Organisatie | Regio Stedendriehoek |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | TREASURYSTATUUT 2022 Regio Stedendriehoek |
Citeertitel | Treasurystatuut 2022 Regio Stedendriehoek |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Treasurystatuut 2022 Regio Stedendriehoek
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | 01-01-2022 | 15-12-2021 | aanapassing | 15-12-2021 |
De Regioraad van de regio Stedendriehoek;
gelet artikel 14, lid 4, van de Financiële verordening van de regio Stedendriehoek en de Wet financiering decentrale overheden (wet FiDo);
in te trekken het Treasurystatuut 2014, vastgesteld op 18 december 2014 en vast te stellen het navolgende Treasurystatuut.
In dit statuut wordt verstaan onder:
a. Treasuryfunctionaris/treasurer: de (ingehuurde) functionaris welke is belast met de uitvoering van de treasuryfunctie;
b. treasuryfunctie: de uitvoering van alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen en bewaken van financiële posities, financiële stromen en de hieraan verbonden risico’s. Het treasurybeheer valt onder te verdelen in cashmanagement, risicomanagement en financiering/belegging;
c. cashmanagement: het beheren van geldstromen en daaruit voortvloeiende saldi en liquiditeitsposities tot een periode van één jaar;
d. risicomanagement: het beheren van financiële risico’s (renterisico’s en debiteurenrisico’s);
e. financiering: het aantrekken van vreemd vermogen voor een periode van minimaal één jaar;
f. uitzettingen: het extern beleggen van middelen, anders dan het aanhouden van saldi in rekening- courant, voor een periode van korter dan één jaar;
g. geldstromenbeheer: al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren (betalingsverkeer);
h. saldobeheer: het beheren van de dagelijkse banksaldi;
i. liquiditeitenbeheer: het beheer van liquiditeiten tot één jaar;
j. liquiditeitspositie: het totaal van de rekeningcourantsaldi, kasgeld- en daggeldleningen og/ug;
k. renterisicobeheer: het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat in de toekomst de rentelasten van het vreemd vermogen hoger respectievelijk dat de rente-opbrengsten van activa lager zullen zijn dan een bepaald wenselijk geacht niveau;
l. kredietrisicobeheer: het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid op een waardedaling ten gevolge van het niet na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit;
m. relatiebeheer: het onderhouden van relaties met partijen die actief zijn op financiële markten, waaronder banken en geldmakelaars;
n. wet FiDo: de Wet Financiering Decentrale overheden;
o. RUDDO: Regeling Uitzettingen en Derivaten Decentrale Overheden
p. schatkistbankieren: schatkistbankieren houdt in dat deelnemende instellingen al hun liquide middelen en beleggingen aanhouden in de schatkist bij het ministerie van Financiën en niet langer financiële geldmiddelen en vermogens bij private partijen buiten de schatkist aanhouden. Schatkistbankieren betekent dat de regio de middelen die zij (tijdelijk) niet nodig heeft voor de uitoefening van haar taken en verantwoordelijkheden – met andere woorden haar (tijdelijke) overtollige middelen – aanhoudt in de schatkist.
ARTIKEL 2 ALGEMENE DOELSTELLINGEN
De volgende algemene doelstellingen worden gehanteerd:
a. de treasuryfunctie streeft naar beheersing van renterisico’s, kredietrisico’s, en liquiditeitsrisico’s;
b. binnen de kaders van de wet FiDO, RUDDO, aanvullende regelgeving en de voorschriften die in dit statuut zijn opgenomen wordt gestreefd naar een optimaal renteresultaat;
c. interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheer van geldstromen en financiële posities worden geminimaliseerd;
d. op de financiële markten wordt gehandeld met als oogmerk het verzekeren van een duurzame toegang tot de Europese financiële markten voor de regio Stedendriehoek;
e. het relatiebeheer wordt zodanig uitgevoerd dat de integriteit van het bureau Stedendriehoek niet in het geding komt.
ARTIKEL 3 OPERATIONELE DOELSTELLINGEN, RICHTLIJNEN EN LIMIETEN CASHMANAGEMENT
1. Bij het aantrekken cq. uitzetten van gelden voor een periode tot één jaar wordt gestreefd naar minimalisatie van de kosten cq. maximalisatie van het rendement.
2. Kredietlimieten in rekening-courant mogen niet worden overschreden.
3. Bij het geldstromenbeheer wordt gestreefd naar minimale verwerkingskosten voor het betalingsverkeer.
ARTIKEL 4 OPERATIONELE DOELSTELLINGEN, RICHTLIJNEN EN LIMIETEN RISICOBEHEER
1. Bij het renterisicobeheer wordt gestreefd naar beperking van het renterisico op de lange en korte schuld.
2. Het renterisico op de lange schuld bedraagt maximaal de renterisiconorm volgens de wet FiDo.
3. Het renterisico op de korte schuld bedraagt maximaal de kasgeldlimiet, gemiddeld over een kwartaal, volgens de wet FiDo.
4. Nieuwe beleggingen/uitzettingen zullen in de Schatkist, dan wel bij medeoverheden plaatsvinden, conform de Wet FiDo. Uitgezonderd te verstrekken leningen voor de publieke taak;
5. Uitzettingen door treasury vinden uitsluitend plaats uit overtollige middelen.
6. Marktrisico’s zijn beperkt tot minimaal garantie van de hoofdsom.
7. Valutarisico’s zijn niet toegestaan.
ARTIKEL 5 OPERATIONELE DOELSTELLINGEN, RICHTLIJNEN EN LIMIETEN FINANCIERING/BELEGGING
1. Bij het opereren op de financiële markten wordt zodanig gehandeld dat de toegang tot de markten niet in het gevaar komt; er wordt gestreefd naar financiering/belegging tegen zo gunstig mogelijke condities rekeninghoudend met het gegeven risicoprofiel.
