Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Omgevingsdienst regio Arnhem

Mandaatregeling van het dagelijks bestuur en de voorzitter aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOmgevingsdienst regio Arnhem
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingMandaatregeling van het dagelijks bestuur en de voorzitter aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem 2023
Citeertitelmandaat-en volmachtregeling directeur Omgevingsdienst Regio Arnhem 2023
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet gemeenschappelijke regelingen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-07-2023mandaat-en volmachtregeling

13-04-2023

bgr-2023-769

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling van het dagelijks bestuur en de voorzitter aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem 2023

Het Dagelijks Bestuur en de voorzitter van de Omgevingsdienst Regio Arnhem ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,

gelet op:

Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

Wet gemeenschappelijke regeling;

De gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem;

Besluiten vast te stellen:

De regeling houdende de verlening van Mandaat en volmacht aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem 2023

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a) ambtelijke organisatie: de ambtelijke organisatie van de Omgevingsdienst;

b) algemeen bestuur: het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst;

c) dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst;

d) voorzitter: de voorzitter van de Omgevingsdienst, bedoeld in artikel 19 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem;

e) directeur: de directeur van de Omgevingsdienst, bedoeld in artikel 25 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem (tevens secretaris van het bestuur van de Omgevingsdienst);

f) Omgevingsdienst: het openbaar lichaam Omgevingsdienst Regio Arnhem, bedoeld

in artikel 3 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem;

 

Artikel 2 Algemeen

Bij de uitoefening van de bevoegdheden in mandaat wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, verordeningen, regelingen, besluiten, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.

 

Artikel 3a Mandaat van het Dagelijks Bestuur aan het management

Het Dagelijks Bestuur verleent mandaat aan het management van ODRA voor de bevoegdheid tot:

 

  • 1.

    het beslissen tot het aangaan van verplichtingen jegens leveranciers en/of overheidsorganisaties tot maximaal gelijk aan het bedrag voor de drempel voor Europese aanbesteding (in 2023 van € 215.000,-), gemeten over de looptijd van de overeenkomst, ten behoeve van de bedrijfsvoering van de Omgevingsdienst.

 

Artikel 3b Mandaat van het Dagelijks Bestuur aan de directeur

Het Dagelijks Bestuur verleent mandaat aan de directeur voor de bevoegdheid tot:

a) het nemen van besluiten op grond van Burgerlijk Wetboek Boek 7, titel 10, de cao SGO, het Arbeidsvoorwaardenreglement Gelderse Omgevingsdiensten inzake medewerkers van de Omgevingsdienst Regio Arnhem behoudens besluiten omtrent de secretaris, de plaatsvervangend secretaris en managers;

b) het besluiten op bezwaar, beroep en hoger beroep en eventuele voorlopige voorzieningzaken inzake aanvragen als bedoeld in hoofdstuk III van de Algemene verordening gegevensbescherming;

c) het aangaan van vaststellingsovereenkomsten tot € 100.000,-;

d) het aangaan van detacheringsovereenkomsten of overeenkomst van opdracht tot een bedrag van €100.000,-;

e) het aanmerken van een ongeval als bedrijfsongeval;

f) het nemen van besluiten op grond van de Wet verbetering poortwachter en de Arbeidsomstandighedenwet;

g) het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten tot een bedrag van

€ 100.000,- ten behoeve van de bedrijfsvoering van de Omgevingsdienst;

h) het nemen van besluiten op bezwaar, beroep en hoger beroep en eventuele voorlopige voorzieningzaken, inzake verzoeken om toepassing van de Wet open overheid voor zover het zijn autonome bevoegdheden betreft;

i) het beslissen tot het afwijken van de aanbestedingsprocedure zoals in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid is vastgesteld, voor zover het de inhuur van personeel betreft;

j) het beslissen tot afwijken van de Algemene Inkoopvoorwaarden bij het aangaan van een privaatrechtelijke overeenkomst;

k) het wijzigen van een functiebeschrijving zoals opgenomen in het Gelders Functieboek of het anders koppelen van een functiebeschrijving aan een HR-21 functienorm van eerder ingedeelde functies, nadat nieuwe of gewijzigde taken zijn opgedragen aan een functiehouder;

l) om namens het dagelijks bestuur in het CLO overleg te voeren en besluiten te nemen over de in artikel 12.2 Cao SGO genoemde onderwerpen. Dit mandaat wordt begrensd door de bestaande financiële kaders.

 

Artikel 4 Mandaat van de voorzitter

De voorzitter verleent mandaat aan de directeur voor de bevoegdheid tot:

a) het nemen van besluiten op bezwaar, beroep en hoger beroep en eventuele voorlopige voorzieningzaken, inzake verzoeken om toepassing van de Wet open overheid voor zover het zijn autonome bevoegdheden betreft.

b) Het tekenen van de overeenkomsten tot een bedrag van € 100.000,- ten behoeve van de bedrijfsvoering van de Omgevingsdienst

 

Artikel 5 Reikwijdte mandaat, volmacht- of machtigingsverstrekking

1. Indien het dagelijks bestuur of de voorzitter mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woords voor zover direct te maken hebbend met de opgedragen taken en onverminderd het bepaalde in artikel 2.

