Organisatie | Landsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde van de raad Landsmeer 2023 |
Citeertitel | Reglement van Orde van de raad Landsmeer 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Landsmeer, vastgesteld bij raadsbesluit van 27 januari 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-07-2023 | nieuwe regeling | 13-07-2023 | 2023-19 |
De raad van de gemeente Landsmeer;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
Het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente van Landsmeer 2022 als volgt te wijzigen:
Artikel 40 Opheffing geheimhouding:
Als de raad op grond van de artikelen 89 lid 4 of 23 lid 4 van de Gemeentewet geheimhouding heeft opgelegd en voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, als een orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 13 juli 2023
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
In dit reglement wordt verstaan onder:
subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de tekst geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft of een gewijzigde formulering van een aanhangig amendement, zijnde een nieuw voorstel van amendement dat het aanhangige amendement vervangt;
Het verslag van bevindingen van de vergadering van het presidium wordt in concept binnen een week na de presidiumvergadering per, mail aan de fractievoorzitters verzonden. Vaststelling van het verslag vindt plaats in het daarop volgende presidium waarna deze via het griffienieuws verspreid worden onder raadsleden en commissieleden.
HOOFDSTUK 2: COMMISSIEVERGADERINGEN, THEMA-AVONDEN EN RAADSVERGADERINGEN
Paragraaf 1 VOORBEREIDING DE VERGADERING
Artikel 12 Oproep en voorlopige agenda
Een gemotiveerd schriftelijk verzoek (in de vorm van een bespreeknotitie) tot het agenderen van een onderwerp voor een commissievergadering kan bij de griffie worden ingediend door een raadslid of een commissielid. In het verzoek wordt gemotiveerd aangegeven met welk doel dit onderwerp in en met de raad moet worden besproken. Het verzoek dient vóór 12.00 uur op de dinsdag voorafgaand aan de vergadering ingediend te worden bij de bij de griffie.
Artikel 13 Aanvullende agenda voor de commissievergaderingen of raadsvergadering
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van de raad na het verzenden van de oproep doch uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een commissievergadering of raadsvergadering een aanvullende agenda opstellen. Deze wordt met de daarbij behorende stukken aan de leden van de raad op het raadsinformatiesysteem geplaatst en daarmee openbaar gemaakt.
Artikel 14 Ter inzage beschikbaar stellen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep op het gemeentehuis digitaal beschikbaar gesteld. Als na het verzenden van de oproep stukken aan de agenda worden toegevoegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
HOOFDSTUK 3 COMMISSIEVERGADERING, THEMAAVOND EN RAADSVERGADERING
Artikel 18 Opening raadsvergadering; quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende raadsvergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet (vergadertijdstip en quorumvereiste nieuwe agendapunten).
Artikel 20 Spreekrecht burgers bij commissievergaderingen
Elke spreker krijgt van de voorzitter van de commissievergadering maximaal vijf minuten het woord. Indien zich onverwacht zoveel sprekers melden dat de goede voorgang van de bespreking in het gedrang kan komen, kan de voorzitter de spreektijd per inspreker beperken, dan wel andere maatregelen nemen die hij nodig oordeelt.
Artikel 22 Vragen stellen in de eerste termijn
In de eerste termijn (beeldvormend) vinden geen interrupties plaats. Deelnemers kunnen bij handopsteken de aandacht van de voorzitter vragen en vragen stellen aan de genodigden en aan elkaar. Het woordvoerderschap is beperkt tot één raadslid of commissielid per fractie, tenzij het raadslid van die fractie in mening afwijkt van de woordvoerder.
Artikel 28 Beraadslaging en schorsing in de vergadering
Op verzoek van een lid van de raad, op voorstel van de voorzitter van de raad of commissievergadering of een lid van het college kan de vergadering besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden van de raad de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 29 Uitkomst commissievergadering
Aan het eind van de door hem voorgezeten commissievergadering vat de voorzitter van de commissievergadering de uitkomst van de vergadering samen en formuleert de uitkomst van de bespreking. De voorzitter memoreert de eventueel gedane toezeggingen van de zijde van het college en eventueel gemaakte vervolgafspraken.
