Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Roermond

Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Roermond 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRoermond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Roermond 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2023nieuwe regeling

01-06-2023

gmb-2023-334762

31506-2023

Tekst van de regeling

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Roermond 2023

De raad van de gemeente Roermond,

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 april 2023;

 

gezien het advies van de commissie Bestuur en Middelen van 15 mei 2023;

 

besluit :

 

  • 1.

    Het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid gemeente Roermond 2023 vast te stellen met ingangsdatum 1 september 2023.

  • 2.

    Het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid gemeente Roermond van 1 augustus 2017 per 1 september 2023 in te trekken.

Inleiding

 

De gemeente Roermond (hierna te noemen de gemeente) spant zich continu in om de inkoop- en aanbestedingspraktijk verder te professionaliseren. De gemeente wil daarbij een deskundige partner zijn voor de partijen waar zij mee samenwerkt. Daarbij wil zij ruimte bieden voor alternatieve ideeën en initiatieven van inwoners en ondernemers. De gemeente streeft ernaar om een duurzame, energiezuinige en klimaat neutrale gemeente te worden.

 

Inkopen wordt concreet uitgevoerd door de ambtelijke organisatie. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Voor een succesvolle toepassing van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is betrokkenheid van in ieder geval portefeuillehouder, budgethouder en inkoopprofessional essentieel.

 

Dit inkoop- en aanbestedingsbeleid schetst de doelstellingen, uitgangspunten en kaders waarbinnen inkopen in de gemeente plaatsvindt. Dit beleid is gebaseerd op het VNG model inkoop- en aanbestedingsbeleid en is toegespitst op de Roermondse situatie. Met deze aanpassingen is de kern van het modelbeleid ongewijzigd gebleven. Voor de toekomst worden aanpassingen in het model in het oog gehouden.

 

De gemeente is continu bezig met het doorvoeren van verbeteringen in haar inkoopprocessen. De gemeentelijke doelstellingen zijn hierbij leidend. Dit inkoop- en aanbestedingsbeleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid en uitgangspunten van de gemeente. Voor de gemeente zijn dat onderstaande documenten of hun opvolgers:

 

  • -

    Het coalitieakkoord 2022 - 2026;

  • -

    Strategische Visie Roermond 2020;

  • -

    Duurzaamheidsvisie 2017;

  • -

    Economische Visie 2017;

  • -

    Uitvoeringsafspraken social return d.d. 8 november 2016

  • -

    Mandaat regeling;

  • -

    Budgethoudersregeling.

Definities

 

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

 

Contractant

De in de overeenkomst genoemde wederpartij van de G

gemeente.

Diensten

Diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

Gemeente

De gemeente Roermond, zetelend Markt 31 te Roermond, tevens ook opdrachtgever.

Inkopen

(Rechts)handelingen van de gemeente gericht op de verwerving van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een ondernemer betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

Leveringen

Leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012.

MKB

Een onderneming met minder dan 250 werknemers en een jaaromzet van minder dan € 50 miljoen of een balanstotaal van minder dan € 43 miljoen.

Offerte

Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offertaanvraag

Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de gemeente voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen.

Ondernemer

Een “aannemer”, een “leverancier”, of een “dienstverlener”.

Werken

Werken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet 2012 .

 

Gemeentelijke inkoopdoelstellingen

 

De Gemeente wil met het inkoop- en aanbestedingsbeleid de onderstaande doelstellingen realiseren:

 

a.

Rechtmatig en doelmatig inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed.

De gemeente handelt in overeenstemming met wet- en regelgeving en haar inkoop- en aanbestedingsbeleid. Daarnaast koopt de gemeente efficiënt en effectief in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten. Het beheersen van de gemeentelijke uitgaven staat centraal. De gemeente houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor MKB ondernemers tot gemeentelijke opdrachten.

b.

Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn.

Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met inkopen. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de contractant en in wederzijds respect tussen de gemeente en de contractant. De gemeente verstrekt alle inlichtingen aan de ondernemer die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

c.

Het creëren van de meeste maatschappelijke waarde voor de publieke middelen.

Bij inkopen kan de gemeente ook maatschappelijke kosten betrekken in haar afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol.

d.

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en daarmee bijdragen aan de realisatie van de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente.

