Organisatie | Waddinxveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijzingsbesluit ondergrondse restafvalcontainer Rietvoorn |
Citeertitel | Aanwijzingsbesluit ondergrondse restafvalcontainer Rietvoorn |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-07-2023 | nieuwe regeling | 04-07-2023 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, gelezen het voorstel van de afdeling Ruimte, d.d. 4 juli 2023;
Het bepaalde in artikel 10 van de Afvalstoffenverordening 2022 van de gemeente Waddinxveen, op grond waarvan het college kan aanwijzen via welk inzamelmiddel of via welke inzamelvoorziening de inzameling van bepaalde categorie huishoudelijke afvalstoffen ten behoeve van de gebruiker van een perceel plaatsvindt;
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Waddinxveen op 4 juli 2023,
De burgemeester,
De secretaris,
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u een gemotiveerd bezwaarschrift sturen naar:
College van burgemeester en wethouders
U dient er dan voor te zorgen dat u een bezwaarschrift indient binnen zes weken na de bekendmaking van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat uw bezwaarschrift niet meer inhoudelijk in behandeling genomen wordt, omdat het te laat is. Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen.
Dit is bepaald in artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Gelieve ook een kopie van deze brief met uw bezwaarschrift mee te sturen.
Als u een bezwaarschrift hebt ingediend, kan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een voorlopige voorziening treffen als bedoeld in artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht. Hieraan zijn griffierechten verbonden. Meer informatie hierover bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, of via www.rechtspraak.nl. Het postadres van de Raad van State is:
Bijlage 1 Nota van zienswijzen
Nota van zienswijze op ‘Ontwerp aanwijzingsbesluit plaatsen ondergrondse restafvalcontainer Rietvoorn’ Bijlage 1
In deze nota zijn 2 binnengekomen zienswijzen op het ‘Ontwerp aanwijzingsbesluit plaatsen ondergrondse restafvalcontainer’ (hierna: ontwerpbesluit), Rietvoorn (Gemeenteblad Waddinxveen, nr. 36028) samengevat. In hoofdstuk 2 staat de procedure wat betreft de zienswijzen over deze aanwijzing. In hoofdstuk 3 staat welke zienswijzen bij de gemeente zijn binnengekomen. In hoofdstuk 4 is aangegeven welke wijzigingen er worden doorgevoerd.
In artikel 10 van de Afvalstoffenverordening per 14-10-2022 van de gemeente Waddinxveen staat:
Voor wat betreft de ondergrondse restafvalcontainer op de Rietvoorn bestond nog geen besluit tot aanwijzing in de zin van het tweede lid van artikel 9 van de afvalstoffenverordening geldend tot 13-10-2022. Met deze procedure wordt dit gecorrigeerd. Hiertoe is eerst het ontwerpbesluit vastgesteld. Het ontwerpbesluit is gepubliceerd in het Gemeenteblad (nr. 36028) en Hart van Holland.
Aan de huishoudens die aangesloten zijn op de container (Bijlage 2 bij het ontwerpbesluit) is per post een brief gestuurd. Het ontwerp heeft bovendien vanaf 27-01-2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Zodoende was het mogelijk voor belanghebbenden om hun zienswijze te geven, voordat het college een definitief besluit neemt over de aanwijzing van de container.
Op het ontwerpbesluit heeft het college van burgemeester en wethouders enkele reacties gekregen.
Dit zijn bezwaren/bezwaarschriften. Het college merkt hierbij op dat tegen het ontwerpbesluit geen bezwaar in de zin van de Algemene wet bestuursrecht kan worden gemaakt. Tegen het definitieve aanwijzingsbesluit kan dat wel. De inhoudelijke punten uit deze bezwaren/bezwaarschriften zijn door het college desalniettemin meegenomen als zienswijze bij het nemen van het definitieve besluit en worden hieronder samen met andere zienswijzen (anoniem en samengevat) weergegeven.
3.1 ‘Bezwaar’, ontvangen op 8 maart 2023 (intern kenmerk zaak 9157)
De inwoner geeft aan bezwaar te maken tegen de locatie van de container. Verder heeft de inwoner een aantal alternatieve plaatsingslocaties aangedragen waar de ondergrondse container zijns ziens beter past.
Ten eerste is de container vanuit de woonkamer van de indiener direct zichtbaar. Indiener stelt dat hiermee niet wordt voldaan aan de LIOR. Daarin staat dat containers niet geplaatst mogen worden op locaties waarop zicht is op de container, gezien vanuit een ruimte waar dagelijks wordt verbleven.
De ORAC wordt zoveel als mogelijk buiten de haakse zichtlijnen ten opzichte van de gevel van woningen geplaatst. De ORAC is niet loodrecht geplaatst t.o.v. bedoelde ruimte waaruit zicht is op de ORAC. In een wijk als Triangel is het onmogelijk om een ORAC volledig uit het zicht te plaatsen, bezien vanuit een verblijfsruimte.
Indiener geeft aan dat de container direct onder een openslaand raam staat en in de nabijheid van openslaande deuren.
Indiener geeft aan dat de container geuroverlast veroorzaakt indien de wind vanuit zuidwestelijke richting waait
Volgens indiener stond de inworpopening van de container in eerste instantie gericht naar de rijbaan. En is op een later moment gedraaid, waardoor de inwoner nu zicht heeft op de inworpopening.
