Organisatie | Deventer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Deventer |
Citeertitel | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Deventer |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het oude reglement.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-07-2023 | nieuwe regeling | 19-07-2023 | 162275-2023 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties
Artikel 8 Benoemingsprocedure wethouders
De burgemeester geeft opdracht aan een onafhankelijk bureau een onderzoek uit te voeren gericht op de vraag of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn persoon verbonden omstandigheden dan wel financiële of zakelijke belangen.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Als er geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de raadsvoorzitter mee welke naam deze fractie in de raad zal voeren.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen en verslaglegging
Artikel 10 Vergaderfrequentie, tijdstip en duur van de vergaderingen
De besluitvormende raadsvergadering vindt, in de regel en onverminderd het gestelde in artikel 17 Gemeentewet, eens in de twee weken plaats. De agendacommissie geeft daarbij het onderscheid aan tussen een raadsvergadering en een hamerraad. Op de raadsvergadering die aangeduid wordt als hamerraad zijn de artikelen 50 en 51 niet van toepassing.
Spoedeisende gevallen daargelaten, kunnen raadsleden en de raadsvoorzitter wijzigingsvoorstellen op de agenda van de raadstafel en raadsvergadering schriftelijk via de griffie indienen bij de agendacommissie, uiterlijk maandagochtend 10.00 uur voorafgaand aan de betreffende vergadering. De agendacommissie beslist uiterlijk op diezelfde dag om 18.00 uur over het ingediende verzoek. Van wijzigingen op de agenda wordt zo spoedig mogelijk openbare kennisgeving gedaan.
Artikel 14 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, zijn gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep bij de griffie voor eenieder ter inzage en worden gepubliceerd op de website. De raadsvoorzitter maakt van de te inzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 15 van dit reglement. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd dan wel ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en de opvolgers en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 15 Openbare kennisgeving
De raadsvergadering, de raadstafel en het forum worden door aankondiging in één of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen en/of in het gemeentelijk informatieblad of op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op website of sociale media van de gemeente ter openbare kennis gebracht.
De leden van de raad, de raadsvoorzitter, het college en de griffier hebben het recht binnen drie dagen na publicatie van de besluitenlijst een voorstel tot wijziging ervan bij de griffier in te dienen, als de besluitenlijst naar hun oordeel onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is.
met betrekking tot de raadsvergadering: de namen van de voorzitter, de griffier, de gemeentesecretaris, de wethouders en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede de namen van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord gevoerd hebben;
met betrekking tot de raadstafel: de namen van de tafelvoorzitter, de tafeldeelnemers, de op grond van artikel 3 vierde lid aangewezen griffier van de raadstafel en de insprekers.
Binnen twee weken na het beschikbaar stellen van de lijst van ingekomen stukken kan een raadslid via de griffier aan de agendacommissie gemotiveerd een andere wijze van afdoening van een stuk voorstellen.
De agendacommissie beslist over dit voorstel en maakt, indien besloten wordt tot een andere wijze van afdoening, dit kenbaar aan de raadsleden.
Paragraaf 2 Orde van de Raadsvergadering
Artikel 19 Presentielijst Raadsvergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst.
Artikel 24 Inspreken bij de raadsvergadering
Niet ingesproken kan worden op onderwerpen waarbij tijdens de raadstafels al een mogelijkheid is geweest om in te spreken, tenzij deze mogelijkheid aantoonbaar niet kon worden benut, aantoonbaar sprake is van veranderende omstandigheden die van invloed zijn op het onderwerp of de behandeling van het onderwerp in de raadstafel meer dan 3 maanden daarvoor heeft plaatsgevonden.
Artikel 25 Handhaving orde en schorsing
Als een spreker, zich bedient van beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de raadsvoorzitter tot de orde geroepen. Als de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de raadsvoorzitter hem gedurende die vergadering, het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de raadsvoorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is. Degene die de schorsing heeft gevraagd, heeft als eerste het woord.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen in de raadsvergadering
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming
Ieder lid wordt geacht te stemmen. Leden van de raad onthouden zich van stemming als zij een beroep moeten doen op artikel 28 lid 1 Gemeentewet. Een raadslid meldt voorafgaand aan de vergadering aan de voorzitter of dit het geval is en zal tijdens de behandeling van dit onderwerp en de stemming de vergadering verlaten. Stemonthouding wordt in de besluitenlijst vastgelegd.
Artikel 32 Stemming over amendementen en moties
Indien twee of meer amendementen of subamendementen op een aanhangig voorstel zijn ingediend, bepaalt de raadsvoorzitter de volgorde waarin hierover zal worden gestemd. Daarbij geldt, dat het voor het voorliggende raadsvoorstel meest verstrekkende amendement of subamendement het eerst in stemming wordt gebracht.
