Organisatie | Stein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening WMO/WWB raad Stein |
Citeertitel | Verordening Wmo/WWB Raad Stein 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2007 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 28-06-2007 Schakel, 12-09-2007 | Gem. Blad Afd. A 2007, no. 50 |
In het kader van deze verordening wordt verstaan onder:a. cliënten: de personen die een aanvraag indienen op grond van de door de afdeling Werk en inkomen uit te voeren wettelijke regelingen en beleidsregels;b. organisaties: de organisaties die blijkens hun doelstelling of werkwijze de belangen van (bepaalde groepen) cliënten behartigen;c. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stein;d. raad: de door het college benoemde Wmo/WWB-raad;e. afdeling: de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Stein.
initiatiefrechta. De Wmo/WWB-raad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de uitvoering van de Wmo en de WWB door de gemeente raken in het periodiek overleg met de wethouder en de contactambtenaar aan de orde te stellen.b. De Wmo/WWB-raad stelt jaarlijks, naar aanleiding van de door het college gemaakte gemeentelijke jaarplanning met betrekking tot de Wmo/WWB-besluitvorming, een activiteitenplan en een begroting op.c. De Wmo/WWB-raad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen binnen een door de gemeente beschikbaar gesteld budget, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.
informatierechta. De Wmo/WWB-raad wordt door het college geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages.b. De Wmo/WWB-raad krijgt van het college uit eigen beweging en op verzoek tijdig alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zonodig zullen deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van(nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op het Wmo- en WWB-beleidsterrein.
adviesrechta. De Wmo/WWB-raad heeft adviesrecht en zal bij de beleidsvoorbereiding betrokken worden.b. Het college stelt de Wmo/WWB-raad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed mogelijk is op de besluitvorming. De gemeente geeft van tevoren de financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien de gemeente om advies vraagt, wordt het advies binnen zes weken schriftelijk uitgebracht.c. Het college geeft binnen zes weken een schriftelijke reactie op een uitgebracht advies; zij kan alleen schriftelijk, beargumenteerd afwijken van dit advies.
De voorzitter is belast met:a. de voorbereiding en uitvoering van het overleg;b. de leiding van het overleg;c. hetgeen deze verordening hem overigens opdraagt.
Paragraaf 2 Samenstelling, voordracht, benoeming
Artikel 9 Samenstelling Wmo/Wwb-raad
De Wmo/WWB-raad bestaat uit: a. de gezamenlijke (plaatsvervangende) vertegenwoordigers van organisaties die blijkens hun doelstelling of werkwijze de belangen van (bepaalde groepen) cliënten behartigen Deze organisaties dragen ieder hun eigen vertegenwoordiger en plaatsvervangende vertegenwoordiger voor;b. personen bedoeld in artikel 7 van de Wet werk en bijstand;c. deskundige personen te benoemen door het college van burgemeester en wethouders op voordracht van de raad.
De in het eerste lid genoemde organisaties en personen dekken zoveel mogelijk de negen prestatievelden van de Wmo en het WWB-veld af, namelijk:a. het bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid in dorpen, wijken en buurten;b. op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen in het opgroeien en ondersteuning van ouders met problemen bij het opvoeden;c. het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning;d. het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers;e. het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en het bevorderen van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem;f. het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem ten behoeve van het behoud van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijk verkeer;g. het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang;h. het bevorderen van de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ);i. het bevorderen van het verslavingsbeleid.
Artikel 10 Voordracht en benoeming
Burgemeester en wethouders kennen de leden van de raad en/of de daarin vertegenwoordigende geledingen een vergoeding toe conform de bedragen zoals opgenomen in de raamverordening voor commissies in verband met deelname aan de cliëntenraad. Ook kunnen burgemeester en wethouders een tegemoetkoming in de kosten in verband met deelname van aan de raad verbonden activiteiten toekennen.
Artikel 16 Bepalingen openbare overleg.
Op een besloten overleg zijn de bepalingen van toe¬passing die gelden voor een openbaar overleg.
Van een besloten overleg wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt, tenzij de raad anders beslist. Het verslag van een besloten overleg ligt vertrouwelijke ter inzage bij de secretaris.
Indien bij een stemming de stemmen staken, dient de kwestie of het voorstel binnen vier weken opnieuw behandeld te worden. Indien bij deze behandeling de stemmen wederom staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Indien het een gevraagd advies betreft wordt de raad geacht negatief geadviseerd te hebben.