Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Subsidieregeling preventie jeugd 2023/2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling preventie jeugd 2023/2024
CiteertitelSubsidieregeling preventie jeugd 2023-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 december 2024.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Breda 2017

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-07-2023nieuwe regeling

11-07-2023

gmb-2023-334681

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling preventie jeugd 2023/2024

Bekendmaking

Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 11 juli 2023 de Subsidieregeling preventie jeugd 2023/2024 hebben vastgesteld.

 

Inwerkingtreding

De subsidieregeling wordt van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking.

 

Rechtsmiddelen

Tegen het besluit tot vaststelling van de subsidieregeling is geen bezwaar of beroep mogelijk.

 

Tekst subsidieregeling

Burgemeester en wethouders van Breda,

 

Gelet op artikel 1:3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Breda 2017;

 

besluiten vast te stellen de:

 

Subsidieregeling preventie jeugd 2023/2024

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

ASV: Algemene subsidieverordening Breda;

 

Awb: Algemene wet bestuursrecht;

 

Burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;

 

Innovatief: proces van vernieuwing via het uitvoeren van een activiteit die vernieuwend is vanwege de methodiek, of het inspelen op actuele maatschappelijke ontwikkelingen;

 

Jeugdigen: kinderen, jongeren en jongvolwassenen;

 

Jongeren: inwoners van Breda van 12 tot 23 jaar;

 

Jongvolwassenen: inwoners van Breda van 23 tot 27 jaar;

 

Kinderen: inwoners van Breda tot 12 jaar;

 

Kwetsbare positie: de positie van de jeugdige, ouder of opvoeder die wordt beïnvloed door problemen op één of meerdere leefgebieden waardoor de zelfredzaamheid wordt beperkt;

 

Maatschappelijke betrokkenheid: de zinvolle betrokkenheid van de jeugdige in de maatschappij waarin hij of zij leeft;

 

Nazorg: alle ondersteuning of begeleiding die geleverd wordt aan de jeugdige, ouder of opvoeder na afronding van een activiteit, training of traject;

 

(Jeugd)participatie: actief en naar vermogen meepraten, meedenken en meedoen van jeugdigen aan de samenleving, op buurt, wijk-, dorp- of stadsniveau;

 

(Jeugd)preventie: bijdragen aan een gezond, veilig en kansrijk opgroei – en opvoedklimaat voor jeugdigen door preventieve activiteiten en interventies en lichte ondersteuning, uitgaande van de veerkracht van de jeugdige en zijn omgeving;

 

Professional: iemand die beroepsmatig een beroep beoefent;

 

Project: een proces waarbij binnen een bepaalde tijd wordt toegewerkt naar een gesteld doel. Het is per definitie eenmalig en wordt gekenmerkt door een beperkt tijdsbestek, waarbinnen de gestelde doelen behaald dienen te worden;

 

Psycho-educatie: voorlichting en advies met betrekking tot psychische klachten, leer- of gedragsproblematiek;

 

Samenwerking: het richten van de inspanningen van twee of meer partijen op het bereiken van hetzelfde doel, waarbij de partijen interactief handelen, betrokkenheid ervaren en verantwoordelijkheidsgevoel dragen.

 

Talentontwikkeling: de ontwikkeling van sportieve, culturele, of sociale ;

 

Vaardigheidsontwikkeling: de ontwikkeling van competenties bij jeugdigen die nodig zijn voor zelfredzaamheid;

 

Vrijwilliger: iemand die niet tegen betaling en zonder daartoe verplicht te zijn werkzaamheden verricht;

 

Vroegsignalering: het zo snel mogelijk signaleren van opgroei- en opvoedproblemen, zodat hulp, zorg of ondersteuning zo beperkt mogelijk ingezet hoeft te worden;

 

Zelfredzaamheid: het vermogen om zelfstandig je leven te leiden en met tegenslagen om te kunnen gaan

Artikel 2: Doel

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is het versterken van jeugdigen in kwetsbare posities en hun ouders of opvoeders door middel van trainingen, ondersteuning en ontwikkelingsgerichte activiteiten gericht op participatie of preventie zodat alle jeugdigen in een stimulerende en kansrijke omgeving kunnen opgroeien.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is dat alle jeugdigen kunnen opgroeien tot zelfredzame volwassenen die naar vermogen kunnen meedoen aan de samenleving.

