Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Tiel |
Citeertitel | Verordening op de vertrouwenscommissie gemeente Tiel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-07-2023 | nieuwe regeling | 13-07-2023 |
Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt en die de klankbordgesprekken met de burgemeester voert.
De gemeenteraad van de gemeente Tiel
Gelet op artikel 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,
De artikelen 15 en 31 van de Archiefwet en artikel 9 van het Archiefbesluit;
Gelet op de circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Vast te stellen de navolgende Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt en die de klankbordgesprekken met de burgemeester voert.
Artikel 3. Samenstelling commissie
De commissie kan uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter kiezen. Het is ook mogelijk om een raadslid, bij voorkeur de door de gemeenteraad benoemde plaatsvervangend voorzitter, als technisch voorzitter aan te wijzen. De technisch voorzitter heeft geen stemrecht in de commissie.
De commissie besluit over de vaststelling van een concept aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid een stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het verslag opgenomen.
De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.
Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt bevat in ieder geval:
De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.
BEPALINGEN INZAKE DE BENOEMING
Artikel 11 Informatie over en gesprek met sollicitant
De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.
BEPALINGEN INZAKE DE HERBENOEMING
Artikel 16 Bijzondere bepaling inzake verslaglegging
De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.