Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terschelling

Regeling tot het instellen van een grafmonumentencommissie Gemeente Terschelling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerschelling
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling tot het instellen van een grafmonumentencommissie Gemeente Terschelling
CiteertitelRegeling tot het instellen van een grafmonumentencommissie Gemeente Terschelling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-07-2023nieuwe regeling

13-03-2023

gmb-2023-321735

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling tot het instellen van een grafmonumentencommissie Gemeente Terschelling

De gemeente Terschelling stelt met het oog op het conserveren van de geschiedkundige, cultuur-, architectuur- en funerair-historische waarden op de oude begraafplaats aan de Schoolstraat een Grafmonumentencommissie in. Deze commissie zal bij ingewikkelde verzoeken of twijfelgevallen omtrent het uiterlijk van nieuw te plaatsen of aan te passen grafmonumenten een advies uitbrengen. Het kan hier gaan om verzoeken van rechthebbenden, gebruikers of instandhouders. De commissie wordt vastgesteld op basis van de volgende overwegingen:

Artikel 1.  

  • 1.

    Het borgen van de kwaliteit en het historisch belang van de grafmonumenten op de oude begraafplaats aan de Schoolstraat maken een afzonderlijke beoordeling, die afwijkt van de reguliere kwaliteitseisen, van nieuw te plaatsen grafmonumenten noodzakelijk.

  • 2.

    De gemeente wil als houder van de begraafplaats de historische kwaliteit zo goed mogelijk handhaven maar ook toestaan dat er enige dynamiek plaatsvindt;

  • 3.

    Dat sommige aanvragen voor aanpassingen of nieuwe grafmonumenten van dien aard kunnen zijn dat een nadere overweging en advisering op zijn plaats is;

  • 4.

    Dat voor een dergelijk advies nadere kennis vereist is van historie, karakteristiek en voorkomen van de begraafplaats.

Artikel 2:  

  • 1.

    Bij geschillen tussen partijen over de uitvoering van een gesloten instandhoudingsovereenkomst wordt deze door partijen om advies voorgelegd aan de gemeentelijke grafmonumentencommissie.

Op grond daarvan stelt het college van burgemeester en wethouders, als bevoegd gezag, een commissie samen ter ondersteuning van de besluitvorming over de toelaatbaarheid van grafmonumenten op de oude begraafplaats aan de Schoolstraat. Ten behoeve van de besluitvorming kan in voorkomende gevallen een aanvraag voorgelegd worden aan de commissie. Die commissie bestaat uit drie personen:

  • -

    een vertegenwoordiger van de beheerder van de begraafplaats

  • -

    een vertegenwoordiger van de Stichting Sporen in het zand

  • -

    vertegenwoordiger van de Cultuur Historische Vereniging Schylge Myn Lântse.

De commissie bepaalt haar advies aan de hand van de nadere regels die vastgesteld zijn voor de oude begraafplaats aan de Schoolstraat, het vastgestelde beleid rondom de begraafplaats, de eventuele overeenkomst die afgesloten is en de waardering zoals vastgelegd in het inventarisatierapport van Hulsman Producties uit 2004. Waar nodig kunnen zij een funerair deskundige raadplegen die ervaring heeft met de begraafplaats. De commissie verricht haar werk onbezoldigd.

 

Op aanvraag van de administratie wordt de commissie ingeschakeld. Dit gaat als volgt:

  • 1.

    De relevante stukken worden aan de commissie verstuurd met het verzoek om advies;

  • 2.

    De commissieleden nemen de stukken door en bepalen samen of een bijeenkomst noodzakelijk is, dan wel of een extern consult nodig is;

  • 3.

    Alvorens de commissie haar advies opstelt stelt zij een rechthebbende, gebruiker of instandhouder in de gelegenheid een toelichting op de aanvraag te geven;

  • 4.

    Na bestudering en afstemming wordt een advies opgesteld. Dit onderbouwde advies wordt aan het college verzonden;

  • 5.

    Dit gehele traject dient binnen vier weken doorlopen te worden;

  • 6.

    Het advies wordt betrokken bij het besluit door het college.

Terschelling, 13 maart 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong,

secretaris/directeur

C.M. van de Pol,

burgemeester