De gemeente heeft een grote rol bij de aanpak van belangrijke maatschappelijke en sociale vraagstukken. De gemeente wil bij de inkopen waar mogelijk een bijdrage leveren aan het oplossen daarvan.

e.

Een continue positieve bijdrage leveren aan het goed presteren van de gemeente.

Inkopen draagt direct en voortdurend bij aan het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen.

f.

Administratieve lastenverlichting voor zowel de gemeente als voor ondernemers

Zowel de gemeente als ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. De gemeente verlicht deze lasten zoveel mogelijk door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren. Concreet kan de gemeente hiertoe digitaal inkopen (en aanbesteden). De gemeente maakt, waar mogelijk, gebruik van het Uniform Europees Aanbestedingsdocument.

 

Juridische uitgangspunten

 

Algemeen juridisch kader

De gemeente leeft de wet- en regelgeving na.

Uitzonderingen in (Europese) wet- en regelgeving zullen door de gemeente restrictief worden uitgelegd en toegepast. Dit om te borgen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving overeind blijft. De voor het inkoop- een aanbestedingsbeleid meest relevante wet- en regelgeving c.a. volgen uit:

 

Aanbestedingswet

De gewijzigde Aanbestedingswet 2012 implementeert sinds 1 juli 2016 de Europese Richtlijnen 2014/24/EU en 2014/25/EU (Aanbestedingsrichtlijnen”, Concessierichtlijnen 2014/23/EU en Richtlijn 2007/66/EU (‘Rechtsbeschermingsrichtlijn’). Deze wet biedt één kader voor overheids- en concessieopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen. 

Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

Geschreven en ongeschreven fundamentele rechtsstatelijke normen waaraan alle overheidshandelen moet voldoen.

Europese wet- en regelgeving

Wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ en ‘Concessierichtlijn’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen en ‘Concessierichtlijn’ kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

Burgerlijk Wetboek

Het wettelijke kader voor overeenkomsten.

Gemeentewet

Het wettelijke kader voor gemeenten.

Algemene wet bestuursrecht

Met daarin opgenomen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.

Gids Proportionaliteit

De geldende Gids Proportionaliteit is in zijn geheel het richtsnoer dat is aangewezen in het Aanbestedingsbesluit. Het geeft handvatten voor redelijke toepassing van het proportionaliteitsbeginsel.

Aanbestedingsreglement Werken

In het ARW 2016 zijn procedurevoorschriften opgenomen met betrekking tot de wijze waarop aanbestedingen voor Werken moeten verlopen.

 

Algemene beginselen bij inkopen

 

Algemene beginselen van het (Europese) aanbestedingsrecht

De gemeente neemt bij haar inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

 

Gelijke behandeling

Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

Non-discriminatie

Discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

Transparantie

De gevolgde procedure is navolgbaar en dus controleerbaar. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

Proportionaliteit (evenredigheid)

De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de opdracht. De gemeente past het beginsel van proportionaliteit toe bij haar aanbestedingen en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten.

Wederzijdse erkenning

Diensten en goederen van ondernemingen uit ander lidstaten van de Europese Unie worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de gemeente.

 

Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

De gemeente neemt bij haar inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

 

Uniforme documenten

De gemeente streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat. Uniformiteit in de uitvoering zorgt ervoor dat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. De gemeente past, mits passend, bij de betreffende inkopen in ieder geval toe:

  • Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten;

  • GIBIT (gemeentelijk inkoop bij IT Toolbox);

  • UAV (Uniforme administratieve voorwaarden);

  • Uniform Europees aanbestedingsdocument.

Mandaat en volmacht

Inkopen vindt plaats met inachtneming van de geldende mandaat regeling van de gemeente. De gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en vertegenwoordiging.

 

Klachtenregeling

De gemeente probeert geschillen met ondernemers in onderling overleg op te lossen. Hierdoor voorkomen we dat geschillen onnodig aan de rechter worden voorgelegd. In de offerteaanvraag neemt de gemeente op hoe een klacht kan worden ingediend en op welke wijze de gemeente de klacht vervolgens behandelt.

 

Gemeente maakt gebruik van het klachtenmeldpunt van Inkoopcentrum Zuid. Voor meer informatie zie http://www.inkoopcentrumzuid.nl/producten-en-diensten/klachtenregeling.

