Organisatie | Venlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregel sport 2023 |
Citeertitel | Subsidieregel sport 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | sport |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-07-2023 | nieuwe regeling | 18-07-2023 | 44942 |
Artikel 2 Grondslag art. 3, AsV 2020
De subsidieregel vindt zijn grondslag in artikel 3 van de Algemene Subsdieverordening Venlo 2020. ( Hierna: ASV Venlo 2020)
Het huidige subsidiebeleid en de daaraan gekoppelde subsidieregels zijn voor een groot deel gebaseerd op verouderd beleid en gaan uit van waardering. Het uitgangspunt van de herijking is dat de subsidieregels
worden geactualiseerd waarbij we van waarderingssubsidie naar een stimuleringssubsidie gaan, aansluitend op de doelen in de Venlo.fit Sportvisie 2030.
Artikel 3 Beleidskader/-doelstellingen
De Venlo.fit Sportvisie 2030 is de basis voor de subsidieregels sport. Deze visie heeft als ambitie zoveel mogelijk inwoners in beweging te krijgen en te houden, dat inwoners plezier hebben aan sport en bewegen en dat sport en bewegen een middel is om gezond op te groeien en een gezonde leefstijl na te streven. Specifieke focus ligt hierbij op onze jeugd, kwetsbare inwoners en de sportverenigingen. De focus van het verstrekken van subsidies ligt op basis van stimulering, daar waar middels activiteiten en projecten een bijdrage wordt geleverd aan de ambities zoals beschreven in de Venlo.fit Sportvisie 2030.
De ambities van de Venlo.fit sportvisie 2030 zijn:
Dit speerpunt richt zich op onze jeugd (0-18 jaar). We willen dat onze jeugd opgroeit met sport en bewegen. Dit moet in het DNA van onze jeugd komen en vormt de basis voor een leven lang sport en bewegen. Onze jeugd beweegt momenteel minder en krijgt steeds meer te maken met ongezonde verleidingen wat leidt tot gezondheidsachterstanden. Dit willen we voorkomen, waardoor dit speerpunt enorm belangrijk is voor de gemeente Venlo.
Dit speerpunt richt zich op onze kwetsbare inwoners. Sport en bewegen moet voor iedereen toegankelijk zijn. Doordat wij vergrijzen, willen we ervoor zorgen dat ouderen beter en langer kunnen blijven sporten en bewegen. Voor kwetsbare inwoners, waarbij sport en bewegen minder vanzelfsprekend is (om welke reden dan ook), helpen wij een handje zodat ook zij laagdrempelig kunnen sporten en bewgen.
Sportverenigingen zijn een belangrijke hoeksteen van onze maatschappij op sportief als ook sociaal vlak. De verenigingen moeten we blijven faciliteren. Echter veranderen ook de behoeften van onze inwoners. We willen dat onze verenigingen een belangrijke rol blijven spelen in onze gemeente. Daarnaast moeten we met onze sportvoorzieningen beter inspelen op de behoeften van onze inwoners.
Sport in ongeorganiseerd verband neemt steeds verder toe. Onze openbare ruimte dient steeds vaker als sport- en beweegruimte. We willen daarom dat onze ruimte uitdaagt tot sport, bewegen, spelen en recreëren.
Artikel 4 Definities Beleidsplan:
Een plan dat inzicht geeft in de manier waarop de organisatie haar doelstellingen wil bereiken en naar de toekomst van de organisatie kijkt.
Het innovatiebudget is ter stimulering van vernieuwing binnen de organisatie bij het organiseren en ontwikkelen van activiteiten of het runnen van een vitale en toekomstbestendige organisatie.
Kwetsbare doelgroepen zijn inwoners waarvoor sport en bewegen minder vanzelfsprekend is vanwege bijvoorbeeld een beperking, leeftijd, armoede, eenzaamheid en taalachterstand.
Het sporten binnen een veilige, plezierige, eerlijke en zorgeloze organisatie of omgeving.
Een basisbudget ter stimulering van het worden of zijn van een vitale en toekomstbestendige organisatie in de gemeente Venlo, die zelfstandig haar sportieve en maatschappelijke rol vervult.
Het stimuleringsbudget ter stimulering voor het uitvoeren van activiteiten of projecten die aansluiten bij één of meerdere pijlers uit de Venlo.fit Sportvisie 2030.
Vitaliteitsmonitor (‘de Vitale Club’):
De ‘Vitale Club’ is een vitaliteitsmonitor van Huis voor de Sport Limburg. Aan de hand van deze monitor wordt aan de hand van ja/nee vragen de vitaliteit van en voor een vereniging gemeten op tal van aspecten zoals bijvoorbeeld het beleid, financiën, vrijwilligers en het aanbod.
Alle subsidies zijn bestemd voor vrijwilligersorganisaties (sportvereniging of stichting) gevestigd in de gemeente Venlo die middels sportactiviteiten en projecten een substantiële bijdrage leveren aan de ambities uit de Venlo.fit Sportvisie 2030.
Alle subsidies dienen jaarlijks opnieuw aangevraagd te worden.
Startsubsidie: structurele subsidie.
Voor het aanvragen van subsidie dient gebruik te worden gemaakt van het standaardformulier op de website van de gemeente Venlo.
