Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
OVER-gemeenten

Inkoop- en aanbestedingsbeleid OVER-gemeenten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOVER-gemeenten
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingInkoop- en aanbestedingsbeleid OVER-gemeenten
CiteertitelInkoop- en aanbestedingsbeleid OVER-gemeenten
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-2023nieuwe regeling

28-06-2023

bgr-2023-799

Tekst van de regeling

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsbeleid OVER-gemeenten

Aanleiding

Het huidige inkoop- en aanbestedingsbeleid dateert van 2016 en is niet meer actueel. In de afgelopen jaren zijn er diverse wijzigingen doorgevoerd in wet- en regelgeving.

 

Het voorliggende beleid voldoet aan onder meer de in 2016 gewijzigde Aanbestedingswet en de in 2022 gewijzigde Gids Proportionaliteit. Het herziende beleid is in lijn gebracht met de gewijzigde wet- en regelgeving én jurisprudentie waarbij het actuele model van de VNG als basis gebruikt.

 

Inleiding

OVER-gemeenten (hierna ‘OVER’) spant zich continu in voor een (verdere) professionalisering van de Inkoop- en aanbestedingspraktijk.

 

Een eenduidig inkoop-en aanbestedingsbeleid helpt OVER om een doelmatig inkoper te zijn en dit op een rechtmatige en integere wijze te doen. Het draagt bij aan mogelijke besparingen en levert verbetering van de kwaliteit van de opdrachten op. Denk hierbij aan efficiënte en innovatieve oplossingen.

 

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen Inkopen in OVER plaatsvindt. OVER streeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na (zie verder hoofdstuk 2).

 

Aangezien Inkopen plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient OVER continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen. De gemeentelijke doelstellingen zijn hierbij leidend. Dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid van de Gemeenten.

 

De Gemeenten hebben ervoor gekozen de kennis en ondersteuning op het gebied van inkoop te bundelen en deel te nemen in Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (hierna ‘RIJK’). Om een goed inkoopproces te waarborgen is, aanvullend op het Inkoop-en aanbestedingsbeleid van OVER-gemeenten, door RIJK een procedurehandboek opgesteld. Dit procedurehandboek is opgesteld voor alle deelnemende RIJK-gemeenten om de onderlinge samenwerking op elkaar af te stemmen. Het handboek maakt onderdeel uit van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid van OVER-gemeenten. Gehanteerde uitgangspunten opgenomen in het beleid zijn specifiek en prevaleren boven het procedurehandboek.

 

Daarnaast gaat OVER bij het Inkopen van Werken, Leveringen of Diensten uit van de volgende inkoopuitgangspunten:

 

1 Definities

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

Aanbesteden

Het in de markt zetten van een opdracht. Ondernemers kunnen daarop inschrijven door een offerte in te dienen (de inschrijving).

Aanbestedingsprocedure

Een procedure met behulp waarvan OVER probeert te komen tot gunning van een opdracht aan een Ondernemer door concurrentie in de markt op te roepen.

Contractant

De in de overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente.

Diensten

Overheidsopdracht voor diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

Gemeenten

De Gemeente Wormerland en de Gemeente Oostzaan.

Inkopen

(Rechts)handelingen van OVER gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een Ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

Leveringen

Overheidsopdracht voor leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

Offerte

Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag

Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van OVER-gemeenten voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europeseaanbestedingsrichtlijnen.

Ondernemer

Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.

Opdracht

Overheidsopdracht voor leveringen of diensten of werken zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Aanbestedingswet.

OVER

Samenwerkingsverband ‘OVER-gemeenten’ tussen Gemeente Wormerland en Gemeente Oostzaan.

RIJK

Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland.

Werken

Overheidsopdracht voor werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet.

2 Gemeentelijke doelstellingen

OVER wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de ambities uit de collegeakkoorden concretiseren en de volgende doelstellingen realiseren:

a Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed.