 

Ethische en ideële uitgangspunten

 

Integriteit

 

De gemeente stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop

Bestuurders en ambtenaren van de gemeente handelen integer. Zij houden zich aan de vastgestelde gedragscodes en handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

 

De gemeente contracteert enkel integere ondernemers

De gemeente wil enkel zaken doen met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij inkopen in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’. De gemeente kan bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen. Leidend hiervoor is het geldend gemeentelijk Bibob beleid.

 

Als gedurende de looptijd van de overeenkomst twijfels ontstaan met betrekking tot de integriteit van de opdrachtnemer wordt hier nader onderzoek naar verricht. Indien inderdaad blijkt dat sprake is van integriteitsschending wordt de overeenkomst voortijdig beëindigd.

 

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

Bij inkopen neemt de gemeente sociale, ecologische en economische aspecten in acht

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (‘MVI’) betekent dat de gemeente de effecten op mensen, planeet en economie (people, planet en profit) meeneemt bij inkopen. Met een goed inkoop- en aanbestedingsbeleid kunnen maatschappelijke doelen worden gerealiseerd. De gemeente stimuleert daarom dat sociale, ecologische en economische aspecten onderdeel uitmaken van haar inkopen.

 

De gemeente heeft ook als opdrachtgever en inkoper een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Daarnaast heeft de gemeente als opdrachtgever en inkoper invloed op ondernemers om wenselijke maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen. Door vooruitstrevende eisen te stellen wil zij een duurzaam beleid door ondernemers stimuleren. De gemeente vergroot de impact van MVI door haar opdrachtgeverschap en de inkooporganisatie intern goed op elkaar af te stemmen.

 

De basis voor MVI wordt gelegd in de voorbereiding door vroegtijdig in de besluitvorming duurzame en sociale aspecten te betrekken en door middel van een marktanalyse de uitvoerbaarheid te toetsen. In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van de balans tussen de sociale, ecologische en economische aspecten. Dit kan tot uitdrukking worden gebracht door het volgende:

  • de gemeente analyseert in welke productgroepen, welke maatschappelijke winsten te behalen vallen;

  • bij de product- en marktanalyse kan de gemeente inventariseren wat de markt op gebied van duurzaamheid bij de in te kopen Werken, Leveringen of Diensten biedt;

  • de gemeente promoot het in dialoog met de markt vóór (marktconsultatie) of tijdens de aanbestedingsprocedure (bijv. concurrentiegerichte dialoog) zoeken naar bestaande of nieuwe MVI-oplossingen;

  • in de aanbestedingsstukken (bijvoorbeeld in de minimumeisen of de selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst kunnen duurzaamheidscriteria worden opgenomen;

  • de gemeente stimuleert het kijken naar de levensduurkosten en niet enkel de aanschafprijs;

  • de gemeente kan digitaal inkopen (E-procurement, E-factureren etc.);

  • de gemeente monitort de aangeboden MVI-oplossingen en controleert of MVI-afspraken worden nagekomen.

De gemeente streeft ernaar dat inkopen ook een social return oplevert

Social return is het principe dat ondernemers naast het uitvoeren van de reguliere opdracht iets terugdoen voor de gemeente, op maatschappelijk of sociaal vlak. De gemeente wil dat haar inkopen ook een sociale opbrengst (social return) opleveren voor de maatschappij.

 

Bij inkopen wordt nagedacht over de kansen die er zijn voor social return bij een specifieke Werk, Dienst en eventueel Levering. De gemeente zet social return in voor:

  • Het bevorderen van de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

  • Het stimuleren van sociaal ondernemen.

  • Het bereiken van andere doelen in het sociaal domein, zoals armoedebestrijding, onderwijs en zorg.

De gemeente heeft hiervoor de regionale Uitvoeringsafspraken social return d.d. 8 november 2016 vastgesteld.

 

Inkopen draagt bij aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN

Door MVI draagt de gemeente bij aan het verwezenlijken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties. Doel 11 van de 17 Doelen gaat specifiek in op het realiseren van duurzame steden en gemeenschappen. Doel 12 (in het bijzonder doel 12.7) ziet op duurzame praktijken bij overheidsopdrachten. MVI draagt onder meer bij aan het zorgen voor duurzame energie (doel 7), het terugdringen van klimaatverandering (doel 13) en het bevorderen van fatsoenlijk werk en gelijk loon voor gelijk werk (doel 8).

 

Economische uitgangspunten

 

Product en marktanalyse

Inkopen vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht onevenredig is.

