Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2023-2024 |
Citeertitel | Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2023-2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-07-2023 | Nieuwe regeling | 18-07-2023 | 7598794 / d169 |
1.1 Ontwikkelingen in 2023 en 2024
1.2 Analyse van inzichten in vergunningverlening
1.3 Doelen uit het VTH beleidsplan
1.4 Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2023-2024
2 Keuzes maken in de VTH-taken
2.1 Keuzes 2023-2024, wat doen we wel?
2.2 Keuzes 2023-2024, wat doen we niet?
2.3 Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma
2.5 Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen
3.1 Wat gaat Vergunningen doen in 2023-2024?
3.2 Wat doet Advies en Toezicht in 2023-2024?
3.3 Wat doen we in de openbare ruimte in 2023-2024?
3.4 Wat doen we op ondermijning in 2023-2024?
3.5 Wat doen we binnen bestaande bouw en Ruimtelijke Ordening in 2023-2024?
3.6 Wat gaan we doen op kinderopvang in 2023-2024?
3.7 Wat doen we bij de horeca in 2023-2024?
3.8 Wat doen we op het openbaar water in 2023-2024?
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) 2023-2024. In het Uitvoeringsprogramma VTH staat wat we1 nu in de praktijk gaan doen. Het Uitvoeringsprogramma volgt uit het nieuwe beleidsplan VTH 2023-2026. Dit beleidsplan is in april vastgesteld. Vanwege het tijdspad van het beleidsplan VTH 22023-2024 is dit Uitvoeringsprogramma voor één keer pas halverwege 2023 klaar.
Het Uitvoeringsprogramma heeft een looptijd van 2 jaar. Als er aanleiding voor is, passen we het Uitvoeringsprogramma tussentijds aan.
1.1Ontwikkelingen in 2023 en 2024
Hieronder staan de belangrijkste ontwikkelingen. Zie bijlage 1 voor een overzicht van alle beleidsontwikkelingen voor 2023-2024.
De Omgevingswet gaat op 1 januari 2024 in
2023 staat voor een groot deel in het teken van het voorbereiden op deze wet. Een omgevingsvisie is in voorbereiding. De werkprocessen maken we definitief. We houden ketentesten om te kijken welke afspraken we nog moeten maken. Medewerkers krijgen de laatste opleidingen van het opleidingstraject. We starten dit jaar met de omgevingstafel voor overleg over de plannen van bewoners en bedrijven.
Tegelijk met de Omgevingswet gaat de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in
Hierdoor komt het toezicht voor een deel bij private partijen te liggen. In 2023 bepalen we bij welke risico’s we nog toezicht willen uitvoeren. Daarom maken we kaders voor de risicobeoordeling. Nog niet alle bouwwerken vallen meteen onder de Wkb. De toezichthouders voeren dan ook nog steeds controles op bouwwerken uit.
De twee wetten dwingen ons tot een andere manier van vergunningverlening en het houden van toezicht. Om dit op te vangen, maken we nieuw uitvoeringsbeleid voor de Wkb. In dit beleid leggen we vast hoe we het toezicht uitvoeren.
We kijken naar een nieuw legesmodel
Met het ingaan van de Omgevingswet komt er een verschuiving van vergunningsplicht naar meer vergunningsvrij. Hierdoor komt er meer aandacht te liggen op toezicht en handhaving, terwijl daarvoor maar beperkt budget beschikbaar is. (Minder legesinkomsten door minder vergunningaanvragen).
We voorbereiden ons voor op de aanpassing in de Wet elektronische publicaties
Deze wet verplicht de gemeente om al onze bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen op onze website te plaatsen. Vanaf 1 juli 2023 moet iedereen alle documenten digitaal kunnen bekijken. Dat betekent dat bij de documenten in het Gemeenteblad een link moet staan naar onze website. Via die link zijn dan alle stukken digitaal beschikbaar voor iedereen.
Organisatie ontwikkelingen dwingen tot het maken van keuzes
Daarnaast hebben we nog te maken met een hoge werkdruk. Voor de uitvoering van sommige taken is wel budget, maar kunnen we geen personeel vinden.
We kunnen niet alle wettelijke taken actief oppakken. Dit speelt vooral bij de thema’s bestaande bouw en ruimtelijke ordening, horeca en water. We laten in dit Uitvoeringsprogramma daarom ook zien wat we niet kunnen doen op deze thema’s in 2023-2024.
Er is een trend gaande dat er steeds meer taken bij de gemeente belanden. Dat geldt met name voor taken en verantwoordelijkheden die bij de politie zijn ondergebracht. Gezien de beperkte capaciteit kan de gemeente deze taken niet zomaar overnemen. Als er taken bijkomen dan betekent dat, dat we andere taken niet meer kunnen doen.