OVER leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van haar Inkoop- en aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt OVER efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de gemeentelijke middelen staan centraal. OVER houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor Ondernemers tot gemeentelijke opdrachten.

b Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn

Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkopen. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen OVER en de Contractant. OVER spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de Ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

c Het creëren van de meest maatschappelijke waarde voor de publieke middelen

Bij Inkopen kan OVER ook interne en andere gemeentelijke en maatschappelijke kosten betrekken in haar afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol.

d Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en daarmee bijdragen aan de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen van de Gemeenten.

OVER heeft een grote rol bij de aanpak van belangrijke maatschappelijke en sociale vraagstukken. OVER wil bij de Inkopen waar mogelijk een bijdrage leveren aan het oplossen daarvan.

e Een continue positieve bijdrage leveren aan het goed presteren van OVER.

Inkopen heeft een belangrijke invloed op het gehele prestatieniveau van OVER en draagt daar direct en voortdurend aan bij. De concrete doelstellingen van Inkopen zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de gemeentelijke doelstellingen.

f Administratieve lastenverlichting voor zowel OVER als voor Ondernemers.

Zowel OVER als Ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. OVER verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren. Concreet kan OVER hiertoe digitaal Inkopen (en aanbesteden). OVER maakt, waar mogelijk, gebruik van de Uniform Europees Aanbestedingsdocument.

3 Juridische uitgangspunten

3.1 Algemeen juridisch kader

Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door OVER restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving volgen uit:

Aanbestedingswet

De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 implementeert sinds 1 juli 2016 de Europese Richtlijnen 2014/24/EU en 2014/25/EU (‘Aanbestedingsrichtlijnen’), Concessierichtlijnen 2014/23/EU en Richtlijn 2007/66/EU (‘Rechtsbeschermingsrichtlijn’). Deze wet biedt één kader voor overheids- en concessieopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.

Europese wet- en regelgeving

Wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ en ‘Concessierichtlijn’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen en ‘Concessierichtlijn’ kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

Burgerlijk Wetboek

Het wettelijke kader voor overeenkomsten.

Gemeentewet

Het wettelijke kader voor gemeenten.

Gids Proportionaliteit

De (herziene) Gids Proportionaliteit 2016 is in zijn geheel het richtsnoer dat is aangewezen in het Aanbestedingsbesluit en geeft handvatten voor redelijke toepassing van het proportionaliteitsbeginsel.

Aanbestedingsreglement Werken

In het ARW 2016 zijn procedurevoorschriften opgenomen met betrekking tot de wijze waarop aanbestedingen voor Werken moeten verlopen.

 

3.2 Algemene beginselen bij Inkopen

a Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht

OVER kan bij haar Inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht nemen:

Gelijke behandeling

Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

Non-discriminatie

Er mag geen sprake zijn van directe of indirecte discriminatie van Ondernemers en werknemers uit andere lidstaten.

Transparantie

De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

Proportionaliteit (evenredigheid)

De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. OVER past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

Wederzijdse erkenning

Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van OVER.

 

b Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

OVER neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

 

3.3 Uniforme documenten

OVER streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. OVER past, mits passend, bij de betreffende Inkopen in ieder geval toe:

 

  • VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten. Bij Inkopen van Leveringen en Diensten dienen ‘VNG Model Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten’ van toepassing te worden verklaard (of een van onderstaande voorwaarden). Dit is belangrijk omdat er dan bij eventuele geschillen eenvoudiger beroep kan worden gedaan op herstel, schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.

  • Gemeentelijke inkoop bij Information Technology (GIBIT). Bij Inkoop van informatie-en communicatietechnologie (ICT) moet de GIBIT ICT-voorwaarden van toepassing worden verklaard. Deze voorwaarden zijn toegespitst op ICT en de markt is bij het opstellen ervan betrokken geweest.