De gemeente vindt het belangrijk om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product- en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot:

  • inzicht in de relevante markt(vorm);

  • de ondernemers die op de betreffende markt opereren;

  • Hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt).

Door een product- en/of marktanalyse kan daarnaast worden geïnventariseerd welke duurzame en innovatieve oplossingen door de markt kunnen worden geboden. Een marktconsultatie met ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse. De gemeente kan contact opnemen met stichting MVO Nederland voor ondersteuning bij het zoeken naar duurzame oplossingen.

 

Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie

De gemeente acht een te grote afhankelijkheid van ondernemers niet wenselijk

De gemeente streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van ondernemers (contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. Dit geldt ook omgekeerd dat ondernemers voor hun bestaanszekerheid niet afhankelijk zijn van de gemeente.

De gemeente moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar inkopen en relatiebeheer.

 

Lokale economie, MKB en sociale ondernemingen

De gemeente heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van ondernemers leidt

In gevallen waar een enkelvoudig onderhandse offerteaanvraag en/of een meervoudig onderhandse offerteaanvraag wordt gevolgd, wordt rekening gehouden met de lokale economie en lokale ondernemers. Discriminatie van partijen moet daarbij worden voorkomen en de gemeente moet niet onnodig kansen laten liggen. ‘Lokaal inkopen’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van inkoop.

 

De gemeente heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) en zelfstandigen (ZZP)

Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. De gemeente houdt echter bij haar inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Dit kan de gemeente doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.

 

De gemeente heeft oog voor sociale ondernemingen.

Bij inkopen kan de gemeente opdrachten voorbehouden aan sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door oog te hebben voor deze ondernemingen kan aan alle onderdelen van MVI worden bijgedragen. Artikel 2.82 Aanbestedingswet biedt de mogelijkheid deelname aan aanbestedingsprocedures voor te behouden aan sociale werkplaatsen en sociale ondernemingen die de maatschappelijke en professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt als belangrijkste doel hebben.

 

Innovatie

De gemeente kan haar inkoop- en aanbestedingsbeleid aanwenden om innovatieve oplossingen te stimuleren voor maatschappelijke opgaven. De gemeente zal waar mogelijk ruimte laten om innovatieve oplossingen aan te bieden, bijvoorbeeld door een opdracht functioneel te beschrijven. Ook worden ondernemers opgeroepen hun creativiteit en innovatie aan te wenden voor deze uitdagingen. Hierbij kan gedacht worden aan de `right to challenge’ en inkopen bij sociale ondernemingen.

 

Samenwerkingsverbanden

De gemeente hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij inkopen. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten.

 

De gemeente is lid van de vereniging Inkoopcentrum Zuid. Daar waar dit mogelijkheden biedt voor de gemeente sluit zij aan bij de gezamenlijke aanbestedingen welke door Inkoopcentrum Zuid worden geïnitieerd en uitgevoerd.

 

Bepalen van de inkoopprocedure

De gemeente heeft de vrijheid om zelf zorg te dragen voor haar taken (zelfvoorziening) of deze taken uit te besteden aan de markt. De gemeente kiest een bepaalde inkoopprocedure aan de hand van een schriftelijke motivering welke is vastgelegd in een inkoopstrategie. Bij deze afweging maakt de gemeente gebruik van de aspecten met betrekking tot keuze aanbestedingsprocedure uit de Gids Proportionaliteit.

 

De inkoopstrategie worden voorafgaand aan de start van een inkooptraject schriftelijk goedgekeurd conform de geldende mandaatregeling. Voorafgaand aan deze goedkeuring wordt de inkoopstrategie met de portefeuillehouder besproken. Verder wordt het programma van eisen van iedere inkoop- en aanbesteding ter kennisgeving aan de portefeuillehouder aangeboden en worden alle gunningsbesluiten vooraf met de portefeuillehouder besproken.

 

De gemeente hanteert een drempel van € 10.000 voor Leveringen, Diensten en Werken waaronder geen inkoopstrategie wordt opgesteld. Het hanteren van deze drempel vermindert de administratieve lasten van de gemeente en ondernemers.

 

In onderstaande tabel is opgenomen wanneer een verkorte inkoopstrategie wordt opgesteld en wanneer een standaard inkoopstrategie.

