Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maashorst

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Maashorst 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaashorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Maashorst 2023
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Maashorst 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt met ingang van de dag waarop het Koninklijk Besluit tot benoeming van de burgemeester aan de raad bekend wordt gemaakt.

Deze regeling vervangt de Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, op de raadscommissies, die functioneringsgesprekken met de burgemeester houden en op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt' van de gemeente Landerd en de 'Verordening op de Vertrouwenscommissie die de aanbeveling tot (her)benoeming van de burgemeester voorbereidt en de functioneringsgesprekken met de burgemeester leidt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 61 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-07-2023nieuwe regeling

13-07-2023

gmb-2023-327298

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Maashorst 2023

De raad van de gemeente Maashorst;

 

gelezen het voorstel van de vertrouwenscommissie i.o. van 22 juni 2023;

 

gelet op het overlijden van de heer Rüpp op 26 maart 2023;

 

gehoord de benoeming door de commissaris van de Koning van de provincie Noord-Brabant op 15 december 2022 van de waarnemend burgemeester van Maashorst, mevrouw Donders-de Leest, per 16 december 2022;

 

gelet op de Circulaire benoeming, herbenoeming en klankbordgesprekken burgemeester per 1 oktober 2017 en de Handreiking Burgemeesters, benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid van 18 december 2020;

 

gelet op artikel 61 van de Gemeentewet;

 

besluit

 

de Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Maashorst 2023 vast te stellen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    burgemeester: burgemeester van de gemeente Maashorst;

  • b.

    commissie: vertrouwenscommissie benoeming burgemeester van de gemeente Maashorst;

  • c.

    secretaris: secretaris van de vertrouwenscommissie;

  • d.

    voorzitter: voorzitter van de vertrouwenscommissie; en

  • e.

    adviseur: adviseur van de vertrouwenscommissie.

Artikel 2 Instelling en opheffing commissie

  • 1.

    Er is een vertrouwenscommissie benoeming burgemeester van de gemeente Maashorst.

  • 2.

    De commissie wordt opgeheven met ingang van de dag waarop het Koninklijk Besluit tot benoeming van de burgemeester aan de gemeenteraad van de gemeente Maashorst is bekendgemaakt.

Artikel 3 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester van de gemeente Maashorst voor te bereiden.

Artikel 4 Samenstelling commissie en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat uit ten minste vijf leden van de gemeenteraad en ten hoogste zoveel leden als er op moment van benoeming van de leden fracties zijn van de gemeenteraad.

  • 2.

    De gemeenteraad benoemt de leden van de commissie. Per fractie kan maximaal één raadslid in de commissie worden benoemd.

  • 3.

    De commissie heeft geen plaatsvervangende leden.

  • 4.

    De commissie kiest een voorzitter uit haar midden.

Artikel 5 Voorzitter

De voorzitter is belast met:

  • 1.

    het leiden van de vergaderingen van de commissie en het daarbij handhaven van de orde;

  • 2.

    het namens de commissie optreden als contactpersoon naar buiten;

  • 3.

    het uitnodigen van de sollicitanten naar het ambt van burgemeester voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaatsheeft; en

  • 4.

    het ondertekenen van alle stukken die van de commissie uitgaan.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier is de secretaris van de commissie.

  • 2.

    De gemeentesecretaris is de plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3.

    De plaatsvervangend griffier kan als ondersteuner in vergaderingen van de commissie aanwezig zijn.

Artikel 7 Adviseur vanuit college

  • 1.

    De gemeenteraad kan een of meer wethouders op voordracht van het college van burgemeester en wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

  • 2.

    De adviseur kan door de voorzitter worden uitgenodigd om met een raadgevende stem een vergadering van de commissie bij te wonen.

Artikel 8 Werkwijze commissie

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste de helft van het aantal leden dit noodzakelijk acht.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter kondigt elke vergadering tenminste vierentwintig uur van tevoren aan bij de leden van de commissie.

  • 3.

