Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voerendaal

Verordening op de raadscommissies gemeente Voerendaal 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoerendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de raadscommissies gemeente Voerendaal 2023
CiteertitelVerordening op de raadscommissies gemeente Voerendaal 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2023nieuwe regeling

06-07-2023

gmb-2023-323210

Zaaknr. 380177

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de raadscommissies gemeente Voerendaal 2023

De raad van de gemeente Voerendaal,

 

gelezen het voorstel van de griffier met zaaknummer 380177,

 

gelet op artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet

 

B E S L U I T

 

de Verordening op de raadscommissies gemeente Voerendaal 2023 vast te stellen.

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      agendacommissie: instituut zoals genoemd en beschreven in het Reglement van Orde voor de gemeenteraad;

    • b.

      commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

    • c.

      commissielid: lid van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

    • d.

      commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

    • e.

      fractie: een politieke groepering, waarvan leden ook zitting hebben in de raad;

    • f.

      griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger, zoals bedoeld in art. 107 en 107d Gw;

    • g.

      iBabs: het digitale netwerk dat de gemeente gebruikt ten behoeve van de verspreiding en ontsluiting van stukken een digitaal systeem, genaamd iBabs;

    • h.

      technische vragen: vragen die voortkomen uit de toegezonden stukken ter voorbereiding op de commissievergadering;

    • i.

      voorstel van orde: een voorstel over de orde van de vergadering;

    • j.

      wet: Gemeentewet (Gw).

  • 2.

    Waar in deze verordening hij staat, dient gelezen te worden hij/zij.

Artikel 2. Instelling raadscommissies

  • 1.

    Er is een:

    • a.

      raadscommissie Samenleving;

    • b.

      raadscommissie Leefomgeving;

    • c.

      raadscommissie Financiën.

  • 2.

    De verdeling van de onderwerpen van de in het eerste lid genoemde raadscommissies is weergegeven in bijlage A bij deze verordening.

Artikel 3. Taken

  • 1.

    Een raadscommissie:

    • a.

      brengt per fractie advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

    • b.

      kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a, en

    • c.

      voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder a.

Artikel 4. Samenstelling en benoeming commissievoorzitter

  • 1.

    Een raadscommissie bestaat uit maximaal 15 commissieleden, naar evenredigheid van het aantal zetels in de raad.

  • 2.

    De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    Een benoemd commissielid, dan wel een raadslid, kan in iedere raadscommissie zitting nemen, met inachtneming van het eerste lid.

  • 4.

    Zowel raadsleden als niet-raadsleden kunnen lid zijn. De artikelen 10, 11, 12 en 13 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

  • 5.

    De raad benoemt de commissievoorzitters.

  • 6.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde tijdens de vergadering;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      de taak ervoor te zorgen dat er op hoofdlijnen wordt vergaderd;

    • e.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

    • f.

      het formuleren van het advies per fractie

Artikel 5. Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van een commissielid eindigt als niet meer wordt voldaan aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4.

    De raad kan de commissievoorzitter ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid en -voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 7.

    Het lidmaatschap van commissieleden, benoemd op voordracht van een fractie die niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt van rechtswege.

Artikel 6. De commissiegriffier

  • 1.

    De griffier is tevens commissiegriffier.

  • 2.

    De griffier van de raad kan ter ondersteuning van een raadscommissie een op de griffie werkzame ambtenaar aanwijzen als commissiegriffier.

  • 3.

    Een commissiegriffier is aanwezig in vergaderingen.

  • 4.

    Een commissiegriffier kan op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereiding

Artikel 7. Oproep en agenda

  • 1.

    De griffie plaatst zo spoedig mogelijk na de vergadering van de Agendacommissie, maar ten minste 10 werkdagen voor een commissievergadering, de oproep en de voorlopige agenda op iBabs. Stukken waarop geheimhouding rust als bedoeld in artikel 86, eerste en tweede lid van de Gemeentewet worden aangeboden op een besloten gedeelte van iBabs of worden bij de griffie ter inzage gelegd.

  • 2.

    Als een aanvullende agenda wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering op iBabs geplaatst.

  • 3.

    De Agendacommissie zoals genoemd en beschreven in het Reglement van Orde voor de gemeenteraad stelt de voorlopige agenda voor de raadscommissies vast. Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda definitief vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4.

    De agenda van elke commissievergadering voorziet in:

    • a.

      een onderdeel voor advisering ten aanzien van raadsvoorstellen;

    • b.

      een onderdeel voor informatievoorziening vanuit het college over actuele dossiers en voortgang van projecten:

    • c.

      een rondvraag.

  • 5.

    Als een fractie een voor de raad ingekomen stuk of een ander onderwerp wil bespreken in een raadscommissie, levert het hiertoe minimaal 96 uur voor de commissievergadering bij de griffier een bespreeknotitie aan. In een bespreeknotitie worden in ieder geval de aanleiding, het doel en duidelijk geformuleerde vragen waarover men met de commissie wil spreken opgenomen. Per commissievergadering kan iedere fractie maximaal een bespreeknotitie aanleveren. Een bespreeknotitie mag niet gaan over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen een juridische procedure (civiele, bestuursrecht- en/of strafprocedure) bij de rechter openstaat, loopt of heeft opgestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarop een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan worden ingediend.

    • d.

      individuele casussen.

  • 6.

    Bij vaststelling van de agenda beslist de raadscommissie of de bespreeknotitie aan de agenda wordt toegevoegd.

  • 7.

    Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

  • 8.

    De vergaderingen van de raadscommissie vangen aan om 19.30 uur en eindigen uiterlijk om 22.30 uur.