Paragraaf 3 STEMMING IN DE RAADSVERGADERING
Artikel 31 Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 33 Stemming over personen
Het stembureau stelt vast of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 34 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 4 VERSLAGLEGGING; INGEKOMEN STUKKEN
Naast het audiovisuele verslag wordt door de griffier een besluitenlijst van de commissievergadering gemaakt. Dit verslag bevat per agendapunt de aantekening of het raadsstuk rijp is voor behandeling in de raad als hamerstuk, als bespreekstuk, teruggegeven wordt aan het college of aangehouden is. Eventuele toezeggingen van het college worden eveneens vastgelegd in het verslag.
De leden, de voorzitter, de leden van het college en de griffier kunnen, de raad voorstellen de besluitenlijst bedoeld in het eerste lid te wijzigen of aan te vullen op een punt dat een onjuistheid bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen toegezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering wordt uiterlijk voor 12:00 uur op de dinsdag voorafgaand aan de raadsvergadering bij de griffier te worden ingediend.
Paragraaf 5 BESLOTEN RAADSVERGADERING en COMMISSIEVERGADERING
Artikel 40 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 89 lid 4 of 23 lid 4 van de Gemeentewet geheimhouding heeft opgelegd en voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, als een orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
HOOFDSTUK 4 BEVOEGDHEDEN en INSTRUMENTEN RAADSLID
Ieder lid van de raad kan een amendement indienen. Dit kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Er wordt alleen beraadslaagd over een amendement dat ingediend is door een raadslid dat de presentielijst heeft getekend en in de vergadering aanwezig is.
De griffier zorgt ervoor dat het voorafgaand aan de raadsvergadering ontvangen amendement zo spoedig mogelijk ter kennis wordt gebracht aan het College tenzij de indiener een amendement onder embargo wil houden. In dat geval krijgt het raadslid voorafgaand aan de raadsvergadering een envelop met het gekopieerde amendement en bepaalt het raadslid wanneer het ingediend wordt. De griffier behandelt dit amendement als vertrouwelijk.
De griffier zorgt ervoor dat uiterlijk om 14.00 uur op de dag voorafgaand aan de vergadering, aangeleverde amendementen op het raadsinformatiesysteem worden geplaatst en daarmee openbaar worden gemaakt. Indieners zijn na dit tijdstip zelf verantwoordelijk voor verspreiding van het amendement aan de raadsleden.
De griffier zorgt ervoor dat een voorafgaand aan de raadsvergadering ontvangen motie zo spoedig mogelijk ter kennis wordt gebracht aan het College tenzij de indiener een motie onder embargo wil houden. In dat geval krijgt het raadslid voorafgaand aan de raadsvergadering een envelop met de gekopieerde motie en bepaalt het raadslid wanneer het ingediend wordt. De griffier behandelt deze motie als vertrouwelijk.
De griffier zorgt ervoor dat uiterlijk om 14.00 uur op de dag voorafgaand aan de vergadering de op dat moment ontvangen moties op het raadsinformatiesysteem worden geplaatst en daarmee openbaar worden gemaakt. Indieners zijn na dit tijdstip zelf verantwoordelijk voor verspreiding van de motie aan de raadsleden.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in een naar het oordeel van de voorzitter spoedeisend geval, uiterlijk voor 12:00 uur op de dinsdag voorafgaand aan de raadsvergadering bij de griffier ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede een indicatie van de te stellen vragen.
De griffier brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. Voor behandeling door de raad is vereist dat minimaal één derde deel van het aantal raadsleden instemt met de interpellatie. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Indien één of meer leden de raad willen voorstellen nader onderzoek in te stellen naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur, wordt daarvoor een schriftelijk voorstel ingediend bij de voorzitter onder opgave van een omschrijving van het onderwerp van onderzoek, een toelichting en zo mogelijk de namen van de te horen getuigen en deskundigen;
HOOFDSTUK 5 BEGROTING EN REKENING
Artikel 51 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
Artikel 52 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad, op voorstel van het presidium, vaststelt.
HOOFDSTUK 6 LIDMAATSCHAP VAN ANDERE ORGANISATIES
Artikel 53 Verslag; verantwoording.
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, doet verslag over zaken die in een voornoemd algemeen bestuur aan de orde zijn. Indien de raad een bespreking van dit verslag wenst, kan de voorzitter verwijzen naar een commissievergadering. Ieder lid van de raad kan aan een persoon, als bedoeld in het eerste lid, schriftelijke vragen stellen overeenkomstig de procedure als bedoeld in artikel 50.