Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Goes

Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGoes
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement burgerlijke stand vastgesteld op 26 juli 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  2. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-07-2023nieuwe regeling

11-07-2023

gmb-2023-322581

Z23.154137 / D23.1030854

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023

Het college van de gemeente Goes,

 

gelet op artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994:

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    In te trekken het Reglement burgerlijke stand uit 2007;

  • 2.

    Het Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023 vast te stellen.

Artikel 1. Begripsbepaling

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • 3.

    ambtenaar burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en lid 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 en 3 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 5.

    gemeentehuis: alle openbare gebouwen en de daaraan verbonden (ontsloten) buitenruimten dan wel de daarvoor in aanmerking komende vaartuigen welke bij het besluit van het college van burgemeester en wethouders dan wel bij besluit van de daartoe gemandateerd ambtenaar als zodanig zijn toegewezen;

  • 6.

    rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan als ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      Ambtenaren in dienst van de gemeente;

    • b.

      Ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      Een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is.

  • 2.

    Het minimum van ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

  • 4.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende de tijd dat de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 5.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

  • 6.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts een enkel rechtsfeit in de gemeente Goes worden aangewezen (buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand) die in een andere gemeente zijn benoemd en waarvan de aanwijzing en beëdiging nog niet zijn verlopen. Verzocht kan worden om een recente verklaring te overleggen waaruit (het voortduren van) het aanwijzen en de beëdiging blijkt.

  • 7.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts één rechtsfeit in de gemeente Goes, kunnen ook derden worden aangewezen mits beëdigd bij de rechtbank als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand.

  • 8.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 6 en lid 7 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Het schriftelijke of digitale verzoek hiertoe moet gedaan worden onder vermelding van de namen en het adres van de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk drie maanden voor de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Goes. Bij aanvraag moeten afschriften van de aanwijzing en de beëdiging worden overlegd.

Artikel 3. Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen voor bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten;

  • 2.

    Het college wijst ten behoeve van het tot stand komen van de rechtsfeit gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming.

  • 3.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van een enkel rechtsfeit aangewezen worden als gemeentehuis.

  • 4.

    Een locatie die als gemeentehuis is aangewezen voor één enkel rechtsfeit kan aangewezen als permanente locatie mits het voldoet aan het gestelde in artikel 1 en 2 van de beleidsregels huwelijksvoltrekking op locatie van de gemeente Goes.

Artikel 4. Leiding van de dienst

Het hoofd van de afdeling Dienstverlening is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand en de verdeling van de werkzaamheden.

Artikel 5. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de openstellingsuren van de afdeling Dienstverlening. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, lid 1 van de Algemene Termijnwet of overige, door het college aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college besluiten af te wijken.

  • 2.

    Onverminderd de bepalingen van de wet dit reglement en geldende overeenkomsten kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder moment van de week plaatsvinden tenzij deze mogelijkheid al door een andere belanghebbende is vastgelegd of ingediend, of naar oordeel van de leiding van het bureau burgerlijke stand, andere belangen waaronder belangen van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.

  • 3.

    Op tijdig verzoek van een belanghebbende zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op dagen dat het bureau “normaal” (zaterdag, zondag en feestdagen) gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling voor het bureau.

  • 4.

    Totstandkomingen zijn mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 uur, 13:00 uur tot 16:00 uur en 18:00 uur tot 21:00 uur. Op zaterdag zijn totstandkomingen mogelijk tussen 09:00 uur tot 15:00 uur en 18:00 uur tot 21:00. Een schriftelijk of digitaal verzoek hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen, het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip van de voltrekking en het adres van de locatie. Voor totstandkomingen van maandag tot en met zaterdag van 18:00 tot 21:00 gebeurt dit uiterlijk drie maanden voor de totstandkoming van het rechtsfeit.

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023”.

  • 2.

    Bij dit reglement behoort de “Toelichting Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023”.

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 4.

    Het “Reglement burgerlijke stand” vastgesteld op 26 juli 2007 vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Hoogachtend,

Burgemeester en Wethouders van Goes,

mr. H.E. Schild

Secretaris

M. Fränzel MSc.

Burgemeester

Toelichting Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023

Inleiding

 

In het Reglement burgerlijke stand gemeente Goes 2023 worden een aantal praktische zaken vastgelegd die betrekking hebben op het sluiten van een huwelijk. Het gaat hierbij om openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de regels en voorwaarden die in acht moeten worden genomen bij het aanwijzen van locaties als gemeentehuis.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uitgelegd die gebruikt worden in het reglement. Met name wordt het onderscheidt tussen de ambtenaar burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek).

 

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode een ambtenaar burgerlijke stand of een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand kan worden aangewezen. Goes kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand aan te wijzen voor het voltrekken van één rechtsfeit.

 

Artikel 3. Locatie

Dit artikel geeft aan waar de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand zijn taak moet uitoefenen. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. Voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan kunnen zij elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

 

Artikel 4. Leiding van de dienst

Het hoofd van de afdeling Dienstverlening is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand en de verdeling van de werkzaamheden.

 

Artikel 5. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer de afdeling Dienstverlening van de gemeente Goes is geopend voor de burgerlijke stand werkzaamheden.

 

Artikel 6. Slotbepalingen

Bepaalt de aanhaaltitel van dit reglement.