Geen

AlcW

18, lid 1 en 2

Verkoopverbod zwak-alcoholische drank anders dan in slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360

Overtreding

Geen

AlcW

18, lid 3

Onderscheid tussen zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf

-

Last onder dwangsom

-

€ 500,-

Overtreding

1 week

AlcW

19, lid 1

Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen-catering

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

Geen

AlcW

19, lid 2

Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

Geen

AlcW

20, lid 1

Verkoop alcohol aan persoon < 18 jaar/leeftijd niet vastgesteld

Relatie met artikel 44 AlcW

< 16 jaar:

1e: bestuurlijke boete

2e: (hogere) bestuurlijke boete

< 18 jaar:

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

 

Voor beide leeftijden:

3e: (binnen 12 maanden): ontzegging bevoegdheid tot verkoop zwak-alcoholhoudende drank en last onder bestuursdwang (conform art. 44 AlcW)

* Bedrijven niet vallend onder art. 44 AlcW (horeca, slijterijen): schorsen vergunning

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360

Overtreding

Geen

AlcW

20, lid 3

Leeftijdsgrens niet duidelijk aangegeven bij toegang horeca-/slijtlokaliteit

-

1e: last onder dwangsom

-

€ 250,-

Week

4 weken

AlcW

20, lid 4

Aanwezigheid dronken personen of onder invloed van drugs toelaten in horeca- en slijtersbedrijf

-

Proces-verbaal en last onder bestuursdwang.

2e: schorsing vergunning voor max. 12 weken (art. 32 AlcW)

Dronken personen laten verwijderen, indien mogelijk

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a AlcW)

Overtreding

Direct

 

AlcW

20, lid 5

Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf

-

1e: proces-verbaal en last onder bestuursdwang.

2e: schorsing vergunning voor max. 12 weken (art. 32 AlcW)

Werkzaamheden betreffende medewerker staken

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a AlcW)

Overtreding

Direct

 

AlcW

20a

Lid 4

Verbod bij verkoop op afstand een overeenkomst te sluiten met een minderjarige

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

-

-

-

AlcW

21

Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt

-

Proces-verbaal en last onder bestuursdwang

Staking alcoholver-koop

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a AlcW)

Overtreding

Zeer korte termijn, afhankelijk van politiebijstand

AlcW

22, lid 1 en 2

Verbod alcoholhoudende drank te verstrekken in tankstations e.d.

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360

Overtreding

Geen

AlcW

24, lid 1 en 2

Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

3e: schorsing vergunning (voor laagdrempelige inrichtingen kan ervoor gekozen worden een (hogere) bestuurlijke boete op te leggen).

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

Geen

AlcW

24, lid 3

Verkoop alcohol door personen < 16 jaar

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

Geen

AlcW

25, lid 1

Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360

Overtreding

Geen

AlcW

25, lid 2

Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, in niet zijnde horecabedrijf, behoudens uitzondering

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1360

Overtreding

Geen

AlcW

25, lid 3

Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel, behoudens enkele uitzonderingen

-

Last onder dwangsom

Bestuurlijke boete niet mogelijk door burgemeester (art. 44a AlcW), wel door NVWA (art. 44aa lid 1 AlcW)

€ 500,-

Overtreding

1 dag

AlcW

25a jo 2:34c APV

Beperking sterke drank

Voor bepaalde openbare inrichtingen is het niet toegestaan sterke drank te schenken

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

-

1e: 1 week

AlcW

25d jo. 2:34d APV

Verbod happy hours

Verbod om alcoholhoudende drank te schenken gedurende 24 uur of korter tegen een prijs die lager is dan 60% van de normale prijs

1e: waarschuwing

2e:bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

-

-

AlcW

29, lid 3

Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting

-

1e: waarschuwing

2e: bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €680

Overtreding

Geen

AlcW

30

Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting

Imperatieve intrekkingsgrond

Intrekking vergunning (na legalisatieonder-zoek)

-

Niet mogelijk

-

1 week zienswijzetermijn, intrekking volgt alleen als na verstrijken termijn geen melding van wijzingen is gedaan

AlcW

30a, lid 1

Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan

Imperatieve intrekkingsgrond

Intrekking vergunning (na legalisatieonder-zoek)

-

Niet mogelijk

-

1 week zienswijzetermijn, intrekking volgt alleen als na verstrijken termijn geen melding van wijzingen is gedaan

AlcW

31, lid 1

Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten

Imperatieve intrekkingsgrond

Intrekking vergunning (na legalisatieonder-zoek)

