Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Regio Stedendriehoek

TREASURYSTATUUT 2022 Regio Stedendriehoek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRegio Stedendriehoek
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingTREASURYSTATUUT 2022 Regio Stedendriehoek
CiteertitelTreasurystatuut 2022 Regio Stedendriehoek
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Treasurystatuut 2022 Regio Stedendriehoek

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-202201-01-202215-12-2021aanapassing

15-12-2021

bgr-2023-759

Tekst van de regeling

Intitulé

TREASURYSTATUUT 2022 Regio Stedendriehoek

 

De Regioraad van de regio Stedendriehoek;

gelet artikel 14, lid 4, van de Financiële verordening van de regio Stedendriehoek en de Wet financiering decentrale overheden (wet FiDo);

 

BESLUIT:

 

in te trekken het Treasurystatuut 2014, vastgesteld op 18 december 2014 en vast te stellen het navolgende Treasurystatuut.

 

ARTIKEL 1 BEGRIPSBEPALINGEN

In dit statuut wordt verstaan onder:

a. Treasuryfunctionaris/treasurer: de (ingehuurde) functionaris welke is belast met de uitvoering van de treasuryfunctie;

b. treasuryfunctie: de uitvoering van alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen en bewaken van financiële posities, financiële stromen en de hieraan verbonden risico’s. Het treasurybeheer valt onder te verdelen in cashmanagement, risicomanagement en financiering/belegging;

c. cashmanagement: het beheren van geldstromen en daaruit voortvloeiende saldi en liquiditeitsposities tot een periode van één jaar;

d. risicomanagement: het beheren van financiële risico’s (renterisico’s en debiteurenrisico’s);

e. financiering: het aantrekken van vreemd vermogen voor een periode van minimaal één jaar;

f. uitzettingen: het extern beleggen van middelen, anders dan het aanhouden van saldi in rekening- courant, voor een periode van korter dan één jaar;

g. geldstromenbeheer: al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren (betalingsverkeer);

h. saldobeheer: het beheren van de dagelijkse banksaldi;

i. liquiditeitenbeheer: het beheer van liquiditeiten tot één jaar;

j. liquiditeitspositie: het totaal van de rekeningcourantsaldi, kasgeld- en daggeldleningen og/ug;

k. renterisicobeheer: het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat in de toekomst de rentelasten van het vreemd vermogen hoger respectievelijk dat de rente-opbrengsten van activa lager zullen zijn dan een bepaald wenselijk geacht niveau;

l. kredietrisicobeheer: het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid op een waardedaling ten gevolge van het niet na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit;

m. relatiebeheer: het onderhouden van relaties met partijen die actief zijn op financiële markten, waaronder banken en geldmakelaars;

n. wet FiDo: de Wet Financiering Decentrale overheden;

o. RUDDO: Regeling Uitzettingen en Derivaten Decentrale Overheden

p. schatkistbankieren: schatkistbankieren houdt in dat deelnemende instellingen al hun liquide middelen en beleggingen aanhouden in de schatkist bij het ministerie van Financiën en niet langer financiële geldmiddelen en vermogens bij private partijen buiten de schatkist aanhouden. Schatkistbankieren betekent dat de regio de middelen die zij (tijdelijk) niet nodig heeft voor de uitoefening van haar taken en verantwoordelijkheden – met andere woorden haar (tijdelijke) overtollige middelen – aanhoudt in de schatkist.

 

ARTIKEL 2 ALGEMENE DOELSTELLINGEN

De volgende algemene doelstellingen worden gehanteerd:

a. de treasuryfunctie streeft naar beheersing van renterisico’s, kredietrisico’s, en liquiditeitsrisico’s;

b. binnen de kaders van de wet FiDO, RUDDO, aanvullende regelgeving en de voorschriften die in dit statuut zijn opgenomen wordt gestreefd naar een optimaal renteresultaat;

c. interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheer van geldstromen en financiële posities worden geminimaliseerd;

d. op de financiële markten wordt gehandeld met als oogmerk het verzekeren van een duurzame toegang tot de Europese financiële markten voor de regio Stedendriehoek;

e. het relatiebeheer wordt zodanig uitgevoerd dat de integriteit van het bureau Stedendriehoek niet in het geding komt.

 

ARTIKEL 3 OPERATIONELE DOELSTELLINGEN, RICHTLIJNEN EN LIMIETEN CASHMANAGEMENT

1. Bij het aantrekken cq. uitzetten van gelden voor een periode tot één jaar wordt gestreefd naar minimalisatie van de kosten cq. maximalisatie van het rendement.

2. Kredietlimieten in rekening-courant mogen niet worden overschreden.

3. Bij het geldstromenbeheer wordt gestreefd naar minimale verwerkingskosten voor het betalingsverkeer.

 

ARTIKEL 4 OPERATIONELE DOELSTELLINGEN, RICHTLIJNEN EN LIMIETEN RISICOBEHEER

1. Bij het renterisicobeheer wordt gestreefd naar beperking van het renterisico op de lange en korte schuld.

2. Het renterisico op de lange schuld bedraagt maximaal de renterisiconorm volgens de wet FiDo.

3. Het renterisico op de korte schuld bedraagt maximaal de kasgeldlimiet, gemiddeld over een kwartaal, volgens de wet FiDo.

