Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vught

Verordening gemeentelijke rekenkamer Vught 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVught
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Vught 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Vught 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Rekenkamercommissie gemeente Vught 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-07-2023nieuwe regeling

13-07-2023

gmb-2023-324473

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Vught 2023

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vught;

  • c.

    rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Vught als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • d.

    doelmatigheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen;

  • e.

    doeltreffendheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van het beleid daadwerkelijk worden behaald;

  • f.

    rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving.

Artikel 2: Rekenkamer

  • 1.

    De raad stelt een rekenkamer in;

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit 3 externe leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3: Taken Rekenkamer

De rekenkamer verricht onderzoek naar en adviseert de raad over:

  • 1.

    de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gemeentelijke beleid en beheer;

  • 2.

    de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid.

Artikel 4: Benoeming leden

  • 1.

    De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd voor een periode van zes jaar en zijn éénmaal herbenoembaar voor eenzelfde termijn door de raad;

  • 2.

    De leden van de rekenkamer worden geacht zorg te dragen voor bestuurlijke continuïteit;

  • 3.

    De raad wijst één van de leden van de rekenkamer aan als voorzitter;

  • 4.

    De voorzitter van de rekenkamer draagt zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het bewaken van de uitgangspunten en de werkwijze;

    • d.

      het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming;

    • e.

      het onderhouden van contact met de gemeenteraad, de ambtelijke organisatie en naburige rekenkamers.

  • 5.

    Het is voor de leden van de rekenkamer verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 81f van de Gemeentewet;

  • 6.

    Leden van de rekenkamer overleggen bij benoeming een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen. Tussentijdse wijzigingen in deze lijst worden direct schriftelijk gemeld aan de raad.

Artikel 5: Vergoeding

  • 1.

    De leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer. De vergoeding per vergadering bedraagt € 250 voor de voorzitter en € 205 voor de leden (prijspeil 2023);

  • 2.

    Indien door de leden in opdracht van de rekenkamer onderzoek werkzaamheden worden uitgevoerd, kunnen zij hiervoor een vergoeding van € 70 per uur ontvangen. Het tarief wordt door de rekenkamer in de opdracht tot te verrichten werkzaamheden vastgelegd;

  • 3.

    Reiskosten worden vergoed op basis van werkelijke kilometers conform de wettelijke norm;

  • 4.

    De vergoedingen onder lid 1 en 2 zijn inclusief verblijf- en overige kosten;

  • 5.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamer dienen hun declaratie ieder kwartaal in bij de griffier;

  • 6.

    De vergoedingen genoemd in dit artikel komen ten laste van het budget van de rekenkamer als bedoeld in artikel 9 en worden jaarlijks geïndexeerd conform de door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor dat jaar vastgestelde vergoeding voor commissieleden.

Artikel 6: Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Een medewerker van de griffie vervult de functie van ambtelijk secretaris van de rekenkamer;

  • 2.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht;

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers en is bij vergaderingen van de rekenkamer aanwezig;

  • 4.

    De secretaris heeft geen onderzoekstaken.

Artikel 7: Reglement van orde en werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer stelt een reglement van orde van haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast;

  • 2.

    Zij zendt het reglement van orde en werkwijze na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad;

Artikel 8: Verzoek

  • 1.

    Conform art. 182 lid 2 van de Gemeentewet kan de rekenkamer, op een gemotiveerd schriftelijk verzoek van de raad, een onderzoek instellen;

  • 2.

    De rekenkamer bericht de raad binnen een maand of en in hoeverre de rekenkamer aan dit verzoek zal voldoen. Indien de rekenkamer niet op een verzoek van de raad ingaat geeft zij daarvoor een onderbouwing.

Artikel 9: Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen het jaarlijks beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van taken;

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de externe leden;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      externe onderzoekskosten;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van hun taak.

  • 3.

    Indien het beschikbare budget niet toereikend is voor het uitvoeren van een extern onderzoek, kan de rekenkamer de raad verzoeken om extra middelen ter beschikking te stellen. De rekenkamer overlegt bij zijn verzoek een onderbouwing van de noodzakelijke extra middelen. De gemeenteraad willigt het verzoek in, indien volgens de gemeenteraad nut en noodzaak van het extern onderzoek zijn aangetoond door de rekenkamer, en indien voor de extra middelen dekking kan worden gevonden;

  • 4.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, vierde lid, van de Gemeentewet;

  • 5.

    Op aanvraag verstrekt de rekenkamer een overzicht van de gedeclareerde uren per lid met daarin het doel, de activiteit en de tijdsbesteding van de onderzoeksuren.

Artikel 10: Behandeling, opvolging en monitoring onderzoeksrapporten

  • 1.

    De rekenkamer stelt jaarlijks rond de jaarwisseling een jaarplan met onderzoeksprogramma vast, consulteert voorafgaand de raad over mogelijke onderzoek keuzes en zendt het jaarplan na vaststelling ter kennisname aan de raad;

  • 2.

    De rekenkamer informeert de raad, het college en de gemeentesecretaris over het instellen van een onderzoek;

  • 3.

    Voordat de rekenkamer een onderzoeksrapport vaststelt, stelt zij in elk geval het onderzochte orgaan in de gelegenheid binnen vier weken na verzending van het onderzoeksrapport te reageren op haar bevindingen en voorlopige conclusies.

  • 4.

    Een onderzoeksrapport met aanbevelingen wordt, inclusief de bestuurlijke reactie van het college en eventueel een nawoord van de rekenkamer, door de rekenkamer in een raadsvoorstel ter besluitvorming aan de raad aangeboden;

  • 5.

    De rekenkamer licht haar rapporten toe aan de raad. De raad vergadert in openbaarheid over de conclusies en aanbevelingen, tenzij de raad anders beslist.

  • 6.

    Monitoring van de opvolging van het onder lid 4 genomen besluit geschiedt jaarlijks in de raadscyclus van april op basis van:

    • a.

      een door het presidium te verstrekken overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer waartoe de raad heeft besloten en door de raad zelf moet worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven;

    • b.

      een door het college te verstrekken overzicht inzake van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer waartoe de raad heeft besloten, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 11: Slotbepaling

De verordening ‘Rekenkamercommissie gemeente Vught 2015’ wordt ingetrokken.

Artikel 12: Datum inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking;

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening gemeentelijke rekenkamer Vught 2023’.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Vught

in zijn openbare vergadering van 13 juli 2023.

de griffier,

drs. J.A. Deneer

de voorzitter,

R.J. van de Mortel