Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Renkum

Verordening op de rekenkamer gemeente Renkum 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRenkum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamer gemeente Renkum 2023
CiteertitelVerordening op de rekenkamer gemeente Renkum 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-07-2023Nieuwe regeling

28-06-2023

gmb-2023-334014

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamer gemeente Renkum 2023

De raad van de gemeente Renkum;

 

gelezen het voorstel van de griffie van 24 mei 2023,

 

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, in het bijzonder artikelen 81 en 149,

 

gezien het advies van de raadscommissie van 20 juni 2023,

 

besluit vast te stellen de navolgende Verordening op de rekenkamer van de gemeente Renkum 2023.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    Rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Renkum;

  • c.

    Voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer;

  • d.

    Rekeningcommissie: de rekeningcommissie van de gemeente Renkum;

  • e.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renkum;

  • f.

    Gemeenschappelijke regeling: regeling op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie externe leden

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt drie externe leden, onder wie de voorzitter, van de rekenkamer voor een periode van een jaar met de mogelijkheid van herbenoeming voor bepaalde tijd van ten hoogste 5 jaar.

  • 2.

    Een lid van de rekenkamer kan voor een tweede maal worden herbenoemd voor een periode van maximaal 6 jaar;

  • 3.

    In geval van beëindiging van het lidmaatschap van de rekenkamer vormt de resterende rekenkamer samen met de ambtelijk secretaris van de rekenkamer de sollicitatiecommissie. De sollicitatiecommissie draagt er zorg voor dat de vacature zo spoedig mogelijk wordt vervuld op basis van een raadsbesluit ter voorziening in de vacature(s). In het voorstel aan de raad staat het aantal namen van mogelijke externe leden vermeld, gelijk aan het aantal vacatures voor externe leden in de rekenkamer.

  • 4.

    In geval van beëindiging van het lidmaatschap van de voorzitter zal de in artikel 3.3 beschreven sollicitatiecommissie worden uitgebreid met twee leden van de raad waaronder de voorzitter van de rekeningcommissie.

Artikel 4 De voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de ambtelijk secretaris van de rekenkamer.

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; of

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer, zoals bepaald in artikel 81f van de Gemeentewet; of

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel wanneer bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft; of

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 3.

    Een lid van de rekenkamer kan door de raad worden ontslagen:

    • a.

      wanneer dit lid door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is om de functie te vervullen;

    • b.

      indien het lid handelt in strijd met het bepaalde in artikel 7.

Artikel 7 Openbaarmaking nevenfuncties

Ten aanzien van de leden is artikel 12 Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden en van reiskosten van de leden van de rekenkamer

  • 1.

    De leden en de voorzitter van de rekenkamer ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer. Deze vergoeding bedraagt € 188 per vergadering en wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor raadsleden.

  • 2.

    De leden en de voorzitter van de rekenkamer hebben tevens recht op een vergoeding per uur van € 95 voor:

    • het bijwonen van andere vergaderingen en bijeenkomsten dan die van de rekenkamer, mits deelname daaraan tevoren door de rekenkamer is geaccordeerd; en

  • 3.

    Het schrijven van onderzoeksopzetten en onderzoeksrapportages, voor het doen van feitelijk onderzoek en voor begeleiding van externe onderzoekers, een en ander binnen de door de rekenkamer tevoren vastgestelde onderzoeksopzet met bijbehorende begroting.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer hebben recht op een vergoeding van de reiskosten voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer.

    De leden van de rekenkamer hebben recht op een vergoeding van de reiskosten voor het bijwonen van andere vergaderingen en bijeenkomsten dan die van de rekenkamer, mits deelname daaraan tevoren door de rekenkamer is geaccordeerd.

    Voor de vergoeding wordt aangesloten bij de Vervoers- en verplaatsingsregeling voor medewerkers van de gemeente.

  • 5.

    De in het eerste en tweede lid genoemde vergoedingen worden uitbetaald op basis van maandelijkse declaraties.

  • 6.

    Bovengenoemde vergoedingen komen ten laste van het budget van de rekenkamer.

Artikel 9 Ambtelijk secretariaat

  • 1.