Indiener heeft enkele meldingen gedaan van bij plaatsingen. Deze bij plaatsingen hebben geleid tot geuroverlast.
Indiener geeft aan dat de container niet voldoet aan ontwerpeisen in de LIOR en is onduidelijk op welke wijze afstanden gemeten worden.
Containers ondergronds plaatsen hebben een gemeenschappelijk uitgangspunt. De onderlinge afstand van containers dient minimaal 30 cm te bedragen. Een locatie voor een ORAC of een locatie voor meerdere ORAC’s, dient ook te voldoen aan het criterium van minimaal 60 cm tussen rijbaan en de achterzijde van de ORAC.
Indiener geeft aan dat een inzamelvoertuig regelmatig een speellocatie voorbij moet rijden om de container te legen. In de nabijheid van de huidige locatie bevindt zich een onbeschermde speellocatie.
Indiener geeft aan dat de oprit van de woning en parkeerplaatsen aan de overzijde van de straat worden geblokkeerd tijdens het legen van de container. Daarnaast leent de breedte van de straat zich niet voor een groot voertuig en wordt in voorkomende gevallen de doorgang voor hulpverleningsdiensten geblokkeerd
Het is indiener niet duidelijk of de container op voldoende afstand tot de erfafscheiding is geplaatst.
Indiener geeft aan dat er gevaar bestaat voor inwatering van de container. De container staat niet geplaatst zoals in de LIOR aangegeven.
Indiener heeft meerdere alternatieve locaties aangedragen die, zijns inziens, geschikter zouden zijn voor plaatsing van een ORAC.
Wij hebben recent de alternatieve locaties zoals bedoeld in uw schrijven nogmaals bekeken.
De inrichting van de wijk vordert in een behoorlijk tempo. De situatie verandert doorlopend door het plaatsen van divers straatmeubilair, aanleg paden en parkeerplaatsen, aanleg plantsoenen en bomen, het afwerken van taluds bij waterpartijen etc. Bovendien zijn er naast het vorderen van de inrichting, ook ondergrondse nutsvoorzieningen die plaatsing van een ORAC niet mogelijk maken.
Nagenoeg alle alternatieve locaties hebben in meer of mindere mate dezelfde beperkingen om een ORAC te plaatsen. De ORAC ter hoogte van Rietvoorn 5 is geplaatst omdat hier de meeste plaatsingscriteria van toepassing zijn. Verplaatsing van de ORAC zou betekenen dat de loopafstand voor veel huishoudens boven de 250 meter gaat komen.
Locatie 1 Ligt nagenoeg in het hart van de speeltuin locatie en komt daarmee niet in aanmerking. Bovendien is de zichtlijn vanuit alle woningen dan op de ORAC gericht.
Locatie 2 Heeft 2 objecten (boom en lantaarnpaal) die plaatsing van een ORAC in de weg staan. Daarnaast dient dan een parkeerplaats te wijken.
Locatie 3 Ligt aan een watergang aan een schuin talud met bekabeling en worden nog bomen aangeplant en straatverlichting aangelegd. Dit staat plaatsing van een ORAC in de weg. Bovendien hebben meerdere woningen dan een directe zichtlijn op de ORAC.
Locatie 4 Ligt aan een breed plantsoen met lage bomen/ heesters. Ook hier hebben een aantal woningen een directe zichtlijn op een ORAC.
Locatie 5 Ligt ten opzichte van de bestaande ORAC op relatief korte afstand maar in het plantsoen met boom en struik aanplant. Ook hier hebben een aantal woningen een directe zichtlijn op een ORAC.
Locatie 6 Ligt direct aan een plantsoen en wordt nog verder ingericht met bomen/beplanting en een looppad. Een tweetal woningen hebben een directe zichtlijn op een te plaatsen ORAC.
3.2 ‘Bezwaar’, ontvangen op 22 februari 2023 (intern kenmerk zaak 06272960)
Inwoner tekent bezwaar aan tegen het voorgenomen besluit inzake zaaknummer 06272960.
Welk alternatief is er beschikbaar als de afvalcontainer op de Rietvoorn vol is of blokkeert,
het is voor onze straat nu mogelijk om het huisvuil ook te brengen naar de afvalcontainer op
de Grondel en willen u vriendelijk verzoeken dit zo te laten.
De afstand van onze woning tot aan de afvalcontainer op de Rietvoorn is onredelijk (gelet op scheuren met tot gevolg zwervend huisvuil in de buurt) om af te leggen met huisvuil, dit in tegenstelling tot de afvalcontainer op de Grondel.
In de afgelopen periode konden we ons huisvuil regelmatig niet kwijt in de afvalcontainer op Rietvoorn, overigens soms ook niet op de Grondel.
Gelet op de nog leegstand van de woningen aan Rietvoorn zie ik als bewoner hier straks een nog grotere krapte ontstaan om ons huisvuil weg te kunnen brengen, met tot gevolg dat de zak weer mee terug moet met dezelfde gevolgen benoemd in lid 2.
Er worden geen wijzigingen doorgevoerd wat betreft de locatie van de ondergrondse container voor restafval (ORAC) op de Rietvoorn.