Artikel 3: Voor wie

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling kan worden aangevraagd door:

    • o

      maatschappelijke partners;

    • o

      vrijwilligersinstanties;

    • o

      bewonersinitiatieven,

  • mits deze partijen geen winstoogmerk hebben.

  • 2.

    Subsidie op grond van deze regeling kan alleen aangevraagd worden door een samenwerkingsverband van ten minste twee van voornoemde partijen waarvan één van de deelnemers penvoerder is voor burgemeester en wethouders.

Artikel 4. Voor wat

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die inspelen op de actuele vraagstukken van een buurt, wijk-, dorp- of stad binnen de gemeente Breda en:

    • a.

      bijdragen aan de talentontwikkeling en de maatschappelijke betrokkenheid van jeugdigen in kwetsbare posities;

    • b.

      jeugdigen in kwetsbare posities of hun ouders of opvoeders ondersteunen, met inzet van vrijwilligers, ter voorkoming van de escalatie van opgroeiproblematiek dan wel ter versterking van het opvoedklimaat;

    • c.

      bijdragen aan de veerkracht en het versterken van beschermende factoren van jeugdigen;

    • d.

      bestaan uit het verstrekken van informatie en advies in het kader van preventie aan jeugdigen of hun ouders of opvoeders bijdragen aan een sterk opvoed- en opgroeiklimaat.

  • 2.

    De activiteiten moeten plaatsvinden voor 31 januari 2025.

Artikel 6: De procedure

  • 1.

    Subsidie kan gedurende het kalenderjaar worden aangevraagd tot en met 31 december, voor activiteiten in dat kalenderjaar, tot en met januari van het daaropvolgende jaar.

  • 2.

    De subsidie wordt digitaal aangevraagd door middel van een volledig ingevuld en digitaal ondertekend aanvraagformulier.

  • 3.

    De aanvraag dient voorzien te zijn van de volgende bijlagen:

    • i.

      Plan van aanpak;

    • ii.

      Begroting;

    • iii.

      Toelichting op de wijze van evalueren.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders beslissen uiterlijk 13 weken na de indieningsdatum, mits de aanvraag volledig is én is voorzien van alle vereiste bijlagen zoals bedoeld in dit artikel.

  • 5.

    Subsidies tot en met € 10.000,- worden door burgemeester en wethouders direct vastgesteld en voor 100% uitbetaald.

  • 6.

    Voor subsidies vanaf € 10.000,- wordt bij subsidieverlening voor 95% bevoorschot. De overige 5% van de subsidie wordt uitbetaald als de vaststelling daar aanleiding toe geeft.

  • 7.

    De aanvraag tot vaststelling moet binnen 13 weken na afronding van de activiteiten zijn ingediend.

Artikel 7: Subsidiecriteria en beoordeling aanvragen

  • 1.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende criteria:

    • a.

      Subsidieaanvrager is gevestigd in de gemeente Breda of werkt samen met in de gemeente Breda gevestigde (maatschappelijke) organisatie(s);

    • b.

      De activiteiten vinden plaats in Breda; en

    • c.

      Het initiatief voldoet aan de criteria beschreven in artikel 4.

Artikel 8. Wijze van verdeling

  • 1.

    De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld en toegekend tot het subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Indien de aanvraag niet volledig is en de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.

  • 3.

    Om te beoordelen of de aanvraag voor subsidie in aanmerking komt wordt een aanvraag beoordeeld op basis van het beoordelingskader (bijlage 1 bij deze subsidieregeling) door middel van puntentoekenning op de navolgende onderdelen:

    • a.

      Maatschappelijk resultaat: Hoe draagt de activiteit bij aan maatschappelijke doelen? Wat heb je als de activiteit klaar is? Maximaal 40 punten.

    • b.

      Samenwerking: Draagt de activiteit bij aan het realiseren van een ambitie? Kan deze activiteit door slim samenwerken zo goed mogelijk, zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk uitgevoerd worden? In welke mate wordt samengewerkt met andere partners? Wat levert deze samenwerking op? Maximaal 40 punten.