4. Nieuwe beleggingen/uitzettingen zullen in de Schatkist, dan wel bij medeoverheden plaatsvinden, conform de Wet FiDo. Uitgezonderd te verstrekken leningen voor de publieke taak;

5. Uitzettingen door treasury vinden uitsluitend plaats uit overtollige middelen.

6. Marktrisico’s zijn beperkt tot minimaal garantie van de hoofdsom.

7. Valutarisico’s zijn niet toegestaan.

 

ARTIKEL 5 OPERATIONELE DOELSTELLINGEN, RICHTLIJNEN EN LIMIETEN FINANCIERING/BELEGGING

1. Bij het opereren op de financiële markten wordt zodanig gehandeld dat de toegang tot de markten niet in het gevaar komt; er wordt gestreefd naar financiering/belegging tegen zo gunstig mogelijke condities rekeninghoudend met het gegeven risicoprofiel.

2. Bij het aantrekken/uitzetten van gelden voor een periode vanaf één jaar worden minimaal drie partijen benaderd voor een offerte.

3. Van elke transactie wordt een beslissingsdocumentje opgemaakt, waarop in elk geval wordt vastgelegd: bedrag, looptijd, rentepercentage en tegenpartij. Het document moet worden ondertekend door een bevoegde functionaris en het contract van de tegenpartij moet worden bijgevoegd.

4. Nieuwe beleggingen/uitzettingen zullen in de Schatkist plaatsvinden conform de wet FiDo

 

ARTIKEL 6 VERANTWOORDELIJKHEDEN TREASURYFUNCTIE

 

Functie/ Verantwoordelijkheid

 

De regioraad

  • 1.

    stelt, samen met de begroting, de financieringsparagraaf vast;

  • 2.

    stelt, samen met de jaarrekening, de financieringsparagraaf vast;

  • 3.

    stelt de Nota Financieel Kader vast (eens per bestuursperiode)

  • 4.

    stelt het Treasurystatuut vast.

     

Het dagelijks bestuur

  • 1.

    is verantwoordelijk voor het treasurybeleid;

  • 2.

    is verantwoordelijk voor het betalingsverkeer.

     

De secretaris van het bureau Stedendriehoek

  • 1.

    is integraal verantwoordelijk voor de feitelijke uitvoering van het treasurybeleid en het betalingsverkeer.

  • 2.

    is op basis van mandaat verantwoordelijk voor de treasuryfunctie;

  • 3.

    is verantwoordelijk voor het opstellen van het Treasurystatuut en de treasuryparagraaf;

     

De accountant/ Verbij- zonder de I.C. functie

  • 1.

    voert de controle op de treasuryfunctie.

     

De treasurer

  • 1.

    is verantwoordelijk voor de feitelijke uitvoering van de treasuryfunctie;

  • 2.

    is verantwoordelijk voor de feitelijke inrichting en uitvoering van het betalingsverkeer

 

ARTIKEL 7 BEVOEGDHEDEN

  • Taak

    Uitvoering

    Registratie

    Autorisatie

    Cashmanagement

    1.

    Geldstromenbeheer

    Het aangaan van rekeningcourantovereenkomsten met financiële instellingen

    Tr

    -

    DB

    De inrichting van het betalingsverkeer

    Tr

    -

    DB

    Bankcondities/tarifering

    Tr

    -

    DB

    2.

    Saldobeheer/liquiditeitenbeheer

    Het afsluiten van leningen met een looptijd tot 1 jaar in de situatie dat de kasgeldlimiet niet is overschreden

    Tr

    Tr

    Vz. Pfh Middelen, Secr

    Risicomanagement

    1.

    Renterisico

    2.

    Debiteurenrisico

    Goedkeuren van tegenpartijen aan wie geldleningen worden verstrekt in het kader van de publieke taak

    Nvt

    Nvt

    Nvt

    Financiering en belegging

    1.

    Financiering

    Aantrekken van geld via onderhandse leningen

    Tr

    Tr

    Vz. Pfh Middelen, Secr

    Het vervroegd aflossen van lopende leningen

    Tr

    Tr

    DB

    Het vaststellen van renteherzieningen

    Tr

    Tr

    Vz. Pfh Middelen, Secr

Tr =Treasurer DB =Dagelijks Bestuur

Secr =Secretaris regio Stedendriehoek RR =Regioraad = Algemeen Bestuur

 

ARTIKEL 8 OPERATIONELE EN VERANTWOORDINGSINFORMATIE

  • Informatie

    Informatie-verstrekker

    Informatie-ontvanger

    Opmerking

    Frequentie

    Financieringsparagraaf

    Treasurer

    Regioraad

    Jaarlijks

    (bij begroting en jaarrekening)

    Liquiditeitsplanning

    Treasurer

    Dagelijks Bestuur

    Jaarlijks en op verzoek

 

ARTIKEL 9 ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE EN INTERNE CONTROLE

Voor de volgende activiteiten zijn in het kader van de treasuryfunctie procedures opgesteld welke periodiek worden geactualiseerd :

a. het aantrekken van kortlopende leningen;

b. het voeren van het saldobeheer.

