Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tubbergen

Protocol actieve en passieve informatieplicht gemeente Tubbergen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTubbergen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProtocol actieve en passieve informatieplicht gemeente Tubbergen 2023
CiteertitelProtocol actieve en passieve informatieplicht gemeente Tubbergen 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Protocol Actieve Informatieplicht.

Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2023nieuwe regeling

18-07-2023

gmb-2023-339290

826530

Tekst van de regeling

Intitulé

Protocol actieve en passieve informatieplicht gemeente Tubbergen 2023

Paragrafen en artikelen

 

Paragraaf 1 Actieve informatieplicht

Artikel 1 Algemene uitgangspunten

Artikel 2 Actief informeren vooraf

Artikel 3 Actief informeren achteraf

Artikel 4 Informatiemiddelen

Paragraaf 2 Passieve informatieplicht

Artikel 5 Passieve informatieplicht

Paragraaf 3 Slotbepalingen

Artikel 6 Slotbepalingen

 

De raad van de gemeente Tubbergen,

 

Burgemeester en wethouders en

 

de Burgemeester in de gemeente Tubbergen;

 

gelet op het voorstel van het presidium van 4 juli 2023

 

gelet op het advies van de commissie Sociaal Domein en Bestuur van 11 juli 2023

 

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen het navolgende protocol:

 

Protocol actieve en passieve informatieplicht gemeente Tubbergen 2023

 

Paragraaf 1: Actieve informatieplicht

Artikel 1. Algemene uitgangspunten

  • 1.

    Het college en elk collegelid afzonderlijk zijn aan de raad verantwoording schuldig over het door het college gevoerde bestuur.

  • 2.

    De burgemeester is aan de raad verantwoording schuldig over het door hem gevoerde bestuur.

  • 3.

    De actieve informatieplicht strekt zich uit over alle raads- en collegebevoegdheden.

  • 4.

    Het college, elk collegelid afzonderlijk en de burgemeester geven de raad alle informatie die de raad voor de uitoefening van zijn kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende taken nodig heeft. Deze informatie wordt in een zo vroeg mogelijk stadium gedurende het gehele beleids- en besluitvormingsproces op hoofdlijnen verstrekt, waarbij de raad zoveel mogelijk in staat wordt gesteld actueel op de informatie in te spelen.

  • 5.

    Het college, elk collegelid afzonderlijk en de burgemeester kunnen besluiten om met het oog op een goede invulling van de controlerende taak van de raad de raad actief te voorzien van achtergrondinformatie en te informeren over politiek relevante details.

  • 6.

    Het college bepaalt aan het einde van iedere collegevergadering of er punten zijn waarover het wenselijk is de raad actief te informeren.

Artikel 2. Actief informeren vooraf

  • 1.

    Indien de uitoefening van de hiernavolgende bevoegdheden ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente geeft het college en elk collegelid de raad vooraf informatie over de uitoefening van de betreffende bevoegdheid:

    • a.

      de bevoegdheid tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente te besluiten.

    • b.

      de bevoegdheid te besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

    • c.

      de bevoegdheid ten aanzien van de voorbereiding van de civiele verdediging.

    • d.

      de bevoegdheid om jaarmarkten of gewone marktdagen in te stellen, af te schaffen of te veranderen.

  • 2.

    Indien sprake is van een situatie zoals beschreven in artikel 2, eerste lid, neemt het college geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. Dit geldt in ieder geval maar niet uitsluitend in de volgende gevallen:

    • a.

      de aan- en verkoop van onroerende goederen groter dan € 500.000 en meer.

    • b.

      omvangrijke, meerjarige verplichtingen met aanmerkelijke risico’s.

    • c.

      overige bijzondere contracten en bijzondere aanbestedingen.

  • 3.

    Indien de uitoefening van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder c, geen uitstel kan lijden, geeft het college en elk collegelid afzonderlijk in afwijking van het eerste en tweede lid de raad zo spoedig mogelijk inlichtingen over de uitoefening van deze bevoegdheid en het terzake genomen besluit.

  • 4.

    Een besluit van het college tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen wordt niet genomen dan nadat de raad een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

Artikel 3. Actief informeren achteraf

  • 1.

    Het college en de burgemeester informeren de raad zo spoedig mogelijk en in ieder geval niet later dan een week nadat het college c.q. de burgemeester een beslissing heeft genomen dan wel kennis heeft genomen van informatie ten aanzien van onderwerpen die vallen binnen de hierna te noemen criteria:

    • a.

