Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Dinkelland 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad sociaal domein gemeente Dinkelland 2023
CiteertitelVerordening Adviesraad sociaal domein gemeente Dinkelland
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-07-2023nieuwe regeling

17-07-2023

gmb-2023-332938

14 B

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Dinkelland 2023

De raad van de gemeente Dinkelland;

 

gelezen het voorstel van het college d.d. 30 mei 2023;

 

besluit vast te stellen de: Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Dinkelland 2023

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

    • a.

      Adviesraad: adviesraad sociaal domein Dinkelland; een onafhankelijk Adviesraad voor het college bestaande uit leden benoemd op basis van deskundigheid en affiniteit met het sociaal domein. De werktitel voor deze Adviesraad is Wmo-lab Dinkelland.

    • b.

      Beleid: de gestelde doelen met daaraan verbonden de beschikbare middelen en een tijdpad.

    • c.

      Burgerparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente de inwoners betrekt bij de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van beleid op het gebied van het sociaal domein.

    • d.

      College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland.

    • e.

      Gemeente: de gemeente Dinkelland.

    • f.

      Ingezetene: inwoner van de gemeente Dinkelland.

    • g.

      Sociaal domein: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • 2.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis als de wetten in het sociaal domein en de Gemeentewet.

Artikel 2 Samenstelling van de Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit een aantal van minimaal zeven en maximaal elf leden waaronder een voorzitter, penningmeester en een secretaris en hun plaatsvervangers.

  • 2.

    Leden van de Adviesraad zijn inwoner van de gemeente.

  • 3.

    Leden van de Adviesraad hebben een onafhankelijke positie ten opzichte van de politiek en aanbieders van voorzieningen in het sociaal domein in de gemeente.

  • 4.

    Een lid van de Adviesraad;

    • a.

      Is niet tevens ambtenaar van de gemeente en werkzaam bij Noaberkracht of de gemeente Dinkelland of Tubbergen;

    • b.

      Is geen lid van de gemeenteraad;

    • c.

      Vervult geen directeurs-of bestuurdersrol bij een maatschappelijke organisatie waarmee de gemeente een subsidie- of inkooprelatie heeft of waaraan de gemeente deelneemt via een gemeenschappelijke regeling.

  • 5.

    Werknemers van een organisatie, anders dan genoemd in lid 4 sub c, waarmee de gemeente een subsidie- of Inkooprelatie heeft of waaraan de gemeente deelneemt via een gemeenschappelijke regeling, kunnen lid zijn van de Adviesraad.

  • 6.

    Voorafgaande aan de bespreking van een bepaald onderwerp wordt vastgesteld of er mogelijk sprake kan zijn van ongewenste belangenverstrengeling bij een van de leden. Indien dit het geval is:

    • a.

      Neemt het betreffende lid zelf het besluit om geen deel te hebben aan en niet aanwezig te zijn bij de discussie en een eventuele stemming over dit onderwerp. Dit wordt vastgelegd in de notulen;

      of

    • b.

      Neemt de Adviesraad het besluit dat het betreffende lid geen deel heeft aan, en niet aanwezig is bij de discussie en een eventuele stemming over dit onderwerp. Dit wordt vastgelegd in de notulen.

  • 7.

    Alle leden van de Adviesraad:

    • a.

      Zijn naar de overige leden en het college transparant over welke functies en eventuele nevenfuncties zij bekleden;

    • b.

      Gaan actief en uit zichzelf ongewenste belangenverstrengeling en zelfs de schijn daarvan tegen. Elk persoonlijk belang of het belang van een derde (persoon of organisatie), dat de activiteiten of onpartijdigheid van een lid in de uitoefening van zijn functie kan beïnvloeden wordt uit eigen beweging gemeld.

Artikel 3 Doelstelling, positie en taken

  • 1.

    Doelstelling

    • a.

      Het doel van het instellen van de Adviesraad sociaal domein is het betrekken van inwoners uit de gemeente bij aangelegenheden die betrekking hebben op het sociaal domein.

    • b.

      Het doel van de adviesraad is het leveren van een bijdrage aan het verbeteren van de dienstverlening, beleidsvorming en uitvoering binnen het sociaal domein.

  • 2.

    Positie

    De Adviesraad functioneert onafhankelijk van de politiek en gemeente, leden worden op persoonlijke titel benoemd en functioneren zonder last of ruggenspraak. De Adviesraad heeft een mix van aantoonbare professionele deskundigheid en ervaringsdeskundigheid (geen lid van cliëntenraad) op één of meer onderdelen van het beleid over het sociaal domein of over de daartoe behorende doelgroep. Bij de instelling van de Adviesraad wordt gestreefd naar een brede samenstelling waarin de verschillende beleidsterreinen van het sociaal domein en doelgroepen zo goed mogelijk zijn vertegenwoordigd.