-

Niet mogelijk

-

Afh. van het gevaar

AlcW

31, lid 2

Handelen in strijd met vergunningvoorschriften of regels uit AlcW

Facultatieve intrekkingsgrond

Schorsing vergunning (art. 32 AlcW) of intrekking vergunning

-

Bestuurlijke boete niet mogelijk, indien voornemen tot intrekken vergunning (art. 44a AlcW)

Overtreding

Maatwerk

AlcW

31, lid 3

Resultaat Wet bibob en minimaal 3x weigering bijschrijving persoon op aanhangsel

Facultatieve intrekkingsgrond

Schorsing vergunning (art. 32 AlcW) of intrekking vergunning

-

Bestuurlijke boete niet mogelijk, indien voornemen tot intrekken vergunning (art. 44a AlcW)

Overtreding

Maatwerk

AlcW

35, lid 1

Zonder ontheffing zwak-alcoholhoudende drank verstrekken

-

1e: waarschuwing

2e : PV + last onder bestuursdwang

Alcoholverkoop staken en alcohol verwijderen, anders inbeslagname

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a AlcW)

Overtreding

Direct

AlcW

35, lid 2

Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing

-

1e: waarschuwing

2e : bestuurlijke boete + last onder bestuursdwang

Alcoholverkoop staken en alcohol verwijderen, anders inbeslagname

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €1020

Overtreding

direct

AlcW

35, lid 4

Ontheffing niet aanwezig

-

Bestuurlijke boete

-

Hoogte bestuurlijke boete ligt vast in het Alcoholbesluit, en bedraagt voor bedrijven met minder dan 50 werknemers €680

Overtreding

1 uur om ontheffing te tonen, daarna bestuurlijke boete

AlcW

45

<18-jarige heeft alcohol op publiek toegankelijke plaats

Behoudens de uitzonderingen genoemd in artikel 45 lid 2

Proces-verbaal

Afwegen tot in beslagname drank

Bestuurlijke boete niet mogelijk (art. 44a AlcW)

Overtreding

Direct

AlcW

45a

Verbod op wederverstrekking (het kopen van alcohol door iemand >18 jarige die is bestemd voor <18 jarige

-

Proces-verbaal

 

Bestuurlijke boete niet mogelijk art. 44a AlcW)

Overtreding

Direct

PARACOMMERCIE

 

 

 

 

 

 

AlcW APV

4 AlcW

2:34b, lid 1 APV

Overtreding schenktijden

-

Last onder dwangsom

-

€ 500,- met een maximum van € 2500,-

Overtreding

1 dag

AlcW APV

4 AlcW

2:34b, lid 2 APV

Overschrijding aantal bijeenkomsten persoonlijke aard.

 

-

Last onder dwangsom

-

€ 2.000,- met een maximum van € 6.000,-

Per bijeenkomst boven het maximaal toegestane aantal

Geen

AlcW APV

4 AlcW

2:34b, lid 3 APV

Bijeenkomst van persoonlijke aard wordt niet / te laat gemeld

Melding moet 2 weken voorafgaand aan bijeenkomst gedaan zijn

Last onder dwangsom

-

€ 250,- met een maximum van € 1250,-

Overtreding

Maatwerk, afhankelijk van datum volgende bijeenkomst

AlcW

4, lid 5

Ontheffing niet aanwezig

-

Last onder dwangsom

-

€ 250,- met een maximum van € 1250,-

Overtreding

1 dag

AlcW

9, lid 1 en lid 2

Geen reglement vastgesteld, danwel voldoet niet aan eisen lid 2

-

Last onder dwangsom

-

€ 250,- met een maximum van € 1250,-

Week

Maatwerk, 4-8 weken

AlcW

9, lid 3

Geen registratie van barvrijwilligers die instructie hebben gehad

-

Last onder dwangsom

-

€ 250,- met een maximum van € 1250,-

Week

Maatwerk, 4-8 weken

AlcW

9, lid 3 en 4

Reglement / registratie niet in de inrichting aanwezig

-

Last onder dwangsom

-

€ 250,- met een maximum van € 1250,-

Per overtreding, per document

 

Maatwerk, 1-2 weken

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING - overig

 

 

 

 

 

 

APV

2:28

Bedrijf exploiteert zonder exploitatievergunning

Geen vergunning, wel zicht op legalisatie

Last onder dwangsom

Indien na termijn niet aangevraagd: last onder bestuursdwang

-

€ 1000,-

Overtreding

Week

APV

2:28

Bedrijf exploiteert zonder exploitatievergunning

Geen vergunning, geen zicht op legalisatie

Last onder bestuursdwang

Staken / gestaakt houden horecabedrijf

-

-

Week

APV

2:28

1:4

Overtreding voorschriften exploitatievergunning

-

1e Last onder dwangsom

2e Last onder bestuursdwang

-

Maatwerk (afh. van overtreding)