 

 

Leveringen en Diensten

Werken

Schriftelijke motivering op basis van een verkorte inkoopstrategie

> € 10.000 - < € 40.000 (en alleen bij enkelvoudige procedure)

> € 10.000 - < € 150.000 (en alleen bij enkelvoudige procedure)

Schriftelijke motivering op basis van een inkoopstrategie

> € 40.000

> € 150.000

(Bedragen zijn exclusief btw)

 

Raming en financiële budget

Inkopen vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande raming van de opdracht. Deze raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. Op deze wijze kan door de budgethouder worden beoordeeld of de raming binnen het beschikbare financiële budget past. De gemeente wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

 

Eerlijke mededinging en commerciële belangen

De gemeente bevordert eerlijke mededinging. De betrokken ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert de gemeente een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking, ook op de lange termijn. De gemeente betrekt geen ondernemers in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.

 

Organisatorische uitgangspunten

 

Het inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject. Het onderstaande plaatje geeft het cyclische inkoopproces weer.

 

 

Stap

Fase inkoopproces

Toelichting

1

Voortraject

  • -

    Bepalen van inkoopbehoefte,

  • -

    Bepalen van het aanbod (bijvoorbeeld product- en marktanalyse),

  • -

    Raming en bepalen in te kopen product past binnen het beschikbare financiële budget,

  • -

    Keuze offerteaanvraag / procedure.

2

Specificeren

  • -

    Opstellen van eisen en wensen,

  • -

    Omschrijven van de opdracht en randvoorwaarden,

  • -

    Opstellen offerteaanvraag.

3

Selecteren

  • -

    Eventuele voorselectie geïnteresseerde ondernemers,

  • -

    Bekendmaking opdracht via verzenden van de offerteaanvraag, de website of TenderNed,

  • -

    Offertes beoordelen en evalueren,

  • -

    Nader onderhandelen (indien mogelijk op grond van de geldende wet- en regelgeving),

  • -

    Gunning aan de winnende ondernemer.

4

Contracteren

  • -

    Tekenen (raam)overeenkomst met contractant(en),

  • -

    Registreren getekende overeenkomst,

  • -

    Informeren afgewezen ondernemers.

5

Bestellen

  • -

    Uitvoeren van de opdracht,

  • -

    Eventueel met het doen van bestellingen.

6

Bewaken

  • -

    Bewaken termijn(en),

  • -

    Controleren nakoming afgesproken prestaties, waaronder de MVI-afspraken,

  • -

    Tijdige betaling facturen.

7

Nazorg

  • -

    Beheren van de overeenkomst bijvoorbeeld prijsindexeringen of looptijd,

  • -

    Evalueren overeenkomst met contractant.

 

Inkopen in de organisatie

 

Bij de gemeente worden de verantwoordelijkheden zo laag als mogelijk in de organisatie weggelegd. Concreet betekent dit voor inkoop dat voor enkelvoudige of standaard meervoudige onderhandse procedures de clusters zelf verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het inkoopproces. Hierbij worden de clusters door de inkoopprofessionals van de gemeente gefaciliteerd met duidelijke procesbeschrijvingen en actuele standaarddocumenten om de professionaliteit van het inkoopproces te borgen.

 

Bij openbare (Europese) aanbestedingen en inkopen waar sprake is van een bovengemiddeld hoog afbreukrisico of bijzondere complexiteit, worden multidisciplinaire teams samengesteld waaraan tenminste een materiedeskundige en een inkoopprofessional deelnemen. Binnen deze teams is de materiedeskundige eindverantwoordelijk voor de beantwoording van de “wat”-vraag. De inkoper is eindverantwoordelijk voor de “hoe” vraag ofwel het inkoop- en aanbestedingsproces. Deze laatste verantwoordelijkheid houdt ook in dat de inkoper de opsteller is van alle aanbestedingsdocumenten inclusief de inkoopstrategie en correspondentie. Deze verantwoordelijkheden omvatten de stappen van het inkoopproces binnen een dergelijke aanbesteding: specificeren, selecteren en contracteren.

 

Bij ieder inkoopproces, eenvoudig of complex, is het uitgangspunt steeds een zakelijke doch faire opstelling, waardoor we ons als gemeente profileren als een attractieve zakelijke partner voor ondernemers.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Roermond in zijn openbare vergadering van 1 juni 2023.

De griffier,

J. Vervuurt

De voorzitter,

O. Hoes