Organisatie | Hoogeveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening winkeltijden Hoogeveen 2023 |
Citeertitel | Verordening winkeltijden Hoogeveen 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2023 | Nieuwe regeling | 08-06-2023 |
De raad van de gemeente Hoogeveen;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d.;
Gelet op de aangenomen moties van 28 maart 2022 en 16 juni 2022;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 3 van de Winkeltijdenwet;
Besluit vast te stellen de volgende:
Verordening winkeltijden Hoogeveen 2023;
De verordening komt te luiden: Verordening winkeltijden Hoogeveen 2023
Artikel 2. Vrijstellingen voor zon- en feestdagen
Voor het in artikel 2, eerste lid, onder a. van de wet vervatte verbod geldt voor winkels een algemene vrijstelling op zondagen van 13.00 – 18.00 uur, en voor winkels in de levensmiddelensector bovendien van 08.00 – 13.00 en van 18.00 – 22.00 uur, met uitzondering van Eerste Kerstdag en Eerste Paasdag;
Artikel 3. Aanvullende vrijstelling en Individuele ontheffingen
Het college kan naast de in artikel 2 geldende vrijstelling aanvullend een ruimere vrijstelling verlenen voor de in artikel 2, eerste lid van de wet vervatte verboden voor werkdagen en zon- en feestdagen in geval van feestelijkheden, kermissen, markten, braderieën, bijeenkomsten, veilingen en beurzen;
Artikel 6. Straatverkoop van bepaalde goederen
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken.
De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels, waar uitsluitend of hoofdzakelijk bloemen en planten plegen te worden verkocht en die zijn gelegen op een afstand van ten hoogste 100 meter van de publieksingang van een begraafplaats, gedurende de openingstijden van die begraafplaats.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van bloemen en planten op een begraafplaats dan wel op een afstand van ten hoogste 100 meter van de publieksingang daarvan, gedurende de openingstijden van die begraafplaats.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van bloemen en planten op een begraafplaats dan wel op een afstand van ten hoogste 100 meter van de publieksingang daarvan, gedurende de openingstijden van die begraafplaats.
Artikel 8. Culturele evenementen
De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van gebouwen, waar voorstellingen, uitvoeringen of evenementen van culturele aard plaatsvinden, en waar uitsluitend of hoofdzakelijk goederen die rechtstreeks verband houden met aldaar te houden voorstellingen, uitvoeringen en evenementen plegen te worden verkocht, vanaf een uur voor de aanvang van de voorstelling, de uitvoering of het evenement tot een uur na afloop daarvan.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het ter gelegenheid van voorstellingen, uitvoeringen of evenementen van culturele aard te koop aanbieden en verkopen van goederen, die rechtstreeks verband houden met die voorstellingen, uitvoeringen of evenementen, vanaf een uur voor de aanvang van de voorstelling, de uitvoering of het evenement tot een uur na afloop daarvan.
De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels in of op het terrein van sportcomplexen, waar uitsluitend of hoofdzakelijk goederen worden verkocht, die rechtstreeks verband houden met de aldaar beoefende sporten, gedurende de openstellingsuren van die sportcomplexen.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het in of op het terrein te koop aanbieden en verkopen van goederen, die rechtstreeks verband houden met de aldaar beoefende sporten, gedurende de openstellingsuren van die sportcomplexen.
Artikel 10. Verzorgings-, verpleeg-, of ziekenhuizen
De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden in of op het terrein van verzorgings- of verpleeg- of ziekenhuizen, niet ten aanzien van winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren, prentbriefkaarten, nieuwsbladen en tijdschriften en ook bloemen en planten plegen te worden verkocht.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het in of op het terrein van verzorgings- of verpleeg- of ziekenhuizen het te koop aanbieden en verkopen van eet- en drinkwaren, prentbriefkaarten, nieuwsbladen en tijdschriften en ook bloemen en planten.
De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels, waar uitsluitend of hoofdzakelijk feestartikelen plegen te worden verkocht, als in het dorp of de wijk, waarin de winkel is gelegen, een kermis wordt gehouden, gedurende de openingstijden van die kermis.
De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden gedurende de Ramadan vanaf twee uur voor zonsondergang tot zonsondergang niet ten aanzien van winkels, waar brood en gebak wordt verkocht, mits in die winkel dat brood en gebak ook pleegt te worden verkocht buiten de periode van de Ramadan.
Artikel 15. Weigeringsgronden ontheffing
Het college kan een ontheffing weigeren in de volgende gevallen, als:
De aanvrager bij een eerdere verlening van een ontheffing de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet of ten dele niet is nagekomen en het vermoeden gerechtvaardigd is dat als de ontheffing wordt verleend, de aanvrager ook de aan deze ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zal naleven.
Artikel 16. Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen als:
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of op grond van deze verordening zijn belast de door het college aangewezen toezichthouders.
Toelichting verordening Winkeltijden Hoogeveen 2023
Nadat in het kader van de Covid-19-maatregelen landelijk tot de steunmaatregel van verruiming van de winkeltijden voor de levensmiddelensector werd besloten, heeft de raad, toen die maatregel afliep, eerst bij motie van 28 maart 2022 en vervolgens bij motie van 16 juni 2022 het college opgeroepen de verruiming van de winkeltijden te verlengen, eerst tot 1 juli 2022, vervolgens tot 31 december 2022. In beide gevallen vroeg de raad ook om met een concreet voorstel voor aanpassing van de verordening winkeltijden te komen. Het college besloot vervolgens, nadat voor die aanpassing capaciteit was gevonden die in het eerste halfjaar van 2023 kon worden ingezet, de bestaande verruiming van de winkeltijden nog eenmaal, en wel tot 1 juli 2023 te verlengen. Met het aanbieden van de nieuwe verordening wordt aan de achterliggende gedachte bij de moties voldaan.