  • De Nieuwe Regeling 2011 (DNR 2011). Rechtsverhouding opdrachtgever – architect, ingenieur en adviseur. Bij Inkoop van architect- en ingenieursdiensten moet de DNT 2011 van toepassing worden verklaard.

  • Aanbestedingsreglement Werken (ARW) en Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV). Bij Inkopen van Werken moet in de meeste gevallen het ARW en UAV van toepassing verklaard.

3.4 Mandaat en volmacht

Inkopen vinden plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van OVER. OVER wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

 

3.5 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het Dagelijkse Bestuur (DB) van OVER-gemeenten voorafgaand aan de beslissing om tot aanbesteding van een opdracht over te gaan. Daarnaast geldt dat dit ook alleen mogelijk is voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.

 

3.6 Klachtenregeling

Gestimuleerd wordt dat OVER en Ondernemers geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen. Om klachtenafhandeling bij aanbestedingen zo laagdrempelig, gemakkelijk en efficiënt mogelijk te laten verlopen, biedt OVER via Stichting RIJK de optie aan Ondernemers om hun klachten via klachten@stichtingrijk.nl in te dienen. Het betreft hier alleen aanbestedingen die door OVER zijn geïnitieerd en zijn begeleid door Stichting RIJK. Indien de aanbesteding rechtstreeks via OVER is verlopen, is het mogelijk om via antwoord@over-gemeenten.nl een klacht in te dienen.

4 Ethische en ideële uitgangspunten

4.1 Integriteit

a OVER-gemeenten stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.

OVER heeft hoog in het vaandel dat haar bestuurders en ambtenaren integer handelen. De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes. Zij handelen zakelijk en objectief, waar- door bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

 

b OVER-gemeenten contracteert enkel met integere Ondernemers.

OVER wil enkel zakendoen met integere Ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken.

Een toetsing van de integriteit van Ondernemers is bij Inkopen (en aanbestedingen) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’. OVER kan bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen.

 

4.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI)

a Bij Inkopen neemt OVER Maatschappelijk Verantwoord Inkopen in acht

Dit betekent dat OVER ook let op de effecten van de inkoop op het milieu, de ecologie (o.a. CO2 uitstoot, voetafdruk) en circulariteit (minder materiaalgebruik en sluitende kringlopen), maar ook sociale aspecten meeneemt bij Inkopen. Met een goed Inkoop- en aanbestedingsbeleid kunnen maatschappelijke doelen worden gerealiseerd (Inkopen met impact). OVER stimuleert daarom Maatschappelijk Verantwoord Inkopen te integreren bij Inkopen en aanbestedingen van Werken, Diensten en Leveringen.

 

OVER heeft ook als opdrachtgever en inkoper een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Daarnaast heeft OVER als opdrachtgever en inkoper invloed op Ondernemers om wenselijke maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Door vooruitstrevende eisen te stellen wil zij een duurzaam en circulair beleid door Ondernemers stimuleren. OVER vergroot de impact van duurzaam en circulair inkopen door haar opdrachtgeverschap en de inkooporganisatie intern goed op elkaar af te stemmen.

 

De basis voor duurzaam en circulair inkopen wordt gelegd in de voorbereiding, door vroegtijdig in de besluitvorming duurzame en sociale aspecten te betrekken en door middel van een marktanalyse de uitvoerbaarheid te toetsen. In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van duurzaamheid en circulariteit. Dit kan tot uitdrukking worden gebracht door het volgende:

  • Bij de product- en marktanalyse kan OVER inventariseren welke Werken, Leveringen of Diensten op het gebied van duurzaamheid en circulariteit op de markt worden aangeboden.

  • OVER stimuleert de dialoog met de markt om vóór (marktconsultatie) of tijdens de procedure te zoeken naar bestaande of nieuwe duurzame of circulaire-oplossingen.

  • In de aanbestedingsstukken (bijvoorbeeld in de minimumeisen of de selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst worden duurzaamheids- of circulaire criteria opgenomen.