Artikel 33 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen eenduidend stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:
In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad, op voorstel van de raadsvoorzitter.
Artikel 34 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Artikel 35 Beslissing door het lot
Wanneer het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing moet plaatshebben, door de raadsvoorzitter op afzonderlijke, geheel gelijke, briefjes geschreven.
Deze briefjes worden, nadat zij door het stembureau zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal gedeponeerd en omgeschud.
Vervolgens neemt de raadsvoorzitter een van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje voorkomt, is gekozen.
Paragraaf 4 Orde van de raadstafel en het forum
Artikel 37 Vaststellen bespreekvoorstel
Spoedeisende gevallen daargelaten, dienen wijzigingsvoorstellen op het bespreekvoorstel schriftelijk via de griffie te worden ingediend bij de agendacommissie, uiterlijk maandagochtend 10.00 uur voorafgaand aan de betreffende raadstafel. De agendacommissie beslist uiterlijk diezelfde dag om 18.00 uur over ingediend verzoek. Een eventuele wijziging wordt uiterlijk 48 uur tevoren op website gepubliceerd.
Artikel 40 Tafeldeelnemers en opvolgers
Een raadsfractie kan als tafeldeelnemer namens de betreffende fractie een opvolger voordragen voor benoeming door de raad. Deze opvolger stond tijdens de laatste verkiezingen van de raad op de kandidatenlijst van de fractie. De opvolger legt bij de benoeming de eed of verklaring en belofte af in de Raadsvergadering. De termijn van een raadsopvolger eindigt van rechtswege bij het einde van een raadsperiode of zoveel eerder als de fractie of de raadsopvolger zelf besluit de werkzaamheden als raadsopvolger te beëindigen
Artikel 44 Orde van de raadstafel
De artikelen 23, 25 en 26 van dit reglement zijn van overeenkomstige toepassing op de orde van de Raadstafel.
Eens per maand wordt, op de woensdag van de raadsvergadering, een forum gehouden. Doel van het forum is ontmoeting tussen raad en samenleving en/of ontmoeting tussen raad en college.
Iedere inwoner, organisatie, bedrijf of vereniging in de gemeente Deventer, raadsleden, raadsopvolgers en leden van het college kunnen een verzoek indienen om in te spreken, een presentatie te houden of anderszins een onderwerp te agenderen in het forum, mits aangemeld acht dagen voor de datum van het forum en de agenda dit toestaat.
Behandeling van het onderwerp is in beginsel vormvrij, tenzij de voorzitter anders besluit.
Artikel 46 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen drie weken, nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Het lid van de raad dat vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp uiterlijk om 10.00 uur op de dag voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering via de griffier bij de voorzitter.
De voorzitter brengt de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de andere leden van de raad, het college en de burgemeester.
Ieder lid van de raad kan amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie in de raadsvergadering wordt, behoudens in naar het oordeel van de raadsvoorzitter spoedeisende gevallen, ten minste om 10.00 uur op de dag voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering schriftelijk bij de raadsvoorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd als ook de te stellen vragen.
De raadsvoorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad, het college en de burgemeester. Na opening van de eerstvolgende raadsvergadering wordt het verzoek in stemming gebracht. Bij toestemming van de raad wordt de interpellatie onmiddellijk na de stemming gehouden.
Artikel 57 Ambtelijke bijstand
Een raadslid dat niet tevreden is over de door een ambtenaar aan hem verleende bijstand kan hierover in overleg treden met de gemeentesecretaris. Als dit overleg niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing kan het raadslid de zaak aan de burgemeester voorleggen. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 58 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de agendacommissie vaststelt.
Artikel 59 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de agendacommissie vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 60 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht voor het sluiten van de vergadering verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Als een raadslid bespreking wenst van dit verslag kan de raadsvoorzitter verwijzen naar de agendacommissie ten behoeve van agendering in de raadstafel.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 48, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten raadsvergadering of raadstafel zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten raadsvergadering of raadstafel beslissen de raad respectievelijk tafeldeelnemers overeenkomstig artikel 87 van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad en de tafeldeelnemers kunnen besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 64 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 89 lid 4 van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, als daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 65 Protocol Geheimhouding
Gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders maken afspraken over de omgang met geheime stukken en mondeling gewisselde informatie. Deze afspraken worden opgenomen in een Protocol Geheimhouding. Dit Protocol behoeft de instemming van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.