Organisatie | Goes |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand vastgesteld op 26 juli 2007.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-07-2023 | nieuwe regeling | 11-07-2023 | Z23.154137 / D23.1030854 |
Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts een enkel rechtsfeit in de gemeente Goes worden aangewezen (buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand) die in een andere gemeente zijn benoemd en waarvan de aanwijzing en beëdiging nog niet zijn verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen waaruit (het voortduren van) het aanwijzen en de beëdiging blijkt.
De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 6 en lid 7 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijke of digitale verzoek hiertoe moet gedaan worden onder vermelding van de namen en het adres van de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk drie maanden voor de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Goes. Bij aanvraag moeten afschriften van de aanwijzing en de beëdiging worden overlegd.
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen voor bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten;
Artikel 4. Leiding van de dienst
Het hoofd van de afdeling Dienstverlening is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand en de verdeling van de werkzaamheden.
Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de openstellingsuren van de afdeling Dienstverlening. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, lid 1 van de Algemene Termijnwet of overige, door het college aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college besluiten af te wijken.
Onverminderd de bepalingen van de wet dit reglement en geldende overeenkomsten kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder moment van de week plaatsvinden tenzij deze mogelijkheid al door een andere belanghebbende is vastgelegd of ingediend, of naar oordeel van de leiding van het bureau burgerlijke stand, andere belangen waaronder belangen van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.
Op tijdig verzoek van een belanghebbende zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op dagen dat het bureau “normaal” (zaterdag, zondag en feestdagen) gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling voor het bureau.
Totstandkomingen zijn mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 uur, 13:00 uur tot 16:00 uur en 18:00 uur tot 21:00 uur. Op zaterdag zijn totstandkomingen mogelijk tussen 09:00 uur tot 15:00 uur en 18:00 uur tot 21:00. Een schriftelijk of digitaal verzoek hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen, het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking en het adres van de locatie. Voor totstandkomingen van maandag tot en met zaterdag van 18:00 tot 21:00 gebeurt dit uiterlijk drie maanden voor de totstandkoming van het rechtsfeit.
Hoogachtend,
Burgemeester en Wethouders van Goes,
mr. H.E. Schild
Secretaris
M. Fränzel MSc.
Burgemeester
Toelichting Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023
In het Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023 worden een aantal praktische zaken vastgelegd die betrekking hebben op het sluiten van een huwelijk. Het gaat hierbij om openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de regels en voorwaarden die in acht moeten worden genomen bij het aanwijzen van locaties als gemeentehuis.
In dit artikel worden de basisbegrippen uitgelegd die gebruikt worden in het reglement. Met name wordt het onderscheidt tussen de ambtenaar burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode een ambtenaar burgerlijke stand of een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand kan worden aangewezen. Goes kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand aan te wijzen voor het voltrekken van één rechtsfeit.
Dit artikel geeft aan waar de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand zijn taak moet uitoefenen. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. Voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan kunnen zij elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.
Artikel 4. Leiding van de dienst
Het hoofd van de afdeling Dienstverlening is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand en de verdeling van de werkzaamheden.
In dit artikel wordt bepaald wanneer de afdeling Dienstverlening van de gemeente Goes is geopend voor de burgerlijke stand werkzaamheden.