Buiten de indieningsvereisten zoals geregeld in de Verordening dient voor
Een startsubsidie de vitaliteitsmonitor ‘de vitale club’ op de website van Huis voor de Sport ingevuld te worden. Met deze tool krijgt zowel de sportvereniging als de gemeente Venlo inzicht in de vitaliteit en toekomstbestendigheid van de vereniging. Dit document moet de vereniging apart uploaden na invulling van de vitaliteitsmonitor bij het indienen van hun subsidieaanvraag.
Een stimuleringssubsidie de vitaliteitsmonitor ‘de vitale club’ op de website van Huis voor de Sport en het standaardformulier ingevuld te worden. In het standaardformulier wordt een beschrijving gegeven over de uitvoering van activiteiten en/of projecten die aansluiten bij een van de pijlers van de Venlo.fit Sportvisie 2030.
Een innovatiesubsidie de vitaliteitsmonitor ‘de vitale club’ op de website van Huis voor de Sport en het standaardformulier ingevuld te worden. In het standaardformulier wordt een beschrijving gegeven over de uitvoering van activiteiten en/of initiatieven die bijdragen aan vernieuwing binnen uw organisatie. In afwijking op de ASV dient ook de innovatiesubsidie vóór 1 oktober voorafgaand aan het subsidiejaar te worden ingediend.
Artikel 8 Voorwaarden/verplichtingen om voor subsidie in aanmerking te komen
De organisatie voldoet aan de criteria van de ASV en aanvullend gelden de volgende bepalingen:
Het eigen vermogen van de organisatie mag in het jaar voorafgaande aan de aanvraag, maximaal 100% van de eigen begroting inclusief het aangevraagde subsidiebedrag, zijn. Het meerdere wordt op de subsidie ingehouden/ gecorrigeerd. Een uitzondering hierop zijn subsidieaanvragen lager dan € 5.000,- en zijn vermogensbestanddelen waarvoor expliciet bij bestuursbesluit van voor 31 december van het jaar voorafgaande aan de aanvraag, een duidelijk vastgestelde bestemming is aangegeven inclusief vastgesteld plan van aanpak en tijdsplanning. Het bestuursbesluit dient gedateerd te zijn en te blijken uit een verslag van een bestuursvergadering. Het eigen vermogen en de reserves (niet voor een jubileum) dienen tevens te blijken uit de jaarrekening van het jaar voorafgaande aan de aanvraag. De bestemmingsreserves dienen in verband te staan met de doelstellingen/activiteiten van de organisatie, noodzakelijk en reëel te zijn.
Kosten voor subsidie komen in aanmerking als het doel helder en duidelijk beschreven is en de kosten bijdragen aan de ambities uit de Venlo.fit Sportvisie 2030. Onvoorziene kosten, aanschaf van materialen die niet bijdragen aan de ambities uit de Venlo.fit Sportvisie 2030, consumpties en eten, attenties en contributiekortingen en -verlagingen zijn niet subsidiabel.
De organisatie dient te zijn aangesloten bij een landelijke, provinciale of regionale organisatie, die de belangen van de betreffende tak van sport(erkend door het NOC*NSF) behartigt. Bij een combinatie vereniging dienen de subonderdelen aangesloten te zijn bij de organisaties behorende bij de tak van sport van de subonderdelen
8.3 Specifieke criteria innovatiesubsidie
Artikel 11 Wijze van uitbetaling/wijze bevoorschotting
De bevoorschotting wordt in het eerste kwartaal na toekenning uitbetaald.
Artikel 12 Subsidieplafond en wijze van verdeling van de subsidie in het geval van overschrijding
Artikel 10 lid 1 en 2 leiden tot 90% van het totale beschikbare budget. Nieuwe of innovatieve ideeën komen (additioneel) in aanmerking voor het innovatiebudget van 10%. Wordt er in het betreffende jaar (voor 1 oktober) geen beroep gedaan op de 10% innovatieruimte, dan wordt het budget – indien nodig – toegevoegd aan de overige 90%. Komt er later in een jaar alsnog een vraag voor een nieuw project, dan kan men in het daaropvolgende jaar de aanvraag indienen.
Naast de reguliere eisen van artikel 14 AsV 2020 geldt voor de vaststelling van de stimulerings- en innovatiesubsidie dat een online evaluatieformulier en een financiële projectverantwoording/projectadministratie beknopt aangeleverd moeten worden. Voor de stimuleringssubsidie en innovatiesubsidie is dit enkel van toepassing bij toegekende subsidies boven de € 1.000,-. Voor de startsubsidie vallen de subsidieverlening en de subsidievaststelling samen, waardoor geen aanvraag tot definitieve vaststelling van de startsubsidie gedaan hoeft te worden.
De subsidieregel is van toepassing op subsidieaanvragen die betrekking hebben op het subsidietijdsvak 2024 en verder.
Het college kan in individuele gevallen een of meer bepalingen van deze regeling gemotiveerd buiten toepassing laten of daarvan gemotiveerd afwijken. Dit kan alleen gemotiveerd en in die gevallen dat de toepassing van die bepaling(en) een onwenselijk gevolg heeft, dat strijdig is met de doelstelling van deze subsidieregel.