1.2Analyse van inzichten in vergunningverlening
Hieronder staan de werkelijke en te verwachten aantal vergunningaanvragen en meldingen voor 2023.
Voor de te verwachten aantallen vergunningen sluiten we aan bij de cijfers over 2022. De komst van de Omgevingswet brengt extra werk met zich mee. Daarnaast verwachten we aan het einde van het jaar meer aanvragen. Veel aanvragers willen waarschijnlijk nog gebruik maken van de oude Wabo-procedures.
In 2023 verwachten we dat er 37 woningbouwprojecten vanuit het programma MAAK2 komen. De vergunningaanvragen staan in 2023 op de planning om af te ronden. Of dit echt aanvragen zijn die in 2023 lopen hangt af van de:
plannen die we via een project afwijkings-procedure afhandelen. 6 maanden termijn | |||
* Door de komst van de Omgevingswet is het moeilijk om nu al een inschatting van aantallen voor de tweede helft 2023 en voor eerste helft 2024 te maken.
1.3Doelen uit het VTH beleidsplan
In het VTH beleidsplan staan doelen. Hieronder staan bij elk doel de acties die we in 2023-2024 uitvoeren. Op deze manier verbinden we het beleidsplan en de beleidsdoelen met het Uitvoeringsprogramma.
Voldoen aan de kwaliteitseisen uit de wet VTH en daarmee is de beoordeling van de provincie positief
Schrijven van uitvoeringsbeleid voor de nieuwe wetgeving
1.4Opbouw van het Uitvoeringsprogramma VTH 2023-2024
De VTH-taken vallen onder de sector Veiligheid, Vergunning en Handhaving. Door de organisatie ontwikkelingen verdwijnt deze sector. De afdelingen vallen dan onder verschillende clusters. Voor dit programma gebruiken we nog de bestaande verdeling van de VTH–taken onder de afdelingen.
Taken die geen onderdeel uitmaken van het Uitvoeringsprogramma
2 Keuzes maken in de VTH-taken
We zijn als Zaanstad verantwoordelijk voor de uitvoering van veel toezicht- en handhavingstaken. De meeste taken staan in verschillende wet- en regelgeving. We moeten die dan ook uitvoeren. Daarnaast is er altijd meer vraag naar toezicht en handhaving dan wij als gemeente kunnen bieden.
Gezien de hoeveelheid van de taken kunnen we niet aan alles evenveel aandacht geven. Met de beschikbare medewerkers en financiële middelen is het niet mogelijk om alles:
We moeten daarom keuzes maken tussen taken die we meer en minder aandacht geven. Inwoners van Zaanstad hielpen ons met keuzes maken via een enquête en een uitvraag via het Zaanpanel.
De keuzes maken we via het beleidsplan. In het beleidsplan VTH 2023-2026 hebben we de VTH-taken in prioriteiten verdeeld. We hebben drie prioriteiten: hoog, gemiddeld en laag. De gemeenteraad was op 20 april 2023 positief over het beleidsplan VTH.
2.1Keuzes 2023-2024, wat doen we wel?
In dit Uitvoeringsprogramma richten we ons op de wettelijke taken. Aanvullend pakken we de meeste taken met een hoge prioriteit op. Zo houden we toezicht op illegale woonactiviteiten en ondermijnende criminele activiteiten.
Daarnaast houden we rekening met de taken die inwoners een hoge(re) prioriteit gaven. Dit zijn taken waar we vanuit de organisatie geen hoge prioriteit aan geven. Denk hierbij aan:
Dan zijn er nog ontwikkelingen die we meenemen in het Uitvoeringsprogramma. Zoals het:
Vanuit het Rijk ontvangen we een vergoeding om bepaalde taken uit te kunnen voeren. Het gaat dan om:
Vanuit de regio ontvangen we ook een vergoeding om taken uit te voeren.
Zaanstad coördineert het controleteam prostitutie voor de regio Zaanstreek-Waterland. Vanuit iedere gemeente uit de regio komt een vergoeding in de vorm van medewerkers of geld voor dit controleteam.
Wij voeren voor de OVER gemeenten3 de constructieve toetsing uit voor de Wabo. Voor het uitvoeren van deze taken ontvangt de gemeente een vergoeding.
Samenwerking tussen Straattoezicht en Wijkbeheer en Onderhoud bij afvaldumpingen
Op locaties waar veel afvaloverlast is, coachen de boa’s de huismeesters van flats. Boa’s leren huismeesters bijvoorbeeld hoe zij de flatbewoners kunnen aanspreken om het afval goed aan te bieden.
We wijzen de medewerkers van afdeling Wijkbeheer en Onderhoud aan als toezichthouder. Zo kunnen zij zelf afvaldumpingen aanpakken.
Onderzoeken mogelijkheid project schimmige schuren
In ons buitengebied staat veel agrarische bebouwing. We hebben niet genoeg inzicht waarvoor iedereen deze bouwwerken precies gebruikt. We onderzoeken of het haalbaar is om een project te starten om dit inzicht te krijgen.