Overtreding

1 tot 4 weken, afhankelijk van ernst v.d. feiten

APV

2:28a

Exploitatie terras zonder vergunning of in strijd met algemene regels

-

1e Last onder dwangsom

2e Last onder bestuursdwang

 

Indien veiligheid in geding spoedeisende bestuursdwang

-

Maatwerk (afh. van bijv. grootte terras)

Dag

Maatwerk

APV

2:28a

Overtreding voorschriften vergunning (terras)

-

Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang (afh. van overtreding)

-

Maatwerk (afh. van overtreding)

Dag

1 dag tot enkele dagen, afhankelijk van situatie; o.a. veiligheid, blokkeren doorgang hulpdiensten

APV

2:30

Incident in het kader van openbare orde, veiligheid, gezondheid of bijzondere omstandigheden

Categorie 1 (zeer ernstige incidenten)

Waaronder in ieder geval wordt verstaan:

*schietincident in het horecabedrijf en/of in de onmiddellijke nabijheid ervan

*incident in het horecabedrijf en/of in de onmiddellijke nabijheid ervan met een wapen/ voorwerp met als gevolg lichamelijk letsel, waarvan de verwijtbaarheid van de exploitant vast staat dan wel redelijkerwijs aannemelijk is

*aanwezigheid wapens in het horecabedrijf waarbij de verwijtbaarheid van de exploitant vast staat dan wel aannemelijk is

*geweld door personeel

 

Categorie 2 (ernstige incidenten)

Waaronder in ieder geval wordt verstaan:

*heling in het horecabedrijf

*discriminatie van bezoekers, waarvan de verwijtbaarheid van de exploitant vast staat dan wel redelijkerwijs aannemelijk is

Last onder bestuursdwang

Categorie 1

Bevel tot sluiting van het horecabedrijf (twee weken, een maand, drie maanden, zes maanden of 1 jaar)*

Bij acute noodzaak volgt een directe sluiting op grond van artikel 2 Politiewet tot het moment dat sluiting op grond van de APV daadwerkelijk is geëffectueerd.

 

Categorie 2:

1e keer: waarschuwing

2e keer: bevel tot sluiting van het horecabedrijf (twee weken, een maand, drie maanden, zes maanden of 1 jaar)*.

Bij acute noodzaak volgt een directe sluiting op grond van artikel 2 Politiewet tot het moment dat sluiting op grond van de APV daadwerkelijk is geëffectueerd.

-

-

Geen

APV

2:30

Horecabedrijf houdt zich niet aan tijdelijke sluitingstijd / tijdelijke sluiting

Burgemeester heeft reden gezien tot tijdelijke sluitingstijden / tijdelijke sluiting

Strafrecht en spoedeisende bestuursdwang

Verzegelen en sluiten van de zaak

-

-

Direct, indien dat niet mogelijk is vanwege eigen veiligheid, zo spoedig mogelijk daarna

APV

2:31

Aanwezigheid bezoekers in gesloten horecabedrijf

-

Strafrecht en spoedeisende bestuursdwang

Verzegelen en sluiten van de zaak

-

-

Direct, indien dat niet mogelijk is vanwege eigen veiligheid, zo spoedig mogelijk daarna

APV

2:48

Persoon gebruikt alcohol of heeft aangebroken flessen, blikjes, e.d. bij zich op een openbare plaats die is aangewezen

-

Strafrechtelijk (PV) of bestuurlijke strafbeschikking

-

-

-

Direct

WET OP DE KANSSPELEN

 

 

 

 

 

 

WOK

30b

Aanwezig hebben van kansspelautomaten zonder (rechtsgeldige) vergunning

-

1e waarschuwing

2e Last onder bestuursdwang

In beslag nemen kansspelautomaten

-

-

Week

WOK

30c

Aanwezig hebben van kansspelautomaten in strijd met de voorwaarden in dit artikel (o.a. hoogdrempelig)

-

1e: waarschuwing

2e: last onder bestuursdwang

In beslag nemen kansspelautomaten

-

-

Week

WOK

30g

Minderjarige (onder 18 jaar) kansspelautomaat laten bespelen in horecagelegenheid

Artikel 30f sub a mogelijkheid intrekken

1e waarschuwing

2e Intrekking aanwezigheidsvergunning

-

-

-

-

* De duur van de sluiting is afhankelijk van de ernst van de situatie en zal per geval worden beoordeeld.

 

Vastgesteld door de burgemeester en het college op 20 juni 2023,

De burgemeester en het college van de gemeente Alphen aan den Rijn.