Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Verordening werkgeverscommissie griffie Purmerend 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie Purmerend 2023
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie Purmerend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-07-2023nieuwe regeling

29-06-2023

gmb-2023-323617

1585469

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie Purmerend 2023

De raad van de gemeente Purmerend,

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 22 juni 2023,

 

gelet op de artikelen 83 eerste lid, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht,

 

B E S L U I T :

 

  • 1.

    een werkgeverscommissie in te stellen;

  • 2.

    aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet, met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d eerste lid en 107e eerste lid van de Gemeentewet;

  • 3.

    de navolgende Verordening werkgeverscommissie griffie Purmerend 2023 vast te stellen:

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    Er is een werkgeverscommissie.

  • 2.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 3.

    De burgemeester verleent de werkgeverscommissie een volmacht om de arbeidsovereenkomst voor de griffier te ondertekenen.

  • 4.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 5.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de overige op de griffie werkzame ambtenaren mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit de raadsleden die tevens lid en plaatsvervangend lid zijn van het presidium. Alle leden zijn volwaardig lid van de commissie.

  • 2.

    De werkgeverscommissie kiest een voorzitter uit haar midden en is bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap heeft de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek (het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad, het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd);

    • b.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen;

    • c.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van de in dit hoofdstuk genoemde artikelen;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van de werkgeverscommissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de werkgeverscommissie

  • 1.

    De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.

  • 2.

    Met de gemeentesecretaris/algemeen directeur worden afspraken gemaakt over passende ondersteuning van de commissie en van de griffier door het team P&O.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    De werkgeverscommissie streeft er naar om besluiten in unanimiteit te nemen.

  • 2.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2 lid 1.

  • 3.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid aanhef en onder e en artikel 5.1.4 van de Wet open overheid in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de afspraken-/besluitenlijst zijn in principe niet openbaar.

    De werkgeverscommissie kan beslissen dat op grond van een belang, genoemd in de Wet open overheid, hierop of op een deel geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de vergaderstukken als bedoeld in het eerste lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als het gaat om stukken die de persoonlijke levenssfeer van de griffier en/of andere op de griffie werkzame ambtenaren raken. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 9 Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als Verordening werkgeverscommissie griffie Purmerend.

 

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop het is bekendgemaakt.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 29 juni 2023

de griffier,

R.J.C. van der Laan

de voorzitter,

E. van Selm