De gemeenteraad wil ook dierenwelzijn meenemen in dit programma. De handhavers van de gemeente Zaanstad zijn niet bevoegd om te handhaven op dierenwelzijn en de Wet dieren. Zij hebben tijdens hun diensten wel aandacht voor dierenwelzijn. Zo letten zij er bijvoorbeeld op dat dieren in een weiland bij extreme hitte de beschikking hebben over een schaduwplek. Handhavers kunnen dierenhouders attenderen op de mogelijkheden die zij hebben in het weidegebied om schaduw te creëren zonder dat sprake is van bouwwerken.
Landelijk wordt hier een handreiking voor gemeenten opgesteld. Daarin staat hoe zij om kunnen gaan met dit vraagstuk en wat zij kunnen communiceren naar de dierenhouders.
Op grond van de APV is een vergunning verplicht als dieren bij evenementen worden gebruikt.
De handhavers zijn niet bevoegd om te handhaven op dieren, maar kunnen wel handhaven op deze vergunningplicht. Daarnaast kunnen zij bij de (dieren)politie een melding maken van vermeende misstanden met dieren (ook op evenementen). De politie is wel bevoegd hierop te handhaven. Op grond van landelijke handhavingsrichtlijnen kunnen landelijke inspectiediensten o.a. handhaven op het gebruik van roofvogels en uilen op evenementen4.
Zie hoofdstuk 3 voor een overzicht van alle taken die we oppakken.
2.2Keuzes 2023-2024, wat doen we niet?
Thema Bestaande bouw en ruimtelijke ordening wat doen we niet?
Bijna alle toezichttaken zijn wettelijke taken of hebben een hoge prioriteit. Als we uitgaan van de beschikbare capaciteit, zetten we in 2023-2024 niet in op:
Binnen de bestaande formatie is onvoldoende capaciteit om actief toezicht uit te voeren op het thema bestaande bouw. Wanneer we een keuze moeten maken welke taken we het eerste oppakken, kiezen we voor taken die te maken hebben met ondermijning. Dat we niet actief toezichthouden en handhaven betekent niet dat we geen oog hebben voor deze (wettelijke) taken. We reageren op meldingen en handhavingsverzoeken.
Thema Horeca wat doen we niet?
Bijna alle taken hebben een hoge prioriteit. Dit vanwege een wettelijke verplichtingen of omdat de taken in lokaal beleid staan. De toezichthouders en juristen pakken alle taken op. Vanwege de druk op de capaciteit verdelen zij wel hun aandacht over de taken. Dat betekent dat zij niet alle taken oppakken met dezelfde intensiteit en aandacht.
De toezichthouders controleren niet alle 430 horecabedrijven (120 van 430). Bij de horecabedrijven zetten de toezichthouders meer in op preventie (gesprek) en waarschuwen. Zij pakken wel door waar dat nodig is.
We willen meer verantwoordelijkheid bij de horeca ondernemers neerleggen. In het najaar van 2023 vinden gesprekken plaats tussen de gemeente en de horeca ondernemers hoe we dit samen vorm kunnen geven.
Thema water (Havens en vaarwegen), wat doen we niet?
Doordat steeds meer mensen op het water zijn ontstaat er meer overlast. Dit kan geluidsoverlast zijn, maar ook overlast van afval, snelvaren of barbecueën op eilandjes in het buitengebied. Jongeren varen vaak hard en zwemmen zij waar dat niet mag.
De afgelopen jaren zijn er op het water veel meer toezicht- en adviseringtaken bijgekomen. Er is niet voldoende capaciteit aanwezig om alle taken met voldoende aandacht op te pakken. We kunnen daardoor de (wettelijke) taken maar voor de helft of een kwart uitvoeren. Dat geldt zeker voor de taken als advisering, begeleiding, duurzaamheid en projecten.
Als we uitgaan van de beschikbare capaciteit, zetten we in 2023-2024 niet in op:
2.3Inzet capaciteit voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma
De gemeente moet ieder jaar inzage geven in de beschikbare capaciteit. Voor 2023 staat de vaste formatie in de tabel hieronder.
Tabel 1. Beschikbare fte's. In de tabel is de formatie van o.a. inhuur niet meegenomen. Aan het einde van 2023 krijgen sommige afdelingen andere namen. Dit is exclusief de fte’s van OOV. *Inhuur Advies en Toezicht is 6,3 fte. (Het gaat dan om 2 fte constructeurs, 2 fte juristen, 1 fte administratie, 1,3 fte toezichthouder. Fte’s niet opgenomen in de tabel). ** De extra inhuur van jeugdboa’s (4 fte) staat niet in de tabel. ***De extra inhuur van Havens en Vaarwegen is 7,33 ft, hoort hier niet bij
De kosten voor de uitvoering van de taken uit dit Uitvoeringsprogramma staan in de gemeentelijke begroting. De gemeenteraad stelt de begroting vast en geeft zo aan hoeveel geld de gemeente aan de taken uitgeeft. Voor 2023 staat een bedrag € 11.506.208,-5 voor medewerkers in de begroting. Voor 2024 is dat bedrag €12.488.060.