  • OVER stimuleert het kijken naar de levensduurkosten, hernieuwbaarheid, beperkte CO2 uitstoot, minder materiaalgebruik (bij producten), maatschappelijk verantwoord ondernemen (bij diensten) en niet enkel de aanschafprijs.

  • OVER kan digitaal Inkopen (E-procurement, E-factureren etc.).

  • OVER monitort de aangeboden duurzaamheids- en circulaire-oplossingen en controleert of afspraken worden nagekomen.

  • OVER neemt de impact op het milieu en dierenwelzijn mee in haar inkopen. Per inkoop wordt nader bepaald hoe zwaar deze aspecten worden meegewogen.

b OVER wil dat Inkopen ook een social return opleveren.

Social return is het principe dat Ondernemers naast het uitvoeren van de reguliere opdracht iets terugdoen voor de Gemeenten, op maatschappelijk of sociaal vlak. OVER wil dat haar Inkopen ook een sociale opbrengst (return) opleveren voor de maatschappij.

 

Bij Inkopen en aanbestedingen kan worden gekozen voor sociale uitgangspunten en wordt nagedacht over de kansen die er zijn voor social return bij een specifieke Werk, Dienst en eventueel Levering. OVER kan social return inzetten voor:

  • Het bevorderen van de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

  • Het stimuleren van sociaal ondernemen.

  • Het bereiken van andere doelen in het sociaal domein, zoals armoedebestrijding, onderwijs en zorg.

Binnen de regio Zaanstreek-Waterland geldt één uniform social return beleid.

5 Economische uitgangspunten

5.1 Product- en marktanalyse

Inkopen vinden plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd.

 

OVER acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de Ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Door een product- en/of marktanalyse kan daarnaast worden geïnventariseerd welke duurzame en innovatieve oplossingen door de markt kunnen worden geboden. Een marktconsultatie met Ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse. OVER kan contact opnemen met MVO Nederland voor ondersteuning bij het zoeken naar duurzame oplossingen.

 

5.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie

a OVER acht een te grote afhankelijkheid van Ondernemers niet wenselijk.

OVER streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers (Contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. OVER moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkopen (waaronder de keuze van Ondernemer(s) en Contractant(en), maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.

 

b OVER-gemeenten kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.

Gedurende de contractperiode kan bij de Contractant afhankelijkheid ontstaan van OVER door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. OVER kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.

 

5.3 Lokale economie, MKB en sociale ondernemingen

a OVER heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt.

In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse Offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, kan rekening worden gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en OVER moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van Inkoop.

 

b OVER heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) en zelfstandigen (ZZP).

Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. OVER houdt echter bij haar Inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan OVER doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.

 

c OVER heeft oog voor sociale ondernemingen.

Bij Inkopen kan OVER opdrachten voorbehouden aan sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan kwetsbare doelgroepen. Door oog te hebben voor deze ondernemingen kan aan alle onderdelen van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen worden bijgedragen. Artikel 2.82 Aanbestedingswet biedt de mogelijkheid deelname aan aanbestedingsprocedures voor te behouden aan sociale werkplaatsen en sociale ondernemingen die de maatschappelijke en professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt als belangrijkste doel hebben.

 

d OVER heeft oog voor MVO/CSR beleid van de ondernemer.

Bij Inkopen geeft OVER de voorkeur aan ondernemers die zich bewust zijn van hun ecologische impact, en dit proberen te verminderen. Dit kan zich uiten in een eigen MVO of CSR1 beleid. Maar ook door bijvoorbeeld het verduurzamen van het gebouw (zonnepanelen, groendak) of het productieproces.