      Bestuurlijke complexiteit

      • -

        het vraagt om ingrijpende besluitvorming

      • -

        er zijn een groot aantal betrokken actoren

      • -

        er zijn veel burgers die (verschillende) belangen hebben

      • -

        er zijn veel raakvlakken met andere beleidsvelden

    • b.

      Consequenties na besluitvorming

      • -

        bestaande beleidskaders worden gewijzigd

      • -

        er is veel maatschappelijke aandacht

      • -

        er is veel media-aandacht (publiciteitsgevoelig)

      • -

        afgesproken planningen wijzigen

    • c.

      Relevante gemeentelijke veranderingen

      • -

        op bestuurlijk gebied

      • -

        op financieel gebied

      • -

        op juridisch gebied

    • d.

      Risico’s na besluitvorming

      • -

        politieke gevoeligheid

      • -

        ontstaan van conflicten met andere overheden of instanties

      • -

        het raakt de integriteit van het bestuur.

      • -

        de financiële belangen van de gemeente zijn in het geding.

  • 2.

    Jaarverslagen van verbonden partijen en subsidieontvangers van meer dan €500.000 worden ter kennisname aangeboden aan de raad.

Artikel 4. Informatiemiddelen

Het college, elk collegelid afzonderlijk en de burgemeester kunnen de raad via de volgende informatiemiddelen actief informeren

  • a.

    Raadsinformatiebrief

  • b.

    B&W besluitenlijsten

  • c.

    Raadsvoorstellen

  • d.

    Terinzagelegging documenten bij griffie

  • e.

    E-mailberichten

  • f.

    Tijdens openbare en besloten raads- en commissievergaderingen.

  • g.

    Tijdens openbare en besloten bijeenkomsten.

Paragraaf 2: Passieve informatieplicht

Artikel 5. Passieve informatieplicht

  • 1.

    Een lid van de raad kan het college, elk collegelid afzonderlijk of de burgemeester mondeling of schriftelijk vragen stellen of een verzoek om informatie indienen.

  • 2.

    Het college, elk collegelid afzonderlijk en de burgemeester is verplicht om de door een of meer leden gevraagde informatie mondeling of schriftelijk te verstrekken aan de raad als geheel, tenzij dit in strijd is met het openbaar belang. Daarbij wordt vermeld op basis van welke uitzonderingsgrond uit artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet open overheid de informatie niet verstrekt kan worden.

     

Paragraaf 3: Slotbepalingen

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 1.

    Het protocol Actieve Informatieplicht (afspraken tussen de raad en het college en de burgemeester over de informatievoorziening aan de raad), vastgesteld in de openbare raadsvergadering gemeente Tubbergen van 13 juni 2005, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit protocol treedt in werking op 1 september 2023.

  • 3.

    Dit protocol wordt aangehaald als: Protocol actieve en passieve informatieplicht gemeente Tubbergen 2023.

  • 4.

    De werking van dit protocol wordt een jaar na vaststelling geëvalueerd.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tubbergen [datum]

De secretaris

de voorzitter

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Tubbergen 18 juli 2023

de griffier,

de voorzitter,

Toelichting passieve informatieplicht

Artikel 5. Passieve informatieplicht

 

Dit artikel regelt het recht van leden van de raad om informatie te vragen aan het college, elk collegelid afzonderlijk en de burgemeester. Zij zijn verplicht om de gevraagde informatie te verstrekken, tenzij dit in strijd is met het openbaar belang.

 

De vraag is, wat de inhoud, strekking en reikwijdte is van de term ‘strijd met het openbaar belang’.

 

De verschoningsgrond ‘strijd met het openbaar belang’ is in 1969 in de Gemeentewet geland. Aan de Tweede Kamer is toen duidelijk gemaakt dat een beroep op deze verschoningsgrond tot de hoge uitzonderingen moet blijven behoren. Het inroepen ervan kan plaatsvinden in (bijvoorbeeld) de volgende situaties:

 

  • -

    het verstrekken van persoonlijke gegevens met ernstig nadeel voor de belangen van particulieren.

  • -

    de verstrekking van gegevens inzake kwesties die onder de rechter zijn.

Daarnaast heeft de Afdeling bestuursrechtsspraak van de Raad van State in een uitspraak uit 2016 geoordeeld dat onder ‘openbaar belang’ onder omstandigheden ook de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer kan worden begrepen.

 

In artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Woo zijn soortgelijke gronden opgenomen. Daarom is in artikel 5 van dit protocol opgenomen dat het weigeren van informatie op grond van het criterium ‘strijd met het openbaar belang’ geschiedt onder vermelding van één van de weigeringsgronden uit de Woo.