  • 3.

    Taken

    De Adviesraad:

    • a.

      Brengt gevraagd en ongevraagd advies uit bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen.

    • b.

      Signaleert en adviseert gevraagd en ongevraagd het college over leemten en knelpunten in de regelgeving en het beleid en de uitvoering.

    • c.

      Draagt ideeën en voorstellen aan voor de verbetering van ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van regelgeving en beleid.

    • d.

      Adviseert en doet voorstellen over collectieve vraagstukken.

    • e.

      Kan in een concreet geval het college adviseren over de mate waarin de burgerparticipatie zal worden toegepast en georganiseerd.

    • f.

      Realiseert een periodiek overleg waaraan ingezetenen input kunnen leveren voor de vergadering.

    • g.

      Adviseert niet naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele inwoners betrekking hebben.

  • 4.

    Jaarverslag

    De Adviesraad stelt jaarlijks voor 1 juli een inhoudelijk en financieel verslag op van de werkzaamheden over het afgelopen jaar, hierin is opgenomen een overzicht van zittende leden inclusief een rooster van infunctietreding, herbenoeming, aftreden voor de zittende leden. Dit wordt ter kennisname naar het college verzonden.

Artikel 4 Advisering

  • 1.

    Het college stelt elk jaar in december een jaarplanning voor het daarop volgend jaar aan de Adviesraad beschikbaar.

  • 2.

    Het college draagt er zorg voor dat er een ambtelijk contactpersoon is die als taak heeft de Adviesraad te ondersteunen. Het gaat daarbij om de volgende activiteiten:

    • a.

      Toelichten van gemeentelijke (beleids)voornemens.

    • b.

      Klankbordfunctie vervullen voor de Adviesraad.

    • c.

      Indien nodig of gewenst bijwonen van de reguliere vergaderingen.

    • d.

      Signaleren en naar de Adviesraad vertalen van landelijke en / of lokale trends.

    • e.

      Voorzien van benodigde informatie voor adequate deelname aan het overleg.

  • 3.

    Het college wijst één van haar leden aan als bestuurlijk aanspreekpunt voor de Adviesraad.

  • 4.

    Tussen het bestuurlijk aanspreekpunt en de Adviesraad vindt minimaal eenmaal per jaar een voortgangsoverleg plaats.

  • 5.

    De adviezen van de Adviesraad kunnen:

    • a.

      Mondeling gegeven worden in een overleg waarvan een verslag wordt gemaakt, of;

    • b.

      Schriftelijk gegeven worden in een brief gericht aan het college.

  • 6.

    Het college motiveert waarom zij besluit een advies van de Adviesraad niet, dan wel slechts gedeeltelijk, overneemt.

  • 7.

    Het advies en het besluit van het college op het advies worden ter informatie gestuurd naar de gemeenteraad.

Artikel 5 Termijnen

  • 1.

    De Adviesraad wordt vroegtijdig betrokken bij de voorbereiding en totstandkoming van uitvoeringsmaatregelen.

  • 2.

    Het college stelt de Adviesraad tijdig in de gelegenheid zodat het advies nog van invloed kan zijn op het te college nemen besluit.

  • 3.

    Indien het college de Adviesraad om het advies vraagt, wordt het advies schriftelijk binnen vier weken uitgebracht. De Adviesraad kan dit advies eenmaal voor maximaal twee weken verdagen, daarvan doet hij schriftelijk mededeling aan het college.

  • 4.

    In spoedeisende gevallen kan het college de Adviesraad vragen te adviseren waarbij wordt afgeweken van de termijnen, genoemd in derde lid van dit artikel.

  • 5.

    De Adviesraad en het college leveren een actieve bijdrage aan een vlotte voortgang van het beleidsproces, met inachtneming van de kwaliteit van het proces en van het eindproduct.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De Adviesraad kent minimaal zes vergaderingen per jaar.

  • 2.

    Ingezetenen kunnen bij de secretaris van de Adviesraad schriftelijk input leveren voor een vergadering.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de Adviesraad besluiten of de aangedragen onderwerpen van ingezetenen worden geagendeerd.

  • 4.

    Op verzoek van de voorzitter en de secretaris van de Adviesraad kan de ingezetene die een onderwerp heeft geleverd worden uitgenodigd om tijdens de vergadering het ingebrachte onderwerp toe te lichten.

  • 5.

    De vergaderingen van de Adviesraad zijn niet openbaar. De voorzitter kan bepalen dat een vergadering, of een deel daarvan openbaar is.

  • 6.

    Van iedere vergadering worden door de secretaris van de Adviesraad notulen gemaakt en gedeeld met de ambtelijk ondersteuner.