    • c.

      Innovatie: Hoe innoverend is de activiteit? Anders gezegd: is het een nieuwe activiteit die nog verder doorontwikkeld wordt? Is er iets nieuws gecreëerd? Maximaal 30 punten.

    • d.

      Wijze van evalueren: Is er nagedacht over de manier waarop je de resultaten van de activiteit meet en in beeld brengt? Maakt het meten van tevredenheid van deelnemers en de samenwerkende partners onderdeel uit van het evaluatieplan? Maximaal 20 punten.

    • e.

      Vakmanschap: Wat is de toegevoegde waarde van de inzet van betaalde professionals? Anders gezegd: wat doen betaalde en opgeleide professionals beter of anders dan een willekeurige persoon? En waar kan iemand die er weinig kennis van heeft dat aan zien? Maximaal 15 punten.

    • f.

      Kostprijs: De prijs per bereikt lid uit de doelgroep. Hoe verhoudt de prijs zich tot andere aanvragen? Maximaal 10 punten.

    • g.

      Bereik: Welke doelgroep wil je met de activiteit bereiken? Hoe groot is de doelgroep? (aantal personen) Maximaal 5 punten.

    • f.

      Zelfredzaamheid: Wat kan een persoon zelf, al dan niet met steun van anderen uit zijn/haar omgeving? Maximaal 5 punten.

  • 4.

    De gevraagde subsidie wordt geweigerd indien minder dan 74 punten zijn behaald.

Artikel 9: Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 6:1 en 6:2 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a.

    de subsidieontvanger monitort de effectiviteit van de activiteit en meet de ervaring van de jeugdigen, ouders of opvoeders na afloop van de activiteit en deelt de resultaten hiervan met de gemeente;

  • b.

    de subsidieontvanger identificeert de werkzame elementen van de activiteiten die (mogelijk) toepasbaar zijn voor meer jeugdigen, ouders of opvoeders en deelt de resultaten hiervan met de gemeente;

  • c.

    de vrijwilligers, die jeugdigen of ouders in kwetsbare posities begeleiden, beschikken over een verklaring omtrent gedrag (VOG);

  • d.

    de activiteit wordt uitgevoerd door medewerkers die beschikken over de benodigde kwalificaties om jeugdigen, ouders of opvoeders in kwetsbare posities te ondersteunen.

Artikel 10: Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van activiteiten als bedoeld in artikel 4 lid 1 van deze regeling.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen kosten:

    • a.

      voor vrijwilligersvergoedingen, met uitzondering van kosten voor de waardering van vrijwilligers die meer bedragen dan € 15,-- per vrijwilliger tot een maximum van € 150,-- per aanvraag;

    • b.

      voor vergelijkbare activiteiten die eerder door burgemeester en wethouders zijn gesubsidieerd of zijn ingekocht.

Artikel 11: Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond op grond van deze regeling is € 100.000,- voor 2023 en € 150.000,- voor 2024.

  • 2.

    De subsidie bedraagt per aanvraag maximaal € 20.000,-.

Artikel 12: Algemene subsidieverordening Breda 2017

De Algemene subsidieverordening Breda 2017 is van toepassing voor zover daarvan in deze regeling niet uitdrukkelijk is afgeweken.

Artikel 13: Hardheidsclausule

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen, in bijzondere gevallen, een of meerdere artikelen van deze subsidieregeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger, leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • 2.

    Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd opgenomen in het besluit.

Artikel 14: Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als “Subsidieregeling preventie jeugd 2023-2024”.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 3.

    De regeling vervalt van rechtswege op 31 december 2024.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Breda in de vergadering van 11 juli 2023

, burgemeester

, gemeentesecretaris

Bijlage 1: Beoordelingskader subsidieaanvragen preventie jeugd

 

Criterium

Score

Maatschappelijk resultaat

Hoe draagt de activiteit bij aan maatschappelijke doelen? Wat heb je als de activiteit klaar is?