 

5.4 Innovatie

OVER kan haar Inkoop- en aanbestedingsbeleid aanwenden om innovatieve oplossingen te stimuleren voor maatschappelijke opgaven. OVER zal waar mogelijk ruimte laten om innovatieve oplossingen aan te bieden, bijvoorbeeld door een opdracht functioneel te beschrijven. Ook worden ondernemers opgeroepen hun creativiteit en innovatie aan te wenden voor deze uitdagingen. Hierbij kan gedacht worden aan de `right to challenge’ en Inkopen bij sociale ondernemingen.

 

5.5 Samenwerkingsverbanden

OVER hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij Inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten. Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op inkoopsamenwerking, milieuactiviteiten, werkvoorzieningsschappen, belastingen en sociale regelgeving.

 

5.6 Bepalen van de inkoopprocedure

OVER heeft de vrijheid om zelf zorg te dragen voor haar taken (zelfvoorziening) of deze taken uit te besteden aan de markt. Bij het uitbesteden van haar taken heeft OVER te maken met het Aanbesteden.

 

In de Europese aanbestedingsrichtlijnen zijn drempelwaarden (drempelbedragen) vastgelegd. Een overheidsopdracht die evenveel meer bedraagt dan het betreffende (Europese) drempelbedrag moet verplicht Europees aanbesteed worden. De Europese Commissie stelt elke twee jaar nieuwe drempelwaarden vast.

 

Het is van belang per Opdracht te bezien, welke Aanbestedingsprocedure het meest geschikt en proportioneel is. De gekozen Aanbestedingsprocedure wordt vervolgens objectief, transparant, niet-discriminerend, met gelijke erkenning, evenredig en zorgvuldig uitgevoerd.

 

OVER hanteert als uitgangspunt dat alle opdrachten met optimale marktwerking worden aanbesteed. Alle Inkopen en Aanbestedingen worden uitgevoerd conform wet- en regelgeving en bestaande jurisprudentie.

 

In de Aanbestedingswet wordt bij het bepalen van de inkoopprocedure een relatie gelegd met de Gids Proportionaliteit. OVER volgt de Gids Proportionaliteit bij de keuze van de meest passende Aanbestedingsprocedure.

 

Bij de afweging van de keuze wordt rekening gehouden met de aspecten zoals die zijn vastgelegd in de Gids Proportionaliteit. Dat zijn:

  • het type opdracht (Werk, Dienst of Levering);

  • omvang van de opdracht;

  • transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers;

  • aantal potentiële inschrijvers;

  • gewenst eindresultaat;

  • complexiteit van de opdracht;

  • type van de opdracht en het karakter van de markt.

Onderstaande figuren uit de Gids Proportionaliteit geven handvatten bij het afwegen van de keuze voor de Aanbestedingsprocedure. In beginsel hanteert OVER een Aanbestedingsprocedure in het groen of oranje gebied. Indien blijkt dat dit niet aansluit bij de aard van de opdracht, de marktsituatie, bedrijfsmatige- en/of maatschappelijke belangen én de totale (geraamde) opdrachtwaarde ligt onder de Europese drempelbedragen, dan kan OVER ervoor kiezen om een (enkel- of meervoudig) onderhandse Offerteaanvraag uit te voeren. In dit geval moet de keuze voor de procedure deugdelijk worden gemotiveerd en vastgelegd in een inkoopstrategie of uitgangspuntennota en onder de aandacht van de Concern Controller en de Contactpersoon Inkoop worden gebracht voordat de opdracht in de markt wordt geplaatst. Afwijkingen mogen nooit in strijd zijn met wet- en regelgeving.

 

 

Enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag (1 op 1)

OVER vraagt aan één Ondernemer een Offerte.

 

Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag (aanbesteding)

OVER vraagt ten minste aan drie Ondernemers en ten hoogste aan vijf Ondernemers een Offerte.

 

Nationaal openbaar aanbesteden

Onder de (Europese) drempelbedragen kan OVER nationaal aanbesteden.

Bij Nationale aanbestedingsprocedures worden alle Ondernemers naar aanleiding van een aankondiging op het nationaal aankondigingsplatform in de gelegenheid gesteld om in te schrijven op de aanbesteding.

