Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maastricht

Regeling inzake de doelstelling, taken, samenstelling en werkwijze van de Adviesraad Maastricht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaastricht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling inzake de doelstelling, taken, samenstelling en werkwijze van de Adviesraad Maastricht
CiteertitelRegeling Adviesraad Maastricht 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling Integrale Adviescommissie Sociaal Domein 2017, Regeling Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht 2004, Regeling Commissie Integratie en Mondialisering Maastricht 2003 en de Regeling Jongerenraad Maastricht 2004.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-07-2023nieuwe regeling

10-07-2023

gmb-2023-317849

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling inzake de doelstelling, taken, samenstelling en werkwijze van de Adviesraad Maastricht

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN MAASTRICHT,

 

OVERWEGENDE DAT,

  • De gemeente behoefte heeft aan advisering op het gebied van het sociale domein (Wet maatschappelijke ondersteuning, Participatiewet en Jeugdwet), daarmee ook uitvoering gevend aan de wettelijke verplichting daartoe;

  • De gemeente behoefte heeft aan advisering in verband met de vergrijzing van de stedelijke bevolking;

  • De gemeente behoefte heeft aan advisering over de positie en wensen van jongeren in de stad;

  • De gemeente behoefte heeft aan advisering over de toenemende pluriformiteit en diversiteit in de stad;

  • Het voor inwoners mogelijk moet zijn invloed uit te oefenen op het beleid in het sociaal domein en/of overig lokaal en zo nodig (sub)regionaal beleid met een sociale impact;

  • Gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;

  • Gezien het Collegebesluit d.d. 10 juli 2023; korr.no. 2023.03176;

BESLUITEN

Vast te stellen de navolgende regeling inzake de doelstelling, taken, samenstelling en werkwijze van de Adviesraad Maastricht 1

 

 

Regeling Adviesraad Maastricht 2023

 

Definities

  • a)

    College: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maastricht

Artikel 1. Instelling

Ingesteld wordt een commissie van advies aan het College als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, zijnde de Adviesraad Maastricht.

Artikel 2. Doelstelling

  • 1.

    De Adviesraad Maastricht voorziet het College van adviezen, gevraagd en ongevraagd, op beleidsmatig en beleidsuitvoerend niveau, over alle relevante ontwikkelingen die betrekking hebben op het sociaal domein2 , ouderen, jongeren, diversiteit en inclusie. Deze adviezen dragen bij aan een integraal en evenwichtig beleid, zodanig dat alle inwoners optimaal kunnen participeren in de samenleving.

  • 2.

    De Adviesraad Maastricht is niet bevoegd om:

    • a.

      Uitspraken te doen over individuele personen, tenzij het onderwerpen betreft met een algemeen karakter;

    • b.

      Uitspraken te doen over medewerkers van de gemeente Maastricht, tenzij het zaken betreft met een algemeen karakter;

    • c.

      Te adviseren over de verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1.

    De Adviesraad Maastricht bestaat uit 12 leden, op basis van gelijkwaardigheid samengesteld vanuit de onderwerpen sociaal domein, ouderen, jongeren en diversiteit/inclusie (3 leden per onderwerp).

  • 2.

    De Adviesraad Maastricht kent een onafhankelijke voorzitter.

  • 3.

    De leden en de onafhankelijke voorzitter worden benoemd door het College.

  • 4.

    De Adviesraad Maastricht kiest uit hun midden een secretaris en een penningmeester. Daarnaast kan de Adviesraad een (externe) notulist(e) inzetten.

  • 5.

    De leden van de Adviesraad Maastricht dienen ingezetenen te zijn van de gemeente Maastricht of hebben een aantoonbare functionele relatie met Maastricht.

  • 6.

    Leden mogen geen lid zijn van de Gemeenteraad, het College of werkzaam zijn bij de gemeente Maastricht dan wel in een managementfunctie bij een instelling die actief is op het terrein waarover de Adviesraad adviseert.

  • 7.

    De Adviesraad Maastricht is verantwoordelijk voor de werving en selectie van nieuwe leden en draagt deze bindend voor aan het College, tenzij het College gegronde redenen heeft hiervan af te wijken. Het College is verantwoordelijk voor werving, selectie en benoeming van de onafhankelijk voorzitter.

  • 8.

    De zittingsduur van de leden en de onafhankelijke voorzitter is vier jaar. Zij zijn maximaal één keer herbenoembaar. Leden die voorafgaand aan de start van deze regeling lid of voorzitter waren van de ASM, CIMM, JONGR of de iASD, kunnen niet herbenoemd worden.

  • 9.

    Voor het in stand houden en versterken van de in de Adviesraad Maastricht opgedane ervaring en kennis, streeft Adviesraad Maastricht naar het gefaseerd aftreden en benoemen van leden en hanteert daartoe een rooster van aftreden. Zolang voor een vertrekkend lid nog niet in de vacature is voorzien, blijft deze in functie.

  • 10.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad Maastricht eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek.

    • b.

      Bij verhuizing buiten de gemeente Maastricht indien daarmee de functionele relatie met Maastricht eindigt.

    • c.

      Bij overlijden.

    • d.

      Bij ondercuratelestelling.

    • e.

      Bij toetreding tot de Gemeenteraad of het College dan wel wanneer het lid werkzaam zal worden bij de gemeente Maastricht of in een managementfunctie bij een instelling die actief is op het terrein waarover de Adviesraad Maastricht adviseert.

    • f.

      Na een ontslagbesluit van het College.

    • g.

      Na het verstrijken van de zittingsduur van de periode van 4 jaar behoudens herbenoeming.

    • h.

      Na beëindiging van de Adviesraad Maastricht zoals bedoeld in artikel 8 van deze regeling.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden College

  • 1.

