Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beek

Tijdelijk addendum II op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijk addendum II op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-07-2023Tijdelijk addendum II op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020

27-07-2023

gmb-2023-336255

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijk addendum II op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020

 

 

Intitulé

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beek gelet op:

titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

artikel 35 van de Participatiewet;

 

overwegende dat:

het college huishoudens die door de gestegen energietarieven te maken hebben met aantoonbaar hogere uitgaven voor gas en elektriciteit en daardoor in financiële problemen zijn gekomen wenst te ondersteunen door de inzet van maatwerk via de bijzondere bijstand;

de draagkrachtbepalingen in de geldende Beleidsregels bijzondere bijstand onvoldoende ruimte bieden om dit maatwerk te verlenen aan de huishoudens waarvoor dit wel gewenst is;

het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020.

 

besluit vast te stellen een tijdelijk addendum II op de beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020.

 

Als aanvulling op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020 geldt het volgende:

 

Artikel 1: Doelgroep

Bijzondere bijstand voor energiekosten is bedoeld voor de belanghebbende die door de gestegen energietarieven te maken heeft met aantoonbaar hogere uitgaven voor gas en elektriciteit.

 

Artikel 2: Aanvraag en bewijsstukken

De aanvraag bijzondere bijstand voor energiekosten wordt schriftelijk ingediend. Hiervoor wordt het aanvraagformulier bijzondere bijstand gebruikt.

Belanghebbende voegt bij de aanvraag de bewijzen van de gestegen uitgaven voor gas en elektriciteit voor zijn huishouden toe. Dit kan aan de hand van facturen, jaarrekening en/of maandelijkse verbruiksrapportages van de energieleverancier.

Een aanvraag kan worden ingediend tot en met 31 december 2023.

 

Artikel 3: In aanmerking komende kosten

Het verschil tussen de feitelijke energiekosten per maand en de Nibud-normen voor de gemiddelde kosten van gas en elektriciteit. Voor aanvragen die betrekking hebben op de periode 1 januari 2023 tot 1 juli 2023 gelden de

Nibud-normen periode 1 juli 2021 tot 1 juli 2022. Voor aanvragen die betrekking hebben op de periode 1 juli 2023 tot 1 januari 2024 gelden de Nibud-normen 2023.

Waarop in mindering komt de energietoeslag indien hier recht op bestaat;

Het bedrag wordt ‘om niet’ verstrekt;

Verhogingen van termijnbedragen boven de feitelijke energiekosten per maand komen niet voor bijzondere bijstand in aanmerking.

 

Artikel 4: Draagkracht uit inkomen en vermogen

Een draagkrachtberekening wordt gedaan op grond van de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020.

In afwijking van lid 1 is er sprake van draagkracht als belanghebbende op de peildatum een inkomen heeft hoger dan 150% van de toepasselijke bijstandsnorm incl. vakantietoeslag.

Indien het inkomen hoger is dan 150% van de toepasselijke bijstandsnorm wordt 25% daarvan als draagkracht aangemerkt.

In afwijking van lid 1 worden voor de draagkrachtberekening de volgende vermogensbestanddelen buiten beschouwing gelaten:

Vermogen in zelf bewoonde eigendomswoning;

Vermogen van ten laste komende kinderen;

Niet direct en vrij te besteden vermogen.

 

Artikel 5: Periode

De bijzondere bijstand wordt verstrekt voor ten hoogste de periode van 1 januari 2023 tot 1 januari 2024. De bijzondere bijstand wordt per maand uitbetaald.

  

Artikel 6: Inwerkingtreding en duur

Dit addendum wordt aangehaald als tijdelijk addendum II op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Beek 2020 en treedt in werking na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

Het tijdelijk addendum op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente

Beek, vastgesteld op 23 mei 2023, wordt ingetrokken per 1 januari 2023;

Het tijdelijk addendum op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente

Beek, vastgesteld op 31 januari 2023, wordt ingetrokken per 1 januari 2023;

Dit addendum vervalt op 1 januari 2024.