In het personeelsbestand houdt de gemeente de bezetting en formatie bij. Voor 2023 is 181.75 fte beschikbaar.
2.5Uitvoering van gemeentelijke toezichtstaken door en voor anderen
De gemeente voert niet alle toezichtstaken zelf uit. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) doet voor ons het toezicht op de milieu- en bodemtaken. Afspraken over samenwerking staan vermeld in de DVO 2023 en UVO 2023. Voor de uitvoering van de UVO 20236 is €3.641.551,- begroot.
Het toezicht op de brandveiligheid van bouwwerken voert de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) voor ons uit. De afspraken en opdrachten staan in een interne afsprakenbrief.
De GGD Zaanstreek-Waterland controleert alle kinderdagverblijven, naschoolse opvang, peuterspeelzalen en gastouders. De afspraken over het aantal controles staan in een interne afsprakenbrief.
Hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijn
De hoogte van dwangsommen en de lengte van begunstigingstermijnen, staan in tabellen in verschillende uitvoeringsdocumenten:
VTH-strategie OD NZKG 2020-20227.
3.1Wat gaat Vergunningen doen in 2023-2024?
3.2Wat doet Advies en Toezicht in 2023-2024?
3.3Wat doen we in de openbare ruimte in 2023-2024?
3.4Wat doen we op ondermijning in 2023-2024?
3.5Wat doen we binnen bestaande bouw en Ruimtelijke Ordening in 2023-2024?
We zetten daarvoor 3,6 fte toezichthouder en 0,75 fte jurist in. | |
We zetten daarvoor 0,5 fte toezichthouder en1 fte jurist in. De afdeling GAF vangt al veel funderingszaken aan de voorkant van het proces op. We verwachten dat we in 2023/2024 iets minder op funderingen hoeven in te zetten. | |
We hebben 0,5 fte toezichthouder en 0,5 jurist voor de controle en handhaving op Erfgoed en monumenten. Daarmee kunnen we natuurlijk niet alle ± 300 gemeentelijke (archeologische) monumenten en beeldbepalende panden controleren. | |
We zetten daarvoor 0,1 fte toezichthouder en 0,4 fte jurist in. | |
Afronden van dossiers die meerdere jaren spelen. We zetten daarvoor 0,4 fte toezichthouder en 0,4 fte jurist in. | |
In ons buitengebied staat veel agrarische bebouwing. We hebben niet genoeg inzicht waarvoor iedereen deze bouwwerken precies gebruikt. We onderzoeken of het haalbaar is om een project te starten om dit inzicht te krijgen. We zetten daarvoor 0,2 fte toezichthouder en 0,2 fte jurist in. | |
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW) controleert:
Het programma voor brandveiligheid richt zich verder o.a. op:
| |
Uitvoeren van controles bij verschillende bedrijven. Zoals vermeld in het UVO en Uitvoeringsprogramma OD NZKG 2023 en 20248. | |
Uitvoeren van controles bij bodemsaneringen, nazorglocaties en meldingen van grondverzet. De werkzaamheden staan in het UVO en Uitvoeringsprogramma OD NZKG 2023 en 2024. | |
Aandacht voor thema’s preventie en maatwerk Voorbereiden op de komst van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Inzet 0,4 fte toezichthouder en 0,4 fte jurist |
3.6Wat gaan we doen op kinderopvang in 2023-2024?
3.7Wat doen we bij de horeca in 2023-2024?
3.8Wat doen we op het openbaar water in 2023-2024?
Bijlage 1 Beleidsontwikkelingen 2023-2024
Deze wet verplicht de gemeente om al onze bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen op onze website te plaatsen. Vanaf 1 juli 2023 moet iedereen alle documenten digitaal kunnen bekijken. Dat betekent dat bij de documenten in het Gemeenteblad een link moet staan naar onze website. Via die link zijn dan alle stukken digitaal beschikbaar voor iedereen.
Er komt een Wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen. In dit plan komt er een verbod op contante betalingen voor goederen vanaf 3.000 euro. Daarnaast komen er meer mogelijkheden voor informatie-uitwisseling.
Een strategie voor de omgevingsdiensten om te komen tot een meer uniforme manier van vergunningverlening. De strategie maakt het mogelijk dat de omgevingsdiensten hun vergunningaanvragen risicogericht kunnen beoordelen en toetsen.
Gemeentelijke ontwikkelingen 2023/2024