 

Het politieke oordeel met betrekking tot de aanvaardbaarheid van het beroep op de verschoningsgrond ‘strijd met het openbaar belang’ berust uiteindelijk bij de raad. De raad zal moeten beoordelen of hij het beroep op de verschoningsgrond aanvaardt.

 

Wettelijke bepalingen

 

Gemeentewet

 

Artikel 160

  • 1.

    Het college is in ieder geval bevoegd:

    • a.

      het dagelijks bestuur van de gemeente te voeren, voor zover niet bij of krachtens de wet de raad of de burgemeester hiermee is belast;

    • b.

      beslissingen van de raad voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester hiermee is belast;

    • c.

      regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de griffie;

    • d.

      tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente te besluiten;

    • e.

      te besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist;

    • f.

      ten aanzien van de voorbereiding van de civiele verdediging;

    • g.

      jaarmarkten of gewone marktdagen in te stellen, af te schaffen of te veranderen.

  • 2.

    Het college besluit slechts tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raad een ontwerp-besluit is toegezonden en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

  • 3.

    Het college neemt, ook alvorens is besloten tot het voeren van een rechtsgeding, alle conservatoire maatregelen en doet wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit.

Artikel 169

  • 1.

    Het college en elk van zijn leden afzonderlijk zijn aan de raad verantwoording schuldig over het door het college gevoerde bestuur.

  • 2.

    Zij geven de raad alle inlichtingen die de raad voor de uitoefening van zijn taak nodig heeft.

  • 3.

    Zij geven de raad mondeling of schriftelijk de door een of meer leden gevraagde inlichtingen, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.

  • 4.

    Zij geven de raad vooraf inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder d, e, f en g, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. In het laatste geval neemt het college geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.

  • 5.

    Indien de uitoefening van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder f, geen uitstel kan lijden, geven zij in afwijking van het vierde lid de raad zo spoedig mogelijk inlichtingen over de uitoefening van deze bevoegdheid en het terzake genomen besluit.

Artikel 180

  • 1.

    De burgemeester is aan de raad verantwoording schuldig over het door hem gevoerde bestuur.

  • 2.

    Hij geeft de raad alle inlichtingen die de raad voor de uitoefening van zijn taak nodig heeft.

  • 3.

    Hij geeft de raad mondeling of schriftelijk de door een of meer leden gevraagde inlichtingen, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.

Wet open overheid

 

Artikel 5.1. Uitzonderingen

  • 1.

    Het openbaar maken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:

    • a.

      de eenheid van de Kroon in gevaar zou kunnen brengen;

    • b.

      de veiligheid van de Staat zou kunnen schaden;

    • c.

      bedrijfs- en fabricagegegevens betreft die door natuurlijke personen of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld;

    • d.

      persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 3.1 onderscheidenlijk paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de betrokkene uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven voor de openbaarmaking van deze persoonsgegevens of deze persoonsgegevens kennelijk door de betrokkene openbaar zijn gemaakt;

    • e.

      nummers betreft die dienen ter identificatie van personen die bij wet of algemene maatregel van bestuur zijn voorgeschreven als bedoeld in artikel 46 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de verstrekking kennelijk geen inbreuk op de levenssfeer maakt.

  • 2.

    Het openbaar maken van informatie blijft eveneens achterwege voor zover het belang daarvan niet opweegt tegen de volgende belangen:

    • a.

      de betrekkingen van Nederland met andere landen en staten en met internationale organisaties;

    • b.

      de economische of financiële belangen van de Staat, andere publiekrechtelijke lichamen of bestuursorganen, in geval van milieu-informatie slechts voor zover de informatie betrekking heeft op handelingen met een vertrouwelijk karakter;

    • c.

      de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

    • d.

      de inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen;

    • e.

      de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer;

    • f.

      de bescherming van andere dan in het eerste lid, onderdeel c, genoemde concurrentiegevoelige bedrijfs- en fabricagegegevens;

    • g.

      de bescherming van het milieu waarop deze informatie betrekking heeft;

    • h.

      de beveiliging van personen en bedrijven en het voorkomen van sabotage;

    • i.

      het goed functioneren van de Staat, andere publiekrechtelijke lichamen of bestuursorganen.

  • 3.

    Indien een verzoek tot openbaarmaking op een van de in het tweede lid genoemde gronden wordt afgewezen, bevat het besluit hiervoor een uitdrukkelijke motivering.