    De raad benoemt een ambtelijk secretaris in overleg met de rekenkamer.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris verricht niet tevens werkzaamheden voor een ander orgaan van de gemeente Renkum dan de gemeenteraad of commissies van de raad ex artikel 82 of 84 Gemeentewet.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 4.

    De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

  • 5.

    De ambtelijk secretaris is intermediair tussen de rekenkamer en de ambtelijke organisatie, draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers en stelt de concept onderzoeksprogramma’s en concept jaarverslagen op.

Artikel 9a Rekeningcommissie

De leden van de rekeningcommissie dienen als eerste aanspreekpunt namens de raad voor de rekenkamer. Zij zullen zo goed mogelijk namens de raad de rekenkamer voorzien van meningen en standpunten.

Jaarlijks vindt in elk geval overleg plaats voorafgaand aan het bepaalde in artikel 12, eerste lid, van de verordening en over mogelijke toekomstige onderzoeksonderwerpen.

Artikel 10 Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Onderdeel daarvan dient een protocol over de wijze van inrichting van haar onderzoek en over de wijze van communicatie met de raad te zijn.

De rekenkamer zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad en naar het college.

Artikel 11 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt met inachtneming van het in artikel 10 gestelde de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, motiveert zij die keuze.

Artikel 12 Bevoegdheden en bereik van onderzoeken

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd, zowel schriftelijk als mondeling, alle relevante informatie te verzamelen die zij in het belang van het onderzoek noodzakelijk en wenselijk acht. De rekenkamer kan de ambtelijk secretaris, onderzoekers en deskundigen die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan, machtigen tot het inwinnen van deze inlichtingen en het verzamelen van deze informatie. De leden van het gemeentebestuur en degenen die in opdracht van de gemeente werkzaamheden verrichten zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn juist en volledig te verstrekken.

  • 2.

    Het werkterrein van de rekenkamer strekt zich uit over alle gemeentelijke instellingen en organisatieonderdelen inclusief gemeenschappelijke regelingen, privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden en private organisaties met inkooprelaties.

  • 3.

    De rekenkamer stelt de ambtelijke organisatie van de gemeente in de gelegenheid om, binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, het concept-onderzoeksrapport te controleren op feitelijke onjuistheden en haar bevindingen aan de rekenkamer kenbaar te maken.

Artikel 13 Rapportage en jaarverslag

  • 1.

    De rekenkamer legt haar bevindingen en haar oordeel vast in openbare rapporten. Op grond van de belangen, genoemd in artikel 10 van de Wet open overheid (Woo) kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 2.

    Alvorens een rapport openbaar te maken kan de rekenkamer het voor een eerste reactie voorleggen aan het college. Het college dient zijn eventuele reactie binnen 15 werkdagen schriftelijk mee te delen aan de rekenkamer. De rekenkamer voegt de eventuele reactie van het college met haar eventuele wederreactie als bijlage toe aan het rapport.

  • 3.

    Na vaststelling door de rekenkamer wordt het onderzoeksrapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en de betrokkenen, aan de raad aangeboden.

  • 4.

    De rekenkamer stelt elk jaar voor 1 april een openbaar verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

  • 5.

    De raad bespreekt de rapporten en jaarverslagen van de rekenkamer binnen een redelijke termijn, doch uiterlijk binnen 4 maanden na openbaarmaking. De raad nodigt de rekenkamer uit bij de bespreking aanwezig te zijn.

Artikel 14 Vergaderingen

  • 1.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid.

  • 2.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 3.

    De rekenkamer beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken beslist de stem van de voorzitter. Voor de definitieve vaststelling van onderzoeksrapporten en jaarverslagen van de rekenkamer is steeds de stem van de meerderheid van het aantal zitting hebbende leden vereist.

Artikel 15 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting door de raad beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden;

    • b.

      de ambtelijk secretaris en de plaatsvervangend ambtelijk secretaris;

    • c.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening op de rekenkamercommissie van de gemeente Renkum van 2010 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op moment van publicatie op www.overheid.nl;

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de rekenkamer gemeente Renkum 2023”.

 

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van: 28 juni 2023.

De raadsgriffier,

Dr. J. (Juul) Cornips

De voorzitter,

A.M.J. (Agnes) Schaap