 

Europees aanbesteden

Boven de (Europese) drempelbedragen zal OVER in beginsel Europees aanbesteden. OVER hanteert de gedragslijn dat wanneer de totale opdrachtwaarde het Europese drempelbedrag nadert veiligheidshalve Europees wordt aanbesteed.

Bij Europese aanbestedingsprocedures worden alle Ondernemers naar aanleiding van een aankondiging op het nationaal en Europees aankondigingsplatform in de gelegenheid gesteld om in te schrijven op de aanbesteding.

 

5.7 Vastlegging keuze aanbestedingsprocedure

Het opstellen van een inkoopstrategie of uitgangspuntennota is verplicht voor Inkopen met de opdrachtwaarde vanaf € 70.000,- voor Leveringen en Diensten en vanaf € 150.000,- voor Werken. Hieronder is het opstellen van een inkoopstrategie of uitgangspuntennota niet verplicht maar wel wenselijk.

 

5.8 Raming en financiële budget

Inkopen vinden plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de opdracht. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. OVER wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

 

5.9 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

OVER bevordert eerlijke mededinging. De betrokken Ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert OVER een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). OVER wenst geen Ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.

6 Organisatorische uitgangspunten

6.1 Inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject.

Stap

Fase inkoopproces

Toelichting

1

Voortraject

  • Bepalen van inkoopbehoefte

  • Bepalen van het aanbod (bijv. product- en marktanalyse)

  • Raming en bepalen van het financiële budget

  • Keuze Offerteaanvraag

2

Specificeren

  • Opstellen van eisen en wensen

  • Omschrijven van de opdracht

  • Opstellen Offerteaanvraag

3

Selecteren

  • Eventuele voorselectie geïnteresseerde Ondernemers

  • Bekendmaking opdracht via verzenden van de Offerteaanvraag, de website of TenderNed

  • Offertes evalueren

  • Nader onderhandelen (indien mogelijk op grond van de geldende wet- en regelgeving)

  • Gunning aan winnende Ondernemer

4

Contracteren

  • Tekenen (raam) overeenkomst met (winnende) Contractant

  • Registreren getekende overeenkomst

  • Informeren afgewezen Ondernemers

5

Bestellen

  • Uitvoeren van de opdracht

  • Eventueel met het doen van bestellingen

6

Bewaken

  • Bewaken termijnen

  • Controleren nakoming afgesproken prestaties, waaronder de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-afspraken.

  • Tijdige betaling facturen

7

Nazorg

  • Beheren van de overeenkomst, bijvoorbeeld prijsindexeringen of looptijd

  • Evalueren overeenkomst met Contractant

 

Bovengenoemde stappen staan nader uitgewerkt in het Procedurehandboek RIJK. In dit handboek wordt dieper ingegaan op bovengenoemde stappen.

 

6.2 Inkopen in de organisatie

De gemeenten hebben ervoor gekozen de kennis en ondersteuning op het gebied van inkoop te bundelen door deel te nemen aan de Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK).

RIJK voert een aantal strategische en tactische inkooptaken uit, bundelt kennis over inkoop en juridisch gerelateerde zaken, rapporteert over het inkoopbeleid en neemt deel aan diverse werkgroepen met betrekking tot inkoop. Daarnaast worden samen met andere gemeenten inkoopprojecten opgepakt om op deze wijze voordelen te behalen op het gebied van betere prijs, kwaliteit en kennis.

 

6.3 Verantwoordelijken

Inkopen worden concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. De mandaten zijn vastgesteld in de vigerende regeling mandaten. Voor een succesvolle toepassing van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid is betrokkenheid van de Concern Controller, de Contactpersoon Inkoop en de inkoper RIJK essentieel.


1

Maatschappelijk verantwoord ondernemen / Corporate Social Responsibility