 

 

Aldus besloten door het college van de gemeente Beek in zijn vergadering van

27-07-2023,

 

 

 

Joop Crucq Christine van Basten-Boddin

 

Gemeentesecretaris Burgemeester

 

 

 

 

Toelichting

Dit addendum is een aanvulling op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente

Beek 2020.

 

De Participatiewet kent twee vormen van bijstand: algemene bijstand en bijzondere bijstand. Algemene bijstand is bedoeld voor de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan, waaronder energiekosten. Bijzondere bijstand is bedoeld - zoals is opgenomen in artikel 35, eerste lid, van de Participatiewet - om te voorzien in de uit bijzondere omstandigheden voortvloeiende noodzakelijke kosten van het bestaan. Energiekosten worden tot de incidenteel voorkomende algemeen noodzakelijke bestaanskosten gerekend. Deze kosten dienen uit een inkomen op bijstandsniveau te worden betaald, hetzij door middel van reservering, hetzij door middel van gespreide betaling achteraf. Bijzondere bijstand voor energiekosten is dus in principe niet mogelijk, tenzij de kosten voortvloeien uit bijzondere omstandigheden.

Bij de huidige onverwachte en ongekend sterke stijging van de energieprijzen is echter sprake van extra kosten vanwege bijzondere omstandigheden. Het verlenen van bijzondere bijstand in verband met deze sterk gestegen energieprijzen wordt dan ook toelaatbaar geacht.

 

Het hanteren van een inkomensgrens voor het recht op de energietoeslag betekent dat huishoudens met een inkomen boven die inkomensgrens niet in aanmerking komen voor de energietoeslag. Deze groep kan echter in vergelijkbare mate te maken hebben met energiearmoede. Voor deze groep kan op individuele basis maatwerk geleverd worden met individuele bijzondere bijstand. Het hanteren van een vast bedrag voor de energietoeslag kan ook betekenen dat sommige huishoudens niet toereikend gecompenseerd worden voor de gestegen energieprijzen. Ook dan kan maatwerk worden geleverd in de vorm van individuele bijzondere bijstand, waarbij de energietoeslag (categoriale bijzondere bijstand) in mindering wordt gebracht op de individuele bijzondere bijstand.

 

Artikel 2.

Een aanvraag kan worden ingediend tot en met 31 december 2023.

 

Artikel 3.

Voor de berekening van de feitelijke energiekosten per maand wordt uitgegaan van de leveringstarieven van de energieleverancier:

Voor de beoordeling van het recht op bijzondere bijstand over de periode van

1 januari 2023 tot en met 30 juni 2023 worden de leveringstarieven per 1 januari 2023 gehanteerd.

Voor de beoordeling van het recht op bijzondere bijstand over de periode van 1 juli 2023 tot en met 31 december 2023 worden de leveringstarieven per 1 juli 2023 gehanteerd.

 

Het NIBUD gaat uit van twee normen: één voor gasverbruik en één voor elektriciteitsverbruik. Voor gasverbruik gelden er verschillende normen per type woning. Voor elektriciteitsverbruik gelden er verschillende normen per aantal personen in een huishouden.

 

 

 

Artikel 4.

De inkomensgrens waarboven er sprake is van draagkracht wordt vastgesteld op 150% van het sociaal minimum omdat het voor de lage inkomensgroepen steeds moeilijker of zelfs onmogelijk is om de verhoogde energiekosten maandelijks te kunnen betalen.

 

Een belanghebbende die een aanvraag bijzondere bijstand energiekosten indient bevindt zich veelal in een acute financiële noodsituatie. Om de aanvraag zo spoedig mogelijk te kunnen beoordelen worden enkele complexe vermogensberekeningen, zoals vermogen uit eigen zelf bewoonde woning, buiten beschouwing gelaten. Daarnaast wordt vermogen waarover de belanghebbende niet direct en vrij over kan beschikken buiten beschouwing gelaten. Voorbeelden zijn afkoopwaarden en motorvoertuigen.