De voorliggende verordening is opgemaakt op basis van een verkenning bij ondernemers in Hoogeveen en ondernemers in omliggende dorpen in de gemeente Hoogeveen. Daarbij moet onderkend worden dat er vanwege Covid-19 geen noodzaak meer is om de winkeltijden te verruimen. Enerzijds spelen de verschillende opvattingen en overtuigingen binnen onze gemeente over de zondagopenstelling een rol, anderzijds wordt geconstateerd dat in de afgelopen jaren de ons omringende gemeenten hebben besloten om de mogelijke openingstijden voor retail en detailhandel te verruimen. De nieuwe verordening trekt het speelveld voor onze ondernemers gelijk aan dat van de verschillende buurgemeenten. De tijdelijke verruimingen in de afgelopen periode werden gewaardeerd. Met de verruiming van de winkeltijden worden mogelijkheden geschapen, geen verplichtingen. Met het bestendigen van de huidige situatie blijft Hoogeveen een aantrekkelijke gemeente.
De verordening is gebaseerd op de Winkeltijdenwet. In deze wet zijn in artikel 2 de verboden opgenomen om op zondag, op de aldaar genoemde feestdagen en voor 06.00 uur en na 22.00 uur een winkel geopend te hebben.
In artikel 3 van de wet is aan de gemeenteraad de mogelijkheid geboden om bij verordening van de in artikel 2 gestelde verboden vrijstelling te verlenen. Daartoe dient de onderwerpelijke verordening. Bij het opstellen van de verordening is gebruik gemaakt van elders gehanteerde modelbepalingen, voor zover dat voor de Hoogeveense situatie bruikbaar is.
Bij de vrijstellingen is aansluiting gezocht bij de situatie de in de afgelopen tijd door de tijdelijke verruimingen als gevolg van de covid-19 maatregelen is ontstaan en bij het in de samenleving inmiddels gegroeide draagvlak voor die verruimingen.
Toelichting bij lid 1: In de Winkeltijdenwet is vastgelegd dat winkels op zondag dicht moeten zijn, maar in Hoogeveen mogen winkels alle dagen van de week open zijn. Winkels mogen zelf bepalen wanneer zij open zijn binnen de vastgestelde tijden. Traditioneel is in de binnenstad van Hoogeveen op vrijdagavond koopavond. Op Eerste Kerstdag en Eerste Paasdag zijn de winkels de hele dag gesloten.
In het derde lid is een aantal uitzonderingen opgenomen op de verboden uit de wet. Zij zijn bedoeld voor bestaande, en ook voor mogelijke nieuwe situaties.
Artikel 3. Aanvullende vrijstellingen en individuele ontheffingen
De mogelijkheden in deze bepaling zijn bedoeld om maximale flexibiliteit te scheppen om bij het inspelen op situaties waar de verordening niet in voorziet. De in de verordening opgenomen ruimte zal waarschijnlijk maken dat niet vaak op deze bepaling een beroep behoeft te worden gedaan. En er zijn begrenzingen opgenomen: er mag geen onevenredig nadelige beïnvloeding optreden voor het woon-en leefklimaat, de verkeersomstandigheden of de openbare orde onevenredige in de omgeving.
Deze bepaling is ook overgenomen uit de winkeltijdenverordening Hoogeveen 2013. Indien het college voor de vraag komt te staan om een ontheffing voor een nachtwinkel te verlenen, zullen beleidsregels worden opgesteld, die van tevoren aan de raad ter informatie zullen worden aangeboden. Ook hier geldt dat geen onevenredig nadelige beïnvloeding mag optreden voor het woon-en leefklimaat, de verkeersomstandigheden of de openbare orde in de omgeving.
Artikel 5. Openstelling anders dan voor verkoop
Hier wordt geregeld dat een winkel geopend mag zijn om doorgang te verlenen naar een daarin of daarachter gelegen restaurant of lunchroom. De bepaling moet zo worden gelezen dat ze niet alleen geldt buiten de winkeltijden uit de wet, maar ook buiten de in de verordening opgenomen verruimde tijden.
Deze artikelen betreffende straatverkoop, begraafplaatsen, culturele evenementen, sportcomplexen en verzorgings-, verpleeg- of ziekenhuizen zijn ongewijzigd uit de Verordening winkeltijden Hoogeveen 2013 overgenomen. Het gaat hier om vrijstellingen voor vormen van detailhandel die traditioneel veel (ook) op zon- een feestdagen plaatsvinden. In de afgelopen jaren zijn geen signalen voor aanpassing van deze artikelen opgekomen.
Deze modelbepaling is opgenomen als handreiking naar de Islamitische gemeenschap. De toepassing ervan kan overigens bij ongewijzigde vaststelling van de verordening achterwege blijven, want de voor Ramadan apart gevraagde verruiming valt binnen de in de verordening vastgelegde verruimde winkeltijden.
In deze artikelen zijn de algemene gronden voor ontheffingen en het intrekken of wijzigen ervan geformuleerd. Zij vergen geen nadere toelichting.
Het college kan de toezichthouders aanwijzen, die waar nodig handhavend kunnen optreden.
Dit is een faciliterende bepaling. Bestaande situaties vallen zonder (administratieve) lasten onder de nieuwe regeling.