  • 9.

    Een raadscommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste drie fracties schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

Artikel 8. Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Elektronisch beschikbare stukken worden op het digitale raadsnetwerk iBabs geplaatst en zijn openbaar toegankelijk via de website van de gemeente en via iBabs.

  • 2.

    Stukken die zich niet lenen voor plaatsing op iBabs worden ter inzage gelegd. Hiervan wordt aan de raadsleden mededeling gedaan. In de agenda op iBabs is herkenbaar als er stukken ter inzage liggen bij de griffie.

  • 3.

    Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, worden aangeboden op het besloten gedeelte van iBabs of ter inzage op de griffie gelegd.

Artikel 9. Openbare kennisgeving

  • 1.

    Commissievergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door plaatsing op de website van de gemeente.

Paragraaf 2. Ter vergadering

Artikel 10. Presentielijst

  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst, die aan het einde van elke vergadering door de commissievoorzitter en de commissiegriffier door ondertekening wordt vastgesteld.

  • 3.

    De voorzitter en de griffier hebben een vaste zitplaats. De zitplaatsen voor de fracties zijn ook vast. In het seniorenconvent worden deze plaatsen bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen.

Artikel 11. Opening vergadering en quorum

  • 1.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

  • 2.

    Als op grond van het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het plaatsen van de oproeping is gelegen.

  • 3.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

Artikel 12. Technische vragen stellen

  • 1.

    Ter voorbereiding op de behandeling van een geagendeerd voorstel of onderwerp in een raadsvergadering kunnen de commissieleden technische vragen stellen.

  • 2.

    Technische vragen zijn vragen die ambtelijk beantwoord kunnen worden.

Artikel 13. Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2.

    In het advies worden de standpunten van alle fracties opgenomen.

  • 3.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van stemmingen over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

Artikel 14. Aantal spreektermijnen

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in een termijn, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    De spreektermijn wordt door de commissievoorzitter afgesloten, nadat alle commissieleden in de gelegenheid zijn gesteld het woord te voeren en de vragen te stellen.

Artikel 15. Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1.

    Een raadscommissie kan besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2.

    De burgemeester en de wethouders, inclusief ambtelijke ondersteuning, worden geacht om indien een agendapunt betreffende hun portefeuille op de agenda staat in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 3.

    De burgemeester, de wethouders, of de ambtelijke ondersteuning geeft voorafgaand aan de beraadslaging over een agendapunt betreffende hun portefeuille een korte introductie over het onderwerp van het agendapunt.

Artikel 16. Spreekrecht burgers

  • 1.

    Burgers c.q. belanghebbenden kunnen in een vergadering maximaal 5 minuten het woord voeren over onderwerpen die geagendeerd zijn. Indien zich meerdere personen gemeld hebben die van het spreekrecht gebruik willen maken, kan de voorzitter de tijdsduur per spreker beperken in verband met de totale vergadertijd van de commissie.

  • 2.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit binnen 48 uur voor de aanvang van de vergadering aan de (commissie)griffier onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.

  • 3.

    De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De commissievoorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 4.

    De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

  • 5.

    Er kan niet worden ingesproken:

    • a.

      over een besluit van het gemeentebestuur waartegen een juridische procedure (civiele, bestuursrecht- en/of strafprocedure) bij de rechter openstaat, loopt of heeft opengestaan;

    • b.

      over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      over een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend of op dat moment in behandeling is;

    • d.

      over zaken waar de gemeente niet over gaat;

    • e.

      over onderwerpen waar geheimhouding op rust;

    • f.

      wanneer een inspreker al eerder over hetzelfde onderwerp heeft ingesproken, tenzij het voorstel afwijkt van het eerdere voorstel.

  • 6.

    De voorzitter van een commissie kan uit eigener beweging of op verlangen van de meerderheid van de commissie in- of externe adviseurs of andere personen uitnodigen de vergadering bij te wonen en de commissie te informeren en over het desbetreffende punt mee te discussiëren.

Artikel 17. Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De commissievoorzitter handhaaft de orde in de vergadering.

  • 2.

    Hij roept sprekers tot de orde als deze zich intimiderend, respectloos en niet-integer gedragen en zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  • 3.

    Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 18. Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

Artikel 19. Besluitenlijst

  • 1.

    Een commissiegriffier draagt zorg voor het schriftelijke advies van de raadscommissie aan de gemeenteraad over het behandelde ter vergadering.

  • 2.

    De besluitenlijst bestaat in ieder geval uit:

    • a.

      de door de deelnemende commissieleden getekende en door de commissievoorzitter en commissiegriffier ondertekende presentielijst;

    • b.

      de door de raadscommissie uitgebrachte adviezen met vermelding van de fracties die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring;

    • c.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van artikel 15 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

  • 3.

    De door een raadscommissie uitgebrachte adviezen worden bij het betreffende raadsvoorstel aan de vergaderstukken voor de gemeenteraad toegevoegd.

Paragraaf 3. Besloten vergaderingen

Artikel 20. Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 21. Verslag besloten vergadering

  • 1.

    Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.

  • 2.

    Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het verslag.

  • 3.

    De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 22. Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Paragraaf 4. Toehoorders en pers

Artikel 23. Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

Artikel 24. Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

Artikel 25. Intrekking oude verordening

De Verordening op raadscommissie 2010 tweede wijziging wordt ingetrokken.

Artikel 26. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 september 2023.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissies gemeente Voerendaal 2023.

Aldus besloten in de vergadering van de gemeenteraad d.d. 6 juli 2023.

DE RAAD VAN DE GEMEENTE VOERENDAAL

namens dezen,

de griffier,

F. Meijerink