Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westerwolde

Verordening op de Afstemmingsgroep Financiën Westerwolde 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWesterwolde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Afstemmingsgroep Financiën Westerwolde 2023
CiteertitelVerordening op de Afstemmingsgroep Financiën Westerwolde 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-07-2023nieuwe regeling

12-07-2023

gmb-2023-323165

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Afstemmingsgroep Financiën Westerwolde 2023

De raad van de gemeente Westerwolde;

 

op voorstel van de agendacommissie d.d. 17 mei 2023, Griffie;

 

gelet op de artikelen 84 en 147 van de Gemeentewet;

 

overwegende, dat het aanbeveling verdient om in de P&C cyclus een moment op te nemen om in gesprek te gaan met het college en de accountant (de laatste waar het de jaarstukken betreft), voorts dat de Verordening op de Rekenkamer Westerwolde 2022 bepaalt dat de Rekenkamer minstens twee maal per jaar met een afvaardiging van de raad over de werkzaamheden van de rekenkamer overlegt;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen:

 

de Verordening op de Afstemmingsgroep Financiën Westerwolde 2023

Artikel 1. Instelling en begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de raad: de gemeenteraad.

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders.

  • c.

    controleverordening: de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Westerwolde.

  • d.

    de accountant: de accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • e.

    de voorzitter: de voorzitter van het overlegorgaan.

Artikel 2. Taken en bevoegdheid

  • 1.

    Het overlegorgaan is belast met de voorbereiding van de besluitvorming van de raad aangaande:

    • a.

      de aanwijzing, alsmede zo nodig het beëindigen van de relatie met, de accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet;

    • b.

      het vaststellen van de begroting;

    • c.

      het vaststellen van de rekening en het jaarverslag.

  • 2.

    Jaarlijks voorafgaande aan de accountantscontrole vindt er een pre-audit gesprek plaats tussen de Afstemmingsgroep Financiën en de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te besteden aan bepaalde posten, organisatieonderdelen of andere belangrijke onderwerpen.

  • 3.

    Indien gewenst kan de Afstemmingsgroep Financiën de raad adviseren over het evalueren van de werkzaamheden van de accountant. De Afstemmingsgroep Financiën bereidt, in overleg met het college, het aanbestedingstraject voor van het contract met de accountant en is betrokken bij de selectie van de accountant.

  • 4.

    De Afstemmingsgroep Financiën is tevens de eerste overlegpartner van de Rekenkamer. Tijdens de overleggen met de Rekenkamer komen onder andere aan de orde de contacten tussen Rekenkamer en raad, het gemeentelijk onderzoeksprogramma, de onderwerpselectie en de voortgang van de onderzoeken en de afstemming tussen Rekenkamer, college en de ambtelijke organisatie.

  • 5.

    De Afstemmingsgroep Financiën draagt er zorg voor dat de raad inzicht krijgt in de opvolging van de aanbevelingen die worden benoemd in de rapportages van de accountant en de Rekenkamer.

  • 6.

    Het overlegorgaan treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Samenstelling en benoeming

  • 1.

    Het overlegorgaan bestaat maximaal uit net zoveel leden als er raadsfracties zijn.

  • 2.

    De leden en plaatsvervangend leden van de Afstemminggroep Financiën worden met inachtneming van het gestelde in lid 1 aangewezen door de individuele raadsfracties.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) leden van de Afstemmingsgroep Financiën zijn tevens lid van de gemeenteraad, lid van de raadscommissie dan wel plaatsvervangend lid van de raadscommissie.

  • 4.

    De Afstemmingsgroep wijst uit zijn midden een voorzitter aan.

  • 5.

    De griffier is secretaris van de Afstemmingsgroep en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 6.

    De plaatsvervangend griffier treedt op als notulist van de vergaderingen van de Afstemmingsgroep en vervangt, zo nodig, de griffier als secretaris van de commissie.

  • 7.

    De Afstemmingsgroep kan interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen.

  • 8.

    Als interne c.q. externe adviseurs worden in ieder geval aangemerkt: de portefeuillehouder Financiën, de manager van de afdeling waaronder financiën valt, de accountant en de voorzitter en/of secretaris van de Rekenkamer.

Artikel 4. Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2.

    Een lid kan ten allen tijde ontslag nemen.

Artikel 5. Voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Afstemmingsgroep, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de Afstemmingsgroep.

Artikel 6. Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert in ieder geval twee maal in het jaar, namelijk ter voorbereiding van de raadsvergadering waarin de begroting wordt behandeld en de vergadering waarin de jaarstukken worden behandeld. Voorts zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste twee leden, onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2.

    De vergaderingen van de Afstemmingsgroep Financiën zijn niet openbaar, tenzij de leden van de Afstemmingsgroep anders bepalen.

  • 3.

    De Afstemmingsgroep Financiën neemt geen besluiten; wel kan de Afstemmingsgroep adviezen geven aan de raad.

  • 4.

    Van iedere vergadering wordt een samenvattend verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de Afstemmingsgroep Financiën en ter kennis gebracht van raad en college.

Artikel 7. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening op de Afstemmingsgroep Financiën Westerwolde 2023".

Artikel 8. Inwerkingtreding en geldigheidsduur

Deze verordening treedt in werking één dag nadat zij is bekendgemaakt.

Dit is besloten in de openbare vergadering van 12 juli 2023

Namens de raad,

Patrick Dave Nap

Raadsgriffier

Jaap Velema

voorzitter