 

Scoremogelijkheden:

 

40 punten

Op basis van de omschrijving van de activiteit is het duidelijk wat de inwoner van deze activiteit mag verwachten en wat het beoogde resultaat hiervan is. Het is (eventueel op basis van onderzochte effectiviteit) zeer aannemelijk dat de activiteit bijdraagt aan het realiseren van maatschappelijke doelen.

30 punten

Op basis van de omschrijving van de activiteit is het duidelijk wat de inwoner van deze activiteit mag verwachten en wat het beoogde resultaat hiervan is. Het is (eventueel op basis van onderzochte effectiviteit) aannemelijk dat de activiteit bijdraagt aan het realiseren van maatschappelijke doelen.

15 punten

Op basis van de omschrijving van de activiteit is het niet geheel duidelijk wat de inwoner van deze activiteit mag verwachten en wat het beoogde resultaat hiervan is. Het lijkt desondanks aannemelijk dat de activiteit bijdraagt aan het realiseren van maatschappelijke doelen.

0 punten

Op basis van de omschrijving van de activiteit is het niet duidelijk wat de inwoner van deze activiteit mag verwachten en wat het beoogde resultaat hiervan is. Daardoor kan ook niet beoordeeld worden of en hoe de activiteit bijdraagt aan het realiseren van maatschappelijke doelen.

 

Criterium

Score

Samenwerking

Draagt de activiteit bij aan het realiseren van een ambitie? Kan deze activiteit door slim samenwerken zo goed mogelijk, zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk uitgevoerd worden? In welke mate wordt samengewerkt met andere partners? Wat levert deze samenwerking op?

 

Scoremogelijkheden:

 

40 punten

Aanvrager werkt slim samen met andere maatschappelijke partners. Hij maakt aannemelijk dat de activiteit juist door samenwerking zo goed mogelijk, zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk uitgevoerd kan worden.

30 punten

Aanvrager werkt met verschillende partners samen. Duidelijk is waar deze samenwerking uit bestaat en wat de waarde daarvan is voor een deelnemer aan de activiteit.

20 punten

Aanvrager werkt bij uitvoering van de activiteit beperkt samen met anderen. Of uit de omschrijving blijkt wel dat wordt samengewerkt, maar wordt niet aangegeven hoe precies.

10 punten

Aanvrager omschrijft niet of nauwelijks hoe invulling wordt gegeven aan samenwerking

0 punten

Er is geen samenwerking met andere maatschappelijke partners

 

Criterium

Score

Innovatie

Hoe innoverend is de activiteit? Anders gezegd: is het een nieuwe activiteit die nog verder doorontwikkeld kan worden? Is er iets nieuws gecreëerd?

 

Scoremogelijkheden:

 

30 punten

Op basis van de omschrijving van de activiteit is het duidelijk dat deze activiteit innoverend is, dat wil zeggen echt iets nieuws betreft.

20 punten

Op basis van de omschrijving van de activiteit is het duidelijk dat er vernieuwende elementen in zitten.

10 punten

Er zijn weinig vernieuwende elementen in de activiteit

0 punten

De activiteit is niet innoverend, er zitten geen nieuwe elementen in.

 

Criterium

Score

Wijze van evalueren

Is er nagedacht over de manier waarop je de resultaten van de activiteit meet en in beeld brengt? Maakt het meten van tevredenheid van deelnemers en de samenwerkende partners onderdeel uit van het evaluatieplan?

 

Scoremogelijkheden:

 

20 punten

Duidelijk omschreven hoe de aanvrager de evaluatie uit gaat voeren inclusief het meten van de tevredenheid

15 punten

Op hoofdlijnen duidelijk hoe de aanvrager de evaluatie uit gaat voeren inclusief het meten van de tevredenheid

10 punten

Niet duidelijk hoe de aanvrager de evaluatie uit gaat voeren

0 punten

Er staat niet beschreven hoe de aanvrager de evaluatie uit gaat voeren

 

Criterium

Score

Vakmanschap

Wat is de toegevoegde waarde van de inzet van betaalde professionals? Anders gezegd: wat doen betaalde en opgeleide professionals beter of anders dan een willekeurige persoon? En waar kan iemand die er weinig kennis van heeft dat aan zien?

