Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maasgouw

Verordening gemeentelijke rekenkamer Maasgouw 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaasgouw
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Maasgouw 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Maasgouw 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie Maasgouw-Roerdalen 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-07-2023nieuwe regeling

11-07-2023

gmb-2023-328554

Z/23/115763 - D/23/116961

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Maasgouw 2023

De raad van de gemeente Maasgouw,

 

Gelezen het voorstel van Presidium;

 

Gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T :

 

  • 1.

    In te trekken de Verordening rekenkamercommissie Maasgouw-Roerdalen 2015;

  • 2.

    Vast te stellen de Verordening gemeentelijke rekenkamer Maasgouw 2023.

VERORDENING GEMEENTELIJKE REKENKAMER MAASGOUW 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • college: college van burgemeester en wethouders;

  • rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit maximaal 3 leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit maximaal 2 raadsleden.

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 2 keer voor een periode van zes jaar worden benoemd.

Artikel 5. Ondersteuning

De rekenkamer heeft een secretaris.

Artikel 6. Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per vergadering.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 175,- per vergadering en voor het lid € 150,- per vergadering.

  • 3.

    De vergoeding voor voorzitter en lid voor het verrichten van werkzaamheden, anders dan werkzaamheden die betrekking hebben op het voorbereiden en bijwonen van vergaderingen van de rekenkamer (o.a. het verrichten van zelfstandig onderzoekswerk), bedraagt € 50,- per uur.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening rekenkamercommissie Maasgouw-Roerdalen 2015 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Maasgouw 2023.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maasgouw, d.d. 11 juli 2023.

De raad voornoemd;

De griffier,

G.H. Bakkes

De plv. voorzitter,

E.A.M. Dehing