  • 7.

    De Adviesraad deelt jaarlijks minimaal twee maanden voorafgaand aan het nieuwe jaar het vergaderschema met de ambtelijk ondersteuner van het college.

  • 8.

    De agenda en onderliggende stukken worden tenminste één week voor de vergadering digitaal aan de leden toegezonden.

Artikel 7 Voordracht, benoeming, zittingsduur en beëindiging

  • 1.

    Voor de selectie van nieuwe leden wordt een sollicitatiecommissie ingesteld door de Adviesraad, die tenminste bestaat uit drie leden.

  • 2.

    Een lid wordt benoemd door het college op schriftelijk voordracht van de Adviesraad voor een periode van vier jaar en kan eenmaal worden herbenoemd.

  • 3.

    Het lidmaatschap van een lid van de Adviesraad kan (tussentijds) beëindigen:

    • a.

      Door het verstrijken van de zittingsduur.

    • b.

      Op eigen schriftelijk verzoek; hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter en het college.

    • c.

      Vanwege onder curatelestelling.

    • d.

      Vanwege overlijden.

    • e.

      Vanwege opzeggen van het vertrouwen door een meerderheid van de leden bij ernstig disfunctioneren van een lid. In dit geval dient de Adviesraad een schriftelijk verzoek in aan het college het lidmaatschap van het betreffende lid te beëindigen. Het college neemt hierover een besluit in een niet openbare vergadering.

    • f.

      Het aanvaarden van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de Adviesraad.

  • 4.

    De Adviesraad houdt een overzicht bij van zittende leden, inclusief een rooster van infunctietreding, herbenoeming, aftreden voor de zittende leden.

Artikel 8 Kostenvergoeding

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks een budget voor de Adviesraad beschikbaar van € 10.000,-- voor opleidingen, onkostenvergoedingen en overige kosten.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt € 600,-- per jaar voor een algemeen lid, € 850,-- per jaar voor de secretaris en € 900,-- per jaar voor de voorzitter.

  • 3.

    De vergoeding wordt in twee gelijke termijnen betaald in de maanden juni en december.

  • 4.

    Reiskosten naar een reguliere vergadering kunnen niet vanuit het in eerste lid genoemde bedrag worden betaald. Voor reiskosten naar andere vergaderingen en bijeenkomsten geldt dat een bedrag van 0,19 per kilometer gedeclareerd kan worden.

  • 5.

    Facturen worden gezonden naar de Adviesraad. Vervolgens stuurt de Adviesraad de factuur naar de ambtelijk ondersteuner die voor betaling zal zorgdragen.

  • 6.

    Eenmaal per maand wordt een declaratie ingediend voor de reiskosten en andere onkosten. Deze declaratie bestaat uit een apart overzicht per lid van de Adviesraad, inclusief betalingsbewijzen en is ondertekend door de voorzitter en penningmeester.

  • 7.

    De Adviesraad is zelf verantwoordelijk voor het bewaken van het in eerste lid genoemde budget. De gemeente houdt het in eerste lid genoemde budget in beheer. De Adviesraad kan bij de ambtelijk ondersteuner een kostenoverzicht opvragen.

  • 8.

    Facturen die betrekking hebben op het voorgaande jaar kunnen uiterlijk tot de tweede week van januari worden ingediend.

  • 9.

    De gemeente betaalt de facturen van de Adviesraad uit tot een maximum van het in eerste lid genoemde bedrag.

Artikel 9 Vertrouwelijkheid

  • 1.

    Indien de stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken onder berusting van de voorzitter en verleent de voorzitter de leden van de Adviesraad inzage. Deze inzage kan slechts geweigerd worden voor zover zij in strijd is met artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

  • 2.

    Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van het college zal de Adviesraad informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.

Artikel 10 Besluitvorming en ondertekening

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris zijn gezamenlijk bevoegd tot ondertekening namens de Adviesraad.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de voorzitter of secretaris is hun plaatsvervanger bevoegd tot ondertekening namens de Adviesraad.

  • 3.

    Besluiten van de Adviesraad worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken beslist de voorzitter. De voorzitter kan besluiten de stemming digitaal uit te voeren.

  • 4.

    Bij afwezigheid van leden kan de Adviesraad besluiten nemen als minimaal de helft van de leden aanwezig is.

Artikel 11 Faciliteiten

De Adviesraad kan voor het houden van vergaderingen kosteloos gebruik maken van vergaderruimte, apparatuur en andere gemeentelijke faciliteiten benodigd voor het naar behoren kunnen functioneren van de Adviesraad.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als “Verordening Adviesraad sociaal domein gemeente Dinkelland".

  • 2.

    De regeling treedt in werking op 31 juli 2023.