2. De uitoefening van bevoegdheden in mandaat, verleend bij of krachtens dit besluit, geschiedt met inachtneming van de ter zake schriftelijk vastgelegde instructies per geval of in algemene zin van het dagelijks bestuur dan wel de voorzitter overeenkomstig het mandaatregister.

3. Waar volmacht is verleend tot het besluiten en verrichten van een privaatrechtelijke

rechtshandeling aan een gevolmachtigde wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van uitvoering van die rechtshandeling, waartoe worden gerekend ingebrekestelling, ontbinding, vorderen van nakoming, opzegging van een overeenkomst en alle andere besluiten, die hiermee verband (kunnen) houden, met uitzondering van de beslissing tot het voeren van een rechtsgeding.

 

Artikel 6 Kaders uitoefening bevoegdheden

Een in mandaat te nemen besluit mag niet worden genomen indien:

a) het besluit genomen moet worden met toepassing van de in artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht vervatte inherente afwijkingsbevoegdheid;

b) de financiële consequenties van het besluit naar verwachting het daartoe in de door het algemeen bestuur vastgestelde begroting bestemde budget overschrijden;

c) er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde bij het te nemen besluit bestaat;

d) de uitoefening van de bevoegdheden ingrijpende gevolgen voor de Omgevingsdienst kan hebben, of indien het algemeen bestuur vooraf om inlichtingen verzoekt.

 

Artikel 7 Informatieplicht

1. De directeur verschaft het algemeen bestuur, dagelijks bestuur dan wel de voorzitter gevraagd of ongevraagd informatie over de uitvoering van de aan hem gemandateerde bevoegdheden.

2.De directeur informeert het algemeen bestuur, dagelijks bestuur dan wel de voorzitter bij zwaarwegende omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.

 

Artikel 8 Volmacht en machtiging

Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover van toepassing, met mandaat gelijkgesteld:

a) de verlening van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en

b) de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

 

Artikel 9 Ondermandaat

De directeur kan de bevoegdheden, genoemd in artikel 3a, eerste lid, onder a. tot en met g. in ondermandaat verlenen aan functionarissen in dienst van of werkzaam voor de Omgevingsdienst.

 

Artikel 10 Ondermandaat taken Gelders Stelsel

1. De directeur kan de bevoegdheden als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder g. in ondermandaat verlenen aan de directeur van een andere omgevingsdienst binnen de provincie Gelderland.

2. Het ondermandaat en de machtiging worden mede verleend aan de persoon die door het daartoe bevoegde Dagelijks Bestuur is aangewezen als plaatsvervanger van de mandataris.

3. Het ondermandaat wordt verstrekt onder de voorwaarde dat de bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van het inkoop-en aanbestedingsbeleid en inkoopvoorwaarden van de omgevingsdienst waarvan de ondermandataris directeur of plaatsvervangend directeur is.

4. Ondermandaat wordt verleend onder de voorwaarde dat het directeurenoverleg Gelders Stelsel positief heeft besloten over het voorstel en binnen de bevoegdheid van artikel 3 eerste lid onder g.

 

Artikel 11 Ondermandaat Gelders Stelsel CLO

  • 1.

    De directeur kan de bevoegdheid als bedoeld in artikel 3 onder l in ondermandaat verlenen aan de directeur van een andere omgevingsdienst binnen de Provincie Gelderland.

  • 2.

    Ondermandaat wordt verleend onder de voorwaarde genoemd in artikel 3 onder l.

 

Artikel 12 Ondertekening

In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht dat het besluit is genomen krachtens mandaat of volmacht. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:

 

““Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem,

namens deze:”

 

De directeur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem,

gevolgd door de handtekening, functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde.

OF

“De voorzitter van de Omgevingsdienst Regio Arnhem, namens deze:”

De directeur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem,

gevolgd door de handtekening, functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde.

 

Artikel 13 Slotbepalingen

1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

2. Gelijktijdig wordt de Regeling houdende de verlening van mandaat en volmacht aan de directeur van de Regeling houdende de verlening van Mandaat en volmacht aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem 2020' voorzover het de bevoegdheid van het Dagelijks Bestuur betreft ingetrokken.

3. Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Mandaat- en volmachtregeling directeur Omgevingsdienst Regio Arnhem 2023’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Regio Arnhem op 13 april 2023,

 

de voorzitter, de secretaris,

 

J. Maouche R.M. Vlaander

 

Aldus vastgesteld door de voorzitter op 13 april 2023,

 

de voorzitter,

 

J. Maouche