2. Bij het aantrekken/uitzetten van gelden voor een periode vanaf één jaar worden minimaal drie partijen benaderd voor een offerte.
3. Van elke transactie wordt een beslissingsdocumentje opgemaakt, waarop in elk geval wordt vastgelegd: bedrag, looptijd, rentepercentage en tegenpartij. Het document moet worden ondertekend door een bevoegde functionaris en het contract van de tegenpartij moet worden bijgevoegd.
4. Nieuwe beleggingen/uitzettingen zullen in de Schatkist plaatsvinden conform de wet FiDo
ARTIKEL 6 VERANTWOORDELIJKHEDEN TREASURYFUNCTIE
De secretaris van het bureau Stedendriehoek
De accountant/ Verbij- zonder de I.C. functie
Tr =Treasurer DB =Dagelijks Bestuur
Secr =Secretaris regio Stedendriehoek RR =Regioraad = Algemeen Bestuur
ARTIKEL 8 OPERATIONELE EN VERANTWOORDINGSINFORMATIE
ARTIKEL 9 ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE EN INTERNE CONTROLE
Voor de volgende activiteiten zijn in het kader van de treasuryfunctie procedures opgesteld welke periodiek worden geactualiseerd :
a. het aantrekken van kortlopende leningen;
b. het voeren van het saldobeheer.
1. Dit statuut treedt in werking op 1 januari 2022.
2. Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit statuut vervalt het Treasurystatuut van de regio Stedendriehoek 2014, vastgesteld door de Regioraad op 18 december 2014.
Dit statuut kan worden aangehaald als ‘Treasurystatuut’.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de regioraad van 15 december 2021
Het Treasurystatuut heeft tot doel duidelijke afspraken over de treasuryfunctie vast te leggen: welke doelen steven we na, wie heeft welke verantwoordelijkheden, welke bevoegdheden horen daarbij en welke limieten spelen voor welke functionarissen een rol? Ook worden op deze manier duidelijke afspraken gemaakt over de informatievoorzieningen vooraf en achteraf.
Artikel 2 t/m 5 Doelstellingen, richtlijnen en limieten
Per deelfunctie zijn operationele doelstellingen, richtlijnen en limieten benoemd. Getracht is deze zo concreet mogelijk te maken zodat achteraf ook is vast te stellen of deze doelstellingen zijn gerealiseerd cq. of richtlijnen zijn nageleefd en limieten niet zijn overschreden. Doelstellingen in financiële zin horen niet thuis in een statuut, maar zullen onderdeel uit gaan maken van de Nota Financiering. Dit plan zal eens per bestuursperiode door de Regioraad worden vastgesteld.
Met ingang van 16 december 2013 is het Schatkistbankieren geïntroduceerd. Dit houdt in dat deelnemende instellingen al hun liquide middelen en beleggingen aanhouden in de schatkist bij het ministerie van Financiën en niet langer financiële geldmiddelen en vermogens bij private partijen buiten de schatkist aanhouden. Schatkistbankieren betekent dat de regio de middelen die zij (tijdelijk) niet nodig heeft voor de uitoefening van haar taken en verantwoordelijkheden – met andere woorden haar (tijdelijke) overtollige middelen – aanhoudt in de schatkist. De regio heeft gekozen voor de variant waar alleen geld wordt gehouden in de Schatkist.
Artikel 6 Verantwoordelijkheden treasuryfunctie
Het Treasurystatuut dient als basis voor de treasuryfunctie. Het beschrijft de plaats en inrichting van de treasuryfunctie alsmede de doelstellingen, taken en verantwoordelijkheden. Het Treasurystatuut heeft door haar aard een langdurige werking en wordt periodiek geëvalueerd.
De Regioraad stelt middels de treasuryparagraaf bij de begroting de globale plannen voor het begrotingsjaar vast. De treasuryparagraaf is het kader waarbinnen het Dagelijks Bestuur het treasurybeheer dient uit te voeren. In de treasuryparagraaf wordt concreet aangegeven welke activiteiten in het betreffende jaar naar verwachting moeten worden uitgevoerd. Bij de jaarrekening zal gerapporteerd worden over de feitelijke uitvoering.
De treasuryfunctie wordt momenteel uitgevoerd door de treasurer van de gemeente Apeldoorn. Hier is voor gekozen vanwege de kleinschaligheid van de organisatie en het feit dat de administratie ook door de gemeente Apeldoorn wordt uitgevoerd.
De accountant of Verbijzonderde Interne Controle-functionaris is verantwoordelijk voor de controle op de treasury-activiteiten. Hierbij wordt periodiek vastgesteld of de verschillende functionarissen hebben gehandeld binnen hun mandaat en de gestelde limieten en richtlijnen.
Om de treasurytaken uit te kunnen voeren moeten verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk worden vastgelegd. Hierbij dienen de volgende kanttekeningen te worden gemaakt:
- treasury heeft een zeer bescheiden omvang;
- treasury opereert op de achtergrond van de organisatie;
- treasury moet flexibel zijn ingericht om snel op bepaalde ontwikkelingen in te kunnen spelen.
Artikel 8 Operationele en verantwoordingsinformatie
Het voeren van een goede treasury is sterk afhankelijk van de informatie waarover kan worden beschikt.
Artikel 9 Administratieve organisatie en interne controle
Voor de belangrijkste processen van de treasuryfunctie dienen procedurebeschrijvingen te worden opgesteld.
Hiernaast is het van belang dat, met name naar buiten toe, middels afzonderlijke besluiten aantoonbaar is wie welke bevoegdheden hebben en als zodanig namens de regio transacties mogen aangaan.