 

ARTIKEL 10 INWERKINGTREDING

1. Dit statuut treedt in werking op 1 januari 2022.

2. Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit statuut vervalt het Treasurystatuut van de regio Stedendriehoek 2014, vastgesteld door de Regioraad op 18 december 2014.

 

ARTIKEL 12 CITEERTITEL

Dit statuut kan worden aangehaald als ‘Treasurystatuut’.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van de regioraad van 15 december 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOELICHTING TREASURYSTATUUT

ALGEMEEN

Het Treasurystatuut heeft tot doel duidelijke afspraken over de treasuryfunctie vast te leggen: welke doelen steven we na, wie heeft welke verantwoordelijkheden, welke bevoegdheden horen daarbij en welke limieten spelen voor welke functionarissen een rol? Ook worden op deze manier duidelijke afspraken gemaakt over de informatievoorzieningen vooraf en achteraf.

ARTIKELGEWIJS

Artikel 2 t/m 5 Doelstellingen, richtlijnen en limieten

Per deelfunctie zijn operationele doelstellingen, richtlijnen en limieten benoemd. Getracht is deze zo concreet mogelijk te maken zodat achteraf ook is vast te stellen of deze doelstellingen zijn gerealiseerd cq. of richtlijnen zijn nageleefd en limieten niet zijn overschreden. Doelstellingen in financiële zin horen niet thuis in een statuut, maar zullen onderdeel uit gaan maken van de Nota Financiering. Dit plan zal eens per bestuursperiode door de Regioraad worden vastgesteld.

Met ingang van 16 december 2013 is het Schatkistbankieren geïntroduceerd. Dit houdt in dat deelnemende instellingen al hun liquide middelen en beleggingen aanhouden in de schatkist bij het ministerie van Financiën en niet langer financiële geldmiddelen en vermogens bij private partijen buiten de schatkist aanhouden. Schatkistbankieren betekent dat de regio de middelen die zij (tijdelijk) niet nodig heeft voor de uitoefening van haar taken en verantwoordelijkheden – met andere woorden haar (tijdelijke) overtollige middelen – aanhoudt in de schatkist. De regio heeft gekozen voor de variant waar alleen geld wordt gehouden in de Schatkist.

Artikel 6 Verantwoordelijkheden treasuryfunctie

Het Treasurystatuut dient als basis voor de treasuryfunctie. Het beschrijft de plaats en inrichting van de treasuryfunctie alsmede de doelstellingen, taken en verantwoordelijkheden. Het Treasurystatuut heeft door haar aard een langdurige werking en wordt periodiek geëvalueerd.

De Regioraad stelt middels de treasuryparagraaf bij de begroting de globale plannen voor het begrotingsjaar vast. De treasuryparagraaf is het kader waarbinnen het Dagelijks Bestuur het treasurybeheer dient uit te voeren. In de treasuryparagraaf wordt concreet aangegeven welke activiteiten in het betreffende jaar naar verwachting moeten worden uitgevoerd. Bij de jaarrekening zal gerapporteerd worden over de feitelijke uitvoering.

De treasuryfunctie wordt momenteel uitgevoerd door de treasurer van de gemeente Apeldoorn. Hier is voor gekozen vanwege de kleinschaligheid van de organisatie en het feit dat de administratie ook door de gemeente Apeldoorn wordt uitgevoerd.

De accountant of Verbijzonderde Interne Controle-functionaris is verantwoordelijk voor de controle op de treasury-activiteiten. Hierbij wordt periodiek vastgesteld of de verschillende functionarissen hebben gehandeld binnen hun mandaat en de gestelde limieten en richtlijnen.

Artikel 7 Bevoegdheden

Om de treasurytaken uit te kunnen voeren moeten verantwoordelijkheden en bevoegdheden duidelijk worden vastgelegd. Hierbij dienen de volgende kanttekeningen te worden gemaakt:

- treasury heeft een zeer bescheiden omvang;

- treasury opereert op de achtergrond van de organisatie;

- treasury moet flexibel zijn ingericht om snel op bepaalde ontwikkelingen in te kunnen spelen.

Artikel 8 Operationele en verantwoordingsinformatie

Het voeren van een goede treasury is sterk afhankelijk van de informatie waarover kan worden beschikt.

Artikel 9 Administratieve organisatie en interne controle

Voor de belangrijkste processen van de treasuryfunctie dienen procedurebeschrijvingen te worden opgesteld.

Hiernaast is het van belang dat, met name naar buiten toe, middels afzonderlijke besluiten aantoonbaar is wie welke bevoegdheden hebben en als zodanig namens de regio transacties mogen aangaan.