 

Scoremogelijkheden:

 

15 punten

Er wordt een bewuste keuze gemaakt rondom professionele inzet. Uit de omschrijving van de activiteit blijkt in welke situaties sprake is van professionele inzet en wordt uitgelegd en aannemelijk gemaakt wat de meerwaarde hiervan is.

In geval sprake is van (uitsluitend) vrijwillige of niet professionele inzet, wordt aannemelijk gemaakt dat dit passend is voor kwalitatief goede uitvoering van de activiteit.

10 punten

Aanvrager omschrijft in welke situaties sprake is van professionele inzet en geeft globaal aan wat de meerwaarde hiervan is.

In geval sprake is van (uitsluitend) vrijwillige of niet professionele inzet, wordt aannemelijk gemaakt dat dit passend is voor kwalitatief goede uitvoering van de activiteit.

5 punten

Aanvrager omschrijft slechts globaal de wijze waarop professionele dan wel vrijwillige inzet wordt ondersteund bij uitvoering van de activiteit. Op basis hiervan kan enig zicht verkregen worden over de kwaliteit.

0 punten

Aanvrager omschrijft niet of nauwelijks hoe invulling wordt gegeven aan vakmanschap.

 

Criterium

Score

Kostprijs

De prijs per bereikt lid uit de doelgroep. Hoe verhoudt de prijs zich tot andere aanvragen?

 

Scoremogelijkheden:

 

10 punten

Prijs per bereikt lid uit de doelgroep is beschreven en onderbouwd. De prijs ligt in lijn met andere aanvragen

6 punten

Prijs per bereikt lid uit de doelgroep is beschreven en onderbouwd. De prijs is duurder dan andere aanvragen

3 punten

Prijs per bereikt lid uit de doelgroep is beschreven.

0 punten

Er is geen prijs per bereikt lid uit de doelgroep beschreven.

 

Criterium

Score

Bereik

Welke doelgroep wil je met de activiteit bereiken? Hoe groot is de doelgroep? (aantal personen)

 

Scoremogelijkheden:

 

5 punten

Uit de omschrijving van de activiteit blijkt duidelijk welke doelgroep er bereikt wordt en hoeveel personen er bereikt worden. Op basis van de door aanvrager beschreven aanpak is het aannemelijk dat dit bereik ook realistisch is.

3 punten

Uit de omschrijving van de activiteit blijkt duidelijk welke doelgroep er bereikt wordt en hoeveel personen er bereikt worden. Het bereik beslaat een beperkt deel van de doelgroep.

1,5 punten

De aanvrager beschrijft globaal wat de doelgroep voor de activiteiten is. In de omschrijving wordt onvoldoende concreet aangegeven hoeveel personen uit de doelgroep bereikt worden.

0 punten

De omschrijving van de activiteit bevat geen doelgroepomschrijving en/of er wordt niet aangegeven hoeveel mensen uit de doelgroep bereikt worden.

 

Criterium

Score

Zelfredzaamheid

Wat kan een persoon zelf, al dan niet met steun van anderen uit zijn/haar omgeving?

 

Scoremogelijkheden:

 

5 punten

De activiteit is gericht op het zetten van stappen richting meer zelfredzaamheid van de deelnemer(s). De activiteit gaat uit van en is gericht op wat de deelnemer(s) zelf of met hulp van anderen uit zijn/haar omgeving kan. Uit de omschrijving blijkt duidelijk op welke manier dit gebeurt en wat het resultaat hiervan is.

3 punten

De activiteit is gericht het zetten van stappen richting meer zelfredzaamheid van de deelnemer(s). De activiteit gaat uit van en is gericht op wat de deelnemer(s) zelf of met hulp van anderen uit zijn/haar omgeving kan. Uit de omschrijving blijkt globaal op welke manier dit gebeurt en wat het resultaat hiervan is.

1,5 punten

De activiteit is gericht op het zetten van stappen richting meer zelfredzaamheid van de deelnemer(s). Uit de omschrijving blijkt niet op welke manier dit gebeurt en wat het resultaat hiervan is.

0 punten

De activiteit is niet of nauwelijks gericht op het zetten van stappen richting meer zelfredzaamheid van de deelnemer(s).