    De commissie vergadert alleen indien ten minste de helft van de leden aanwezig is.

  • 4.

    De vergaderingen/bijeenkomsten van de commissie vinden plaats met gesloten deuren.

  • 5.

    Van het behandelde ter vergadering wordt door de secretaris een kort samenvattend verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de commissie in een volgende vergadering vastgesteld.

  • 6.

    De verslagen van de vergaderingen van de commissie zijn geheim.

  • 7.

    Gelet op artikel 61c van de Gemeentewet geldt ten aanzien van al hetgeen voor, tijdens of na het verrichten van de werkzaamheden van de commissie direct of indirect door de commissie wordt besproken, schriftelijk wordt vastgelegd of aan de leden van de commissie wordt voorgelegd, voor de voorzitter en leden van de commissie, de secretaris en tweede secretaris, de plaatsvervangend griffier alsmede de adviseurs van de commissie, een geheimhoudingsplicht.

  • 8.

    Voor zover de commissie aan de gemeenteraad stukken, gegevens of informatie overlegt of anderszins ter kennis brengt, geldt gelet op artikel 61c van de Gemeentewet een geheimhoudingsplicht.

  • 9.

    De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 10.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim". Deze envelop wordt in de daartoe aangewezen archiefruimte geplaatst. Voor zover de bescheiden geen archiefbescheiden betreffen worden deze door de secretaris onverwijld vernietigd.

Artikel 9 Informatie over en gesprek met sollicitant

  • 1.

    De secretaris nodigt namens de voorzitter in overleg met de commissie sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2.

    De commissie treft de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. De voorzitter stelt hiertoe in overleg met de secretaris de plaats, de datum en het tijdstip van het gesprek zodanig vast dat de naam van een sollicitant niet bekend kan worden bij één of meerdere andere sollicitanten of bij derden.

  • 3.

    De gesprekken met en de oordeelsvorming over de sollicitanten vindt plaats in aanwezigheid van en door de leden van de commissie.

  • 4.

    Anders dan door tussenkomst van de commissaris van de Koning, kunnen geen inlichtingen, op welke wijze dan ook, worden ingewonnen over de sollicitanten.

Artikel 10 Besluitvorming

  • 1.

    De commissie streeft naar een gedragen meervoudige aanbeveling van twee personen in een voorkeursvolgorde.

  • 2.

    De commissie besluit over de vaststelling van een conceptaanbeveling bij meerderheid van stemmen. Elk lid heeft één stem. Alleen de leden van de commissie die tijdens de stemming op de vergadering aanwezig zijn, hebben een stem.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering.

  • 4.

    Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen.

Artikel 11 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding van het doen van een aanbeveling schriftelijk verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het verslag van bevindingen, bedoeld in het eerste lid, bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht; en

    • b.

      een conceptaanbeveling met twee personen. Die aanbeveling bevat een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

  • 3.

    In het verslag van bevindingen kan de mening van een eventuele minderheid over de conceptaanbeveling, op verzoek van die minderheid, tot uitdrukking worden gebracht.

Artikel 12 Vergoeding

De leden van de commissie ontvangen een vergoeding overeenkomstig het bepaalde in artikel 3.1.2., eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

Artikel 13 Intrekking oude verordeningen

De 'Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, op de raadscommissies, die functioneringsgesprekken met de burgemeester houden en op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt' van de gemeente Landerd en de 'Verordening op de Vertrouwenscommissie die de aanbeveling tot (her)benoeming van de burgemeester voorbereidt en de functioneringsgesprekken met de burgemeester leidt' van de gemeente Uden worden ingetrokken.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die waarop zij bekend is gemaakt en vervalt met ingang van de dag waarop het Koninklijk Besluit tot benoeming van de burgemeester aan de raad bekend is gemaakt.

Artikel 15 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel andere wetgeving niet voorziet, beslist de commissie.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 13 juli 2023.

De raad voornoemd,

de griffier,

mr. N.E. Gradisen

de voorzitter,

M.J.D. Donders-de Leest (wnd.)