    Het College draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de Adviesraad Maastricht alle relevante informatie tijdig wordt verstrekt die nodig is om naar behoren te adviseren en functioneren.

  • 2.

    Het College draagt er zorg voor dat de aanvraag voor een advies en de daarvoor benodigde informatie op een zodanig tijdstip wordt verstrekt, dat de Adviesraad Maastricht adequaat advies kan uitbrengen zodat het advies van invloed kan zijn op het besluit van het College.

  • 3.

    Indien gewenst door de Adviesraad Maastricht, vindt (aanvullende) informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de gemeente.

  • 4.

    Reactie door het College op een gevraagd, dan wel ongevraagd, advies van de Adviesraad Maastricht gebeurt zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen dertig dagen nadat het advies is ingediend. In het geval dat het College, geheel of deels, beslist in afwijking op het advies van de Adviesraad Maastricht, worden de redenen daarvan beargumenteerd.

  • 5.

    In geval de Gemeenteraad het bevoegde orgaan tot besluitvorming is, stuurt het College het advies van de Adviesraad Maastricht samen met het raadsvoorstel aan de Gemeenteraad.

  • 6.

    In het geval het College afwijkt van het advies van de Adviesraad Maastricht, wordt dit bij het raadsvoorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.

  • 7.

    Het College wijst een vaste medewerker aan als contact- en brugfunctionaris tussen de gemeente en de Adviesraad Maastricht.

  • 8.

    Het College verstrekt jaarlijks een werkbudget aan de Adviesraad Maastricht dat wordt ingezet om de taken van de Adviesraad Maastricht te kunnen uitvoeren. De vanuit dit werkbudget te vergoeden vacatiegelden zijn conform de vergoeding aan commissieleden.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden Adviesraad Maastricht

  • 1.

    De Adviesraad Maastricht draagt zorg voor het onderhouden van formele en informele contacten met relevante partijen om voeling te houden met wat er speelt in de Maastrichtse samenleving en voor zover de Adviesraad Maastricht dit nodig acht.

  • 2.

    De Adviesraad Maastricht vergadert tenminste 6 keer per jaar en voorts wanneer het College hierom verzoekt.

  • 3.

    De reguliere vergaderingen van de Adviesraad Maastricht zijn openbaar.

  • 4.

    Toehoorders kunnen gebruik maken van het inspreekrecht. Dit dient voor aanvang van de vergadering bij de voorzitter te worden gemeld.

  • 5.

    De Adviesraad Maastricht is bevoegd een of meerdere werkgroepen te vormen.

  • 6.

    De Adviesraad Maastricht stelt een Huishoudelijk Reglement vast voor zijn werkzaamheden en vergaderingen, dat geen bepalingen mag bevatten die in strijd zijn met deze regeling. Dit huishoudelijk reglement wordt ter kennis gebracht aan het College.

  • 7.

    De Adviesraad Maastricht draagt bij aan goede naamsbekendheid, benaderbaarheid en zichtbaarheid van de leden, werkzaamheden, activiteiten en resultaten, op een voor de inwoners van Maastricht laagdrempelige manier.

Artikel 6. Planning, verantwoording en evaluatie

  • 1.

    In het eerste kwartaal van ieder kalenderjaar stelt de Adviesraad Maastricht een beknopt jaarplan op met prioritaire aandachtsvelden voor het komende jaar. Dit in overleg met het College, die op hun beurt ook onderwerpen aangeeft waarop advisering wenselijk is.

  • 2.

    In het laatste kwartaal van ieder kalenderjaar evalueren de Adviesraad Maastricht en het College het proces en de kwaliteit van de advisering en de onderlinge samenwerking/communicatie.

  • 3.

    Jaarlijks voor 1 april zendt de Adviesraad Maastricht een verslag van haar werkzaamheden over het afgelopen kalenderjaar aan het College. Tevens wordt dan financiële verslag gedaan.

Artikel 7. Intrekking andere regelingen

Met de inwerkingtreding van deze regeling worden de volgende regelingen ingetrokken:

  • a)

    Regeling Integrale Adviescommissie Sociaal Domein 2017;

  • b)

    Regeling Adviescommissie Seniorenbeleid Maastricht 2004;

  • c)

    Regeling Commissie Integratie en Mondialisering Maastricht 2003;

  • d)

    Regeling Jongerenraad Maastricht 2004.

Artikel 8. Slotbepaling

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking ervan.

  • 2.

    Wijzigingen in deze regeling kunnen slechts worden aangebracht bij besluit van het College, de Adviesraad Maastricht gehoord hebbende.

  • 3.

    Opheffing van de Adviesraad Maastricht kan slechts geschieden bij besluit van het College, de Adviesraad Maastricht gehoord hebbende.

  • 4.

    In alle gevallen, waarin het bepaalde in deze regeling niet voorziet, beslist het College, de Adviesraad Maastricht gehoord hebbende.

Artikel 9. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als de “Regeling Adviesraad Maastricht 2023”.

Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d. 10 juli 2023

De Secretaris,

G.J.C. Kusters

De Burgemeester,

W.A.G. Hillenaar


1

Deze Adviesraad vervangt de huidige ASM, CIMM, iASD en JONGR met ingang van de dag na bekendmaking van deze “Regeling Adviesraad Maastricht 2023”.

2

Het sociaal domein omvat minstens de volgende onderwerpen: werk & inkomen, opvoeden & opgroeien, maatschappelijke participatie, gezondheid, onderwijs, wonen, welzijn, mobiliteit, veiligheid, armoede, vluchtelingen, vrijwilligers, mantelzorg & informele zorg, VN-verdrag rechten voor de mens met een beperking + de lokale inclusieagenda, breedtesport & bewegen en inclusie.